سیستم ترمز بادی کامیون چگونه کار می کند؟

سیستم ترمز بادی کامیون چگونه کار می کند؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
تهران یکتا

ترمزهای بادی اجزای ضروری هستند که کامیون ها را قادر می سازند تا هزاران پوند وزن سنگین را با خیال راحت حمل کنند. کلیه وسایل نقلیه سنگین؛ سیستم ترمز کامیون ها، اتوبوس ها، تریلرها از ترمزهای هوایی تشکیل شده است. اما چرا در کامیون های سنگین از ترمز بادی استفاده می شود؟ هوا در همه جا آزاد است، اما روغن ترمز اینطور نیست. مایعات می توانند در هر جایی نشت کنند و باعث خرابی ترمز شوند.

برای خرید قطعات کامیون از تهران یکتا کلیک کنید.

از آنجایی که تصادف در وسایل نقلیه سنگین می تواند خسارات فاجعه باری به جان و دارایی وارد کند، ترمزهای سنگین مجهز به ترمز بادی هستند تا نشت مایعات را از بین ببرند و میزان تصادفات را به حداقل ممکن کاهش دهند. از این رو، انتظار می رود رانندگان اتوبوس بدانند که چگونه از ترمزهای هوایی در اتوبوس ها و هر راننده دیگری که وسیله نقلیه ای با ترمز بادی رانندگی می کند، استفاده کنند.

با توجه به اهمیت سیستم های ترمز بادی در کامیون ها، اتوبوس ها و تریلرها، مکانیک های دیزل باید اجزا و مکان های سیستم ترمز بادی را بدانند. آنها همچنین باید بدانند که چگونه عیب یابی، سرویس و نگهداری آن را برای عملکرد بهینه ترمز انجام دهند.

اگر می‌پرسید «ترمزهای بادی چگونه کار می‌کنند»، این مقاله اطلاعات کافی در مورد این موضوع ارائه کرده است و به سؤالات متداول کاربران پاسخ می‌دهد. بنشینید و 5 دقیقه مطالعه کنید.

چرا کامیون ها از ترمز بادی استفاده می کنند؟

آیا صدای خش خش بلند و بدون تردید از کامیون یا اتوبوس در بزرگراه ها یا شهرهای بزرگ می شنوید که سرعت آنها کم شده یا کاملاً متوقف می شود؟ صدای هیس بلند طبیعی است. و می‌دانم که از خود می‌پرسید، چرا از ترمزهای بادی در وسایل نقلیه سنگین استفاده می‌شود، زیرا صدای بلندی ایجاد می‌کنند؟ 

چرا سازندگان این صداها را با روغن ترمز حذف نکردند؟اینها سوالات بسیار خوبی هستند، اما در اینجا دلایل وجود دارد. در دسترس بودن و قابلیت اطمینان وسایل نقلیه بزرگی که ده ها هزار پوند وزن را حمل می کنند از ترمز بادی استفاده می کنند زیرا در همه جا موجود است و قابل اعتماد است.سیستم ترمز هیدرولیک در خودروهای سواری کوچک و SUV ها از خطوط ترمز و مخازن مایعات استفاده می کند. باید به صورت دستی با روغن ترمز در تعمیرگاه پر شود. در دسترس بودن و قابلیت اطمینان هوا یکی از دلایل رایج بودن ترمزهای بادی در خودروهای بزرگ است.

ترمزهای هوا به گونه ای تولید و پیکربندی می شوند که تنظیمات غیرفعال بسته باقی می مانند، به این معنی که اگر فشار هوا به طور ناگهانی به زیر 45 PSI کاهش یابد، سیستم به طور خودکار ترمزها را فعال می کند. سیستم‌های ترمز بادی با فنرهای قوی در اطراف پیستون‌ها طراحی شده‌اند که وقتی راننده روی پدال گاز پا می‌گذارد، تمام چرخ‌ها را بیرون کشیده و از حرکت باز می‌دارد.چرخ ها در این موقعیت باقی می مانند تا زمانی که فشار هوای بالاتر در حدود 65 PSI، پیستون ها را به جای خود بازگرداند. 

این سیستم ترمز برای تمام کامیون های سنگین، تریلرها و اتوبوس ها برای یک هدف حیاتی طراحی شده است. آنها در توقف اتومبیل قوی تر هستند و از ترمزهای هیدرولیک ایمن تر هستند. ترمزهای بادی سادگی شیرینی دارند. راننده می تواند آنها را با تغییر یک دکمه روی داشبورد فعال کند. هنگامی که راننده دستگیره را فعال می کند، شروع به ارسال فشار هوا می کند که به فنرها اجازه می دهد تا عملکرد خود را انجام دهند. کاهش سرعت کامیون یا توقف کامل آن.گذشته از این، کامیون ها طوری طراحی شده اند که یک تراکتور می تواند چندین تریلر را کنترل کند. این بدان معناست که راننده می تواند با فشار دادن یک دکمه تمام ترمزهای معمولی تریلر را فعال کند. فرض کنید تراکتور خارج از بدنه باشد، تمام ترمزهای اضطراری به طور خودکار غیرفعال می شوند.هنگام سرویس سیستم ترمز هیدرولیک، اگر نشتی وجود داشته باشد یا خطوط را از هر اتصالی جدا کرده باشید، باید با تخلیه چرخ ها، هوا را از خطوط ترمز خارج کنید. هر گونه هوا در سیستم باعث ایجاد پدال ترمز نرم یا اسفنجی می شود. در مقابل، در ترمزهای بادی، نیازی به گذراندن یک مایل اضافی از خونریزی یا شستشوی سیستم ندارید.

 تکنسین فقط باید خطوط زنگ زده یا نشتی را تعویض کند.برخی از کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و تریلرها به سیستم‌های ترمز دوگانه مجهز هستند که محور آن از مخازن هوایی و خطوط هوایی مختلف تشکیل شده است. کار انجام شده در تعمیر ترمزها را کاهش می دهد زیرا مشکلات یک مخزن هوا یا خط روی بقیه تأثیر نمی گذارد. با این حال، سیستم ترمز توسط یک پدال ترمز کنترل می شود.آیا ترمزهای بادی دارای معایبی هستند؟ 

بله، یک عیب رایج ترمزهای بادی، تجمع بخار آب در خطوط ترمز است. ایجاد بخار آب می تواند باعث بروز مشکلات شدید ترمز شود. در فصل زمستان یخ می زند. این مشکل برای کسانی که در مناطق برفی زندگی می کنند رایج است.در هر صورت، می‌توانید با استفاده از زهکش‌ها و خشک‌کن‌ها همراه با نگهداری مناسب، از مشکلات بخار آب جلوگیری کنید.هر زمان که بخار آب در مخزن ذخیره یا خطوط ترمز وجود داشته باشد، کاهش سرعت یا توقف کامل کامیون زمان زیادی طول می کشد زیرا هوای مورد نیاز را به طور موثر منتقل نمی کند.نکته منفی دیگر این است که خودروهای دارای ترمز بادی برای رانندگی توسط رانندگان دارای گواهینامه کلاس 1 یا سایر کلاس‌های گواهینامه با تأیید Q محدود می‌شوند، که مستلزم آموزش، سرمایه‌گذاری مالی و آموزش بیشتر قبل از واجد شرایط بودن برای رانندگی وسایل نقلیه ترمز بادی است.با توجه به در دسترس بودن هوا و قابلیت اطمینان ترمزهای هوا، سرمایه گذاری های مالی اضافی، آموزش، آموزش، و ایجاد بخار آب واقعاً ضرری ندارند.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rJm2
نظرتان را بنویسید