حذف سهمیه کنکور سراسری 1400

حذف سهمیه کنکور سراسری 1400
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
سازمان سنجش هر ساله با اعتراضات برخی از داوطلبان کنکور سراسری به خاطر تخصیص بخشی از ظرفیت رشته محل ها به داوطلبان مشمول سهمیه های کنکور سراسری مانند ایثارگران، بهیاری و...، روبرو می باشد. به همین خاطر وزارتین اقدام به آماده کردن لایحه اصلاح سهمیه کنکور سراسری 1400 نموده اند.




یکی از امتیازاتی که هر ساله سازمان سنجش برای داوطلبان کنکور سراسری در نظر می گیرد، سهمیه های کنکور سراسری می باشد که شرایط استفاده از آن در دفترچه ثبت نام این آزمون ذکر می شود. سهمیه های مذکور تاثیر مثبتی در کسب رتبه قبولی و انتخاب رشته داوطلبان این آزمون دارد و به همین علت مورد توجه داوطلبان مشمول این سهمیه ها قرار می گیرد.

وزارت علوم و بهداشت برای ضایع نشدن حق داوطلبان سهمیه آزاد ( مناطق ) و برقراری عدالت بین تمام داوطلبان این آزمون، اقدام به تقدیم لایحه تغییرات ، اصلاحات و حذفیات سهمیه کنکور سراسری به دولت نمود. بر اساس این مصوبه هر آنچه ظرفیت یک آزمون است، به صورت عادلانه بر اساس نمره اکتسابی تقسیم شود و اگر قرار است امتیازی داده شود تنها به صورت مازاد بر ظرفیت باشد تا حق افرادی که با وضعیت علمی مناسب در این آزمون شرکت نموده اند، ضایع نشود.

بسیاری از داوطلبان متقاضی کنکور 1400 از سهمیه های اصلاحی کنکور سراسری و اجرا یا عدم اجرای این لایحه در کنکور 1400 اطلاعی ندارند، به همین خاطر در ادامه این مقاله به بررسی تغییرات و حذفیات در نظر گرفته شده در لایحه اصلاح سهمیه های کنکور سراسری و  تاثیر آن در کنکور 1400 پرداخته ایم. با ما همراه باشید !



سهمیه های کنکور سراسری
سهمیه های کنکور سراسری تا سال گذشته و ارائه لایحه اصلاح و تغییر سهمیه های کنکور شامل سهمیه مناطق، بومی گزینی، رزمندگان و ایثارگران 25 درصد و 5 درصد، خانواده شهدا، سهمیه حوادث غیرمترقبه و ... می باشد. داوطلبانی که شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری را داشتند​، می توانستند از مزایای سهمیه های مذکور استفاده نمایند.



سهمیه های کنکور سراسری
سهمیه مشمولان  میزان تاثیر شرایط
سهمیه مناطق تممی داوطلبان کنکور سراسری دارای سهمیه مناطق هستند. - بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید در نظر گرفته می شود. 
ایثارگران 25 درصد
همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
آزادگان و همسر و فرزندان آنان
جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان
25 درصد ظرفیت  کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
ایثارگران 5 درصد
جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن
همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه
5 درصد ظرفیت  کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
رزمندگان این سهمیه به رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 را داشته باشند، اختصاص می یابد. - کسب حداقل 75 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
خانواده شهدا پدر، مادر، خواهر و برادر شهید - در هیچ بخشی از دفترچه به میزان ظرفیت و حد نصاب قبولی آن ها اشاره نشده است.
مناطق سیل زده مناطق مشخص شده در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور سراسری 5 درصد ظرفیت مازاد کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد.
در رشته هاى پزشكى، داروسازى و دندانپزشكى كسب حدنصاب 85 درصد گزينش آزاد



رشته های موجود در دانشگاه ها به چند دسته کلی کشوری، بومی، استانی، ناحیه ای و قطبی تقسیم می شوند که روش تقسیم ظرفیت آن ها در بین سهمیه ها، مختلف است.



 رشته های کشوری

رشته هایی هستند که در کل کشور، فقط در بعضی از دانشگاه ها وجود دارند. مانند رشته های بیوتکنولوژی یا باستان شناسی.



 رشته های بومی

رشته های تحصیلی دوره های روزانه بر اساس میزان پراکندگی آن ها در سطح کشور، به سه نوع رشته های استانی، ناحیه ای و قطبی تقسیم می شوند.





در گزینش بومی، بخشی از ظرفیت هر رشته محل مخصوص داوطلبان بومی است.



 رشته های استانی

رشته هایی است که در بیشتر استان های کشور دایر است.



 رشته های ناحیه ای

رشته هایی است که در بیشتر استان ها دایر نیست، ولی در چند استان کنار هم ( که یک ناحیه را تشکیل می دهند ) وجود دارند ( مانند رشته های معماری، پزشکی و حقوق دوره روزانه )



 رشته های قطبی

رشته هایی است که در بیشتر ناحیه ها دایر نیست ولی در چند ناحیه کنار هم ( که یک قطب را تشکیل می دهند ) وجود دارند ( مانند رشته های مهندسی صنایع، فیزیوتراپی و تاریخ دوره روزانه )



 در چند سال اخیر سهمیه های در نظر گرفته شده برای این دسته از داوطلبان نارضایتی هایی را به دنبال داشته و باعث بی عدالتی بین داوطلبان آزاد و مشمولان سهمیه شده است که پیرو این اعتراضات وزارت علوم و بهداشت برای ضایع نشدن حق داوطلبان سهمیه آزاد ( مناطق ) و برقراری عدالت بین همه داوطلبان این آزمون، از ارائه لایحه ی تغییرات سهمیه های کنکور سراسری خبر داد و موافقت خود را مبنی بر حذف سهمیه ها و امتیازات اعلام کرد.





هنوز اجرای این لایحه در کنکور 1400 به تصویب نرسیده است. به محض مشخص شدن وضعیت سهمیه های اجرایی در کنکور 1400 این مقاله بروز رسانی خواهد شد.



 متقاضیان کنکور 1400 برای داشتن ثبت نامی بی نقص می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع ثبت نام کنکور سراسری






لایحه تغییرات سهمیه های کنکور سراسری
درصورت اجرایی شدن مفاد لایحه تغییرات کنکور سراسری، شاهد چند تغییر مهم و اساسی از جمله تغییر در حد نصاب قبولی، تغییر ظرفیت های پذیرش و حذف برخی از سهمیه ها خواهیم بود. در این بخش کلیه مفاد از لایحه ارائه شده است.



 سهمیه های مهمی چون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه ای به دلیل مشکلات متعددی که برای دانشگاه های کشور ایجاد کرده بود، در این لایحه حذف شده است.



 امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده اند.



 همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است و تنها بر اساس نیاز منطقه ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه ها اعمال می شود.



 در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق 1، 2، 3 به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیر ساخت های آموزشی باقی مانده است اما آن نیز به صورت 50 درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می شود.

ظرفیت هر کدرشته محل در آزمون سراسری در مجموع به میزان 50 درصد به نسبت شرکت کنندگان به هر یک از مناطق ( یک و دو و سه ) و مابقی ( 50 درصد ) به صورت آزاد به تمامی داوطلبان متقاضی هر کدرشته محل اختصاص می یابد.



 سهمیه حوادث غیر مترقبه ( سیل، زلزله ) به دلیل زمان دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است.



 تسهیلات المپیادی های جهانی سهمیه همچون گذشته است اما در مورد المپیادهای دانش‌ آموزی داخل کشور دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز ، حداکثر به میزان 5 درصد ظرفیت و به صورت مازاد، صرفا در رشته‌ های مرتبط که تعیین می‌ شود مورد استفاده است.



 در مورد سهمیه ایثارگران این سهمیه به صورت 5 درصد مازاد از 30 درصد قبلی تغییر پیدا کرده است تا ظرفیت اصلی کم نشود.



 حد نصاب ظرفیت پذیرش سهمیه ایثارگران در آزمون ها از 70 درصد نمره آخرین نفر به 85 درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است.





پیرو قوانین و مقررات مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، در صورتی كه سهميه 25 درصدی ايثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهميه تكميل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولين سهميه 5 درصدی ايثارگران كه شرايط و حد نصاب لازم را داشته باشند، تخصيص يافته و اگر باز هم اين ظرفيت خالی ماند، باقيمانده آن به داوطلبان سهميه آزاد اختصاص می يابد.



آن دسته از متقاضیان کنکور سراسری که دارای سهمیه هیئت علمی می باشند، با مطالعه مقاله زیر می توانند از نحوه تغییر رشته با این سهمیه مطلع گردند.

بیشتر بخوانید: تغییر رشته با سهمیه هیئت علمی










با توجه به اینکه لایحه تغییر و سامندهی سهمیه های کنکور سراسری اخیرا تقدیم مجلس شده است و هنوز به تصویب نرسیده، توصیه می کنیم داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور 1400 با عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام کنکور سراسری هیوا پیگیر اخبار و اطلاعیه های مربوط به سهمیه های این کنکور باشند.



 اگر پس از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه در کنکور سراسری ابهامی داشتید، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و از تجربیات آنان در زمینه مورد نظرتان استفاده کنید.

در ادامه بخوانید: همه چیز در مورد کنکور سراسری










سوالات متداول


1- بر اساس لایحه تغییرات سهمیه های کنکور سراسری ، سهمیه های کنکور 1400 به چند دسته تقسیم شده اند؟
همانطور که در این مقاله توضیح داده شده است، کنکور 1400 شامل سهمیه های ایثارگران، مناطق، حوادث غیرمترقبه و ... می باشد.




2- در لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری، چند درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به سهمیه ایثارگران تعلق می یابد؟
در لایحه اصلاح سهمیه های کنکور سراسری، 5 درصد ظرفیت مازاد به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران تعلق می گیرد که روش گزینش در مقاله ارائه شده است.






3- آیا لایحه تغییرات سهمیه های کنکور سراسری به ثبت نام کنکور سراسری 1400 می رسد؟
به محض تصویب این لایحه به مرحله اجرا گذاشته می شود که توضیحات تکمیلی در مقاله ارائه شده است.

منبع : حذف سهمیه کنکور سراسری 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Z7lE
نظرتان را بنویسید