مباحث تحصیلی دوران پزشکی

مباحث تحصیلی دوران پزشکی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
مهسا علیزاده

طول دوره تحصیلی پزشکی عمومی طولانی تر از سایر رشته هاست و در طی این مدت باید درس های پرحجم و عملی را پاس کنید. از همان ابتدا که وارد دانشگاه می شوید، مباحث آناتومی را در اتاق تشریح می گذرانید و باید روحیه و توانایی رویارویی با اجساد را داشته باشید زیرا جزئی از زندگی پزشکی شما خواهند شد.
جدای از همه این موارد و گذراندن مباحث تئوری و عملی در بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی ، پس از حدود 7 سال در مقطع پزشکی عمومی فارغ التحصیل خواهید شد و برای گرفتن تخصص خود باید در آزمون رزیدنتی که بسی سخت تر از کنکور است ، شرکت کنید.
مباحث تحصیلی دوران دانشگاه
پزشکی عمومی مجموعا 7 سال است که از 4 دوره علوم پایه ، نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی ، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی تشکیل شده است.
علوم پایه : در این دوره دانشجویان دروس عمومی و دروس پایه اصلی را می گذرانند که در هر نیمسال تحصیلی 20 واحد درسی ارائه می شود و دانشجو موظف است که این دوره را حداقل در 2 سال و حداکثر در 3 سال به اتمام برساند.
دروس دوره علوم پایه عبارتند از :

تشریح
ژنتیک
تغذیه
روانشناسی
جنین شناسی
میکروب شناسی
بیوشیمی
انگل شناسی
و …
نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی : در انتهای دوره علوم پایه ، آزمون جامع نظام آموزش پزشکی برای دانشجویان برگزار می شود و در صورت کسب نمره قبولی وارد دوره فیزیوپاتولوژی می شوند. دوره فیزیوپاتولوژی 6 ماهه است و در 4 بخش اصلی سیمیولوژی ، فارماکولوژی ، پاتولوژی اختصاصی و فیزیوپاتولوژی و روماتولوژی به دانشجو ارائه می شود و مباحثی مانند :

بیماری های قلب و گردش خون
غدد داخلی و غدد متابولیسم
کلیه
خون
ریه
و … هر کدام به مدت 4 هفته تدریس می شوند.
در این دوره شما روش برخورد با بیمار ، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص بیماری و درمان آن را فرامی گیرید. در انتهای 6 ماه ، آزمون دروس فیزیوپاتولوژی برگزار می شود و شرط ورود به دوره بالینی ، قبولی در این آزمون است.
دانشجو حداکثر 1 سال فرصت دارد دروس این دوره را پشت سر بگذارد و در پایان دوره فیزیوپاتولوپزی ، جشن روپوش سفید پزشکی برگزار می شود.
کارآموزی بالینی
دوره کارآموزی بالینی که به آن استیجری هم نیز می گویند ، معمولا 20 ماه است و  محل گذراندن این دوره در بیمارستان های آموزشی بوده که طی آن بیماری های اعصاب ، بیماری های عفونی ، بیماری های کودکان ، چشم ، گوش حلق بینی ، ارتوپد ، رادیولوژی و … به دانشجو آموزش داده می شود.
حداکثر زمان مجاز برای گذراندن دوره کارآموزی بالینی ، 27 ماه است و شرط قبول شدن در این دوره کسب نمره 12 از 20 است و در غیر این صورت دانشجو باید مجددا کارآموزی را تکرار کند.
کارورزی بالینی یا اینترنی
آخرین مرحله پزشکی عمومی ، دوره کارورزی عمومی است که مباحثی مانند جراحی ، اعصاب ، عفونی ، ارولوژی ، زنان و زایمان ، اورژانس ، روانپزشکی و … توسط کارورزان گذرانده می شود. حداکثر زمان مجاز برای گذراندن مرحله کاورزی بالینی 2 سال است و چنانچه دانشجو موفق به کسب نمره 12 از 20 نشود ، باید مجددا این دوره را تکرار کند. در دوره کارورزی بالینی دانشجو دارای مهر پزشکی است و باید 12 شب در ماه کشیک شبانه در بیمارستان داشته باشد که در طی این مدت از کمک هزینه تحصیلی نیز بهره مند می شود.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vWrn
نظرتان را بنویسید