شرایط تاسیس خانه سالمندان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تاسیس مراکز شبانه روزی یا روزانه سالمندان نیازمند احراز شرایط برای متقاضی و مسئول فنی به صورت مجزا از یکدیگر است . شخصی که متقاضی تاسیس مراکز روزانه توانبخشی است حداقل باید دارای مدرک دکتری پزشک عمومی و یا ارشد رشته های مرتبط باشد . همچنین داشتن سابقه کار مسئول فنی حداقل به مدت 3 تا 5 سال از جمله مقررات الزامی برای تاسیس خانه سالمندان می باشد .




مرکز غیر دولتی روزانه آموزشی و توانبخشی سالمندان ، به مرکزی گفته می شود که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با کسب مجوز از سازمان بهزیستی تاسیس گردیده و به سالمندان واجد شرایط به صورت روزانه خدمات آموزشی ، توانبخشی پزشکی ، اجتماعی و حرفه ای ارائه می گردد . مراکز شبانه روزی مراقبت از سالمندان نیز با رعایت ضوابط گفته شده موظف به ارائه خدمات در تمام ساعات شبانه روز هستند .

متقاضی تاسیس خانه سالمندان می بایست علاوه بر کسب اطلاعاتی درباره نحوه تاسیس و شروع فعالیت مرکز ، اطلاعاتی نیز درباره شرایط پذیرش سالمندان و انواع نیاز آنان بر اساس گروه بندی سنی شان کسب کند . به همین دلیل برای روشن شدن موضوع و آگاهی از تمام شرایط در ادامه به توضیح قوانین تاسیس مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان می پردازیم .



شرایط تاسیس مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان
موسس و مسئول فنی مراکز روزانه توانبخشی هر دو باید حداقل فارغ التحصیل دکتری پزشک عمومی یا متخصص طب سالمندی بوده و یا دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته های روانشناسی ، توانبخشی ، مشاوره ، مددکاری اجتماعی و پرستاری با معدل حداقل 17 در دو مقطع تحصیلی متوالی همراه با سابقه کار با سالمند باشند .

متقاضی دریافت مجوز تاسیس مرکز شبانه روزی مراقبت از سالمندان باید دارای مدرک دکتری پزشکی یا حداقل تحصیلات کارشناسی در رشته های پرستاری ، فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، مددکار اجتماعی ، مدیریت توانبخشی ، روانشناسی ، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و بهداشت عمومی باشد . درصورتی که مسئول فنی علاوه بر شرایط فوق باید دارای حداقل 3 سال سابقه کار در کلان شهرها و مدرک کارشناسی در رشته های مذکور با 5 سال سابقه در سایر نقاط کشور باشد .

قبل از پذیرش سالمندان باید دقت شود که دقیقا سالمند کیست و از نظر سنی به چه مراقبت هایی نیاز دارند ؟ معمولا سالمند به افرادی گفته می شود که دارای 60 سال و بالاتر بوده و از نظر سنی به سه گروه سالمند جوان ( 60 تا 70 سال ) سالمند میان سال ( 70 تا 80 سال ) و سالمند پیر ( 80 سال به بالا ) تقسیم می شوند . سالمندان از نظر میزان وابستگی نیز به 4 گروه زیر تقسیم می شوند :



 سالمند با حداقل وابستگی : سالمندی که در انجام فعالیت ها روزانه به حداقل کمک نیاز داشته و طبق مقیاس بارتل دارای نمره 75 – 99 باشد



 سالمند با وابستگی نسبی : سالمندی که در انجام برخی از فعالیت های خود احتیاج به کمک داشته و دارای  نمره 50 – 74 می باشد



 سالمند با حداکثر وابستگی : سالمندی است که در انجام فعالیت های روزانه بیشترین میزان نیاز به کمک را داشته و دارای نمره 0 – 49 است



 سالمند دارای نیاز های خاص : سالمندی است که دارای حداکثر وابستگی از لحاظ جسمی ، حسی و شناختی بوده و نیاز به مداخلات درمانی و توانبخشی دارد



متقاضیان برای آشنایی با رشته های پزشکی و آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته های وزارت بهداشت می توانند مقاله زیر را مطالعه کرده و از این طریق رشته مورد علاقه شان را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند .

بیشتر بخوانید: معرفی رشته پزشکی
 ضوابط پذیرش و شرایط ترخیص سالمندان :



حداقل سن جهت پذیرش سالمندان در مراکز توانبخشی 60 سال بوده و پذیرش آن ها از هر دو جنس در مرکز با رعایت ضوابط مربوطه بلامانع است . سایر ضوابط پذیرش و ترخیص در خانه سالمندان عبارت است از :



 سالمندان با حداقل وابستگی یا وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مراکز روزانه هستند .

 پذیرش آزاد سالمندان ( بدون یارانه ) صرفا با ارائه آمار مربوطه به بهزیستی شهرستان امکان پذیر است .

 سالمندان دارای بیماری مسری پس از بهبودی پذیرش خواهند شد .

 سالمندان معتاد پس از ترک کامل پذیرفته می شوند .



متقاضیانی که رشته تحصیلی شان مرتبط با شرایط دریافت مجوز تاسیس مرکز توانبخشی نیست ولی علاقه مند به اخذ پروانه هستند می توانند با تحصیل مجدد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی این امکان را برای خود فراهم کرده تا موفق به دریافت مجوز نگهداری از سالمندان شوند .

بیشتر بخوانید: تحصیل مجدد در رشته پزشکی









شرایط نیروی انسانی مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان
نیروی انسانی شاغل در مراکز توانبخشی از دو گروه نیروی انسانی تخصصی که شامل دکتر و پرستاران و گروه نیروی انسانی غیر متخصص که شامل آشپز و خدمه است تشکیل می شود .



شرایط نیروی انسانی
* عنوان شغلی * * مرکز روزانه توانبخشی * * مرکز شبانه روزی توانبخشی *
مسئول فنی حضور تمام وقت حضور در ساعات اداری
پزشک عمومی یک نفر ، 2 روز در هفته یک نفر ، 2 روز در هفته
روانشناس یک نفر ، تمام وقت یک نفر ، 3 روز در هفته
مددکار اجتماعی یک نفر ، 1 روز در هفته یک نفر ، 3 روز در هفته
فیزیوتراپیست یک نفر ، 3 روز در هفته یک نفر ، 2 روز در هفته
کارشناسی تغذیه یک نفر ، 3 ماه یکبار یک نفر ، 3 ماه یکبار
آشپز یک نفر یک نفر با کمک آشپز
خدمه یک نفر یک نفر


سالمندان به علت کم تحرکی معمولا دچار مشکلات جسمی نظیر کمر درد یا پا درد هستند لذا حضور فیزیوتراپ می تواند کمک بزرگی به مجموعه کند . فیزیوتراپ ها علاوه بر حضور در مراکز توانبخشی ، امکان تاسیس مطب فیزیوتراپی را نیز دارند که شرایط آن در مقاله زیر توضیح داده شده است .

بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس فیزیوتراپی


شرایط ساختمانی تاسیس مراکز توانبخشی و نگهداری سالمندان
فضای فیزیکی مراکز روزانه و شبانه روزی سالمندان با وجود اینکه در برخی از جزئیات مانند تعداد اتاق ها و چیدمان فضا با یکدیگر متفاوت هستند اما دارای شرایط یکسانی در انتخاب ساختمان و تهیه تجهیزات مورد نظر بوده که در زیر به آن ها اشاره شده است .



 وجود پنجره و نور کافی

 چیدمان فضا مناسب تردد راحت سالمندان باشد

 وجود امکانات لازم مثل آسانسور ، تلفن ، سرویس بهداشتی و حمام

 تاسیس ساختمان در محلی آرام و به دور از آلودگی



داوطلبانی که علاقه مند به شرکت در آزمون دکتری توانبخشی هستند می توانند با مطالعه مقاله زیر از منابع این رشته امتحانی مطلع شوند . همچنین کارشناسان سامانه مشاوره هیوا نیز راهنمای خوبی برای حل ابهامات شما بوده و متقاضیان را از طریق سیستم مشاوره تلفنی هیوا یاری می نمایند .

در ادامه بخوانید: منابع دکتری مشاوره توانبخشی وزارت بهداشت









سوالات متداول


1- شرایط تاسیس مراکز نگهداری از سالمندان چیست ؟
اولین شرط مهم داشتن حداقل مدرک تحصیلی متناسب با مراکز روزانه و شبانه روزی توانبخشی است که در متن مقاله توضیح داده شده است .




2- نیروی انسانی شاغل در مرکز توانبخشی سالمندان شامل چه کسانی می باشد ؟
نیروی انسانی فعال در موسسه توانبخشی از دو گروه متخصص و غیر متخصص تشکیل شده که توضیح آن ها در متن مقاله موجود است .




3- شرایط ساختمانی تاسیس مرکز مراقبت از سالمندان چیست ؟
برای تاسیس مرکز توانبخشی در ابتدا باید به دنبال فضایی آرام بود و سپس طبق ضوابط ذکر شده در متن مقاله ، محل مورد نظر را انتخاب کرد .

منبع : شرایط تاسیس خانه سالمندان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Pxg1
نظرتان را بنویسید