شرایط ارشد مستقیم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
منظور از کارشناسی ارشد مستقیم همان ادامه تحصیل در مقطع ارشد پیوسته بوده که مهم ترین شرط شرکت در آن داشتن مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم داوطلب است. ثبت نام کارشناسی ارشد مستقیم همزمان با کنکور سراسری در برخی از رشته و دانشگاه های دارای شرایط خاص صورت می گیرد.



از جمله مقاطع تحصیلی که داوطلبان می توانند با تحصیل در آن به طور مستقیم و بدون وقفه وارد دوره تحصیلات تکمیلی شوند، مقطع کارشناسی ارشد پیوسته است که متقاضیان پس از دریافت مدرک دیپلم خود می توانند همزمان با سایر داوطلبان خود را برای شرکت در کنکور سراسری آماده کنند.

تحصیل کارشناسی ارشد مستقیم در تمامی رشته ها امکان پذیر نبوده و تنها برخی از دانشگاه ها در رشته های خاصی اقدام به جذب دانشجو می کنند که معمولا شرایط پذیرش هر دانشگاه نیز در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی (لیسانس) توضیح داده شده است. با توجه به اهمیت این شرایط در قبولی متقاضیان، در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی جزئیات پذیرش ارشد مستقیم پرداخته و لیست رشته های کارشناسی ارشد پیوسته را ارائه دهیم.



شرایط کارشناسی ارشد مستقیم
داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد پیوسته را دارند در ابتدا باید مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم خود را دریافت کرده و سپس در ثبت نام کنکور سراسری شرکت نمایند. این دسته از داوطلبان می بایست به مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور بپردازند تا از ضوابط پذیرش ارشد مستقیم مطلع شوند.



از جمله شرایط و نکات مهمی که داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد پیوسته باید از آن ها مطلع باشند عبارت است از :



داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی

ثبت نام در کنکور سراسری

اطلاع از رشته و دانشگاه های پذیرنده مقطع ارشد مستقیم

قبولی در کنکور و انتخاب رشته های کارشناسی ارشد پیوسته

رعایت مهلت مجاز تحصیل در این مقطع که حداکثر 7 سال است.



از جمله دانشگاه هایی که به پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد پیوسته می پردازند می توان دانشگاه امام صادق، دانشگاه علوم قضایی، دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا و دانشگاه شهید باهنر را نام برد، که برخی از آن ها برای ثبت نام دارای مراحلی مانند آزمون کتبی یا مصاحبه علمی-عقیدتی بوده و نحوه پذیرش آن ها به طور کامل در بخش پیوست دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری به توضیح داده شده است.

بنابراین متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته باید توجه داشته باشند که در موعد مقرر در کنکور سراسری ثبت نام کرده و از طریق مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور اطلاعات لازم از نحوه پذیرش دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد پیوسته را دریافت نمایند.

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری





لیست رشته های کارشناسی ارشد مستقیم
همانطور که گفته شد امکان ثبت نام کارشناسی ارشد پیوسته در تمامی رشته های تحصیلی وجود نداشته و فقط برخی از دانشگاه ها در رشته های محدودی اقدام به جذب دانشجو از این طریق می نمایند. برای رفاه حال داوطلبان کنکور، در جدول زیر لیست رشته ها به همراه دانشگاه های دارای مقطع کارشناسی ارشد مستقیم ارائه شده است.



رشته های ارشد پیوسته دانشگاه
کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری
کارشناسی ارشد پیوسته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع)-مشهد
کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق  دانشگاه شهید باهنر-کرمان


همانطور که از جدول بالا می توان دریافت، پذیرش کارشناسی ارشد مستقیم محدود بوده و تعداد کمی از داوطلبان که علاقه مند به رشته های ذکر شده هستند در آن ها موفق می شوند. به همین دلیل اکثر داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور ارشد ناپیوسته بوده تا از این طریق در رشته های مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.

بیشتر بخوانید: لیست رشته های کارشناسی ارشد ناپیوسته









تفاوت کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته
برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد مستقیم یا همان پیوسته باید از طریق مدرک دیپلم اقدام کرده و در کنکور سراسری ثبت نام نمود . اما برای شرکت در کنکور ارشد ناپیوسته در ابتدا باید از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و سپس در زمان مشخص در کنکور ارشد شرکت نمود. بنابراین برای ثبت نام در ارشد پیوسته، معدل دیپلم و برای ارشد ناپیوسته، معدل مقطع لیسانس مهم است.

طول مدت تحصیل در هر کدام از دوره ها نیز متفاوت می باشد. داوطلبانی که در کنکور ارشد مستقیم پذیرفته شده اند بر اساس رشته تحصیلی خود می توانند از 5 تا 7 سال به تحصیل بپردازند، اما مدت زمان تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته بین 2 تا 3 سال می باشد.

نوع دیگری از پذیرش کارشناسی ارشد به صورت بدون کنکور بوده که فارغ التحصیلان واجد شرایط دوره کارشناسی امکان ثبت نام و شرکت در رشته های دارای ظرفیت دانشگاه های سراسری و آزاد را از آن طریق خواهند داشت. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به مطالعه مقاله زیر بپردازید.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا می توانند داوطلبانی را که دارای هر گونه سوال و ابهام درباره نحوه ثبت نام در کارشناسی ارشد پیوسته هستند راهنمایی نموده و اطلاعات لازم را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا به آن ها ارائه نمایند.

در ادامه بخوانید: ثبت نام ارشد بدون کنکور









سوالات متداول


1- منظور از کارشناسی ارشد مستقیم چیست ؟
با توجه به متن مقاله کارشناسی ارشد مستقیم همان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته است که داوطلبان می توانند به طور مستقیم پس از دریافت دیپلم به تحصیل در آن بپردازند. لیست این رشته و دانشگاه های دارای ارشد پیوسته در متن مقاله موجود است.




2- شرایط شرکت در مقطع ارشد مستقیم چیست ؟
برای شرکت در کارشناسی ارشد پیوسته داوطلب باید دارای مدرک پیش دانشگاهی بوده و در کنکور سراسری شرکت نماید. سایر نکات در متن مقاله توضیح داده شده است.




3- تفاوت ارشد مستقیم با ارشد ناپیوسته در چیست ؟
در ارشد مستقیم داوطلبان فقط یکبار در کنکور شرکت کرده و ادامه تحصیل می دهند، اما در ارشد ناپیوسته داوطلب می بایست در ابتدا از مقطع لیسانس فارغ التحصیل شود و سپس ادامه تحصیل دهد. سایر جزئیات در متن مقاله موجود است.

منبع : شرایط ارشد مستقیم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ox3K
نظرتان را بنویسید