روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور سراسری

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو

از اونجایی که در ساختار درس فیزیک مفاهیم و مسائل با هم ادغام شدن، اطلاع از روابط بین فرمولی در این درس می تونه در حل سخت ترین سوالات فیزیک هم کمکتون کرده تا بتونین به راحتی به نتیجه دلخواهتون برسین، همچنین توصیه میشه که مرور درس فیزیک رو با استفاده از تست زنی انجام بدین.

 

 

درس فیزیک یکی از مهم ترین و دردسر ساز ترین دروس تخصصی کنکور سراسری ریاضی و تجربی محسوب میشه. ماهیت این درس مفهومی – محاسباتی است یعنی مفاهیم گفته شده در کتاب با یکسری مسائل ریاضی ادغام شدن و داوطلب برای حل سوالای این درس احتیاج به تسلط روی مفاهیم فیزیک و مسائل اولیه ریاضیات داره. داوطلبایی که تصمیم دارن در کنکور سراسری، فیزیک رو بالا بزنن باید این درس رو با روش های اصولی بخونن.

هر سال خیلی از داوطلبای کنکوری با اینکه زمان زیادی رو به مطالعه فیزیک اختصاص میدن اما باز هم نمی تونن به درصد دلخواه خودشون برسن به خاطر همین هم دنبال راه حلی برای حل این مشکل هستند. برای اطلاع از نحوه مطالعه فیزیک به روش رتبه های برتر کنکور تا آخر این مقاله با ما همراه باشین!

 

روش مطالعه فیزیک کنکور

همونطور که گفتیم فیزیک درس مشترک کنکور ریاضی و تجربیه که در کنکور رشته ریاضی 45 سوال با مدت زمان 55 دقیقه و در رشته تجربی 30 سوال با مدت زمان 37 دقیقه به این درس اختصاص داده میشه به عبارتی برای حل هر سوال فیزیک حدود 1 دقیقه زمان در نظر گرفته شده.

 

درس فیزیک، یکی از درس هاییه که فرمول ها و مفاهیم زیادی داره بنابراین برای خوندن و یادگیری اون علاوه بر دقت زیاد باید با اصول و روش مطالعه صحیح هم آشنا باشین. سوالی که ذهن خیلی ها رو به خودشون مشغول کرده اینه که برای مطالعه درس فیزیک چیکار کنیم تا بتونیم به درصد بالایی در کنکور برسیم؟

 

اولین نکته ای که در مطالعه درس فیزیک کنکور باید بهش توجه کنین اینه که یادگیری مباحث سر کلاس یک بحثه و اینکه چجوری تست میزنین و مطالب رو تثبیت می کنین یک بحث جداست که در روش مطالعه فیزیک فقط راجع به نحوه مطالعه و تثبیت این درس صحبت کردیم. در مطالعه درس فیزیک برای کنکور ریاضی و تجربی با سه دسته سوال روبرو میشیم:

دسته اول: سوال های تعریفی که برای مطالعه این دروس باید روی مفاهیم و حفظیات کتاب درسی مسلط باشین.

دسته دوم: مسائلی که فرمول و پارامتر ها در صورت سوال مشخصه و با یک جایگذاری ساده اعداد در فرمول به جواب نهایی میرسین.

دسته سوم: فرمول ها، اعداد و مجهول در صورت سوال مشخصه اما برای رسیدن به جواب نهایی با یک مجهول مواجه نیستیم بلکه باید ابتدا مجهولات فرعی رو بدست آورده و با استفاده از ارتباط فرمول ها باهم به مجهول اصلی برسیم.

 

برای اطلاع از بودجه بندی درس فیزیک در کنکور ریاضی می تونین مقاله زیر را مطالعه کنین.

بیشتر بخوانید: بودجه بندی درس فیزیک کنکور ریاضی

 

 

 

 

 

6 اصل مهم در روش مطالعه فیزیک

مطالعه کامل متن کتاب فیزیک

برای شروع مطالعه فیزیک و آشنایی با مبحث پیش رو، بهتره اول یک دور از روی متن درس با دقت خونده، زیر نکته های مهم خط کشیده و در انتها همه تمرین ها رو حل کنین تا کاملا رو مبحث کتاب درسی مسلط بشین. منبع طراحی سوالات کنکور کتاب درسیه نه کتاب های کمک آموزشی پس در این مرحله سراغ درسنامه کتاب های کمک آموزشی نرین.

 

مطالعه درس هر روز همان روز

به خاطر زیاد بودن حجم درس فیزک و بالا بودن تنوع طراحی سوال از این درس، بهتره تا هر درس رو همون روز که یاد گرفتین بخونین و برای آشنایی و تسلط روی تست های اون مبحث تعداد تست انتخاب کرده و حل کنین. تاکید می کنیم که این کار باید همون روز انجام بشه! حتما زمان مطالعه این درس هر سوال و یا نکته ای که در ذهنتون اومد رو یادداشت کنین تا سر فرصت برطرفش کنین و در بازه های مرور روی اون موضوع تمرکز بیشتری داشته باشین.

 

استفاده از فرمول های اصلی و حذف فرمول های فرعی

همون طور که می دونین بیشتر سوالای فیزیک کنکور رو حل مسئله تشکیل میده که تنوع زیادی هم داره و برای هر نوع سوال یک فرمول در نظر گرفته شده که با تعمیم فرمول اصلی بدست میاد. با توجه به استرس سر جلسه آزمون و زیاد بود حجم مباحث ممکنه که فرمول ها رو فراموش کنین بنابراین بهتره فقط فرمول های اصلی رو حفظ کنین و برای رسیدن به جواب خودتون فرمول مورد نظرتون رو اثبات کنین. بطور مثال تموم سوال های فصل نیرو شناسی فقط با دونستن فرمول اصلی F=ma بدست میاد و نیازی به حفظ کردن بقیه فرمول ها نیست فقط باید نحوه اثباتشون رو یاد بگیرین.

 

حل اصولی تست های فیزیک

بیشتر سوال های درس فیزیک کنکور تجربی و ریاضی رو سوالات محاسباتی و مسائل تشکیل میده که معمولا حل این سوال ها زمان بر است. وجه تمایز رتبه های برتر کنکور سراسری نسبت به بقیه داوطلبا در حل این سوال ها است. بنابراین اگه هدف مشخصی دارین، زمان مطالعه درس فیزیک هر چقدر هم که سوال های فیزیک براتون سخت باشن نباید حذفشون کنین. یکی از روش هایی که بتونین به راحتی از پس فیزیک کنکور سراسری به راحتی بر بیاین حل تست با استفاده از اصول تست زنی است. موقع تست زدن به هیج وجه از ماشین حساب استفاده نکنین و تموم مسائل رو روی کاغذ و یا ذهنی حل کنین.

بیشتر بخوانید: روش های تست زنی کنکور

 

افزایش سرعت عمل در حل مسائل فیزیک

فیزیک در دفترچه کنکور سراسری رشته ریاضی دومین درس و در دفترچه کنکور تجربی چهارمین درس است، بنابراین ممکنه خیلی از داوطلبا مشکل کمبود زمان مواجه شده و زمان کافی برای حل مسائل این درس نداشته باشن. هر سال داوطلبایی که سرعت عمل بالایی در حل مسائل فیزیک دارن می تونن عملکرد بهتری در کنکور سراسری داشته باشن. برای افزایش سرعت عمل در حل مسائل تکنیک های مدیریت زمان سر جلسه کنکور می تونه کمکتون کنه.

 

تسلط روی مباحث ریاضی مرتبط به فصل مورد نظر

قبل از اینکه بخواین شروع به حل کردن مسائل یک درس کنین، اول ببینین برای حل سوالات فصل مورد نظرتون لازمه تا روی چه مباحثی از ریاضیات مسلط باشین. با انجام این کار احتمال خطا در محاسبه اعداد خیلی کم میشه و از طرفی هم سرعت عملتون بالا تر میره. بطور مثال قبل از اینکه بخواین مسائل مربوط به نمودار های حرکت شناسی فیزیک رو حل کنین حتما روی مسائل مربوط به مشتق به تسلط کافی رسده باشین.

 

برای اطلاع از جزئیات نحوه مطالعه همه درس های کنکور پیشنهاد می کنیم مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: نحوه مطالعه دروس کنکور سراسری

 

بهترین منابع درس فیزیک کنکور

برای موفقیت در این رقابت بزرگ، تنها خوندن کتاب درسی نمی تونه شما رو به نتیحه دلخواه تون برسونه و حتما باید در کنار کتاب درسی از بهترین منابع کمک آموزشی و تستی درس فیزیک استفاده کنین. کارشناسای تحصیلیکو با بررسی کتاب های موجود در بازار، بهترین منابع کنکور سراسری رو برای درس فیزیک طبق جدول زیر براتون جمع آوری کردن.

 

 نام کتابسری انتشاراتمولفتعداد جلد
منبع پیشنهادیانتشارات خیلی سبزسری نردباماحمدمصلایی ، شاهین اقبال ، جمال خم خاجی و علی حاجی باقریچهار جلدی ( دهم و یازدهم و دوازدهم "دوجلدی" )
منبع آموزشی بیشترانتشارات گاجمیکرو طبقه بندیپایه( بهروز نادری نژاد و سعید احمدی ) ، دوازدهم ( بهروز نادری نژاد و سعید احمدی و محمد اهنگر و علیرضا ایلدخانی )دوسری دوجلدی )سری اول پایه جلداول بانک تست وجلددوم پاسخنامه ودرسنامه()سری دوم دوازدهم جلداول بانک تست وجلددوم پاسخنامه ودرسنامه(

 
تست بیشترانتشارات نشر الگوسری موج آزمون رضا خالو و امیرعلی دو جلدی ( پایه و دوازدهم )

 

پیشنهاد تحصیلیکو به ترتیب در مرحله اول تهیه و مطالعه منبع پیشنهادی گفته شده در جدول، است. ولی داوطلبایی که پایه ضعیف تری داشته و نیاز به آموزش بیشتر دارن، می تونن منبع آموزش بیشتر و برای داوطلبایی که منابع گفته شده رو مطالعه کردن و حالا می خوان بیشتر تست بزنن، منبع تست بیشتر مناسب است.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز هم احساس کردین که نیاز به کمک برای مطالعه فیزیک کنکور دارین، می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با همه کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و تموم سوالاتتون رو بپرسین. هم چنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو باشین تا از تموم اخبار مربوط به کنکور سراسری مطلع بشین.

در ادامه بخوانید: جمع بندی فیزیک کنکور سراسری

 

 

 

 


 

سوالات متداول


 

1- ✔️ برای مطالعه اصولی درس فیزیک باید چیکار کنیم؟

✔️ برای مطالعه اصولی درس فیزیک حتما باید بعد از مشخص کردن وضعیت علمی خودتون، منابع مناسب رو تهیه کرده و طبق مراحل گفته شده در متن مقاله پیش برین.

 

2- ✔️ برای مطالعه درس فیزیک بهتره از چه منابع استفاده کنیم؟

✔️ برای مطالعه درس فیزیک بعد از مطالعه کتاب درسی داشتن یک کتاب کمک آموزشی به همراه تست با توجه به وضعیت تحصیلیتون کافیه، بهترین منابع مطالعاتی فیزیک در این مقاله گفته شده.

 

3- ✔️ بهترین زمان برای مطالعه درس فیزیک چه موقع هستش؟    

✔️ بهترین زمان برای مطالعه درس فیزیک، در همون روز تدریس هستش که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شده.

منبع : روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور سراسری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/BVNX
نظرتان را بنویسید