تعداد شرکت کنندگان سهمیه ایثارگران در کنکور

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
سازمان سنجش به منظور شفاف سازی تعداد داوطلبان سهمیه های مختلف ، آمار نهایی هر سهمیه را در کارنامه اولیه کنکور سراسری درج می کند . سال گذشته تعداد سهمیه ایثارگان 25 درصدی کنکور 3 درصد و تعداد داوطلبان مشمول سهمیه ایثارگران 5 درصدی 10 درصد از جامعه آماری شرکت کنندگان در کنکور بوده است .

یکی از تسهیلاتی که هر ساله سازمان سنجش برای جامعه ایثارگری در نظر می گیرد ، سهمیه ایثارگران است . با توجه به این که این سهمیه تاثیر مثبتی در کسب رتبه قبولی و انتخاب رشته دارد ، مورد توجه داوطلبان مشمول این سهمیه قرار گرفته است  .

از آنجا که هر داوطلب دارای این سهمیه در گروه مربوط به سهمیه خود یعنی جامعه آماری کوچک تر قرار گرفته و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می شود ، اطلاع از آمار داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران می تواند نقش مهمی را در تخمین شانس قبولی ایفا کند . 

25 درصد ظرفیت پذیرش هر رشته محل ، برای داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 25 درصدی و 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز برای داوطلبان دارای سهمیه 5 درصدی ایثارگران در نظر گرفته شده است . به منظور اطلاع داوطلبان در ادامه تعداد مشمولان سهمیه ایثارگران در 5 گروه آزمایشی ریاضی ، انسانی ، تجربی ، هنر و زبان ارائه شده است .


تعداد داوطلبان سهمیه ایثارگران کنکور سراسری
سهمیه ایثارگران به دو دسته 25 و 5 درصدی تقسیم شده که به موجب آن بیست و پنج درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به « همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر » ، « آزادگان و همسر و فرزندان آنان » ، « جانبازان 25 % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان » اختصاص دارد و پنج درصد از ظرفيت هر كد رشته محل نيز به « جانبازان زير 25 % و همسر و فرزندان آنان » و « همسر و فرزندان رزمندگان بـا حـداقل شـش مـاه حضور داوطلبانه در جبهه » تعلق بگیرد . 





با توجه به ظرفیت تخصیص داده شده به ایثارگران آگاهی از جامعه آماری شرکت کنندگان این سهمیه می تواند آگاهی آن ها را برای برنامه ریزی کنکور و انتخاب رشته بالا ببرد به همین جهت در جدول زیر تعداد داوطلبان سهمیه ایثارگران کنکور سراسری را در 5 گروه آزمایشی ریاضی ، انسانی ، تجربی ، هنر و زبان ارائه داده ایم .



جدول آمار داوطلبان سهمیه مناطق 1، 2 و 3 و سهمیه ایثارگران
گروه آزمایشی    تعداد کل داوطلبان    تعداد داوطلبان سهمیه منطقه 1    تعداد داوطلبان سهمیه منطقه 2    تعداد داوطلبان سهمیه منطقه 3    تعداد داوطلبان سهمیه 5 درصدی ایثارگران    تعداد داوطلبان سهمیه 25 درصدی ایثارگران
علوم ریاضی    150666    48272    60044    42350    11968    2247
تجربی    575841    105249    220256    250336    63810    19762
انسانی    259421    40307    83545    135569    16746    4925
زبان‌های خارجی    139131    33604    50945    54582    13840    2168
هنر    83781    22247    30724    30810    7968    1904


در نظر داشته باشید جدول بالا بر اساس جامعه آماری کنکور سراسری 98 گردآوری شده است به محض مشخص شدن جامعه آماری متقاضیان کنکور 99 ، مقاله به روز رسانی می شود .



  برای اطلاع از میزان تاثیر سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور سراسری مقاله زیر را مطالعه کنید . 


جایگاه رتبه در کارنامه اولیه کنکور سراسری
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در کارنامه اولیه کنکور سراسری ، برای دارندگان سهمیه ایثارگران دو رتبه درج می شود که یکی از آن ها رتبه در سهمیه مناطق و دیگری رتبه در سهمیه ایثارگران بوده که با عنوان رتبه در سهمیه نهایی قید می شود . این به این معناست که رتبه داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران هم نسبت به داوطلبان دارای این سهمیه ( ایثارگران ) محاسبه می شود هم در سهمیه مناطق  و ملاک قبولی رشته محلی خواهد بود که بر اساس این دو رتبه جایگاه بالاتری در اولویت های انتخاب رشته  کنکور سراسری داوطلب داشته باشد ،

چنانچه داوطلبی در سهمیه مربوطه ( ایثارگران ) موفق به کسب قبولی نشود رتبه او در سهمیه مناطق بررسی می شود .





 برای اطلاع از میزان تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور سراسری مقاله زیر را مطالعه کنید . 


شانس قبولی دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد بالا است یا 5 درصدی ؟
برای پاسخ به این سوال داوطلبان باید از دو چیز آگاهی داشته باشند مورد اول جامعه آماری هر سهمیه مورد دوم ظرفیت در نظر گرفته شده برای هر گروه .

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید جامعه آماری سهمیه ایثارگران 25 درصدی نسبت به سایر سهمیه ها کمتر بوده و تقریبا 3 درصد از جامعه آماری شرکت کنندگان در کنکور می باشد و از آنجایی که 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل در هر دانشگاه متعلق به دارندگان این سهمیست بنابراین شانس قبولی این داوطلبان به نسبت دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی بیشتر خواهد بود .

در نتیجه داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 25 درصدی به دو دلیل شانس یشتری برای قبولی در کنکور سراسری دارند ، یکی به دلیل بالا بودن ظرفیت و دیگری به دلیل کم بودن جمعیت آماری می باشد که شانس آن ها را برای قبولی نسبت به دارندگان سهمیه مناطق و ایثارگران 5 درصدی بیشتر می کند .



 خیلی از داوطلبان بر این باورند که داشتن سهمیه ایثارگران به تنهایی برای قبولی در کنکور کافیه !

این تصور اشتباست چرا که طبق شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ، داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران باید 70 درصد نمره آخرین فرد قبولی را کسب کنند .





 البته برای خیلی از مشمولان این سهمیه هم این سوال مطرح بوده که کسب 70 درصد نمره آخرین فرد قبولی برای پذیرفته شدن در رشته محل دلخواه کافیست ؟

در پاسخ باید گفت نه کافی نیست !ا سازمان سنجش اسم داوطلبانی را که موفق به کسب حداقل 70 % نمره آخرین فردی در سهمیه عادی شده اند را در یک لیست قرار می دهد که از این آمار ( یعنی کسانی که موفق به کسب 70% نمره آخرین فرد قبولی شده اند ) فقط 25 درصد از بهترین های سهمیه 25 درصدی و 5 درصد از بهترین های سهمیه 5 درصدی خارج می شوند . در واقع بر اساس آمار کسانی با این سهمیه 25 درصدی موفق به کسب قبولی می شوند که بتوانند 80 تا 85 درصد نمره و در سهمیه پنج درصدی 90 تا 95% نمره آخرین فرد قبولی رو به دست بیاورند .

   در نظر داشته باشید که وزارتین علوم و بهداشت لایحه ای جهت ایجاد اصلاح و تغییرات در سهمیه های کنکور تحت عنوان " لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری "به دولت تقدیم کردند و طبق آن از حذف و اصلاح سهمیه ها صحبت به میان آمده است که برای اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله زیر توصیه می شود .

 داوطلبان می توانند با استفاده از سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب و حرفه ای سامانه مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرند و تمام سوالات خود را در مورد سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصد از مشاوران این مرکز جویا شوند . 



سوالات متداول

1- سال گذشته تعداد مشمولان سهمیه ایثارگران 5 درصدی کنکور چه تعداد بوده است ؟
10 درصد از جامعه آماری شرکت کنندگان در کنکور دارای سهمیه ایثارگران 5 درصدی بوده اند که تعداد دقیق آن ها در هر گروه آزمایشی در این مقاله ارائه شده است .

2- داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 25 درصد چند درصد از جامعه آماری کنکور 98 را تشکیل داده بودند ؟
3 درصد از جامعه آماری شرکت کنندگان در کنکور دارای سهمیه ایثارگران 25 درصدی بوده اند که تعداد دقیق آن ها در هر گروه آزمایشی در این مقاله ارائه شده است .

3- داشتن سهمیه ایثارگران برای قبولی در کنکور کافی است ؟
با توجه به اینکه دارندگان سهمیه ایثارگان 25 درصدی باید 70 درصد نمره اخرین فرد قبولی را در کنکور کسب کنند بنابراین صرف داشتن سهمیه برای قبولی در کنکور کافی نیست برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : تعداد شرکت کنندگان سهمیه ایثارگران در کنکور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GmnL
نظرتان را بنویسید