نکات مهم بارداری پس از سقط جنین

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
سقط جنین می تواند یک تجربه تلخ در زندگی هر زنی باشد که ممکن است اغلب افراد آن را تجربه کنند ؛ اما سخت تر از سقط جنین ، ترس بچه دار نشدن می باشد . آیا پس از سقط جنین دیگر حاملگی اتفاق نمی افتد ؟ پس از سقط جنین می توان بار دیگر باردار شد ؟

تا به حال اصطلاح نوزاد رنگین کمان به گوشتان خورده است ؟ در واقع می توان گفت این اصطلاح برای مادرانی استفاده خواهد شد که پس از سقط جنین منتظر یک نوزاد دیگری هستند . همانطور که می دانید رنگین کمان پس از باران ظاهر شده که به عبارتی باران اشاره به غم و از دست دادن فرزند اشاره دارد .

در واقع رنگین کمان پس از باران یعنی دوباره باردار شدن پس از سقط جنین بوده که به معنای از بین رفتن نگرانی ها ، ترس و غم از دست دادن فرزند می باشد که اغلب مادرانی که این تجربه تلخ را تجربه کرده اند ؛ از این اصطلاح استفاده خواهند کرد .



دوباره باردار شدن پس از سقط جنین
همان طور که گفتیم یکی از ترس های زندگی هر زنی که سقط جنین را تجربه کرده ؛ دوباره باردار نشدن می باشد . اما جای نگرانی نیست ؛ داشتن سابقه سقط جنین به معنای دوباره باردار نشدن نبوده و همچنین شانس بارداری در این زنان کم نخواهد شد .

در واقع لازم است بدانید پس از یک تجربه تلخ سقط جنین امکان دوباره باردار شدن و به دنیا آوردن یک نوزاد سالم امکان پذیر می باشد . حتی ممکن است یک زنی در طول زندگی چندین بار سقط جنین را تجربه کرده اما در این صورت نیز امکان دوباره باردار شدن او نیز امکان پذیر است .

اگر از آن دسته از زنانی هستید که چندین بار سابقه سقط جنین داشته ؛ نگران نباشید زیرا ممکن است شانس دوباره باردار شدن کم شده باشد اما از بین نخواهد رفت . همچنین لازم است تا در مورد مشکل خود با پزشک نیز مشورت کنید .

حتما بخوانید: صفر تا صد بارداری



بهترین زمان بارداری پس از تجربه سقط جنین
نکته مهم این است که یکی از شرایط لازم و ضروری برای بارداری مجدد پس از بارداری ، زمان آن می باشد . زنان بسیاری وجود دارند که تنها دغدغه آن ها زمان دوباره باردار شدن آن ها پس از سقط جنین بوده و می خواهند بدانند که تا چه زمانی باید منتظر بمانند ؟

بی شک تا به حال شنیده اید که بسیاری از افراد بر این باور هستند که لازم است تا 6 ماه پس از سقط جنین منتظر مانده و سپس اقدام به بچه دار شدن کرد ؛ اما در واقع اینطور نیست . طبق تحقیقات انجام شده در سال 2016 زنانی که سه ماه پس از سقط جنین اقدام به بارداری کرده باشند احتمال بارداری و به دنیا آوردن یک بچه سالم در آن ها بیشتر خواهد بود .

همچنین طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017 اگر زنی پیش از 6 ماهگی اقدام به بچه دار شدن کرده باشد ممکن است نوزاد هنگام تولد دچار مشکلاتی همچون کمبود وزن ، پره اکلامپسی ( Pre-eclampsia ) و حتی مرده به دنیا بیاید .

با وجود تحقیقات انجام شده و همچنین باورهای گوناگون افراد ، اقدام به بارداری مجدد پس از سقط جنین یک تصمیم شخصی در زندگی هر فرد بوده که لازم است با همسر خود در این مورد به توافق برسند . در برخی از موارد ممکن است زنان پس از دوره قاعدگی که بعد از سقط جنین داشته اند ؛ اقدام به بچه دار شدن مجدد کنند .



چگونگی پیشگیری از بارداری مجدد پس از سقط جنین
اغلب زنان پس از تجربه تلخ سقط جنین تصمیم به پیشگیری از بارداری مجدد خواهند گرفت ؛ حتی ممکن است برای دوباره باردار شدن خود برنامه ریزی داشته باشند . در نتیجه برای این افراد باید اقدام به پیشگیری از بارداری هرچه زودتر پس از سقط جنین انجام شود .

روش های پیشگیری از بارداری متفاوت بوده و اغلب زنان می توانند از آن ها استفاده کنند ؛ از جمله روش های پیشگیری از بارداری می توان به استفاده از کاندوم که یک روش موقتی می باشد ، جایگذاری IUD و غیره اشاره کرد .

برخی از زنان ممکن است به دلیل ترس از دوباره سقط جنین و یا عدم آمادگی لازم روحی و عاطفی برای دوباره بچه دار شدن از روش های سقط جنین استفاده کنند ؛ که البته این عقیده بسیار ارزشمند می باشد .

حتما بخوانید: چگونگی مصرف قرص های ضد بارداری

آمادگی روحی و روانی برای بارداری پس از سقط جنین

بی شک تمامی افراد از تجربه تلخ سقط جنین ناراحت شده و ممکن است تا مدت ها تمایلی به بارداری مجدد نداشته باشند ؛ البته این حس طبیعی می باشد . زنان پس از تجربه تلخ سقط بچه دچار احساسات مختلفی خواهند شد که ممکن است تا مدت ها بارداری را عقب انداخته و یا تصمیم به بارداری مجدد بگیرند .

افرادی که برای مدت ها تصمیم به بچه دار شدن را عقب می اندازند ؛ ممکن است ترس دوباره سقط جنین را داشته و یا اینکه هنوز با موضوع از بین رفتن بچه قبلی کنار نیمده باشند . هر گونه غم و ناراحتی و تصمیم های مختلف پس از تجربه سقط جنین در زنان طبیعی بوده و قابل حل شدن می باشد .

در مقابل برخی از زنان بلافاصله تصمیم به بچه دار شدن گرفته ؛ این تصمیم نشان دهنده فرار از روزهای سخت و به سمت اتفاقات مثبت پیشروی کردن می باشد . برخی از زنان زمانی که این تصمیم می گیرند ممکن است برای از بین رفتن بچه قبلی و بارداری مجدد خود احساس گناه نیز داشته باشند .

نکته مهم این است که زنان نباید برای بارداری مجدد خود تصمیم بگیرند ، زیرا ممکن است همسر آن ها نظرات دیگری داشته باشد . به همین دلیل لازم است که پیش از تصمیم گیری با همسر خود در مورد دوباره بچه دار شدن و همچنین زمان آن مشورت کنند .




کلام آخر


همان طور که گفتیم اتفاق سقط جنین در زندگی هر زنی یک تجربه تلخ بوده که بسیاری از آن ها تا مدت ها این موضوع را فراموش نخواهند کرد . لازم است بدانید که اگر دوباره تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید ؛ در ابتدا لازم است با پزشک مشورت کرده و سپس اقدام کنید .

حتما بخوانید: افسردگی پس از زایمان




سوالات متداول


1- از سقط جنین چه می دانید ؟
در زندگی هر زنی که تصمیم به بچه دار شدن گرفته سقط جنین یک تجربه تلخ بوده که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد که البته در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- آیا می توان پس از سقط جنین باز هم باردار شد ؟
بی شک بله ، طبق تحقیقات پزشکان پس از 6 ماه از سقط جنین می توان اقدام به بارداری کرد اما در متن مقاله به نظرات و پژوهش های جدید پرداخته شده است .




3- آیا آمادگی روحی و روانی پس از سقط جنین برای بارداری مجدد اهمیت دارد ؟
 بی شک بله فرد به دلیل پشت سر گذاشتن یک تجربه تلخ در زندگی ممکن است دچار تغییرات روحی و روانی شود به همین دلیل لازم است تا آمادگی های لازم را داشته باشد که در متن مقاله در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : نکات مهم بارداری پس از سقط جنین
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NJwv
نظرتان را بنویسید