زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان

زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانش آموزانی که قصد تحصیل در یکی از انواع زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان مانند رشته های نقاشی، عکاسی، گرافیک و سایر موارد مشابه را دارند، می توانند با در نظر گرفتن شرایط لازم و کافی اقدام به انتخاب رشته پایه دهم نمایند.




بسیاری از دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول علاقه مند به شاخه های مختلف هنر و آموزش های هنری هستند. تنوع زیر شاخه های رشته های هنر در دبیرستان باعث شده است که طرفداران زیادی جذب دروس و آموزش های هریک از این گروه های درسی و حتی بازار کار این رشته های هنری گردند.

رشته های زیر شاخه هنر دوره دبیرستان در شاخه های تحصیلی فنی حرفه ای و کاردانش هنرستان تدریس می شوند. تفاوت تحصیل رشته های زیر گروه هنر در هریک از این شاخه های تحصیلی در تعداد واحد های عملی و کارگاهی آن هاست.

معمولا در شاخه کاردانش حجم بیشتری از دروس رشته های هنری به صورت عملی و پودمانی تدریس می شود، در صورتی که در شاخه فنی حرفه ای میزان آموزش های تئوری و عملی تا حدودی باهم برابر هستند.

دانش آموزان برای ورود به رشته های هنر در هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش باید دارای برخی شرایط و ضوابط خاصی باشند و بتوانند در هر یک از گروه های زیر شاخه رشته هنر موفق شوند.

باتوجه به این که رشته های زیر شاخه هنر در هنرستان علاقه مندان و طرفداران بسیاری دارند که نیازمند دریافت اطلاعات بیشتری در رابطه با هر یک از این زیر گروه ها هستند، لذا در ادامه این مقاله موارد مرتبط با انتخاب رشته از بین زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان را شرح داده و بررسی می نماییم.



شرایط ورود به زیر شاخه های رشته هنر در هنرستان
دانش آموزانی که قصد دارند ادامه تحصیل خود در پایه دهم را در آموزش و یادگیری رشته های هنری سپری کرده و انتخاب رشته دبیرستان خود را از رشته های ارائه شده در لیست رشته های کاردانش و یا فنی حرفه ای انتخاب نمایند، باید شرایط لازم و کافی جهت ثبت نام در هر یک از رشته های زیر شاخه هنر در دبیرستان را داشته باشند.

دانش آموزان باید در زمان انتخاب رشته نهم به دهم و با در نظر گرفتن ضوابط و شرایط لازم از میان رشته های هنری هنرستان یکی را به عنوان رشته تحصیلی خود در پایه دهم انتخاب کرده و به ادامه تحصیل بپردازند.

به منظور ارائه اطلاعات بیشتر به دانش آموزان پایه نهم در این قسمت شرایط لازم جهت انتخاب رشته هنر در هریک از شاخه های فنی حرفه و کاردانش را بررسی کرده و به طور خلاصه ارائه می دهیم.



 شرایط لازم جهت ورود به رشته های شاخه فنی و حرفه ای عبارتند از:

 مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب بیشتر از 30 باشد.

  حداقل نمره درس ریاضی 1 در دوره متوسطه اول باید 10 باشد.

  دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه، باید دارای مجموع نمرات حداقل 120 و معدل حداقل 12 باشند.







 شرایط لازم جهت ورود به رشته های شاخه کار و دانش عبارتند از:

 مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی وکار و فناوری در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب  حداقل 36 باشد.

 نمرات دروس ریاضی با ضریب  2 و درس کار و فناوری با ضریب 3 در سه پایه تحصیلی متوسطه اول محاسبه می شود.

 دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه ، باید دارای مجموع نمرات حداقل 180 و معدل حداقل 12 باشد.



بیشتر بخوانید: شرایط انتخاب رشته انواع رشته های نظری





معرفی زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان
زیر گروه ها و شاخه های زیر مجموعه رشته هنر در هنرستان و دوره دبیرستان از تنوع و گوناگونی زیادی برخوردار هستند. حتی ممکن است برخی از این گروه های تحصیلی برای دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته پایه نهم را داشته باشند تازگی داشته و از آن ها اطلاعاتی چندانی نداشته باشند.

اهمیت موضوعات و تخصص های مربوط به زیر گروه های شاخه هنر در رشته های هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش باعث شده است که در این بخش به زبانی ساده به معرفی کلی و مختصری از زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان بپردازیم.



  معرفی زیر شاخه های رشته هنر



رشته فوتوگرافیک شاخه هنر:

رشته فتوگرافی رشته ای است که به تازگی به رشته های فنی حرفه ای اضافه شده است. رشته هنری فوتوگرافیک حاصل از ادغام و ترکیب رشته های عکاسی و گرافیک بوده و دروس و برنامه های مربوط به این زمینه های هنری را شامل می شوند.

دانش آموزان در رشته فوتوگرافیک با نرم افزاری های مختلفی که در ارتباط با طراحی و تولید تصاویر تبلیغاتی و بنرهای هنری و تجاری هستند آشنا می شوند، همچنین هنرجو های این رشته هنری در هنرستان با ویژگی ها و موارد لازم جهت ایجاد یک پروژه هنری، تجاری و یا تبلیغاتی استاندارد و جذاب آشنا شده و قوانین و نکات مختلف هریک از آن ها را آموزش می بینند.

 رشته گرافیک شاخه هنر:

رشته هنری گرافیک یا ارتباط تصویری به منظور طراحی پوستر و تصاویر متنوع و جذاب در حوزه های مختلف تجاری، تبلیغاتی، هنری و اجتماعی آموزش داده می شود. دانش آموزان با ورود به این رشته زیر شاخه رشته هنر در دبیرستان می آموزند که چگونه با در نظر گرفتن استاندارد های لازم و و رعایت نکات اساسی تصویرسازی یک پوستر و پروژه گرافیکی جذاب و موفق را طراحی کنند.

 رشته طراحی دوخت شاخه هنر:
دانش آموزان در رشته طراحی دوخت با انواع لباس های طراحی شده برای انسان ها در دوره ها و جوامع مختلف آشنا می شوند. دانش آموزان در این رشته هنری می آموزند که چگونه با خلاقیت خود و رعایت نکات لازم در طراحی و دوخت لباس برای هر یک از افراد، لباس هایی مناسب با طرح هایی نوین و جذاب طراحی نمایند.

دانش آموزانی که وارد رشته طراحی دوخت در هنرستان می شوند علاوه برای طراحی و خلق طرح های مختلفی از لباس ها با نحوه دوخت و تولید آن ها نیز آشنا می شوند.

 رشته معماری داخلی شاخه هنر:

در رشته معماری داخلی آموزش های لازم جهت طراحی و نقشه کشی ساختمان های مسکونی, تجاری و اداری و همچنین مبلمان ها و دکوراسیون داخلی به دانش آموزان هنرستانی آموزش داده می شود.
هنرجویان هنرستان در رشته معماری داخلی با اصول و نکاتی که با جذاب تر شدن و آرامش بخش تر شده فضای زندگی و یا کاری در ارتباط هستند آشنا شده و نحوه استفاده و کاربرد آن ها در پروژه های معماری داخلی را یاد می گیرند.

 رشته صنایع دستی شاخه هنر:

رشته صنایع دستی شامل آموزش مطالب و دروس مربوط به بخش های مختلف نگارگری، صنایع چوب، سفالگری و فرش بافی می شود. در رشته صنایع دستی زیر گروه شاخه هنر هنرستان به دانش آموزان آموخته می شود که بتوانند هنر و صنایع دستی را در موارد مختلف و کاربردی زندگی روزمره انسان ها جای داده و به زیبا سازی آن ها کمک کنند.

 رشته انیمیشن و پویانمایی شاخه هنر:

دانش آموزانی که وارد رشته انیمشین و پویانمایی رشته های هنری دوره دبیرستان می شوند آموزش های مربوط به ساخت کارتون، انیمیشن و تصاویر متحرک را فرا می گیرند. دروس ارائه شده در این رشته در خصوص طراحی انیمشن و متنوع و نحوه کار با نرم افزار ها و آموزش های مرتبط با پویانمایی را شامل می شوند.



بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته نهم


 رشته نقاشی شاخه هنر:

رشته نقاشی زیر شاخه رشته هنر در هنرستان دربرگیرنده تمام مباحث و آموزش هایی است که دانش آموزان برای ارائه و خلق یک تابلو و اثر هنری به یادگیری آن ها نیاز دارند. در رشته نقاشی دانش آموزان با رنگ ها و ابزاری های مختلف نقاشی و کاربردهای آن ها در هر یک از موضوعات هنری آشنا می شوند.

 رشته نوازندگی ساز جهانی شاخه هنر:

رشته نوازندگی ساز جهانی شامل آموزش و یادگیری یکی از ساز های بین المللی مانند پیانو، ویالون، گیتار و سایر موارد مشابه دیگر می شود. موفقیت در این رشته وابسته به رعایت اصول آموزش داده شده و یادگیری آن ها و همچنین داشتن ذوق و خلاقیت در خلق و نواختن قطعات مختلف و داشتن قوه سلامت شنوایی می باشد.

رشته نوازندگی ساز ایرانی شاخه هنر:

دانش آموزان در رشته نوازندگی ساز ایرانی با ابزار و ساز های مختلف ایرانی آشنا شده و یادگیری یکی از این ساز ها همچون تار، سه تار، عود، سنتور و موارد به صورت تخصصی می آموزند. در این رشته دروس و اصول مرتبط با یادگیری سازهای اصیل ایرانی به آن ها آموخته شده و به پرورش آن ها به عنوان نوازنده حرفه ای ساز ایرانی پرداخته می شود.

 رشته نمایش شاخه هنر:

دانش آموزانی که رشته نمایش را در انتخاب رشته پایه نهم خود انتخاب می کنند و علاقه مند به اجرای نمایش و تئاتر هستند، با موضوعات و جنبه های مختلف هنری در این رشته آشنا می شوند.

تمامی نکات و موارد لازم درباره اجرا، طراحی و خلق یک نمایش مناسب و مفهومی در رشته نمایش به دانش آموزان آموزش داده شده و آن ها را برای دست یابی به موفقیت های بیشتر در این شاخه از رشته های تحصیلی دبیرستان آماده می سازند.

 رشته سینما شاخه هنر:

دانش آموزان و هنرجویان در رشته سینما در شاخه هنر هنرستان با مبانی و اصول مرتبط با هنرهای تجسمی، فیلمنامه نویسی، نقد فیلم، تاریخ سینما و سایر بخش های دیگر آشنا می شوند.

تمانی اصول مربوط به شاخه ها و زمینه های صنعت سینمای ایران و جهان در ابعاد مختلفی در رشته سینما بررسی شده و به دانش آموزان این رشته تحصیلی آموزش داده می شود.

 رشته طراحی و زبان بصری شاخه هنر:

در رشته طراحی وزبان بصری به دانش آموزان آموخته می شود که چگونه با تلفیق هنر و به کارگیری خطوط و اشکال مختلف به ایجاد آثار هنری و مفهمومی بپردازند. در این رشته هنری دانش آموزان با مواردی مانند حجم، رنگ، بافت، نور و موراد مشابه دیگر و نحوه استفاده آن ها در طراحی و تلفیقشان با تصاویر و معانی مختلف آشنا می شوند.

 رشته مرمت آثار فرهنگی شاخه هنر:

در رشته مرمت آثار تاریخی و بنا ها موضوعات مختلفی از تاریخچه آثار فرهنگی و مراحل حفظ، نگهداری و مرمت و بازسازی آن ها مورد بررسی قرار گرفته و به دانش آموزان این رشته آموزش داده می شود.

افرادی که وارد رشته تحصیلی مرمت آثار و بناهی تاریخی در هنرستان می شوند با بخش های مختلفی از سازه های تاریخی و نگهداری از آن ها آشنا شده و مسائل تخصصی مربوط به هریک از آن ها به این دانش آموزان آموخته می شود.

 رشته پشتیبانی صحنه شاخه هنر:

تمام موضوعات و نکات مربوط به مدیریت و سازماندهی عوامل مختلف پشت صحنه نمایش ها و آثار سینمایی در این رشته هنری ارائه می شود. دانش آموزان در رشته پشتیبانی صحنه با اصول حرفه ای طراحی، پشتیبانی و اداراه یک صحنه هنری و اثر نمایشی آشنا شده و نکات مختلفی که باعث پیشرفت در این رشته می شود را می آموزند.

 رشته چاپ دستی شاخه هنر:

دانش آموزان در حال تحصیل در رشته چاپ دستی یا گراور سازی و چاپ هنری هستند با موضوعات مختلف مرتبط با این رشته آشنا می شوند. در رشته تحصیلی چاپ دستی هنرستان به دانش آموزان روش های مختلف چاب همچون چاپ سنگی، دیجیتالی، فلزی و چوبی آموزش داده می شود دروس لازم جهت حرفه ای شدن در این رشته تحصیلی برای آن ها ارائه می گردد.

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از گروه هایی که در معرفی رشته های انتخاب رشته نهم شاخه هنر در مطالب فوق به دلیل نیاز به داشتن بعضی شرایط و ابزار آلات خاص در تمامی هنرستان های فنی حرفه ای و یا کاردانش ارائه نشده و تدریس نشود.



بیشتر بخوانید: با چه نمره هایی در نهم متوسطه انتخاب رشته می کنیم









مشاغل زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان
بسیاری از دانش آموزانی که وارد هر یکی از رشته های زیر گروه رشته هنر در هنرستان می شوند، با توجه به این که آموزش ها و دروس مربوط به رشته تحصیلی خود را به صورت عملی و تقریبا حرفه ای آموزش می بینند، قصد دارند که شغل آینده خود را نیز مرتبط با رشته تحصیلیشان انتخاب نمایند.

برخی دانش آموزان ممکن است با بازار کار مشاغلی که مرتبط با رشته های زیر شاخه هنر در دبیرستان می باشد به خوبی آشنا نبوده و یا از تفاوت ها و تنوع این گروه های تحصیلی مطلع نباشند لذا در ادامه این بخش به معرفی مشاغل مرتبط با رشته هنر می پردازیم.







مشاغل زیر شاخه های رشته هنر
کارگردان هنری  هنرمند و استادکار صنایع دستی هنرمند هنرهای زیبا  طراح انیمیشن طراح صنعتی
 طراح مد و پوشاک   طراح گل و گیاه طراح گرافیک طراح داخلی و دکوراسیون طراح ویترین و فروشگاه
طراح صحنه و نمایشگاه   هنرپیشه تلویزیون و سینما تهیه‌کننده رادیو، تلویزیون و سینما کارگردان تلویزیون و سینما   کارگردان برنامه‌های رادیو و تلویزیون
استعدادیاب سینما  مدیر فنی رادیو و تلویزیون کارگردان موسیقی (رهبر ارکستر) آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی خواننده 
موسیقیدان، نوازنده ساز  گوینده رادیو و تلویزیون  گوینده ورزشگاه و اماکن عمومی تحلیلگر و مفسر اخبار گزارشگر و خبرنگار
متخصص روابط عمومی سردبیر و ویراستار  مستندساز (نویسنده فنی) تولیدکننده محتوا (کپی‌رایتر)  شاعر، ترانه‌سرا و نویسنده
 مترجم​ ​  تکنسین و کاردان فنی تجهیزات صوتی و تصویری  تکنسین و کاردان فنی پخش اپراتور تجهیزات رادیویی تکنسین و کاردان فنی مهندسی صدا
عکاس  فیلمبردار تدوینگر فیلم و کلیپ



دانش آموزانی که که با وجود علاقه بسیار به رشته های هنری از میزان توانایی و استعداد خود در هر یک از زمینه های شاخه هنر در دبیرستان اطلاعی ندارند می توانند با شرکت در آزمون های مشاوره ای فرآیند هدایت تحصیلی و دریافت نتایج آن ها اطلاعات لازم را کسب کرده و رشته مناسب خود را انتخاب نمایند.



در ادامه بخوانید: هدایت تحصیلی پایه نهم







 دانش آموزان می توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان، عضو کانال تلگرامی مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایند . همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال و مشاوره در رابطه با انتخاب رشته پایه نهم​ می توانید با مشاوران مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید .




سوالات متداول


1- انتخاب رشته هنر در دبیرستان نیازمند داشتن چه شرایطی است؟
انتخاب رشته هنر در هنرستان های فنی حرفه ای و کارودانش داری شرایط مشابهی است که در این مقاله به طور کامل به شرح هر یک از آن ها پرداخته شده است. 




2- زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان شامل چه رشته هایی می شود؟
رشته هنر در هنرستان زیر شاخه متنوع و مختلفی دراد که در این مقاله علاوه بر معرفی آن ها به شرح مختصری از جزئیات هریک از رشته نیز پرداخته شده است.




3- مشاغل مربوط به رشته هنر شامل چه شغل هایی می شوند؟
در مقاله فوق شغل هایی که با تحصیل در رشته هنر می توان به آن ها دست پیدا کرد به طور کامل و دسته بندی شده معرفی شده اند.

منبع : زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/LxWA
نظرتان را بنویسید