عادت های تغذیه ای سالم کودکان را پرورش دهید

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
امروزه به دلیل مشکلات اجتماعی و یا اقتصادی اغلب والدین الخصوص مادر ها وقت غذا درست کردن را نداشته و از غذاهای آماده حاضری استفاده می کنند . کودکان نیز هر چند کم سن و سال به دلیل مشغله های والدین اکثرا از غذاهای حاضری تغذیه می کنند .

آیا از ضررات استفاده از غذاهای بیرون آگاه هستید ؟ آیا می دانید مصرف غذاهای فست فود برای کودکان چه خطراتی را به دنبال خواهد داشت ؟ شاید عجیب به نظر برسد  اما برخی از این عادت های غذایی ناسالم در کودکی تا بزرگسالی فرد نیز ادامه دار خواهد بود .

تغذیه سالم اهمیت بسیاری در رشد کودکان داشته و باید به آن توجه ویژه ای شود ؛ از جمله تاثیرات مهم در تغذیه کودکان می توان به تقویت ذهن ، داشتن وزن مناسب ، سلامت روحی و روانی کودکان و غیره اشاره کرد .

همچنین تغذیه سالم و مفید در کودکان آن ها را از بروز بیماری هایی همچون افسردگی ، اضطراب ، کمبود توجهی ، بیش فعالی و غیره در امان نگه می دارد .  برخی از عادت های کودکی ممکن است تا بزرگسالی همراه آن ها باشد که از جمله این عادت ها می توان به تغذیه سالم اشاره کرد .



اصول مختلف عادت های تغذیه ای سالم کودکان
بهتر است از کودکی اصول تغذیه ای سالم را به فرزندان خود آموزش داده تا این عادت ها تا بزرگسالی به همراه فرد باشد . تغذیه سالم و همچنین داشتن یک رژیم غذایی مناسب نه تنها در سلامت جسمانی بلکه در سلامت روحی فرد نیز تاثیرگذار خواهد بود .



صبحانه را حذف نکنید
صبحانه یکی از وعده های غذایی پر اهمیت بوده که والدین باید آن را مهم بشمارند . حذف صبحانه به دلایلی همچون مشغله های کاری و یا دیر از خواب بلند شدن اصلا کار صحیحی نیست . یک صبحانه مناسب و همراه با پروتئین می تواند یک تغذیه سالم برای شروع روز فرد باشد .

یک صبحانه کامل پروتئین دار می تواند شامل تخم مرغ ، تخم مرغ با نان سبوس دار ، کره بادام زمینی به همراه نان سبوس دار ، ماست یونانی و یا تخم مرغ آب پز به همراه یک سیب باشد . در نتیجه برای شروع یک روز پرانرژی یک صبحانه کامل و پرانرژی را انتخاب کنید .

حتما بخوانید: اختلالات تغذیه ای

در کنار خانواده وعده های غذایی را میل کنید
نه تنها برای پرورش عادت هایی غذایی سالم در کودکان بلکه برای بهتر شدن روابط خانوادگی ؛ لازم است تا در حد امکان وعده های غذایی را در کنار یکدیگر میل کنید . شاید عجیب به نظر برسد اما وجود یک برنامه غذایی مناسب در کنار خانواده به کودک احساس امنیت خواهد داد .

حین غذا خوردن با فرزندتان صحبت کرده ، از اتفاقات روزمره ای که برای او پیش آمده سوال کنید و همچنین حتی در صورت اشتباه بودن کارهای او با لحنی مهربان با او صحبت کرده ، هرگز او را تحقیر نکنید . در واقع در جهت مصرف تغذیه خوب لازم است تا الگوی مناسبی برای غذا خوردن کودکان خود فراهم کنید .





در انتخاب و یا پخت مواد غذایی با کودکان مشورت کنید
مشارکت دادن کودک در انتخاب مواد غذایی ، پخت آن ها و همچنین انتخاب مواد غذایی سالم و کم کالری می تواند روشی برای پرورش الگو تغذیه ای مناسب برای او باشد . به طور مثال فرزندان خود را برای انتخاب مواد غذایی سالم و یا کم کالری یا حتی خواندن برچسب روی اقلام تشویق کنید .

این کار نه تنها به آن ها در انتخاب مواد غذایی سالم کمک کرده بلکه سبب افزایش اعتماد به نفس آن ها نیز خواهد شد . روش دیگر جذاب و کاربردی کاشت یک باغچه می باشد که فرزندان اگر خودشان میوه و سبزیجات بکارند ، بیشتر ترغیب به مصرف آن ها خواهند شد .



غذاهای سالم را جایگزین غذاهای ناسالم کنید
در برخی از موارد لازم است تا برای برخی از مواد غذایی ناسالم جایگزین انتخاب کرده و از آن ها استفاده کنید ؛ شاید در شروع کار این روش سخت بوده و حتی گاهی جواب نگیرید اما به مرور زمان کودکان نیز به همین روش سالم پیش خواهند رفت .

می توان گفت در ابتدا غذاهای سالم را جایگزین غذاهای ناسالم و تنقلات کنید ؛ به طور مثال روغن زیتون را جایگزین کره و یا سس مایونز کنید ، نوشیدنی های طبیعی ، آب و یا دوغ را جایگزین نوشابه کنید و غیره .

حتما بخوانید: زمان غذا خوردن کودکان



حذف مواد غذایی مضر از تغذیه کودکان


مصرف قند و شکر را به حداقل برسانید
برخی از مواد غذایی سالم نیز مانند غلات ، میوه جات ، سبزیجات و حتی لبنیات نیز قند طبیعی داشته ؛ به همین دلیل باید از مصرف بیش از اندازه قند در دیگر موادغذایی پرهیز کنید . قند اضافه در مواد غذایی نه تنها کالری بیشتری داشته بلکه منجر به چاقی ، دیابت نوع 2 ، بیش فعالی و همچنین اختلالات روحی و خلقی خواهد شد .

گاهی والدین به اشتباه کیک و شیرینی را برای فرزندان خود محروم می کنند ؛ که این روش اصلا صحیح نیست . تنها لازم است با قانون گذاری برای خوردن مواد غذایی قندی و یا شیرینی و کیک قانون گذاشته و آن را مدیریت کنید .





چربی موجود در مواد غذایی را کنترل کنید
چربی موجود در برخی از مواد غذایی مفید بوده و باید بخشی از رژیم غذایی ما باشند ؛ از جمله تاثیرات چربی های مفید در مواد غذایی می توان به تقویت حافظه و یا بهبود خلقیات فرد اشاره کرد . از جمله مواد غذایی که دارای چربی های مفید هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

آووکادو ، روغن زیتون ، دانه ها ، گردو ، تخم کتان ، آجیل ها و همچنین ماهی هایی همچون ساردین و قزل آلا که شامل اسیدهای چرب امگا 3 هستند اشاره کرد . برخی از موادغذایی مانند کره گیاهی ، فست فودها و یا غذاهای سرخ شده منع مصرف هستند .




در نهایت

روش های گفته شده می تواند به شما در تغییر عادت های غذایی ناسالم و همچنین تقویت عادت های غذایی سالم کمک کند ؛ با آشنایی این روش ها زمان خوبی می باشد تا عادت های غذایی ناسالم خود را ترک کرده و به سلامت خانواده خود اهمیت دهید .

حتما بخوانید: انگشت خوردن کودکان به جای غذا




سوالات متداول


1- آیا عادت های غذایی سالم در کودکان اهمیت دارد ؟
بی شک بله ، کودکان باید از همان کودکی عادت ها و رژیم غذایی سالم را فراگرفته تا بزرگسالی ادامه داشته باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- برخی از عادت های غذایی سالم کودکان را نام ببرید ؟
حذف قند و شکر ، جایگزین غذا های سالم به جای ناسالم و موارد دیگر که در متن مقاله بیشتر توضیح داده شده است .




3- آیا مشورت با کودکان در انتخاب مواد غذایی در رژیم غذایی آن ها موثر می باشد ؟
بی شک بله اگر کودک حق انتخاب داشته باشد و به کمک مادر مواد غذایی سالم را جایگزین کند اغلب مواد غذایی سالم را می خورد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : عادت های تغذیه ای سالم کودکان را پرورش دهید
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MGvG
نظرتان را بنویسید