شیوه تغییر افکار خود آیند منفی

شیوه تغییر افکار خود آیند منفی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

افسردگی با فرایند تفکر فرد رابطه مستقیم دارد . به نظر می رسد افراد مختلف در یک موقعیت مشابه ، به طرز متفاوتی رفتار کرده ، احساس متفاوتی داشته و افکارشان متفاوت است . آیا می توان گفت که علت رفتار هر فردی نوع احساس او است ؟ پس برای تغییر رفتار افراد ، باید احساس آن ها را تغییر دهیم . از سوی دیگر مشخص شده است که نحوه فکر افراد نیز تعیین کننده احساس آن ها است . پس بهترین راه برای تغییر احساس ( و در نتیجه رفتار ) فردی تغییر افکار او است . 
در این مقاله به بررسی شیوه تغییر افکار منفی خود آیند می پردازیم .

 

 

” وجود احساس منفی نشان دهنده وجود افکار منفی خود آیند است . “

 

شیوه تغییر افکار خود آیند منفی

 نحوه تغییر افکار خود آیند منفی را می توان در 3 گام توضیح داد :

گام اول شناسایی افکار خود آیند منفی است

گام دوم بررسی خطاهای شناختی است

گام سوم بررسی دلایل و شواهد است

در ادامه به صورت کامل تری در مورد روش تغییر افکار خود آیند منفی توضیح داده می شود .

 

 

 

 

 

 

گام اول شناسایی افکار خود آیند منفی است

نخستین گام در تغییر رفتار شناختن افکار خودآیند منفی است . در این جا اصطلاع افکار خود آیند منفی به این دلیل به کار می رود که این افکار منفی هستند ، چون احساس بدی در فرد ایجاد می کنند و خود آیند می باشد چون بدون اینکه فرد بخواهد به سراغش می آیند . بهترین راه برای شناسایی آن ها ثبت بلافاصله آن ها در جدول افکار خود آیند منفی است . وجود احساس منفی نشان دهنده وجود افکار منفی خود آیند است . فرد باید ابتدا احساس خود را در ستون مربوط به احساس نوشته و سپس سعی کند به یاد آورد که این احساس در چه شرایطی ایجاد شده ، در چه موقعیتی قرار داشت و چه کار می کرد .

این اطلاعات را نیز در ستون مربوط به موقعیت می نویسد . سپس فرد از خود می پرسد که دارد به خود چه می گوید ؟ به عبارت دیگر فرد سعی می کند افکار خود در همان زمان را در ستون مربوط به افکار یادداشت کند . آن ها را به همان شکلی که به ذهنش می آید بنویسد و سعی کند هیچ یک را از قلم نیندازد . نکته مهم این است که این جدول بایستی در همان زمانی که احساس منفی وجود دارد نوشته شود . 

حتما بخوانید: مهارت مقابله با خلق منفی

 

گام دوم بررسی خطاهای شناختی است

گام دوم در شیوه تغییر افکار خود آیند منفی بررسی خطاهای شناختی است ، افکار خود آیند منفی از جهاتی به هم شبیه هستند . به همین دلیل خطای موجود در افکار خود آیند منفی طبقه بندی شده و اصطلاحاً خطاهای شناختی نامیده می شوند . شناخت خطاهای شناختی موجود در افکار کمک زیادی به تغییر آن ها می کند . درمان شناختی در روانشناسی مشکلات روانی را ناشی از فرآیندهای پیش پا افتاده ای چون تفکر معیوب ، استنباط های غلط بر پایه اطلاعات ناکافی یا نادرست و ناتوانی در تفکیک خیال از واقعیت می داند  که همه این ها خطاهای شناختی هستند .
برای متن کامل مقاله روی خطاهای شناختی کلیک کنید .

 

گام سوم بررسی دلایل و شواهد است

گام سوم در شیوه تغییر افکار خود آیند منفی بررسی دلایل و شواهد است . علاوه بر بررسی کردن خطاهای شناختی ، راه های دیگری نیز برای مقابله با افکار منفی وجود دارد . مثلاً می توان دلایل و شواهدی را که بر علیه فکر منفی وجود دارد بررسی کرد . علاوه بر این سه گام روش های دیگری نیز برای کمک به تغییر افکار منفی وجود دارد . با توجه به این که سایر روش ها تخصصی تر بوده و احتیاج بیشتری به کار با یک متخصص دارد از ذکر آن ها در این جا خودداری می شود . 

حتما بخوانید: پیشگیری از افسردگی

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ شیوه تغییر افکار خود آیند منفی چیست؟

✔️​ نحوه تغییر افکار خود آیند منفی را می توان در 3 گام توضیح داد که در متن مقاله به طور کامل شرح آن ارائه شده است.



 

2- ✔️ شناسایی افکار خود آیند منفی چگونه است؟

✔️ نخستین گام در تغییر رفتار شناختن افکار خودآیند منفی است و بهترین راه برای شناسایی آن ها ثبت بلافاصله آن ها در جدول افکار خود آیند منفی است که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ بررسی خطاهای شناختی چگونه است؟

✔️​ گام دوم در شیوه تغییر افکار خود آیند منفی بررسی درست خطاهای شناختی است که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : شیوه تغییر افکار خود آیند منفی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RpAR
نظرتان را بنویسید