بازتاب بابینسکی نوزاد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بازتاب های نوزاد یکی از واکنش هایی است که نوزاد از طریق آن هم با دیگران ارتباط برقرار می کند و هم برای ادامه زندگی آماده تر می شود ، یکی از آن ها بازتاب بابینسکی است .
بازتاب بابینسکی یکی از انواع بازتاب های نوزاد است که علاوه بر نوزادان در بزرگسالان هم وجود دارد .
 در نوزادان هنگام تحریک کف پا تا یک سالگی دیده می شود و در بزرگسالان اگر هنگام خواب و یا بعد از راه رفتن طولانی دیده شود طبیعی است .
در ادامه این مقاله به نحوه مشاهده بازتاب بابینسکی و عملکرد آن ، آسیب ها و سن شروع و پایان این بازتاب در نوزادان می پردازیم .






نحوه مشاهده ، عملکرد و سن شروع و پایان بازتاب بابینسکی
والدین می توانند برای مشاهده بازتاب بابینسکی در نوزاد ، كف پای نوزاد را از انگشت به سمت پاشنه پا نوازش كنند ، پاسخ نوزاد این است که انگشتان از هم باز می شوند .
بیشتر افراد در انجام معاینه دقیق بازتاب بابینسکی اشتباه می کنند چون توضیح درستی درباره آن داده نمی شود، یکی از اشتباهات رایج استفاده از ابزار نامناسب مثل ناخن دست ، کلید نوک تیز ، سوزن ، خودکار ، و... است . وسیله مناسب برای معاینه رفلکس کف پا برای هر سن ، استفاده از تخته ابسلانگ است . این وسیله برعکس وسایل دیگر باعث ترس و واکنش نوزاد نمی شود .
 بنابراین برای مشاهده این بازتاب از انگشت دست یا تخته ابسلانگ استفاده کنید و از استفاده از وسایل نوک تیز بپرهیزید .
بازتاب بابينسكی در سن  هشت تا دوازده ماهگی از بین می رود و از جمله بازتاب هایی است که عملکرد آن هنوز مشخص نشده است . اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد انواع بازتاب دارید با مشاوران تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید . 














آسیب های بازتاب بابینسکی
در پزشکی پاسخ رفلکس کف‌پا یا بازتاب بابینسکی نوعی پاسخ به تحریک کف پا است که در تشخیص برخی اختلالات مغز و نخاع به کار می‌رود و مرکز این رفلکس نخاع و عصب هدایت‌کننده آن عصب سیاتیک می‌باشد .
وجود بازتاب بابینسکی بعد از سن دو سالگی غیر طبیعی است، این آسیب به دلیل مشکلات مغزی، نخاعی و بیماری های جسمی که بر روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می گذارند، پدید می آید .
اگر متوجه شدید که این بازتاب بعد از دو سالگی در کودک ادامه دارد ، برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه نمایید .



برای اطلاع بیشتر در مورد انواع بازتاب در نوزادان در کانال تلگرام روان شناسی کودک و نوجوان عضو شوید .





منبع :

روانشناسی رشد تألیف لورا برک ترجمه یحی سید محمدی





















سوالات متداول


1- بازتاب های نوزاد چیست؟
بازتاب های نوزاد یکی از واکنش هایی است که نوزاد از طریق آن هم با دیگران ارتباط برقرار می کند که در متن توضیح داده شده است.




2- نحوه مشاهده و عملکرد بازتاب بابینسکی چیست؟
والدین می توانند برای مشاهده بازتاب بابینسکی در نوزاد ، كف پای نوزاد را از انگشت به سمت پاشنه پا نوازش كنند که در متن توضیح داده شده است.




3- آسیب های بازتاب بابینسکی چیست؟
در پزشکی پاسخ رفلکس کف ‌پا یا بازتاب بابینسکی نوعی پاسخ به تحریک کف پا است که در تشخیص برخی اختلالات مغز و نخاع به کار می رود که در متن شرح داده ایم.

منبع : بازتاب بابینسکی نوزاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Babinski
نظرتان را بنویسید