عوامل موثر بر ناراحتی مادر پس از مرگ جنین

عوامل موثر بر ناراحتی مادر پس از مرگ جنین
ذخیره سازی
1
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

بارداری دوره حساسی است که مادر و پدر را هم از لحاظ جسمی و هم روحی درگیر می کند بنابراین به خوبی طی شدن یا نشدن آن تاثیر زیادی بر زندگی شما می گذارد . هر دوی شما مدت زیادی را قبل از بارداری برای دوران بارداری و بعد از تولد نوزادتان نقشه کشیده بودید وقتی حاملگی تان به ناکامی می انجامد هم شما و هم همسرتان ناراحت می شوید اما تجربه شما از این بارداری نافرجام ممکن است با همسرتان کاملا متفاوت باشد ، میزان سوگواری متفاوت شما و همسرتان ممکن است رابطه تان را دچار آشوب کند و حتی رابطه جنسی پس از مرگ جنین نیز در شما تغییر کند . شما نوزادتان را حمل کرده و به دنبال این ضایعه دچار تغییرات هورمونی شده اید ، امیدها و آرزوهای شما برای مادر شدن که ریشه در کودکی تان دارد و سالهاست که رویای مادر شدن را در شما پرورش داده است از بین رفته است . شما باید با محقق نشدن رویای کودکی تان کنار بیایید و تاثیرات جسمی و عاطفی فرزندی را که چشم به راهش بودید تحمل کنید . در ادامه این مقاله به عوامل موثر بر ناراحتی مادر پس از مرگ جنین و راه مقابله با این ضایعه می پردازیم .



 

عوامل موثر بر ناراحتی مادر پس از مرگ جنین

عوامل جسمانی ، هورمونی و عاطفی همه در شدت و مدت ناراحتی حاصل از مرگ جنین دخالت دارند . شما به لحاظ جسمانی کودک را از زمان لقاح حمل کرده و آگاهانه و یا نا آگانه با حاملگی تان ارتباط برقرار کرده اید و ممکن است ندانید که بدنتان به تغییرات هورمونی که بر اثر بارداری تان ایجاد شده است چقدر سریع واکنش نشان داده است ،

بنابراین حالا ممکن است برای مواجهه با تغییرات ناگهانی جسمی حاصل از سقط جنین آمادگی نداشته باشید .  هر چقدر دوران حاملگی تان بیشتر طول کشیده باشد واکنش تان به از دست دادن بچه سخت تر و پیچیده تر می شود . این تغییرات ممکن است تا دو هفته بعد از آن ادامه یابد و با تغییرات دیگری مانند پس رفتن شیر ، یاداوری کودک از دست رفته که بسیار ناراحت کننده است یا شروع اولین دوره قاعدگی تان همراه باشد . 
این تغییرات هورمونی همان تغییراتی هستند که پس از زایمان نیز رخ می دهند ، وقتی جنین یا نوزادی از بین می رود نیز در بدنتان همان کاهش ناگهانی هورمون ها رخ می دهد اما دیگر نه بچه ای وجود دارد ، نه شادی و نه تبریکی . تمایل شما به رشد و پرورش کودکتان و رشته های پیوند شما با او پس از مرگ او نیز ادامه می یابد . احساس می کنید نه تنها نوزاداتان را از دست داده اید بلکه بخشی از وجود خودتان را نیز گم کرده اید . به خصوص اگر فرزند دیگری نداشته باشید احساس خلا شما بسیار طاقت فرساست چون رویای مادر بودن لااقل برای مدتی تبدیل به سراب شده است . 

حتما بخوانید: افسردگی پس از سقط جنین

 

 

 

 

 

راه تحمل مرگ جنین یا نوزاد برای مادر

اگر تحمل این ضایعه به واسطه احساس شکست برایتان سخت تر می شود توجه و تمرکز خود را به روش های مراقبت از کودک آینده تان معطوف کنید . شاید وقتی تصمیم به حامله شدن بگیرید سیگار و الکل را کنار بکذارید و یا به محض اطلاع از بارداری تان از آنها دست بکشید زیرا از اثرات مصرف الکل بر جنین آگاه هستید و نمی خواهید صدمه به فرزندتان برسد . ممکن است رژیم غذایی تان را بهبود ببخشید یا به دنبال پیدا کردن بهترین روش های مراقبت در بارداری باشید . شاید شما نتوانسته باشید جلوی این اتفاق دردناک را بگیرید ولی تعهدی که به حفظ حاملگی تان دارید ثابت می کند که برای کودک متولد نشده تان مادر خوبی بوده اید . 
روی نقاط قوتتان تمرکز کنید ، احساس مثبت را در خودتان پرورش دهید . حتی پیشرفت ها و موفقیت های کوچک نیز اعتماد به نفستان را تقویت می کند ، این موفقیت ها را در ذهنتان مرور کنید . دوباره با دوستانتان شام بخورید . به خودتان برسید و برای این کار وقت بگذارید تا نگرش مثبت به خویشتن را در خودتان تقویت کنید . اگر معمولا آرایش می کردید و لباس های زیبا می پوشیدید سعی کنید همچنان مثل قبل مراقب ظاهرتان باشید . کارهایی که در گذشته خوشحالتان می کرد را دوباره انجام دهید مثل سینما رفتن ، درست کردن شیرینی ، ورزش کردن ، کار کردن و ... و با جدیت برای این کارها وقت بگذارید . بهترین کار برای حفظ خویشتن از آسیب های این ضایعه فعالیت های مثبتی است که برای مراقبت شخصی از خوتان انجام می دهید


منبع : اندوه خاموش حاملگی نافرجام ؛ اینگرید کوهن ، پری لین مافیت ؛ ترجمه لادن شریعت زاده

حتما بخوانید: علائم سقط جنین

 

 

 

 

 

در صورت علاقه مندی به این مقاله می توانید باقی مقالات را در سایت هیوا مشاهده کنید و کانال تلگرام ما را دنبال کنید .

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ عوامل موثر بر ناراحتی مادر پس از مرگ جنین چیست؟

✔️ عوامل جسمانی ، هورمونی و عاطفی همه در شدت و مدت ناراحتی حاصل از مرگ جنین دخالت دارند که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- ✔️ راه تحمل مرگ جنین یا نوزاد برای مادر چیست؟

✔️ از راه های تحمل مرگ جنین یا نوزاد برای مادر سبک زندگی سالم است که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.



 

3- ✔️ برای حفظ خویش از عوارض سقط چه کار می توان انجام داد؟

✔️ بهترین کار برای حفظ خویشتن از آسیب های این ضایعه شرکت در فعالیت های مثبتی است که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : عوامل موثر بر ناراحتی مادر پس از مرگ جنین

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZAR5
نظرتان را بنویسید