اعتیاد به گوشی

اعتیاد به گوشی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

اعتیاد به گوشی این روزها پیر و جوان نمی شناسد! افراد در هر سن و سالی ممکن است به این مشکل دچار شوند. بررسی ها نشان داده است که اعتیاد به گوشی به اندازه اعتیاد به مواد مخدر می تواند زندگی را مختل کند. اما سوال اینجاست که چه زمانی گفته می شود که شخص اعتیاد به گوشی پیدا کرده است و چطور می توان علت آن را بررسی کرد. همینطور عوارض این مشکل چقدر است؟

برای درمان مشکل اعتیاد به گوشی در ابتدا باید مشخص شود که در چه مرحله ای قرار دارید و این موضوع باید به شکل کاملاً ایده آل ارزیابی شود. از یاد نبرید که برای درمان باید شرایط را بسنجید و همه نکات را رعایت کند.

 

اعتیاد به گوشی چیست

در ابتدا باید بررسی کنیم که دقیقاً معنی اعتیاد به گوشی چیست؟ و آیا استفاده از گوشی در هر زمانی به معنی اعتیاد است؟ قطعاً اینطور نیست! استفاده از گوشی برای همه افراد مجاز بوده و اگر مختل کننده نباشد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

مثلاً اگر شما با دوستتان در یک اتاق هستید و به جای صحبت کردن برای هم پیامک ارسال می کنید یعنی نشانه ای از اعتیاد به گوشی در شما وجود دارد. کسانی که تلفن همراه خود را مدام با خود حمل و نقل می کنند و حتی به رخت خواب و سرویس بهداشتی می برند نیز درگیر این مشکل هستند. اما به طور کلی نشانه های اعتیاد به گوشی از قرار زیر است:

1اگر شخصی عزت نفس خود را به میزان توجه و یا لایک های شبکه های اجتماعی وابسته بداند، یعنی اعتیاد به گوشی دارد.

2اگر فردی در هر شرایطی گوشی در دست او قرار گرفته است و حتی لحظه ای دوری از گوشی برای او دشوار است یعنی درگیر اعتیاد شده است.

3بسیاری از کسانی که از کارهای روزمره و اصلی خود می زنند و به گوشی پناه می برند درگیر اعتیاد به گوشی هستند که ریشه های افسردگی را نشان داده و قطعاً نیاز به بررسی های روانشناختی خواهد داشت. از یاد نبرید که به طور کلی اعتیاد به گوشی به واسطه ساختاری که دارد بررسی می شود. این شما هستید که مسیر این اعتیاد را مشخص می کنی.

4بسیاری از افراد ترجیح می دهند که دیر کنند تا بدون گوشی به جلسه یا مهمانی بروند.

5در زمان دیدن سریال مورد علاقه خود بارها و بارها به گوشی نگاه می کنید در صورتی که هیچ مورد جدیدی نیز در گوشی خود یافت نمی کنید .

بنابراین اعتیاد به گوشی نوعی عادت است. عادتی که اگر به حال خود رها شود مشکلات زیادی ایجاد می کند. بسیاری از افراد این عادت را به خوبی نمی شناسند و فکر می کنند عوارضی برایشان ندارد.

حتما بخوانید: بازی گوشی برای کودکان

 

 

 

 

 

علت اعتیاد به گوشی

فکر می کنید دلیل اعتیاد به گوشی چیست و چه مواردی باعث می شود تا افراد درگیر این مشکل شوند؟

تنهایی: یکی از مهمترین دلایل استفاده از گوشی این است که افراد خود را بسیار تنها می دانند، آنها این احساس را دارند که هیچ کس درکشان نمی کند. از دید روانشناسی، تنهایی و نبود همدم و هم صحبت مهمترین عامل اعتیاد به گوشی محسوب می شود.

شکست های بزرگ در زندگی: گاه یک اتفاق بزرگ باعث می شود تا تلفن همراه تنها مونس شما باشد. کسانی که طلاق را تجربه کرده اند و یا شکست های مالی بزرگی خورده اند معمولاً درگیر اعتیاد به گوشی می شوند چون نوعی حالت سبکبالی به آنها دست می دهد و این موضوع سبب می شود تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

مشکلات زناشویی: متاسفانه در بین زن و شوهرها، وجود یک سری مشکلات زناشویی به نوبه خود سبب اعتیاد به گوشی می شود. این اعتیاد به قدری زیاد می شود که زن و شوهر حتی برای صحبت های روزمره هم به همدیگر پیامک می دهند و این موضوع بخش مهمی از کار را شامل می شود.

بروز مشکلات روانی: برخی از افراد کل زندگی خود را به شبکه های مجازی معطوف کرده اند و طوری رفتار می کنند که انگار نبود شبکه مجازی به معنای پایان زندگی است. این رویکرد برای بلاگرها بسیار دیده می شود و تا حدی است که از زندگی اصلی خود جا می مانند.

یک سری دلایل دیگر نیز وجود دارد که شخص را درگیر اعتیاد به گوشی می کند. مثلاً اینکه او تصور می کند به واسطه گوشی می تواند یک شبه به پول برسد و به اصطلاح راه صد ساله را طی کند. وعده های پوچ در دنیای مجازی سبب شده تا افراد ندانند که زندگی درست به چه صورتی ارزیابی می شود و چطور باید مورد بررسی قرار بگیرد. اینطور که بررسی ها نشان می دهد.

حتما بخوانید: سکس چت

 

عوارض اعتیاد به گوشی

اگر بدانید که اعتیاد به گوشی چقدر مشکل ساز خواهد بود، حتماً هرچه زودتر فکری به حال خود می کنید:

فشار بیش از حد به چشم:

وقتی مدام به صفحه تلفن همراه دقت می کنید، چشمان شما دیگر آسیب های زیادی می شود و چشم ها به طور کلی خسته و حساس می شوند. نگاه کردن طولانی مدت به گوشی سبب خشکی چشم شده و حتی تاری دید ایجاد می کند.

خطر تصادف:

بررسی ها نشان داده است که بیشترین آمار تصادف در بین افرادی دیده می شود که اعتیاد به گوشی دارند. دقت کنید که در زمان صحبت با تلفن همراه یا ارسال پیامک در حین رانندگی امکان تصادف بسیار زیاد خواهد بود.

سندرم گردن پیامکی:

شاید شنیدن این بیماری کمی برای شما عجیب و خنده دار به نظر برسد اما به هر حال کسانی که مدام به گوشی تلفن همراه دقت می کنند. فشار زیادی به ستون فقراتشان می آید و این موضوع نهایت سبب می شود که وزن سر روی گردن قرار بگیرد و بدن در زاویه نامناسبی قرار داشته باشد و این موضوع به طور کلی مساله ساز خواهد بود.

چاقی:

چاقی یکی دیگر از عوارض اعتیاد به گوشی محسوب می شود. به طور کلی کار زیاد با گوشی همراه سبب می شود که تحرک کمتری داشته باشی و این موضوع سبب کاهش تمرکز شما می شود و در نهایت متابولیسم بدن شما کاهش می یابد. این رویکرد باعث می شود که فرم و وضعیت قرار گرفتن بدن تان تغییر کند.

کاهش کیفیت خواب:

اعتیاد به گوشی سبب کاهش کیفیت خواب می شود. این موضوع به نوبه خود سبب می شو تا درگیر مشکلات زیادی شوید و پوست و موی شما نیز لطافت قبل را نخواهد داشت.

مشکلات روانی:

استفاده بیش از اندازه از گوشی سبب می شود که درگیر انزوا شوید و به طور کلی این موضوع سبب می شود تا علاقه ای به ارتباط به با سایر افراد نداشته باشید و به افسردگی شما را نزدیکتر می کند پس بهتر است پیش از اینکه مشکل بزرگی برای شما ایجاد شود فکری به حال خود کنید.

اعتیاد به گوشی

 

درمان اعتیاد به گوشی

تا به اینجای مقاله علت اعتیاد به موبایل را بررسی کردیم. حال می بایست بدانیم که روش های درمان و ترک اعتیاد به گوشی چیست و چطور باید آن را دنبال کرد.

برای خود محدودیت در نظر بگیرید:

به طور کلی شما باید بتوانید میزان استفاده از تلفن همراه را مدیریت کنید. مثلاً در زمان دیدن برنامه تلویزیونی تلفن را از خود دور کنید.

گوشی را از خود دور نگه دارید:

سعی کنید گوشی را جلوی چشم خود قرار ندهید. مخصوصاً وقتی در حال کار کردن هستید. این نکته سبب می شود تا ذهن شما به نبود گوشی عادت کند.

به موارد جایگزین فکر کنید:

به هر حال شما باید بدانید که چه چیزی سبب می شود تا تحریک به استفاده از گوشی شوید. در این راستا سعی کنید رابطه ها و گپ و گفت ها را به صورت حضوری و چهره به چهره در نظر بگیرید و همینطور می بایست سعی کنید ورزش یا سرگرمی خاصی برای خود در نظر بگیرید.

استفاده از گوشی را یکباره متوقف نکنید:

متوقف کردن یکباره استفاده از گوشی کار درستی به نظر نمی رسد پس سعی کنید که به طور کلی آهسته و پیوسته از گوشی دوری کنید.

گروه و کانال های غیر ضروری را متوقف سازید:

سعی کنید به طور کلی تنظیمات گوشی خود را به شکلی در نظر بگیرید که مدام اعلان های خاص برای شما ارسال نشود این کار باعث می شود که نیاز مدام به گوشی نداشته باشید

بازی ها را غیر فعال کنید:

بهتر است بازی های موجود را غیر فعال کنید. از یاد نبرید که به طور کلی بسیاری از افراد اعتیاد به بازی دارند و این موضوع بخشی از زندگی آنها محسوب شده است.

اگر اطلاعات کافی در خصوص عوارض اعتیاد به گوشی داشته باشید می توانید تا حد زیادی این مشکل را برطرف سازید. از یاد نبرید که به طور کلی اگر گوشی اولویت اصلی زندگی شما باشد احتمال پیشرفت شما در زندگی بسیار کم خواهد بود.

حتما بخوانید: کنترل استفاده از فضای مجازی

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- اعتیاد به گوشی چیست؟

اعتیاد به گوشی به اندازه اعتیاد به مواد مخدر می تواند زندگی افراد را مختل کند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.



 

2- علت اعتیاد به گوشی چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل استفاده و اعیتاد به گوشی این است که افراد خود را بسیار تنها می دانند که در متن مقاله مطرح شده است.



 

3- عوارض اعتیاد به گوشی چیست؟

وقتی مدام به صفحه تلفن همراه دقت می کنید، چشمان شما آسیب زیادی دیده و سایر مواردی که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : اعتیاد به گوشی

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Zkv6
مطلب بعدی
کنترل خشم
نظرتان را بنویسید