انواع پارچه شال و روسری

انواع پارچه شال و روسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
تولیدی شال و روسری روان

اگر شما هم قصد شروع تولید شال و روسری دارید و به دنبال خرید پارچه متری هستید، حتما ادامه مطالب رو دنبال کنید تا با انواع پارچه شال و روسری و قیمت و تفاوت های آن ها آشنا شوید.

خرید پارچه روسری و شال
شال و روسری یکی از رایج ترین و پرفروش ترین کالاها در رسته پوشاک به شمار می آید. به همین جهت آمار تولید و فروش انواع روسری و شال در ایران بسیار بالا می باشد. اگر شما قصد خرید پارچه مخصوص شال و روسری دارید باید مطلع باشید که هر نوع پارچه ای مناسب این نوع پوشاک نیست و در خرید این پارچه باید به عوامل مختلفی توجه کنید.

 

ملاک های انتخاب پارچه شال و روسری متناسب
قبل از معرفی انواع پارچه شال و روسری، باید در انتخاب و خرید پارچه عمده شال و روسری به موارد زیر دقت کنید.

انتخاب پارچه بر اساس فصل
پارچه ها در جنس ها و ضخامت های متنوعی در بازار موجود هستند. هر جنس پارچه ای متناسب یک فصل می باشد. به طور مثال خانم ها در فصول  گرم مانند تابستان به دنبال خرید شال و روسری نازک و خنک می گردند و در فصل های سرد طبیعتا از شال های بافت یا نسبتا ضخیم استفاده می کنند. پس یکی از مواردی که هنگام خرید پارچه شال و روسری باید به آن توجه کنید این است که جنس پارچه ای که انتخاب می کنید متناسب با شرایط آب وهوا فصل مورد نظرتان باشد.

البته که اخیرا تولید کننده های بزرگ در بازار اقدام به تولید پارچه نخی چهارفصل کرده اند که پارچه ای متناسب برای تموم فصول می باشد و ایرادات متداول پارچه های نخی در آن برطرف شده است و می توان با آن، شال نخی چهارفصل و روسری نخی چهارفصل تولید کرد.

پارچه های مخصوص فصل گرم:
انواع پارچه های نخی (اسلپ، فلامنت، ژاکارد، اسپان و …) و پارچه های ابریشمی نازک انتخاب مناسبی برای تولید روسری و شال تابستانه هستند.

پارچه های مخصوص سرد:
پارچه ها با ضخامت بیشتر، پارچه های پشمی و بافت از جمله موهر جنس های مناسب دوخت شال و روسری این فصل می باشند.

 

انواع پارچه شال و روسری:
پارچه ابریشمی برای شال و روسری
پارچه ساتن روسری
پارچه نخی شال و روسری
پارچه حریر مخصوص روسری و شال
پارچه ژاکارد روسری و شال
 

پارچه ابریشمی برای شال و روسری:
پارچه ای است با الیاف طبیعی که دوام بالایی دارد به همین خاطر هم از قیمت بالاتری نسبت به باقی پارچه ها برخوردار است. یک پارچه نرم، لطیف، سبک و محکم است که تقریبا می توان تمام روزهای سال از آن استفاده کرد.

این پارچه در واقع از ابریشم عنکبوت و یا صدف دوکپله ای و یا از کرم ابریشم میاواند گرفته می شود.

پارچه هایی که در اینجا به آنها اشاره  می کنیم منبع آنها کرم ابریشم می باشد.

این پارچه طبیعی، همچنین یکی از بادوام‌ترین پارچه‌هایی است که از الیاف ابریشم ساخته می‌شود. روسری یا شال‌های ابریشمی بیشتر برای مجالس رسمی کاربرد دارند و تقریباً با هر لباسی قابل ست هستند اما فراموش نکنید که از حساسیت بیشتری نسبت به دیگر پارچه‌ها برخوداراند بنابراین نیاز به مراقبت‌های زیادی دارند. از جمله ایرادات پارچه ابریشمی می توان به خش خش روی سر، کمی سر بودن و نخ کش شدن اشاره کرد.

 

پارچه ساتن روسری
روسری های ساتن ابریشم از پارچه ساتن موجود در بازار تهیه می شوند. روسری ساتن به دلیل درخشان بودن رنگ پارچه بعد از چاپ و جلای رنگ آن ها، حس لوکس بودن و نرمی را به بیننده و مصرف کننده می دهد. علت این نرمی و براق بودن به بافت ساتن پارچه بر می گردد. روسری های ساتن ابریشم با طرح های متنوع و زیبا بسیار خواستار بسیاری در بین بانوان دارند. البته روسری های ساتن کمی لیز هستند. از طرفی سر و صدای پارچه ساتن برای برخی خانم ها ناخوشایند است! اما میزان شیک و لاکچری و مجلسی بودن آنها به حدی است که نمی توان از آنها چشم پوشید.

انواع مختلف پارچه ساتن
ساتن آنتیک: نوعی پارچه ساتن مات و گران قیمت
ساتن طرح دار (Hammered): نوعی پارچه ساتن بافت دار
ساتن کتان: پارچه ساتن با بافتی شیار دار در پشت
چرمیوس: نوعی ساتن نرم و ابریشمیِ سبک وزن که بخوبی تا می شود.
بسیار چسبان است و درخششِ جذابی دارد.
ساتن دوشس (دوشیزه): نوعی پارچه ساتن سنگین وزن که زیاد درخشان نیست و برای لباس عروس مورد استفاده قرار می گیرد.
ساتن با پشت کرپ: ساتنِ تک رو با پشت کرپ که از هر دو سمت قابل استفاده است.
ساتن لغزنده: نوعی پارچه ساتن با پشت کتان
ساتن مسالینا : نوعی پارچه ساتن سبک وزن
ساتن پانه: نوعی پارچه ساتن براق و شبیه به مخمل
ساتن بارنت (Baronet): پارچه ساتن با رنگ های متنوع و روشن. این نوع ساتن بسیار براق است.
 

پارچه نخی شال و روسری
پارچه نخی:  این پارچه شال و روسری برای فصول گرم تابستان مناسب هستند بسیار سبک و نازک هستند که به تنفس پوست و گردش هوا و کاهش دمای بدن کمک زیادی می‌کند تنها نقص پارچه‌های نخی چروک شدن است که آن هم به خاطر نازکی این نوع پارچه است.

شال و روسری نخی زیر مجموعه پارچه‌های پنبه‌ای است، به راحتی شست و شو می‌شوند و به دلیل عبور دادن گرما از خود و خنک بودن، مناسب‌ترین جنس شال یا روسری برای فصل گرماست. همچنین این جنس پارچه به راحتی اتو می‌شود و سر نمی‌خورد و این روز ها روسری نخی چهار فصل از پر فروش ترین های بازار می باشد.

انواع پارچه نخی شال و روسری + عکس:
1. پارچه نخی الدو
پارچه نخی آلدو

2. پارچه نخی اسپان
پارچه نخی اسپان

 

3. پارچه نخی اسلپ
پارچه نخی اسلپ

4. پارچه نخی اجری
پارچه نخی آجری

5. پارچه نخی گندمی
پارچه نخی گندمی

تشخیص پارچه نخی اصل
اگر قصد خرید لباس نخی تمام را دارید مهم است که مطمئن شوید لباس شما واقعاً از 100٪ نخ یا پنبه تولید شده باشد. چند روش وجود دارد تا بتوانید پارچه نخی اصل را تشخیص دهید:

تست سوختگی
یکی از ساده‌ ترین روش ها برای تشخیص اینکه آیا لباس شما از پارچه نخی اصل است یا ترکیبات دیگری هم در آن بکار رفته است، این است که بدانید پنبه با شعله، شمع، فندک یا کبریت ذوب نمی‌ شود یا فر نمی‌ خورد.
تست سوختگی پنبه
یک تکه پارچه را به کمک کبریت با فندک بسوزانید.
بعد از خاموش شدن شعله باید به سه چیز توجه کنید؛ بو، چگونگی سوختن، و خاکستر.

پنبه بوی کاغذ روی آتش می‌ دهد و وقتی شعله را خاموش می‌ کنید درخشش نارنجی رنگی خواهد داشت.
پنبه ذوب نمی شود.
سریع می سوزد.
وقتی پارچه تا آخرین میلیمتر سوخت، بگذارید خنک شود و به خاکستر آن توجه کنید.
خاکستر پنبه سوخته نرم است.
بسیار شکننده است. با یک لمس و تبدیل به گرد و غبار می شود.
احساس چسبندگی نخواهد داشت و مانند توده به نظر نمی رسد.
اگر خاکستر را نیشگون بگیرید، به هم می‌ چسبند.
در آب حل خواهد شد.
همه انواع پشم و ابریشم به دلیل داشتن بودن مواد مصنوعی از شعله جدا می شوند اما ذوب نمی شوند. وقتی پنبه خالص را می سوزانید رایحه ای مشابه سوختن کاغذ یا همان بویی که از سوختن برگ ها یا چوب می آید، پخش می شود . ابریشم و پشم بوی سنگینی دارند که مانند بوی سوختن مو است.

مقداری نخ یا پارچه ضایعاتی بردارید و آتش بزنید. اگر مواد از پلی پنبه تولید شده باشند، باید شاهد پیچش یا ذوب شدن الیاف آن باشید.

پنبه و نخ پیچ نمیخورد، همانطور که با شعله برخورد می کند صاف می ماند. بعد مثل کاغذ یا چوب می سوزد و بویی شبیه به آنها دارد و وقتی کاملاً در آتش سوخت خاکستری آن باقی می ماند.

پارچه نخی اصل به اندازه پلی پنبه از استحکام بالایی برخوردار نیست. سعی کنید اگر یک تکه از آن را پاره کنید متوجه می شوید که به مراتب راحت تر از پلی پنبه پاره می شود.

پارچه نخی اصل از پنبه و محصولات مشابه از گیاهان و پشم و ابریشم از حیوانات یا حشرات به دست می آیند. این دو نوع مواد طبیعی ترکیبات متفاوتی دارند و واکنش های متفاوتی نسبت به آتش نشان می دهند.

لمس کردن پارچه
یکی دیگر از راه های تشخیص پارچه نخی اصل، عدم استفاده از دست است. پارچه را به آرامی روی گونه خود بمالید. نخ یا پنبه نرمتر از مواد دیگر به نظر برسد و همچنین بافت بیشتری نسبت به پلی استر دارد. پلی استر و سایر پارچه های مصنوعی حسی مصنوعی دارند و زبرتر از پنبه بنظر می آیند.

پنبه نخ خالص می تواند کاملا سفت باشد. اگر پارچه نخی را بردارید و قسمت کمی از آن را فشار دهید، چین و چروک ماندگاری خواهد داشت. اگر آن را تا کنید و در امتداد چین فشار دهید، یک خط ماندگار ایجاد می کند.

همچنین هوا از پارچه 100٪ نخ به راحتی عبور کند.

خیس کردن پارچه
پارچه نخی اصل آب بیشتری را برای مدت طولانی تری در خود حفظ میکند و به سرعت پلی استر یا ابریشم خشک نمی شود. اگر پارچه نخی و پنبه ای را با آب داغ بشویید، پنبه جمع می شود یا به اصطلاح آب میرود، به خصوص اگر اولین بار باشد.

 

پارچه حریر مخصوص روسری و شال
پارچه ای که می خواهیم در معرفی انواع پارچه شال و روسری به آن بپردازیم، پارچه حریر می باشد، که از انواع پارچه های ابریشمی به حساب می آید که از لطافت و خنکی بالایی برخوردار است. شال حریر نیز بیشتر مخصوص مهمانی و مجالس است. اگر سر و لیز بودن روسری برای شما به یک مسئله ی جدی تبدیل شده، باید بگوییم روسری حریر یا به طور کلی پارچه های حریر بیشتر از پارچه های نخی از خاصیت لیزی برخوردار هستند و در عین حال قیمت بالاتری نسبت به پارچه های نخی دارند.

این نوع پارچه نوعی ابریشم نازک است که در واقع الیاف طبیعی است. حریر دارای انواع مختلفی است:

حریر سیلم
حریر ساتن
حریر پرده ای
کرپ حریر
در خرید پارچه حریر برای روسری باید دقت داشته باشید که روسری هایی که از این نوع پارچه روسری تولید می شوند برای استفاده در مجالس مورد استفاده قرار میگیرند که اکثر خریداران آن به خاطر نازک و لطیف و لخت بودن از آن استفاده می کنند. نکته دیگری که باید در نظر بگیریم که این نوع پارچه روسری بیشتر از نوع پارچه نخی سر میخورد. اما برای تولید و عرضه روسری در بازار در فصل تابستان  توصیه می شود از پارچه حریر ساتن هم به دلیل نازکی و خنک بودن آن و هم برای شیک بودن آن و اینکه پارچه ای مات است استفاده بکنید .پس برای انتخاب بهتر حتما باید این موارد را درنظر داشته باشید و توصیه میکنم قبل از خرید پارچه حریر برای روسری با مشاوران ما در مرکز خرید تماس حاصل فرمایید تا بهترین نوع از پارچه را انتخاب کنید.

انواع پارچه حریری که بسیار برای روسری و شال مورد استفاده قرار می گیرد:

حریر ژرژت
حریر کریشه
ژرژت یک نوع پارچه حریر است که بسیار مورد نیاز بانوان می باشد.

این پارچه لطافت و زیبایی به خصوصی دارد که باعث شده است استفاده از آن بسیار در بازار رایج باشد.

ریزش و لطافت پارچه بسیار مهم می باشد.

حریر ژرژت در واقع اولین بار در چین تولید شده است.

امروزه از جمله پارچه هایی می باشد که بسیار برای روسری و شال مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از اینکه توانستید پارچه های خود را به خوبی چاپ کنید می توانید بهترین چاپ ها را بر روی آن انجام دهید.

انواع پارچه حریر
همانطور که اشاره کردیم حریر دارای انواع بسیار مختلفی خواهدبود

حریر گلدار
حریر شیشه ای
حریر در جدول
حریر پفکی
حریر کرپ
حریر ساده
حریر شیشه ای طرح دار
حریر اسکاچی
حریر ابریشم
و غیره
 

پارچه ژاکارد روسری و شال
پارچه های ژاکارد پارچه های طرحداری هستند که برخلاف دیگر انواع پارچه ها طرح روی آن ها چاپی نیست و تمام طرح ها هنگام بافت پارچه روی آن ایجاد می شود. ژاکارد می تواند جنس های مختلفی داشته باشد و از الیاف های متنوعی ساخته شود. این الیاف می تواند، پنبه، کتان، ابریشم، پشم یا الیاف های ترکیبی باشد.

شال و روسری هایی که از جنس ژاکارد پنبه ای هستند از آن ها به عنوان شال نخی ژاکارد نیز یاد می شود، این نوع شال و روسری ها خنک، سبک، ضد چروک و ضد حساسیت هستند.

روسری و شال هایی که از پارچه های ژاکارد ساخته شده خصوصیاتی مانند صاف، نازک و براق بودن دارند. پارچه های ژاکارد ابریشمی از براق تا مات موجود هستند.

هر نوع پارچه ژاکارد را نمی ‌توان در طراحی شال و روسری استفاده کرد. بلکه تنها از برخی الیاف خاص در تهیه شال و روسری ژاکارد استفاده می ‌کنند. در راهنمای خرید روسری ژاکارد توجه به جنس نخ اصلی ‌ترین معیار است. به ‌این ‌ترتیب انواع شال و روسری ژاکارد به ‌قرار زیر هستند.

روسری ژاکارد نخی: الیاف نخی از جمله الیاف های متداول در طراحی شال و روسری است. غالباً برای تهیه روسری ‌ژاکارد خنک مناسب فصل تابستان از الیاف نخی استفاده می ‌کنند.
روسری ژاکارد پنبه ای: یک گونه زیبا و خنک مناسب فصل تابستان است.
روسری ژاکارد ابریشمی: روسری ‌های ابریشمی مدل‌ های جذاب، زیبا، لطیف و در عین ‌حال کاملاً مجلسی می‌ باشند. ابریشم یک الیاف خاص با طرحی لطیف و لخت است. روسری ‌های ابریشمی همگی نمونه ‌هایی نازک، خنک، لخت با براقیت زیاد هستند. روسری ژاکارد ابریشمی از اصیل ترین و در عین ‌حال زیباترین مدل ‌های ابریشمی است. زیرا نقش درخشان روسری در ذات تار و پود آن نهفته‌ است. هر چه از الیاف ابریشمی اصیل ‌تری در بافت پارچه ژاکارد استفاده ‌شده باشد، در نهایت به مدل شال و روسری ژاکارد ابریشمی های خوش کیفیت تری می‌ رسیم.
 

نتیجه گیری:

شال و روسری ژاکارد به لطف طرح نقش بسته بر هر تار و پودی که دارد، ظاهری زیبا و ماندگار پیدا کرده ‌است. این روسری ‌ها برای حضور در استایل خاص خانم ‌ها بهترین هستند. خانم ‌های شیک ‌پوش با خرید شال و روسری ژاکارد سعی در ایجاد یک همراهی جذاب با دیگر لباس‌ های خود دارند.

https://rowanscarf.ir/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87-%d8%b4%d8%a7%d9%84-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%b1%db%8c/

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GD63
نظرتان را بنویسید