ابزارآلات ارگونومیک چیست؟

ابزارآلات ارگونومیک چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
abzarmall123

 

یکی از نکات بسیار مهمی که هنگام خرید هر ابزاری، چه ابزارآلات برقی و چه ابزارآلات دستی، باید در نظر داشته باشید، طراحی ارگونومیک ابزار است. طراحی ارگونومیک مفهمومی است که این روزها در صنعت تولید زیاد از آن می‌شنویم. چه تولید میز و صندلی باشد یا ظروف آشپزخانه یا حتی انواع ابزارآلات. اما منظور از طراحی ارگونومیک چیست؟

در یک تعریف کلی می‌توان گفت که طراحی ارگونومیک به طراحی گفته می‌شود که متناسب با نیازهای کاربر و راحتی او طراحی شده باشد. هدف از طراحی ارگونومیک، راحتی کاربر هنگام استفاده از وسیله است. وقتی می‌گوییم ابزاری دارای طراحی ارگونومیک است، منظور ما این است که ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که اپراتور هنگام کار با آن با کمترین مشکل روبه‌رو است و می‌تواند به راحتی، ساعت‌های طولانی از ابزار مورد نظر استفاده کند.

طراحی ارگونومیک یکی از شاخصه‌های اصلی ابزار خوب و باکیفیت است. اگر قصد خرید ابزاری را دارید که بتوانید سالیان سال از آن استفاده کنید و هنگام کار با آن دچار آسیب نشوید، حتما باید به طراحی ارگونومیک محصول توجه داشته باشید.

امروزه برندهای مطرح تولید ابزارآلات، برای جلب رضایت مشتریان خود، به دنبال بالا بردن استانداردها و طراحی ارگونومیک ابزارآلات خود هستند و بر سر این موضوع با یکدیگر رقابت دارند؛ از این رو بسیار مهم است که هنگام خرید ابزارآلات مختلف، حتما به سراغ برندهای مطرح بروید و به هیچ‌ عنوان از برندهای متفرقه خرید نکنید؛ زیرا برندهای متفرقه علاوه بر این که کیفیت کار بسیار پایینی دارند، در طراحی نیز دچار ضعف هستند و کاربر هنگام کار با ابزار احساس راحتی نخواهد داشت.

اما پرسشی که در این بین مطرح می‌شود این است که یک ابزار ارگونومیک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. هنگامی که قصد خرید ابزار ارگونومیک را داریم، دقیقا باید به چه مواردی توجه کنیم؟ در ادامه این نوشته قصد داریم پارامترهایی که در طراحی یک ابزار ارگونومیک باید رعایت شود را بررسی کنیم. اگر قصد خرید جعبه ابزار را دارید بر روی لینک کلیک نمائید. 

منظور از طراحی ارگونومیک چیست؟

طراحی ارگونومیک یعنی هنگام طراحی ابزارآلات یا هر محصول دیگری، چگونگی عملکرد بدن انسان را در نظر بگیر و مطابق با آن محصولی را طراحی کنیم که کاربر هنگام کار با آن دچار هیچگونه مشکلی نشود و به‌راحتی بتواند با ابزار کار کند.

 

در طراحی ارگونومیک ابزار، نحوه قرارگیری ابزار در دست، نوع دستگیره‌ها، نحوه کار با دستگاه، جنس دسته و … از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع روی رضایت کاربر هنگام استفاده از ابزار تاثیر بسیار زیادی دارد.

تصور کنید که قصد خرید پیچ گوشتی شارژی دارید. پیچ گوشتی شارژی مدل اول یک دسته بسیار راحت برای قرارگیری در دست دارد که دارای روکش پلاستیکی ضد تعریق است. همچنین طراحی دکمه پیچ گوشتی شارژی به‌گونه است که هنگامی که دسته را نگه داشته‌اید، به‌راحتی می‌توانید ان را خاموش و روشن کنید؛ اما مدل دوم پیچ گوشتی شارژی دارای یک دسته با فضای کوچک برای قرارگیری دست است و دسترسی به دکمه نیز به‌سختی امکان‌پذیر است. طبیعی است که کاربر پیچ گوشتی اول را برای خرید انتخاب می‌کند؛ زیرا طراحی آن بر اساس اصول ارگونومی یا به عبارت دیگر دارای طراحی ارگونومیک است.

اصول و استانداردهای لازم برای طراحی ارگونومیک ابزارآلات

طراحی ارگونومیک یکی از ویژگی‌های اصلی طراحی ابزارآلات دستی و ابزارآلات برقی به‌شمار می‌رود. شرکت‌های تولیدکننده ابزار معمولا استانداردهای مشخصی برای طراحی ارگونومیک ابزارآلات دارد و مطابق با این استانداردها، اقدام به طراحی محصول می‌کنند. شما نیز هنگام خرید ابزارآلات مختلف، لازم است که این نکات را به خاطر داشته باشید تا بتوانید ابزاری مناسب و ارگونومیک خریداری کنید تا هنگام کار با آن راحت باشید.جهت خرید تجهیزات جلوبندی بر روی لینک کلیک نمائید. 

وزن ابزار

یکی از موارد بسیار مهمی که در طراحی ارگونومیک دستگاه باید رعایت شود، وزن دستگاه است. وزن ابزارآلات با توجه به نوع آن و این موضوع که کاربر قرار است آن را با یک دست نگه دارد یا هر دو دست، متغیر است. نکته مهمی که در مورد ابزارآلات ارگونومیک باید در نظر داشته باشید این است که توزیع بار در ابزار متعادل باشد؛ یعنی طوری نباشد که انتهای ابزار بسیار سنگین‌تر از قسمت‌های فوقانی آن باشد. اگر وزن ابزار شما متعادل باشد، می‌توانید مدت زمان بیشتری را با آن کار کنید.

طراحی دسته و دستگیره‌ها

یکی از قسمت‌های مهم در ابزارآلات دستی و همچنین ابزارآلات برقی، دسته و دستگیره ابزار است. دسته محلی است که کاربر ابزار را نگه می‌دارد و نقش کلیدی در کنترل و کار کردن راحت‌تر با ابزار دارد؛ از این رو بسیار مهم است که دسته ابزار شما طراحی ارگونومیکی داشته باشد.

نوع دسته بستگی به نوع ابزار و نحوه کاربرد آن دارد. در برخی از ابزارآلات مثل دریل، لازم است که کاربر هنگام کار کردن با ابزار، دست خود را تکان داده و دکمه روشن و خاموش کردن یا تنظیم سرعت ابزار را نیز کنترل کند. در چنین شرایطی بسیار مهم است که طراحی دسته به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند به راحتی، دست خود را حرکت دهد و به کلید‌های کنترلی ابزار دسترسی داشته باشد.

در برخی از موارد نیز لازم است که کاربر ابزار را تنها در دست بگیرد و نیازی به حرکت انگشتان نیست. در چنین شرایطی بهتر است که طراحی ابزار شما به گونه‌ای باشد که دست کاربر کاملا فیکس شود و تکان نخورد تا از تکان‌های احتمالی هنگام کار با ابزار جلوگیری شود.

نکته بسیار مهم دیگری که در مورد دسته ابزارآلات باید در نظر داشته باشید، جنس دسته است. برای آن که هنگام کار با ابزار، ابزار از دستتان سر نخورد و بتوانید آن را به‌خوبی کنترل کنید، لازم است که دسته ابزار دارای روکش ضدتعریق باشد. معمولا روی دسته ابزارآلات یک لایه روکش پلاستیکی یا سیلیکونی قرار می‌دهند تا کاربر هنگام کار راحت باشد.

نکته مهم دیگر هنگام طراحی ارگونومیک دسته، شکل دسته و قطر آن است. این مورد نیز به شدت روی راحتی کاربر تاثیرگذار است. قطر دسته نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. بسته به نوع ابزار، قطر دسته متغیر است و هنگام خرید ابزار ارگونومیک باید به این نکته توجه داشته باشید. جهت خرید لوازم صافکاری بر روی لینک کلیک نمائید. 

جنس ابزار و متریال ساخت

جنس ابزار و متریالی که هنگام ساخت ابزار برای آن به کار گرفته می‌شود نیز تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت ابزار و طراحی ارگونومیک آن دارد. ابزار شما باید از مواد ضد زنگ و مقاوم ساخته شود. همچنین متریال که برای ساخت ابزار استفاده می‌شود باید به گونه‌ای باشد که برای کاربر ایجاد حساسیت نکند.

طراحی کلی

از دیگر موارد مهم هنگام خرید ابزار ارگونومیک، شکل ظاهری کلی ابزار است. شکل کلی ابزارآلات شما باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر هنگام کار با آن احساس راحتی داشته باشد. همچنین طراحی ابزار باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر هنگام استفاده از ابزار مجبور به خم شدن بیش از اندازه نشود. همچنین طراحی کلی ابزار باید به‌صورتی باشد که به کاربر هنگام کار فشار وارد نشود.

کنترل لرزش

از دیگر موارد مهم هنگام خرید ابزارارگونومیک به خصوص در مورد ابزارآلات برقی، کنترل لرزش دستگاه است. موتور دستگاه در ابزارآلات برقی باعث می‌شود که دستگاه هنگام کار دچار لرزش شود. این لرزش باعث می‌شود که دقت کار هنگام کار با ابزارآلات برقی پایین بیاید؛ از این رو بسیاری از ابزارآلاتی که طراحی ارگونومیک دارند، از سیستم ضد لرزش استفاده می‌کنند.

اصول ارگونومیک در ابزار برقی

فاصله بین دکمه ها در ابزارآلات نباید خیلی کم باشد، چرا که موجب اشتباه فرد و ایجاد خطر می شود.

نحوه استفاده از ابزارآلات

اصول ارگونومیکی فقط به ساختار ابزار محدود نمی شود و یکی از مهم ترین نکات ارگونومیک، نحوه استفاده از ابزارآلات مختلف است. نحوه گرفتن ابزار باید به گونه ای باشد که کمترین فشار به بدن کاربر وارد شود. البته این موضوع عموماً در کاتالوگ ها نیز آورده شده است.

چرا ارگونومی موضوع بسیار مهمی است؟

ارگونومی فیزیک به طرز تعامل بدن با ابزارهای کار (ابزار کار می تواند صندلی، میز، لپ تاپ، انبردست و یا هر چیز دیگری باشد) و تأثیرات ابزار روی بدن از جمله اسکلت بدنی، خستگی بدن، امنیت، سلامت بدن، درد های عضلانی و … مربوط می شود. به همین دلیل این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

خرید ابزارآلات ارگونومیک

اگر به دنبال یک ابزار خود و باکیفیت هستید که بتوانید سال‌های سال از آن استفاده کنید، خرید ابزار ارگونومیک بهترین گزینه برای این کار است. برای خرید ابزار ارگونومیک بهتر است که به سراغ فروشگاه‌های ابزار معتبر سطح شهر بروید. برای آن که خیالتان بابت طراحی ارگونومیک و باکیفیت بودن ابزار راحت باشد، پیشنهاد ما به شما خرید از برندهای معتبر و باکیفیت است. برای این کار می‌توانید به سراغ فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های ابزارآلات بروید. سعی کنید فروشگاه‌هایی را انتخاب کنید که تنوع ابزار در آن بسیار زیاد باشد تا هنگام انتخاب راحت‌تر باشید؛ همچنین سعی کنید فروشگاه‌هایی را انتخاب کنید که گارانتی و خدمات پس از فروش به شما ارائه دهند.

خرید اینترنتی نیز گزینه خوبی برای خرید ابزار ارگونومیک است. شما می‌توانید برای خرید انواع ابزارآلات به سراغ فروشگاه‌های آنلاین فروش ابزار بروید. فروشگاه اینترنتی ابزارمال نیز گزینه مناسبی برای خرید ابزارآلات ارگونومیک است. کلیه ابزارآلات ما در فروشگاه اینترنتی ابزارمال از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و طراحی ارگونومیک دارد. 

برچسب ها
نظرتان را بنویسید