کدام کانون وکلا را انتخاب کنم

کدام کانون وکلا را انتخاب کنم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون وکالت با ابهاماتی در رابطه با انتخاب کانون وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری مواجه می شوند. به طور کلی هر یک از این دو کانون مزایای خاص خودشان را دارند و نمی توان برتری خاصی برای هر یک از آن ها قائل شد. معمولا تفاوت آن ها در نحوه پذیرش و تاثیر در نتیجه گیری هر کانون است.

 

 

همانطور که می دانید به طور کلی در کشور ایران دو کانون وکلا وجود دارند که هر کدام از آن ها مراحل خاصی را برای جذب داوطلبان انجام می دهند. کانون وکلای دادگستری و کانون وکلای قوه قضاییه، نام دو کانون وکلایی است که هر ساله اقدام به جذب نیروهای متخصص می کند.

بسیاری از داوطلبان هنگام شرکت در آزمون وکالت، این سوال برایشان پیش می آید که کدام کانون وکلا را انتخاب کنم؟ با توجه به تفاوت هایی که بین کانون وکلای قوه قضاییه و دادگستری وجود دارد، در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این دو کانون آشنا کنیم.

 

انتخاب کانون وکلا برای آزمون وکالت

هر ساله کانون وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری برای جذب نیروهای متخصص اقدام به برگزاری آزمون های ورودی می کنند. شاید بسیاری از داوطلبانی که در آزمون وکالت شرکت می کنند این سوال برایشان وجود داشته باشد که کدام کانون وکلا را انتخاب کنم؟ در واقع، بین کانون وکلای دادگستری و کانون وکلای قوه قضاییه تفاوت هایی وجود دارد که همین موضوع سبب می شود که اهمیت پاسخ به سوال کدام کانون وکلا را انتخاب کنم؟ بالا رود.

 

به طور کلی عملکرد شغلی وکلا در کانون وکلای دادگستری و کانون وکلای قوه قضاییه مشابه یکدیگر می باشد اما نحوه پذیرش وکلا در این دو کانون با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند. در ادامه به بررسی هر یک از کانون وکلاهای دادگستری و قضاییه می پردازیم.

 

کانون وکلای دادگستری

 

یکی از کانون های وکلایی که در کشور ایران وجود دارد، کانون وکلای دادگستری است. کانون وکلای دادگستری یک کانون مستقل است که هر ساله و یا در بازه های زمانی مختلف اقدام به برگزاری آزمون ورودی وکالت می کند. آزمون وکالت دادگستری به صورت کتبی و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود و داوطلبان می توانند تحت شرایط خاصی در این آزمون شرکت نمایند. از مزایای پذیرش در کانون وکلای دادگستری این است که برای پذیرش در این کانون نیازی به شرکت در مصاحبه های حضوری نمی باشد.

 

کانون وکلای قوه قضاییه

 

کانون وکلای قوه قضاییه با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه شناخته می شود. این کانون زیر نظر قوه قضاییه ارائه می شود و یک واحد مستقل نیست. طبیعی است که داوطلبان برای جذب در این کانون وکلا می بایست در آزمون کانون وکلای قوه قضاییه شرکت کنند. برای استخدام در کانون وکلای قوه قضاییه لازم است که افراد حتما در مصاحبه های حضوری نیز شرکت نمایند.

 

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون وکالت

 

 

تاثیر انتخاب نوع کانون وکلا در نتیجه گیری

کدام کانون وکلا را انتخاب کنم؟ تاثیر انتخاب نوع کانون وکلا در نتیجه گیری نهایی چیست؟ این سوال ها سوال هایی است که برای بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون وکالت پیش می آید. به طور کلی نحوه پذیرش و مزایای هر یک از کانون وکلای دادگستری و کانون وکلای قوه قضاییه متفاوت می باشد که در ادامه به شرح این تفاوت ها می پردازیم.

 

نحوه جذب و پذیرش در کانون وکلای قوه قضاییه

 

آن دسته از افرادی که به مطالعه دفترچه آزمون وکالت قوه قضاییه پرداخته و در آزمون کتبی آن شرکت کرده اند، می بایست برای جذب در این کانون حتما در مصاحبه های حضوری نیز شرکت نمایند و نمره حد نصاب را در مصاحبه حضوری کسب کنند.

 

تمامی این وکلا می توانند پس از گذراندن دوره کارآموزی پروانه وکالت خود را دریافت کنند و یا به تمدید پروانه وکالت خود بپردازند. یکی از مزایای کانون وکلای قوه قضاییه این است که افراد پس از دریافت پروانه پایه دوم وکالت در این کانون می توانند موسسات حقوقی و مشاوره ای تاسیس کنند، در صورتی که وکلای پایه یک کانون وکلای دادگستری تا ده سال مجاز به تاسیس موسسات حقوقی و مشاوره ای نمی باشند.

 

نحوه جذب و پذیرش در کانون وکلای دادگستری

 

از مزایای کانون وکلای دادگستری این است که داوطلبان پس از مطالعه دفترچه ثبت نام آزمون وکالت دادگستری و شرکت در این آزمون، دیگر نیازی به شرکت در مصاحبه های حضوری ندارند و می توانند با کسب نمره حد نصاب، به مرحله کارآموزی وکالت دادگستری وارد شوند.

 

وظایف کارآموزان کانون وکلای دادگستری از سوی این کانون تعیین می شود و کارآموزان موظف هستند که طبق وظایف تعیین شده در این کانون مراحل کارآموزی خود را به اتمام برسانند. دوره کارآموزی کانون وکلای دادگستری یک دوره 18 ماهه است که وکلا می توانند پرونده های خاصی را طبق قانون کانون وکلای دادگستری پذیرش کنند و به رسیدگی آن ها بپردازند.

 

بیشتر بخوانید: کارآموزی آزمون وکالت

 

 

 

 

 

مشاوره نحوه انتخاب کانون وکلا برای آزمون وکالت

همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره شد به طور کلی مزایا و معایب هر یک از کانون های وکلا با یکدیگر متفاوت می باشند و نمی توان به طور دقیق ذکر کرد که کدام کانون وکلا از آن یکی برتری دارد. از طرفی معمولا در سال های مختلف نحوه پذیرش و یا ظرفیت پذیرش آزمون وکالت متفاوت می شود. به طور مثال در سال های گذشته محدودیت خاصی برای پذیرش وکلا در کانون وکلای قوه قضاییه وجود داشت که در حال حاضر این محدودیت رفع شده است و تمامی افرادی که نمره حد نصاب قبولی را کسب کنند، احتمال زیادی برای جذب در کانون وکلای قوه قضاییه را دارند.

 

وکلای کانون وکلای دادگستری، مزایای زیادی را از بیمه تعاون بازنشستگان، کمیسیون های رفاهی و ... را می توانند از طریق سایت کانون وکلای مرکز دریافت کنند که از مزیت های شغلی این کانون وکلا محسوب می شود. از طرفی وکلای کانون وکلای قوه قضاییه می توانند بدون محدودیت زمانی و پس از دریافت پروانه پایه دوم وکالت خود یک موسسه حقوقی تاسیس کنند که در رابطه با وکلای کانون وکلای دادگستری این موضوع صدق نمی کند.

 

بنابراین، اگر هنوز هم از خود می پرسید که کدام کانون وکلا را انتخاب کنم؟ باید به شما عرض کنیم که بسته به نظر خود می توانید اطلاعات لازم از سایت مرکز کانون وکلای قوه قضاییه و دادگستری را مطالعه کرده و در هر دوی آزمون این کانون وکلاها شرکت کنید و با توجه به ظرفیت پذیرش موجود در یکی از این دو کانون استخدام شوید.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص انتخاب نوع کانون وکلا دادگستری یا قوه قضاییه را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین با عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.

 

در ادامه بخوانید: منابع آزمون وکالت

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تفاوت آزمون وکالت قوه قضاییه و دادگستری در چیست ؟

✔️ تفاوت دو کانون وکلای قوه قضاییه و دادگستری در نحوه پذیرش و امتیازاتی است که به متقاضیان می دهد. در متن مقاله توضیحاتی کامل در این خصوص ارائه شده است.



 

2- ✔️ تاثیر انتخاب نوع کانون وکلا در نتیجه گیری چگونه است ؟

✔️ ازمون وکالت قوه قضاییه دارای دو مرحله پذیرش آزمون کتبی و شفاهی است، اما پذیرش در دادگستری متفاوت از آن می باشد که در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ سایت آزمون وکالت کانون وکلا قوه قضاییه و دادگستری چیست ؟

✔️ سامانه آزمون وکالت قوه قضاییه به نشانی www.23055.ir و دادگستری به نشانی icbar.ir می باشد که لینک ورود به آن ها در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : کدام کانون وکلا را انتخاب کنم

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Nln2
نظرتان را بنویسید