همه چیز درباره کابل شبکه

همه چیز درباره کابل شبکه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki

اگر چه امروزه شاهد توسعه شبکه بی سیم هستیم، ولی هنوز هم فروش کابل لن جایگاه ویژه ای در بین انواع مختلف سخت افزارها دارد و دارای کاربرد فراوانی در سیستم ‌های دیجیتالی می باشد. کابل شبکه یک بستر ارتباطی مناسب جهت تبادل داده است که کاربرد آن اشتراک گذاری و اتصال دستگاه های یک شبکه به هم یا به شبکه های دیگر می باشد.

 

هر آنچه که باید در رابطه با کابل شبکه بدانید!

هر آنچه که باید در رابطه با کابل شبکه بدانید!

 

در واقع جابجایی اطلاعات میان دو یا چند دستگاه، وظیفه اصلی کابل شبکه است. به طور کلی کابل شبکه را کابل های زوج به هم تابیده نیز می نامند. این نوع کابل علاوه بر این که بسیار پرکاربرد است، از قیمت مناسبی برخوردار بوده و به آسانی قابل استفاده می باشد.

آشنایی با ساختار کابل شبکه

کابل شبکه از لحاظ ساختار شامل موارد زیر می باشد:

  • لایه محافظ یا شیلد

این لایه برای کاهش نویز در کابل شبکه به کار می رود.

  • روکش خارجی

این روکش سوکت شبکه از سیم های درون کابل در مقابل عوامل محیطی مختلف محافظت می نماید.

  • رشته سیم های تابیده

تعدادی رشته سیم که در رنگ های متفاوت به صورت زوج های دوتایی به هم تابیده شده اند، وظیفه ارسال و دریافت اطلاعات که همان وظیفه کابل محسوب می گردد را بر عهده دارند.

  • تفکیک کننده

این قسمت پلاستیکی که به تفکیک زوج ها از یکدیگر می‌ پردازد، از نویز درون کابل جلوگیری به عمل می‌ آورد.

ساختار کابل شبکه

ساختار کابل شبکه

بیان انواع مختلف کابل شبکه

  • کابل شبکه فضای خارجی یا Outdoor

این کابل شبکه در برابر عوامل محیطی مختلف مقاومت بالایی دارد. همچنین با دارا بودن یک سری لایه های محافظتی، برای تاسیسات خارجی به کار گرفته می شود.

  • کابل شبکه فضای داخلی یا Indoor

از این مدل کابل در داخل ساختمان استفاده می شود.

  • کابل شیلد دار یا STP

این کابل در مقابل عوامل محیطی مانند نویز به صورت محافظت شده می باشد.

  • کابل بدون شیلد یا UTP

این کابل بدون محافظت در برابر عوامل محیطی به کار برده می شود.

 

فواید خرید کابل های شبکه

فواید خرید کابل های شبکه

 

بررسی انواع مختلف جنس کابل شبکه

  • کابل تمام مس: مدل تمام مس یکی از بهترین مدل های کابل شبکه از لحاظ انعطاف پذیری، مقاومت و سرعت بالا می باشد که می تواند از POE پشتیبانی نماید.
  • کابل آلومینیومی با روکش مس: این جنس از کابل در مقایسه با جنس تمام مس از انعطاف پذیری، سرعت و مقاومت کمتری برخوردار می باشد و از POE پشتیبانی نمی کند.
  • کابل فولادی با روکش مس: معمولا از این مدل کابل به ندرت استفاده می شود. زیرا انعطاف ‌پذیری بسیار کمی دارد.

روش استفاده از کابل شبکه

به چند روش مختلف می ‌توان از این کابل استفاده نمود. یک روش نصب سوکت شبکه به دو سر کابل شبکه است و روش دیگر هم استفاده از کیستون در سر کابل می باشد.

نکاتی که باید هنگام استفاده از کابل شبکه رعایت نمود

  • رعایت ترتیب سیم ها در زمان سوکت زدن
  • استفاده از سوکت مناسب با توجه به مدل کابل
  • بهره گیری از مدل کابل مورد نظر در تمامی بخش ها جهت جلوگیری از بروز نوسان یا اختلال در سرعت شبکه

فواید خرید کابل های شبکه

– نصب این کابل ها بسیار آسان می باشد. یعنی با نصب سوکت یا کیستون به سادگی می ‌توان از آنها استفاده نمود.

– با محصولات دیجیتال سازگاری خوبی دارند.

– از نظر هزینه نیز در مقایسه با شبکه های وایرلس یا فیبر نوری به صرفه تر هستند.

این کابل ها با تمام مزایایی که دارند، نمی ‌توان از آنها در متراژ های بالا استفاده کرد. زیرا با افت سیگنال مواجه خواهیم شد. از برندهای معروف کابل شبکه می توان به کابل نگزنس اشاره نمود. این شرکت فرانسوی اقدام به تولید انواع نصب تجهیزات شبکه از قبیل کابل نموده است. کابل های این شرکت به دلیل قیمت مناسب، کیفیت و امنیت بالا، در موارد مهمی از قبیل زیرساخت ‌های شبکه و مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند.

کیستون نگزنس جهت برقراری ارتباط میان کابل شبکه با تجهیزات دیگر به کار می ‌رود

کیستون نگزنس جهت برقراری ارتباط میان کابل شبکه با تجهیزات دیگر به کار می ‌رود

 

 

منظور از تجهیزات شبکه چیست؟

به مجموعه ای از ابزارها که جهت راه اندازی یک شبکه رایانه ‌ای از آنها استفاده می شود، تجهیزات شبکه گویند. این تجهیزات به دو دسته تجهیزات فعال یا اکتیو و تجهیزات غیر فعال یا پسیو تقسیم‌ بندی می ‌شوند. تجهیزات شبکه اکتیو به تجهیزاتی اطلاق می گردد که برای انتقال دیتا و اطلاعات در شبکه نیازمند جریان الکتریکی برق می باشند.

تجهیزات پسیو شبکه برخلاف تجهیزات شبکه اکتیو بدون هیچ گونه نیازی به جریان الکتریکی برق، قابلیت عملکرد بالایی دارند. در واقع بر روی تجهیزات پسیو شبکه هیچ عملی صورت نمی پذیرد و فقط نقش زیرساختی برای انتقال اطلاعات و دیتا را دارند. ناگفته نماند که کابل شبکه از نوع مسی و کابل فیبر نوری از جمله تجهیزات شبکه پسیو به شمار می آیند.

در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با کیستون که از تجهیزات شبکه کمپانی مشهور فرانسه به نام nexans می باشد، می پردازیم. در حقیقت کمپانی نگزنس جزء بزرگترین تولیدکنندگان کابل های شبکه محسوب می ‌شود. کیستون نگزنس جهت برقراری ارتباط میان کابل شبکه با تجهیزات دیگر به کار می ‌رود. کیستون ها نیز جزئی از تجهیزات شبکه پسیو به حساب می ‌آیند.

باید بدانید که کیستون نگزنس Cat6 UTP یکی از تجهیزات شبکه پرکاربرد می باشد و از محصولات بسیار باکیفیت کمپانی nexans است. طراحی آن بر اساس آخرین استاندارد های کابل کشی Cat6 صورت گرفته است. از آنجایی که این کیستون ها بدون شیلد یا UTP می باشند، لذا نمی ‌توانند نویز را از بین ببرند. از این رو، برای رفع این مشکل از کیستون نگزنس Cat6 SFTP بهره می گیرند.

کیستون نگزنس Cat6 UTP به رنگ خاکستری است و در بسته‌ بندی‌ های 24 عددی به بازار عرضه می شود. این کیستون ها قیمت مناسبی دارند و از دو بخش ساخته شده اند. یک بخش همان قسمت اصلی کیستون است و بخش دیگر نیز پلاستیکی بوده که برای پانچ نمودن کابل بر روی کیستون کاربرد دارد.

 

 

خرید کیستون نگزنس Cat6 UTP

خرید کیستون نگزنس Cat6 UTP

 

جمع بندی

کیستون قطعه ای کوچک می باشد که رابط میان کابل شبکه، پریز شبکه و کامپیوتر است. با توجه به نوع آن به صورت مجزا انتخاب می شود و در داخل پریز شبکه نصب می ‌گردد. برای برقراری ارتباط میان کابل شبکه و کیستون نگزنس Cat6 از آچار پانچ کیستون نگزنس استفاده می‌ شود. حتی می توان به صورت دستی و بدون آچار نیز این اتصال را ایجاد نمود. این کیستون ها قابلیت نصب بر روی ترانکینگ ها و پچ پنل ها را هم دارند.

 

لینک مرجع https://poodsun.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/DGpA
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر