ثبت فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی

ثبت فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در حال حاضر، ثبت فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی و ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه ، به دو روش ثبت از طریق دفاتر خدمات قضایی و از طریق سامانه عدل ایران، برای متقاضیان امکان پذیر می باشد. همچنین، امکان دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی نیز به دو روش مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی و سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی برای متقاضیان فراهم شده است.

 

 

به موجب  ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی : « هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید؛ مشروط بر اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد. » ارسال اظهارنامه قضایی اصولا، حالت اختیاری داشته، با این توضیح که خواهان می تواند به جای مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست، ابتدا حق خود را با ارسال یک اظهارنامه قضایی و با پرداخت هزینه ای کم از خوانده مطالبه نموده و در صورت عدم توجه خوانده، برای مطالبه حق به دادگاه مراجعه نماید.

بر خلاف گذشته، امروزه امکان ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی از طریق فرم مخصوص اظهارنامه و مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای متقاضیان فراهم شده است. هم چنین، متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه عدل ایران برای  ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه یا همان فرم اظهارنامه اقدام نمایند .

به همین دلیل، در این مقاله ابتدا روش های ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی را توضیح داده؛ سپس، مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی و ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه را بررسی کرده و در پایان، یک نمونه فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی را برای دانلود قرار داده ایم.



 

ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی

ارسال اظهارنامه حقوقی ، در گذشته از طریق فرم چاپی ای انجام می گرفت که مراجع قضایی در اختیار افراد قرار می دادند . در حال حاضر، ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی ، به دو صورت برای متقاضیان امکان پذیر می باشد:

روش اول ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد. در این روش، متقاضی با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اطلاعات خود را در اختیار مسئول دفتر قرار می دهد و او با تنظیم فرم الکترونیکی اظهارنامه ، یک کد پیگیری به متقاضی می دهد تا در مراحل بعدی از طریق این کد ، بتواند اظهارنامه ارسالی را پیگیری نماید.

روش دوم ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، ثبت اظهارنامه با استفاده از سامانه عدل ایران می باشد. برای استفاده از این روش:

عبارت ثبت اظهارنامه قضایی را در مرورگر دستگاه خود جستجو نمایید.

در صفحه نتایج جستجو بر روی لینکی که آدرس آن remission.adliran.ir می باشد، کلیک نمایید.

دکمه تقدیم اظهارنامه را بزنید.

اکنون می توانید با وارد کردن اطلاعات لازم، برای ثبت فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی و ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه اقدام نمایید.

حتما بخوانید: اظهارنامه قضایی چیست و چه کاربردی دارد

 

مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی

همانند آنچه در مورد ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی و ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه، در بخش قبل گفته شد، در مورد مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی از جمله اظهارنامه الزام به تمکین زوجه نیز دو روش برای دریافت اظهارنامه وجود داشته که عبارتند از:

روش اول دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد. در این روش، متقاضی با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اطلاعات خود را در اختیار مسئول دفتر قرار می دهد و مسئول مربوطه با ورود به سامانه خدمات الکترونیک قضایی eblagh adliran ir برای دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی متعلق به آن فرد اقدام می نماید.

روش دوم مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی با استفاده از سامانه عدل ایران می باشد. برای استفاده از این روش:

آدرس سامانه عدل ایران یعنی adliran.ir را در مرورگر دستگاه خود جستجو نمایید.

پس از ورود به صفحه اصلی سایت عدل ایران، از منوی خدمات ویژه در سمت راست، بر روی گزینه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی کلیک نمایید.

در این مرحله از مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، کد ملی و رمز عبور (کد ثنا) خود را در کادرهای مشخص شده وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید.

اکنون سامانه عدل ایران، یک رمز موقت شش رقمی به شماره همراه شما ارسال کرده که لازم است این رمز را در کادر تعیین شده وارد کرده و دکمه ورود را بزنید.

در این مرحله از مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، لازم است تا برای دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، بر روی برگه ابلاغیه های جدید کلیک کرده و سپس برای مشاهده و چاپ اظهارنامه الکترونیکی قضایی اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم اظهارنامه قضایی

 

 

 

ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه

اظهارنامه قضایی را می توان به عنوان یک نامه الکترونیکی در نظر گرفت؛ به همین دلیل، سوالی که به کرات در رابطه با ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی پرسیده می شود، این است ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه به چه صورت امکان پذیر می باشد؟

در پاسخ به این سوال که ارسال فرم نامه الکترونیکی به قوه قضاییه به چه صورت امکان پذیر می باشد؟ می توان گفت که 

در حال حاضر، ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه ، به دو صورت برای متقاضیان امکان پذیر می باشد:

روش اول ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می باشد. در این روش، متقاضی با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اطلاعات خود را در اختیار مسئول دفتر قرار می دهد و او با تنظیم و ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه، یک کد پیگیری به متقاضی می دهد تا در مراحل بعدی از طریق این کد ، بتواند اظهارنامه ارسالی را پیگیری نماید.

روش دوم ارسال فرم نامه الکترونیکی به قوه قضاییه، ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه با استفاده از سامانه عدل ایران می باشد. برای استفاده از این روش:

عبارت ثبت اظهارنامه قضایی را در مرورگر دستگاه خود جستجو نمایید.

در صفحه نتایج جستجو بر روی لینکی که آدرس آن remission.adliran.ir می باشد، کلیک نمایید.

دکمه تقدیم اظهارنامه را بزنید.

اکنون می توانید با وارد کردن اطلاعات لازم، برای ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: موارد الزامی ارسال اظهارنامه

 

نمونه فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی

در بخش های قبل روش های ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی، مراحل دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی و ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه را توضیح دادیم. اکنون در این بخش، یک نمونه فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی را جهت دانلود، برای شما قرار داده ایم تا در صورتی که قصد ارسال اظهارنامه قضایی را داشتید، از آن نمونه استفاده نماید

برای دانلود نمونه فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی، بر روی دکمه دانلود فایل کلیک نمایید:

نمونه فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی

  • نویسنده: سایت حقوقی دینا
  • حجم:156 KB
  • منبع:سایت حقوقی دینا

دانلود فایل

 

در ادامه بخوانید: پیگیری اظهارنامه قضایی الکترونیکی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- امروزه ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی از چه طریقی انجام می گیرد ؟

امروزه ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سامانه عدل ایران انجام می گیرد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .

 

2- دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی به چه صورت امکان پذیر است ؟

دریافت اظهارنامه الکترونیکی قضایی از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی انجام می گیرد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .

 

3- ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه به چه صورت قابل انجام می باشد؟

ارسال نامه الکترونیکی به قوه قضاییه از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سامانه عدل ایران انجام می گیرد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .

منبع : ثبت فرم اظهارنامه الکترونیکی قضایی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n2ZE
نظرتان را بنویسید