تاثیر طلاق بر زنان

تاثیر طلاق بر زنان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
اگر به اطراف خود بنگریم متوجه می شویم که ساختار جوامع به شکلی می باشد که زنان بیش تر از مردان بعد از طلاق در معرض آسیب می باشند. مسائلی مانند استقلال مالی، حضانت بچه، وابستگی های عاطفی و مشکلاتی که بعد از طلاق برای فرزندان به وجود می آید باعث می شود بعد از جدایی زنان آسیب بیش تری نسبت به مردان ببینند.

اختلافات زناشویی حتی گاهی باعث می شود زنان زندگی سخت را تحمل کنند اما تن به طلاق ندهند. در این مقاله تاثیر طلاق بر زنان را از جنبه های گوناگون بررسی می کنیم و راه هایی برای کاهش آسیب های آن شرح می دهیم.



طلاق چه تاثیراتی بر زنان دارد
جدا شدن زوجین قطعا برای تمام افراد خانواده از جمله زن و مرد و فرزندان پیامدهای ویژه ای را برعهده دارد و افراد بعد از آن دوره ای را با انواع احساسات ناخوشایند دست و پنجه نرم می کند. اما به دلیل ساختار و افکار جامعه پیامد های طلاق بر زنان بیش تر و سنگین تر از مردان می باشد. وابستگی مالی و عاطفی، حضانت فرزندان، طرد شدن از سوی جامعه و خانواده باعث می شوند تاثیر و آسیب طلاق بر زنان بیش تر از مردان باشد.

گاهی اوقات خانواده زن این رویداد را مانع آبروریزی می دانند و دختر خود را سرزنش می کنند و یا ممکن است به دلیل مشکلات مالی او را نپذیرند. خوشبختانه دید جامعه نسبت به مسئله طلاق بهتر شده است و مشکلات قبلی که وجود داشت کم تر مشاهده می شود.

در مقایسه برخورد مردان و زنان با مسئله ازدواج می توان گفت مردان طلاق را به عنوان یک اتفاق می نگرند و آن را می پذیرند. اما در نگاه زنان تمام گرفتاری ها و ناامیدی ها از طلاق شروع می شود. معمولا اعتماد زن ها به مردان بعد از طلاق بسیار کم می شود. به ویژه اگر خیانت از سوی مرد عامل طلاق باشد.

زن بعد از طلاق احساس شکست عشقی عمیقی می کند و ممکن است برای پر کردن این خلا به مردانی تکیه کند که مناسب ازدواج نیستند و باز هم با شکست روبرو شوند. گاهی اوقات تکیه گاه قرار دادن مردان اشتباه به دلیل رفع مشکلات مالی می باشد که زن بعد از طلاق با آن روبرو می شود.

از دیگر پیامد های طلاق بر زنان می توان افسردگی را نام برد. زنان در این زمان احساس گناه و اضطرابی را بر دوش خود حس می کنند که باعث می شود دچار علائم افسردگی شوند. برای بهبود این اثر طلاق بر زنان بهتر است فرد به یک مشاور، روانشناس یا روان درمانگر مراجعه نماید.

حتما بخوانید: تاثیر طلاق بر فرزندان











آسیب های طلاق بر زنان
همانطور که در بخش های قبلی مقاله عنوان کردیم تاثیر اجتماعی طلاق بر زن معمولا بیش تر از تاثیر طلاق بر مرد است. نگاه های جامعه و برچسب مطلقه بودن خود بار عذاب سنگینی را بر دوش زن قرار می دهد. در ادامه مقاله به بررسی آسیب طلاق به زنان می پردازیم و عوارض و پیامدهای آن را بررسی می کنیم.

عدم پذیرش خانواده و مشکلات خانوادگی از آسیب های طلاق بر زنان

گاهی اوقات خانواده زن به دلایلی مانند آبروریزی دانستن طلاق و یا عدم توانایی تامین مخارج دتر خود با طلاق دخترشان مخالفت می کنند و او را نمی پذیرند که این مسئله بار روحی سنگینی را بر دوش دختر می گذارد.

مشکلات روحی ناشی از طلاق برای زنان

احساس گناه و افسردگی شایع ترین مشکل زنان است که بعد از جدایی دیده می شود. تاثیر طلاق بر زنان زمانی دو چندان می شود که پای فرزندی در میان باشد و یا خودشان شروع کننده طلاق باشند. زنان رویاهای خود را در ازدواج دنبال می کنند و اگر این ازدواج به طلاق بینجامد باعث می شود احساس ناامیدی کنند و دچار افسردگی شوند. گاهی این مشکلات خود را به صورت پرخاشگری و خشم نشان می دهند. در صورت وخیم بودن افسردگی فرد به مصرف الکل و مواد مخدر روی می آورد و حتی ممکن است دست به خودکشی بزند.

مشکلات مالی پس از طلاق زن

از دیگر عوارض طلاق بر زنان مشکلات مالی می باشد. معمولا مردان نان آور خانه هستند و زنان شغلی ندارند این موضوع باعث می شود زنان بعد از طلاق به مشکل مالی برخورد کنند به ویژه زمانی که سرپرستی فرزند را برعهده داشته باشند و یا خانواده نتواند آن ها را حمایت مالی کند.

نیازهای عاطفی، جنسی و ازدواج مجدد

زنان بعد از طلاق اعتماد خود را نسبت به مردان از دست می دهند اما به دلیل خلا عاطفی ممکن است با مردان اشتباهی وارد رابطه شوند و برای رفع نیازهای عاطفی و جنسی خود تن به ازدواج مجدد یا موقت و یا ازدواج سفید بدهند که ثباتی ندارند و می توانند عوارض و پیامدهای روحی به زن وارد کنند.



امنیت و عدم احساس امنیت پس از طلاق

متاسفانه به دلیل دید بد جامعه زنانی که طلاق گرفته اند ممکن است مورد پیشنهادات بی شرمانه قرار بگیرند. این فشارها برای زنان بسیار سنگین است و ممکن است زمینه بروز بیماری های جسمی و روانی در آن ها شود.

مشکلات مربوط به فرزندان پس از طلاق

مادرانی که سرپرستی فرزند را بعد از طلاق برعهده می گیرند نگرانی های بسیاری در رابطه با تربیت آن ها دارند. همچنین برخی از مردان که سرپرست فرزند هستند اجازه ملاقات مادر با فرزند را نمی دهند که این موضوع برای مادران بسیار آزاردهنده است.

حتما بخوانید: دلیل خیانت مردان به زنان


راه های درمان پیامد های طلاق بر زنان
بعد از بررسی تاثیر طلاق بر زنان باید به بررسی راه های درمان پیامد طلاق بر زنان بپردازیم. در ادامه سه مورد را که تاثیر بسیار زیادی دارند را عنوان می کنیم.

1آزادی برای کاهش تاثیر طلاق بر زنان :

وقتی زنان در زندگی مشترک در زیر سلطه محدودیت های بیمارگونه همسر باشند طلاق و جدایی به صورت توافقی باعث می شود تا زندگی شادتری را دنبال کنند و به سمت اهداف خود حرکت کنند.

2فعالیت های اجتماعی به منظور درمان پیامد طلاق بر زنان :

فعالیت های اجتماعی مانند فعالیت های فرهنگی، هنری و ورزش و حتی فعالیت های خیرخواهانه باعث می شود زنان بعد از جدایی احساس گناه و بی ارزشی نکنند و یک زندگی مفید و هدفمند را دنبال کنند.

3گسترش شغل و مهارت :

ایجاد فرصت های شغلی خوب برای زنان باعث می شود آن ها بعد از جدایی مشکل مالی نداشته باشند و همچنین احساس بی ارزشی نکنند. همچنین زنان شاغل بعد از جدایی پیشرفت بیش تر و بهتری را در شغل خود شاهد هستند.

در ادامه بخوانید: شکست عشقی در زنان
کلام آخر

جدایی و طلاق برای زن و مرد هر دو می تواند پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. اما با توجه به ساختار اجتماعی و افکار جاری در اجتماع این پیامدها برای زن بیش تر از مرد است. زنان نسبت به مردان بعد از طلاق با آسیب های بیش تری روبرو هستند. بنابراین نیاز به حمایت های بیشتری از سوی خانواده و اطرافیان دارند.













سوالات متداول


1- طلاق چه تاثیراتی بر زنان دارد؟
تاثیرات و آسیب های طلاق به دلایل مختلف برای زنان بیشتر از مردان است که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.




2- آسیب های طلاق بر زنان چیست؟
نگاه های جامعه و برچسب مطلقه بودن خود بار عذاب سنگینی را بر دوش زن قرار می دهد که منجر به آسیب های زیادی می شود، در متن مقاله شرح داده شده است.




3- راه های درمان پیامد های طلاق بر زنان چیست؟
بعد از بررسی تاثیر طلاق بر زنان باید به بررسی راه های درمان پیامد طلاق بر زنان بپردازیم که در متن مقاله راه هایی مطرح شده است.

منبع : تاثیر طلاق بر زنان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6PPR
نظرتان را بنویسید