به طور افراطی از فرد معتاد حمایت نکنید

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
در یک خانواده تمامی افراد وظیفه دارند در هنگام مشکلات به یکدیگر کمک کرده و حامی یکدیگر باشند . عضو یک خانواده بودن یعنی اینکه در هنگام مشکلات تنها نیستید و در عوض خودتان نیز باید مراقب تک تک اعضای خانواده باشید و آن ها را حمایت کنید .

زمانی که تک تک اعضای خانواده ، مسئولیت پذیر بوده و به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند ، روابط بین اعضای خانواده گرم تر شده و در هنگام مشکلات استوار تر خواهند بود . در این زمان اگر مشکلی نیز به وجود آید ، تحمل پستی و بلندی های زندگی نیز آسان می شود .

فرض کنید یکی از اعضای خانواده مسیر درستی را انتخاب نکرده و به اعتیاد دچار شود . آیا می دانید عاقبت این خانواده چیست ؟ دیگر اعضای خانواده چه وظیفه ای دارند ؟  آیا عشق و علاقه این خانواده مانند گذشته باقی خواهد ماند ؟

در برخی از مواقع ممکن است خانواده به دلیل احساسات نزدیکی که به یکدیگر دارند از فرد معتاد حمایت کنند . اعضای خانواده باید بدانند که این مشکل مانند مشکلات گذشته نیست . گاه خانواده با محبت های بی جا به فرد معتاد میدان می دهند . آیا می دانید میدان دهی چیست ؟



میدان دادن را تعریف کنید
همانطور که گفتیم در یک خانواده ، اعضای آن باید در هنگام مشکلات و سختی ها به یکدیگر کمک کرده و از هم حمایت کنند . اما آیا این حمایت در بروز تمام مشکلات صحیح است ؟ خیر ، اینطور نیست . 

همانطور که گفتیم زمانی که یکی از اعضای خانواده به اعتیاد دچار شود ، دیگر اعضای خانواده باید به او کمک کنند تا بتواند ترک کند نه اینکه با حمایت های بی جا باعث تشدید مشکل او شوند . حمایت های بی جا فرد معتاد یعنی دامن زدن به اعتیاد و مشکل او .

حتما بخوانید: این همه بیماری ، چرا اعتیاد ؟

اعضای خانواده با میدان دادن و حمایت های بی جا از فرد معتاد نه تنها به او کمکی نخواهند کرد بلکه باعث از بین رفتن احترام بین طرفین نیز خواهند شد . فرد معتاد اگر ببیند شما با چشم پوشی کردن از اعتیاد ، از او حمایت نیز می کنید ، دیگر احترامی برای شما قائل نخواهند شد .

احترام بین فرد معتاد و اعضای خانواده او به این دلیل از بین می رود که خانواده او می دانند که حمایت های بی جا کار درستی نیست ، در نتیجه باعث می شود فرد معتاد تمایلی برای اقدام به ترک نیز نشان ندهند .

اعضای خانواده با حمایت و میدان دادن های بی جا به فرد معتاد ، سبب کاهش اعتماد به نفس او شده اند و با این کار او بیشتر در منجلاب اعتیاد فرو خواهد رفت . در نتیجه می توان گفت اگر می خواهید به فرد معتاد کمک کنید نباید به طور افراطی از او حمایت کنید .



از جمله رفتارهای میدان دهی به افراد معتاد
در بعضی مواقع ممکن است خانواده و نزدیکان فرد معتاد خود را مقصر بدانند و به این دلیل که می خواهند به او کمک کنند ، از روش ها و رفتارهایی استفاده کنند که غیرمعمول به نظر می رسد . گاه ممکن است خانواده به دلایلی از جمله احساساتی شدن یا صحبت های فرد معتاد ، رفتارهایی که در ادامه بیان خواهیم کرد را از خود نشان دهند .



گاه خانواده به دنبال توجیه کردن خود هستند
گاهی خانواده رفتار و اعتیاد عزیزشان را توجیه کرده و خود را گول می زنند . به طور مثال ممکن است دلیل اعتیاد او را مشکلات و گرفتاری های او بدانند و به این شکل خود را توجیه کنند . حتی ممکن است استفاده از مواد مخدر یا الکل را پس از یک روز سخت مناسب بدانند .

گاهی والدین با خود فکر می کنند او به دلیل مشکلات خود به طور موقتی تصمیم به مصرف مواد مخدر گرفته است و پس از اینکه گرفتاری های او حل شود ، او نیز مواد مخدر را ترک خواهد کرد .



خانواده اعتیاد عزیزشان را انکار می کنند
برخی از والدین به اشتباه اعتیاد عزیزانشان را از دیگران پنهان کرده و انکار می کنند ، تا حدی که ممکن است خودشان نیز این دروغ را باور کنند . آن ها در مقابل دیگران این واقعیت که به طور مثال فرزندشان مواد مصرف می کنند را انکار می کنند .

اغلب والدین نه تنها اعتیاد فرزندشان را انکار می کنند بلکه خود و یا حتی فرد معتاد را متقاعد کرده که درمان لازم نیست . آن ها فکر می کنند که فرد معتاد می داند چگونه مواد مصرف کرده و خود را کنترل کنند .



گاه خانواده دیگر به فرد معتاد ابراز احساسات نمی کنند
والدین ممکن است به دلیل ناراحتی بیش از حد و یا حتی نگرانی های خود ، دیگر توان بروز احساسات خود به فرد معتاد را نداشته باشند ، البته نه اینکه به او احساس نداشته باشند ، تنها به این دلیل که دیگر قدرت ابراز احساسات نداشته باشند .

اغلب افراد معتاد به دلیل ترس و نگرانی های بیش از اندازه خانواده ، به آن ها این اطمینان را می دهند که دیگر ترک کرده و مواد مخدر را کنار می گذارند . اگر او ترس و ناراحتی اطرافیان خود را دست کم بگیرند ، دیگران را مجاب کرده ، احساساتشان را برای خودشان نگه دارند .

بیشتر بخوانید: سلامتی یا اعتیاد ؟ شما کدام را انتخاب می کنید



گاه خانواده دوستی خاله خرسه دارند
گاه خانواده از راه اشتباه به فرد معتاد کمک کرده و از نظرشان بهترین راه را برای کنترل مصرف مواد مخدر و ترک آن انتخاب کرده اند . به طور مثال ممکن است به فرزند خود پیشنهاد بدهند که در خانه مواد مصرف کرده و به جمع دوستان خود که اعتیاد دارند ، نروند .

لازم به ذکر است بدانید که برخی خانواده حتی در کنار فرزند خود نیز مواد یا الکل مصرف می کنند فقط به این دلیل که به مکان های خطرناک نرفته و در خانه بمانند تا شاید از گرفتاری های پس از اعتیاد جلوگیری کنند .




خانواده ممکن است به اعتیاد بی توجهی کنند
گاه برخی از والدین و اطرافیان فرد معتاد ممکن است اعتیاد را دست کم گرفته و به آن بی توجهی کنند . آن ها خود را قانع کرده و فکر می کنند شرایط همچنان بد نیست . والدین اعتیاد را به این شکل می بینند که فرد معتاد به مرور زمان مواد مخدر را ترک خواهد کرد .



گاه پدر و مادر مسئولیت اشتباه او را به عهده می گیرند
متاسفانه تمام افراد معتاد مجرد نبوده و برخی از آن ها متاهل بوده و یا حتی صاحب فرزند هستند . گاهی پدر و مادر او مسئولیت زندگی او از جمله خرج و مخارج و حتی در مواردی شدید تر مواد او را نیز تهیه می کنند و فرد معتاد بیشتر از همیشه غرق اعتیاد خواهند شد .



کلام آخر
این ها مواردی از رفتارهای اشتباه برخی از والدین و میدان دهی آنان است ، البته لازم به ذکر است بدانید که ترک این عادات بسیار دشوار بود اما به این دلیل که خانواده به فرد معتاد کمک کنند ، مجبور هستند رفتار خود و روش های اشتباه را ترک کرده و کنار بگذارند .

در ادامه بخوانید: فرار کردن از خانه یا فراری دادن اهل خانه




سوالات متداول


1- آیا خانواده ها از فرد معتاد حمایت خواهند کرد ؟
برخی از خانواده ها به دلیل علاقه و یا وابستگی به همسرشان از افراد معتاد در خانواده حمایت های بیجا خواهند کرد که در متن مقاله بیشتر توضیح داده شده است .




2- میدان دادن به فرد معتاد چگونه است ؟
میدان دادن و یا حمایت های بی جا از فرد معتاد مشکل را حل نکرده و دچار مشکل خواهید شد که در متن مقاله بیشتر توضیح داده شده است .




3- از جمله حمایت های بیجا به فرد معتاد چگونه است ؟
توجیه گردن ، انکار کردن و غیره که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : به طور افراطی از فرد معتاد حمایت نکنید
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7RAy
نظرتان را بنویسید