انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

پس از دریافت کارنامه اولیه کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، داوطلبان مجاز شده می توانند در زمان مشخص شده به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و کد رشته های دانشگاه های سراسری را وارد سیستم کنند. نحوه الویت بندی کردن کد رشته محل ها در سامانه sanjesh.org از جمله عوامل موفقیت داوطلبان در قبولی نهایی است.

 

 

مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد یکی از سرنوشت ساز ترین مراحل پذیرش داوطلبان است که بعد از انتشار کارنامه اولیه کارشناسی ارشد انجام می گیرد، داوطلبان با توجه به وضعیت مجاز بودن خود اقدام به انتخاب رشته کارشناسی ارشد می نمایند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 هم زمان با شروع انتخاب رشته بر روی سامانه سازمان سنجش منتشر شده و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. در این دفترچه علاوه بر ذکر کد رشته محل ها، تمامی شرایط و ضوابط شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد نیز ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر داوطلبان با این فرآیند در این مقاله به بررسی جزئیات شرایط و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری ۱۴۰۱ می پردازیم.

 

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

سال گذشته زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد به دلیل شرایط بیماری کرونا به تعویق افتاد و در شهریور ماه انجام شد. امسال نیز باید منتظر ماند تا سازمان سنجش اطلاعیه ای مبنی بر مهلت انتخاب رشته ارشد سراسری منتشر نماید. احتمالا زمان انتخاب رشته ارشد در تیر ماه باشد اما به محض اعلام تاریخ آن در این مقاله قرار خواهیم داد. 

 

 

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 به محض مشخص شدن در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

 

داوطلبانی که قصد انجام انتخاب رشته ارشد 1401 را دارند می توانند به مقاله زیر مراجعه کرده و از رشته ها و شرایط انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱ مطلع شوند.

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته ارشد

 

 

محتویات کارنامه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد به صورت کارنامه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. این کارنامه حاوی اطلاعات فردی داوطلب، اطلاعات رشته امتحانی اول و رشته امتحانی دوم (برای داوطبانی که در زمان ثبت نام رشته دوم انتخاب کرده بودند) می باشد. در بخش اطلاعات هر رشته امتحانی نیز درصد دروس، معدل موثر، رتبه و تراز (نمره کل) درج شده است.

 

آن چه داوطلبان باید مورد توجه قرار دهند، وضعیت خود در گرایش های مختلف است. در هر گرایش که با عنوان کد ضریب در کارنامه درج شده، نمره کل (تراز)، رتبه و به تبع آن وضعیت مجاز بودن داوطلب در آن کد ضریب ارشد برای دانشگاه های روزانه و غیر روزانه ( به تفکیک ) در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۱ مشخص شده است. داوطلب می تواند گرایشی را در اولویت قرار دهد که برای دروس آن وقت بیش تری گذاشته و رتبه بهتری کسب کرده است.

 

در انتهای کارنامه کارشناسی ارشد ، کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز قرار داده شده که علاقه مندان می توانند با توجه به لیست رشته محل های منتشر شده در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و این کد به سایت دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org مراجعه کرده و نسبت به انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1401 اقدام نمایند.

 

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد

 

 

 

 

 

تحلیل و بررسی کارنامه اولیه کارشناسی ارشد 1401

برای داشتن انتخاب رشته ای دقیق و حساب شده می بایست درک درستی از اطلاعات کارنامه اولیه ارشد داشته باشید. بخش اول، نمرات اکتسابی یا همان درصد دروس مجموعه امتحانی می باشد که برای اطلاع شخصی در قالب جدولی ارائه شده تا داوطلبان از نتیجه تک تک دروس آگاهی یافته و در صورت داشتن اعتراض نسبت به ثبت درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش اقدام نمایند.

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر اساس وضع علمی داوطلب در هر گرایش انجام می گیرد که در بخش جداگانه ای تحت عنوان وضعیت داوطلب در هر کد ضریب ارائه شده است. حال این سوال مطرح می شود، چگونه پی ببریم با رتبه و ترازی که کسب کردیم شانس قبولی خواهیم داشت؟ بدین منظور می بایست رتبه خود را با آخرین رتبه مجاز در دوره های روزانه و دوره های غیر روزانه که شامل دانشگاه های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد می باشد، مقایسه نمایید.

 

توجه به این نکته ضروری است که آخرین رتبه مجاز، تقریبا 3 برابر محدوده رتبه قبولی در هر گرایش می باشد و داوطلبانی که در این محدوده قرار می گیرند مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد خواهند بود. حال با توجه به این مطلب، شانس قبولی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و سراسری مختص داوطلبانی خواهد بود که فاصله رتبه آن ها با آخرین رتبه مجاز نصف و یا کم تر باشد.  در این میان ممکن است به دلایل مختلفی هم چون عدم انتخاب رشته برخی داوطلبان، بخشی از این ظرفیت در اختیار متقاضیانی که رتبه اکتسابی آن ها نزدیک به این محدوده می باشد نیز قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

 

 

 

نحوه صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

فرم انتخاب رشته، هم زمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401، توسط سازمان سنجش در اختیار داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته می باشند، قرار می گیرد. در این مرحله هر داوطلب حق انتخاب 100 رشته محل از لیست رشته های ارشد ارائه شده را دارا می باشد.

 

آن دسته از داوطلبانی که علاوه بر رشته امتحانی اول در رشته امتحانی دوم نیز شرکت کرده اند می بایست رشته محل های مربوط به هر دو مجموعه را در همین 100 انتخاب خود به ترتیب علاقه جای دهند. با توجه به این که وضعیت انتخاب رشته داوطلبان در دوره های روزانه ( تحصیل رایگان ) و دوره های غیر روزانه که شهریه کارشناسی ارشد به آن ها تعلق می گیرد، در دو قسمت جداگانه اعلام می شود ، متقاضیان باید به زیرگروه و دوره ای که در آن مجاز به انتخاب رشته می باشند، دقت کنند.

 

در هر اولویت، در صورتی که ظرفیت آن رشته محل توسط داوطلبانی که رتبه بالاتری نسبت به شما کسب کرده اند، تکمیل نشده باشد نرم افزار سازمان سنجش همان انتخاب را به عنوان رشته محل قبولی اعلام کرده و اولویت های بعدی را بررسی نخواهد کرد. اما در صورتی که ظرفیت آن رشته محل توسط رتبه های بالاتر پر شده باشد انتخاب های بعدی شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا با بررسی کارنامه کارشناسی ارشد 1401 بهترین انتخاب رشته را برای شما انجام داده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پاسخگوی تمام سوالات شما در این زمینه باشند.

 

در ادامه بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد هم زمان و در یک سایت انجام می شود؟

✔️ خیر، انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری در سایت sanjesh.org و انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org انجام می شود که اطلاعات کامل آن در متن مقاله موجود است.



 

2- ✔️ داوطلبان در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد مجاز به انتخاب چند کد رشته محل می باشند؟

✔️ با توجه به متن مقاله هر داوطلب مجاز به انتخاب 100 کد رشته محل متناسب با مجموعه امتحانی خود می باشد.



 

3- ✔️ اولویت بندی انتخاب های داوطلب در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد بر چه اساسی صورت می گیرد؟

✔️ داوطلبان می بایست اولویت بندی انتخاب های خود را بر اساس چهار فاکتور علاقه، هزینه، مسیر و کیفیت دانشگاه انجام دهند.

منبع : انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zZvY
نظرتان را بنویسید