شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی نهم

شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی نهم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

داوطلبان تحصیل در رشته ادبیات و علوم انسانی پایه دهم متوسطه دوم باید توجه کنند که برای ورود به این رشته تحصیلی باید شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی پایه نهم را داشته باشند در غیر این صورت پذیرش آن ها در این شاخه دشوار خواهد بود.

 

رشته نظری ادبیات و علوم انسانی دبیرستان، رشته ای است که دروس متعددی در زمینه های مختلف تحصیلی را شامل می شود. شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی پایه نهم نسبت به سایر رشته های دیگر شاخه نظری آسان تر بوده و  دروس ارائه شده در این رشته تحصیلی نیز از پیچیدگی های کمتری برخوردار هستند.

دانش آموزانی که حافظه خوبی در حفظ و یادگیری مطالب مختلف داشته و به علوم اجتماعی و فلسفی علاقه مند هستند، می توانند در رشته علوم انسانی پایه دهم بسیار موفق باشند.

در صورتی که دانش آموزی در زمان انتخاب رشته دبیرستان خود شرایط لازم برای ورود به رشته ادبیات و علوم انسانی را چه از لحاظ تحصیلی و چه از لحاظ توانایی و استعداد کسب نماید، امکان انتخاب این رشته و تحصیل در آن برای او ایجاد می شود.

با توجه به تمامی مطالب عنوان شده قصد داریم در این مقاله با ارائه اطلاعات بیشتر درباره شرایط لازم برای انتخاب رشته، دروس تخصصی و مشاغل مرتبط با رشته علوم انسانی، دانش آموزان علاقمند به این رشته را در انتخاب رشته مناسب راهنمایی کنیم.

 

 

شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی پایه نهم

تحصیل در رشته علوم انسانی که یکی از انواع رشته های نظری دبیرستان محسوب می شود، برای بسیاری از دانش آموزان علاقمند، رشته ای جالب می باشد. مطالب مربوط به علوم انسانی، اجتماعی، فلسفی و سایر دروس دیگر مناسب دانش آموزانی است که استعداد تحلیل و حفظ مباحث مختلف را دارند.

 

ورود به رشته علوم انسانی در زمان انتخاب رشته دبیرستان نیاز به کسب نمرات کافی و همچنین امتیازات لازم در هدایت تحصیلی پایه نهم دارد و دانش آموزان بدون داشتن این شرایط قادر به تحصیل در رشته علوم انسانی پایه دهم نخواهند بود. 

 

علاوه بر نمرات کارنامه و اطلاع از این مسئله که با چه نمره هایی در نهم می توان انتخاب رشته کرد، باید به توانایی، استعداد و حتی علاقه دانش آموزان به یادگیری مطالب مرتبط با رشته ادبیات و علوم انسانی نیز توجه شود. به عبارت دیگر شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی پایه نهم شامل شرایط فردی و شرایط تحصیلی دانش آموزان می شود که در این بخش به بررسی هر یک از این موارد به صورت مستقل می پردازیم.

 

شرایط تحصیلی لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی پایه نهم عبارتند از:

 

حداقل ضریب مجموع نمرات دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، عربی در سه پایه متوسطه (هفتم ، هشتم ،نهم) باید 42 باشد.

 

محاسبه نمرات دروس زیر با ضرایب ذکر شده انجام می پذیرد:

 

نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب 4

 

نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3

 

نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2

 

داشتن حداقل معدل 14 برای تحصیل در رشته علوم انسانی الزامی است.

 

 

شرایط فردی لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی پایه نهم عبارتند از:

 

داشتن حافظه قوی در حفظ مطالب مختلف

 

داشتن قوه تجزیه و تحلیل خوب و مناسب

 

علاقه مند به دروس انسانی، اجتماعی، تربیتی، فلسفی و یا روانشناختی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مشاره با مشاوران مخصوص انتخاب رشته، می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته نهم

 

 

دروس تخصصی رشته علوم انسانی پایه نهم

پس از اتمام مراحل مربوط به انتخاب رشته نهم و سایر مراحل اولیه ثبت نام و ورود به رشته علوم انسانی، دانش آموزان با مطالب اولیه که قرار است در پایه های بالاتر به طور مفصل درباره آن ها آموزش ببینند، آشنا می شوند. این دروس موضوعات مختلفی داشته و زمینه های مختلف و وسیعی را به دانش آموزان تعلیم می دهند. آگاهی قبلی دانش آموزان از دروس رشته ی مورد نظر خود باعث می شود با تمام جنبه های آن رشته آشنا شده و از آن ها یک شناخت کلی کسب کنند تا بتوانند در دبیرستان عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

 

کتاب های درسی پایه دهم رشته انسانی شامل دروس تخصصی و مشترک این رشته با سایر رشته های دیگر می شود، لذا با توجه به این موضوع در این بخش به معرفی دروس تخصصی رشته علوم انسانی در پایه دهم متوسطه دوم می پردازیم.

 

دروس تخصصی رشته انسانی دوره متوسطه دوم
پایه تحصیلیدروس تخصصی
دهمریاضی و آمار 1 
علوم و فنون ادبی 1
منطق
جامعه شناسی 1
اقتصاد 
جغرافیای ایران
یازدهم  ریاضی و آمار 2
علوم و فنون ادبی 2 
فلسفه
روانشناسی
تاریخ 2
جغرافیا 2
جامعه شناسی 2 
دوازدهم ریاضی و آمار 3
علوم و فنون ادبی 3
فلسفه 2 
تحلیل فرهنگ
 تاریخ 3
جغرافیا 3 
جامعه شناسی 3 

 

 

در زمان انتخاب رشته نهم به دهم ممکن است دانش آموزان در دسترسی به فرم هدایت تحصیلی مربوطه دچار مشکل شده یا امکان انجام درست مراحل مربوط به انتخاب رشته تحصیلی را نداشته باشند، لذا بهتر است با اطلاع از مهلت در نظر گرفته شده از نگرانی خود کاسته و اقدامات لازم را به ترتیب مراحل انجام دهند.

 

بنابراین پیشنهاد می کنیم با مراجعه به این مقاله از مهلت دقیق انتخاب رشته دهم متوسطه دوم اطلاع پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: مهلت انتخاب رشته پایه نهم به دهم

 

 

 

 

مشاغل مرتبط با رشته انسانی پایه نهم

تحصیل در رشته انسانی به گونه ای است که مشاغل متنوع و رشته های دانشگاهی گوناگونی را نیز شامل می شود. اکثر دانش آموزان با هدف ادامه تحصیل رشته دبیرستان خود در دوره دانشگاه و حتی مشغول به کار شدن در رشته مرتبط، وارد رشته علوم انسانی دبیرستان می شوند.

 

مشاغلی که در این رشته تحصیلی برای دانش آموزان ارائه شده است مربوط به امور اجتماعی، تربیتی، فرهنگی و انسانی می شود که هر یک از این موارد از بخش ها و ابعاد مختلفی تشکیل شده اند.با توجه به اهمیت ارتباط رشته تحصیلی با شغل آینده دانش آموزان و داشتن تحصیل هدفمند، در این قسمت تمام مشاغل مرتبط با رشته علوم انسانی را معرفی می نماییم.

 

مشاغل رشته ادبیات و علوم انسانی شاخه نظری 
آمار ادبیات داستانیمدیریت  امور گمرکی تاریخ 
 باستان شناسی  جغرافیا    حسابداری حقوق راهنمایی و مشاوره
رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی    روانشناسی زبان و ادبیات عربی  زبان و ادبیات فارسی  زبان و ادبیات کردی ​
علوم اجتماعی علوم ارتباطات اجتماعی ​علوم اقتصادی علوم تربیتی علوم سیاسی 
 مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات ​ فلسفه  کارشناسی علوم انتظامی  مددکاری اجتماعیکتابداری 
 آموزش زبان عربیمدیریت و بازرگانی دریایی مدیریت مالی مدیریت هتلداری مدیریت و کمیسر دریایی
 ادیان و عرفانایران شناسیتربیت مروج سیاسی تاریخ و تمدن ملل اسلامی آموزش زبان و ادبیات فارسی
حقوقزبان و ادبیات ترکی آذریمترجمی زبان عربیمطالعات امنیتیفلسفه و کلام اسلامی

 

برای این که بتوانید انتخاب رشته درست و اصولی برای پایه دهم خود داشته باشید بهتر است با ویژگی ها و شرایط سایر رشته های دیگر نیز آشنا شوید تا با توجه به استعداد و علاقه مندی های خود و همچنین امتیاز کسب از فرآیند هدایت تحصیلی رشته مناسبتان را انتخاب نمایید. لذا با توجه به این موارد پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را به طور کامل به معرفی رشته های انتخاب رشته پایه نهم به دهم اختصاص داده ایم، با دقت مطالعه نمایید تا بتوانید بهترین رشته را با توجه به استعداد های شخصی انتخاب کنید.

در ادامه بخوانید: معرفی رشته های انتخاب رشته پایه نهم

دانش آموزان می توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به رشته های علوم انسانی، عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایند. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با رشته علوم انسانی می توانید با مشاوران مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید.

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی از لحاظ درسی شامل چه مواردی می شود؟

✔️ امکان انتخاب رشته انسانی در دوره دبیرستان وابسته به داشتن حداقل نمرات دربرخی دروس تخصصی و شرط معدل می باشد که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ چه افرادی برای تحصیل در رشته انسانی مناسب تر می باشند؟

✔️ افرادی که دارای استعداد حفظ مطالب مختلف و طولانی هستند و علاقمند به مباحث مرتبط با این رشته می باشند که در مقاله فوق به هر یک از این ها پرداخته شده است.



 

3- ✔️ مشاغل مرتبط با رشته انسانی چه مشاغلی هستند؟

✔️ شغل های مرتبط با رشته علوم انسانی شامل مشاغل مربوط به علوم زیستی، کشاورزی و سایر موارد مشابه دیگر می بشود که در این مقاله به صورت دسته بندی شده و کامل برای دانش آموزان ارائه شده است.

منبع : شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم انسانی نهم

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kAvY
نظرتان را بنویسید