تاثیر افزایش سن مادر در بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بیشترین قدرت باروری زنان در سن 20 تا 25 سالگی است . با ورود به 30 سالگی قدرت باروری شروع به کاهش می کند . به عبارت دیگر با افزایش سن ، از شروع اقدام به بارداری تا باردار شدن زمان بیشتری طول می کشد . قدرت حاملگی زنان از سن 30 سالگی شروع به کم شدن می کند و از سن 35 سالگی خیلی بیشتر کم می شود هرچه سن بالاتر می‌رود ، احتمال حاملگی کاهش ممی یابد و احتمال نازایی بیشتر می شود . پزشکان بیان می کنند بهتر است خانم ها  قبل از سن 35 سالگی باردار شوند . هر چند بیشتر زنان می توانند در سن 35 سالگی به شکل طبیعی باردار شوند و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند اما پس از سن 35 سالگی احتمال سقط جنین و نازایی بیشتر می شود .

در این مقاله به بررسی تاثیر افزایش سن مادر در بارداری ، کیفیت تخمک و شرایط جسمی مادر و تعداد تخمک ها می پردازیم .







” بیشترین قدرت باروری زنان در سن 20 تا 25 سالگی است . “



باروری و افزایش سن مادر
سن مناسب برای بارداری 18 تا 35 سالگی است و بهترین و ایده آل ترین سن برای بارداری  20 تا 30 سالگی است . با افزایش سن توان باروری به تدریج کاهش می یابد این مسئله از سن 30 سالگی شروع می شود ولی بعد از 35 سالگی کاهش باروری بیشتر است .

به طوری که در یک ماه شانس بارداری یک خانم 30 ساله که تمایل به بارداری داشته باشد 20 درصد است . شانس بارداری در هر سیکل در سن 40 سالگی به کمتر از 5 درصد کاهش می یابد . باید به یاد داشت که زنان تا یائسگی بارور باقی نمی مانند . سن متوسط یائسگی حدود 51 سالگی است ، ولی بیشتر زنان بعد از حدود 45 سالگی نمی توانند بارداری موفقیت آمیزی داشته باشند .

حتما بخوانید: تاثیر سن در بارداری


کیفیت تخمک
ذکر این نکته ضروری است که کاهش باروری به دنبال افزایش سن ناشی از کاهش تعداد و کیفیت تخمک ها است . ممکن است توان کم باروری یا سقط مکرر در یک خانم ناشی از کیفیت پایین تخمک به دلیل افزایش سن باشد .

این تغییرات به ویژه زمانی که سن خانم به میانه تا انتهای دهه چهارم زندگی می رسد دیده می شود . بنابراین سن خانم یکی از دقیق ترین راهنماها برای  بررسی کیفیت تخمک است . وقتی که سن زن افزایش می یابد ، تعداد تخمک های با کروموزوم بیشتر ( تخمک های غیر عادی ) زیاد شده یعنی احتمال تشکیل سلول تخم با تعداد کروموزوم بیشتر ( جنین های غیر طبیعی ) مانند سندروم داون بالا می رود . البته بسیاری از جنین هایی که کروموزوم اضافه دارند دچار سقط خود به خودی شده یا اصلاً تشکیل نمی شوند .



بیشتر بخوانید: چند روز بعد از تخمک گذاری پریود می شویم


” بهتر است خانم ها قبل از سن 35 سالگی باردار شوند . “



شرایط جسمی مادر
همان طور که قبلا ً بیان شد ، با استفاده از روش های کمک باروری ، بسیاری از مسایل و مشکلات مرتبط با ناباروری حل و این زنان باردار خواهند شد . اما نکته ی اساسی این است که باید برنامه ریزی های لازم به شکلی انجام شود که بارداری موفق بوده و به زایمان و فرزند سالم منتهی شود .

در موارد بارداری با سن بالای مادر ، به علت تغییرات فیزیولوژیک در کلیه و قلب و بروز برخی بیماری های مزمن مانند فشار خون و بیماری قند ، حاملگی های پر خطر افزایش می یابد . زیرا بارداری موجب تشدید بیماری های مزمن و حتی نهفته می گردد که در برخی موارد به منظور حفظ سلامت مادر ، خاتمه دادن به بارداری ضروری است . شدت این مخاطرات در بارداری های چند قلویی افزایش می یابد .



تعداد تخمک ها 
به کاهش تعداد فولیکل های حاوی تخمک در تخمدان ها کاهش تعداد تخمک گفته می شود . قبل از کاهش قاعدگی های منظم و از دست دادن باروری ، از دادن ذخیره تخمدانی شروع می شود . در برخی زنان جوان ممکن است بنا به دلایلی از قبیل کشیدن سیگار ، سابقه یائسگی زودرس و عمل جراحی قبلی روی تخمدان ، ذخیره تخمدانی زودتر کم شود .



حتما بخوانید: بایدها و نباید های بارداری سالم




سوالات متداول


1- ناباروری از چه سنینی شروع می شود؟
بهترین سن برای بارداری 18 تا 35 سالگی است و از حدود 45 سالگی احتمال بارداری موفق بسیار کم است که توضیحات تکمیلی در این زمینه در متن مقاله بیان شده است.




2- با اضافه شدن سن، کیفیت تخمک ها چه تغییری می کند؟
با افزایش سن خانم، کیفیت تخمک های او نیز کاهش پیدا می کند که این موضوع می تواند مشکلاتی به وجود بیاورد که در مقاله درباره آن ها صحبت شده است.




3- افزایش سن مادر در بارداری چه خطراتی دارد؟
در صورت بالا بودن سن مادر احتمال بروز بیماری های مزمن مانند فشار خون، قند و دیگر مواردی که در مقاله بیان شده است، افزایش پیدا می کند.

منبع : تاثیر افزایش سن مادر در بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/D3qy
نظرتان را بنویسید