انواع بیماری های جنسی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بیماری های جنسی که عفونت های مقاربتی نامیده می شوند ، به بیماری های اطلاق می شود که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند . عامل این بیماری ها ممکن است انگل ، ویروس یا باکتری باشد . برخی از بیماری های جنسی مانند ایدز ، کلامدیا و سوزاک فراگیرتر و شناخته شده تر از بقیه هستند .
این بیماری ها در اثر آمیزش های جنسی با فرد مبتلا منتقل شده که برخی از آنها راحت تر از بقیه منتقل می شوند . استفاده از کاندوم می تواند از سرایت این نوع بیماری ها جلوگیری کند . انواع بیماری های جنسی غالباً فاقد علائم بوده و ممکن است ناچیز بوده و از این رو تشخیص ابتلای آن ها دشوار است . البته برخی از آن ها مانند سوزاک و کلامدیا چنانچه به موقع تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان هستند . هم چنین می توان در برابر بیماری های هپاتیت آ و هپاتیت ب واکسینه شد . در برابر بعضی از انواع بیماری های آمیزشی مانند ایدز نمی توان  واکسینه شد یا آنها را به سادگی درمان نمود . در صورتی که انواع بیماری های مقاربتی کنترل نشوند می توانند مشکلات حاد بهداشتی را ایجاد کنند .
در این مقاله به بررسی موضوع انواع بیماری های جنسی شامل سوزاک ، کلامدیا ، سیفلیس ، هپاتیت آ ، هپاتیت ب ، هپاتیت ث ، زگیل های تناسلی ، تبخال های تناسلی ، تریکوموناس ، شپشک ناحیه تناسلی ، کنه و ایدز می پردازیم . 





” استفاده از کاندوم از انتقال بیماری های جنسی جلوگیری می کند . “



انواع بیماری های جنسی
انواع بیماری های جنسی شامل موارد زیر است :

سوزاک ( گونوریها )
کلامدیا
سیفلیس 
هپاتیت آ
هپاتیت ب
هپاتیت ث
زگیل های تناسلی
تبخال های تناسلی
تریکوموناس
شپشک ناحیه تناسلی 
کنه 
ایدز
حتما بخوانید: درمان بیماری ایدز
در ادامه در مورد انواع بیماری های مقاربتی به صورت مختصرتری توضیح داده می شود .



سوزاک ( گونوریها )
سوزاک نوعی بیماری عفونی است که عامل ایجاد آن باکتری است . این بیماری از طریق فعالیت جنسی منتقل شده و می تواند گردنه رحم ، لوله مجرای ادرار ، انتهای روده بزرگ و مقعد را آلوده کند . نشانه های بیماری جنسی سوزاک را می توان از 1 تا 14 روز پس از ابتلا به آن مشاهد نمود . البته برخی اوقات علائم خاصی از خود نشان نمی دهند . علائم بیماری جنسی سوزاک در مردان بیشتر از زنان است . 

برای متن کامل مقاله روی بیماری جنسی سوزاک کلیک کنید .



کلامیدیا
کلامیدیا یکی از متداول ترین عفونت های باکتریایی مقاربتی به شمار می روند . چنانچه این بیماری به موقع درمان نشود ، می تواند مشکلات جدی برای زندگی آینده فرد ایجاد کند ، این بیماری در خانم ها باعث عفونت دهانه رحم می شود . در هر دو جنس مجاری ادراری ، انتهای روده بزرگ و چشم ها نیز ممکن است عفونی شود و گاهی نیز ممکن است باکتری آن در قسمت های دیگر بدن شامل گلو ، ریه و کبد زیست کند .

برای متن کامل مقاله روی بیماری جنسی کلامیدیا کلیک کنید .



سیفلیس
بیماری سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که از طریق آمیزش جنسی منتقل شده و البته می تواند از طریق مادر باردار به نوزاد منتقل گردد . علائم و نشانه های بیماری سیفلیس در مردان و زنان یکسان است . تشخیص بیماری سیفلیس دشوار است و ممکن است تا سه ماه بعد از تماس جنسی با فرد آلوده شناسایی شود . سیفلیس مراحل متعددی داشته که مراحل اولیه و ثانویه آن بسیار عفونی است . 

برای متن کامل مقاله روی بیماری جنسی سیفلیس کلیک کنید .



هپاتیت آ
هپاتیت آ نوعی التهاب کبدی است که می تواند توسط مشروبات الکلی یا برخی از داروها ایجاد شود ، اما معمولاً در اثر عفونت ویروسی به وجود می آید . انواع مختلفی از ویروس ها می تواند این بیماری ها را ایجاد کنند که روش بیماری زایی هر کدام متفاوت است . برای ایجاد مصونیت در برابر هپاتیت آ واکسنی وجود دارد .

برای متن کامل مقاله روی بیماری هپاتیت آ کلیک کنید .



هپاتیت ب
هپاتیت ب یک عفونت ویروسی است که ممکن است کبد را مبتلا سازد . انتقال هپاتیت ب از طریق مایعات بدن مانند خون ، منی ، ترشحات واژن و مخاط مقعد است . بیماری هپاتیت ب از طریق واژن ، مقعد و یا دهان و سوزن های تزریقی صورت می گیرد . تشخیص هپاتیت ب از طریق آزمایش خون است . 

برای متن کامل مقاله روی بیماری هپاتیت ب کلیک کنید .



هپاتیت ث
هپاتیت ث یک عفونت ویروسی است که بر کبد اثر می کند و باعث صدمه جدی به آن می شود و به عنوان بیماری مقاربتی شناخته نمی شود چون به آسانی با مقاربت انتقال نمی یابد . انتقال هپاتیت ث از طریق خون است  و از طریق سوزن های تزریقی ، خالکوبی یا سوراخ بدن منتقل می شود . 

برای متن کامل مقاله روی بیماری هپاتیت ث کلیک کنید .



زگیل های تناسلی
بیماری زگیل های تناسلی یا HPV در واژن ، روی آلت مرد یا درون مقعد ایجاد می شوند . ممکن است بیماری زگیل های تناسلی یا HPV بدون درد یا باعث سوزش و خارش شود . برخی زگیل های تناسلی قابل مشاهده نیستند . 

برای متن کامل مقاله روی بیماری زگیل های تناسلی کلیک کنید .



تبخال های تناسلی
عامل تبخال های تناسلی ویروس تبخال است . معمولاً تبخال های تناسلی نخست به حالت تاول های کوچک دردناک ظاهر می شود که حالت زخم های کم عمق به خود می گیرد و بعد زخم می شود . اولین مورد بروز تبخال های تناسلی معمولاً بدتر است و امکان دارد دو هفته طول بکشد .



تریکوموناس
عامل بیماری تریکوموناس باکتری است می تواند باعث ترشح رقیق زرد مایل به سبز در واژن زنان شود که باعث ناراحتی می شود و بوی تندی دارد . مردان هم ممکن است ترشحاتی مشابه زنان داشته باشند یا اصلاً علائمی بروز ندهند .



شپشک ناحیه تناسلی 
شپشک ناحیه تناسلی حشرات کوچکی هستند که در موهای ناحیه تناسلی ، قسمت فوقانی ران و زیر بغل دیده می شوند . تخم حشره به اندازه یک میلی متر است و به رشته های مو می چسبد و باعث خارش شدید ناحیه ای پوست می شود .



کنه
کنه ها حشرات ریزی هستند زیر پوست لانه می کنند . تا در آن جا تخم گذاری نمایند . این محل ممکن است روی پوست هر نقطه از بدن باشد . این بیماری با تماس نزدیک بین دو فرد از یک بدن به بدن دیگر منتقل می شود و همیشه نیاز به رابطه جنسی نیست . 



ایدز
انتقال ویروس اچ ای وی از طریق مایعات بدن مانند خون ، منی ، ترشحات واژن و مخاط مقعد شخص آلوده به ویروس به شخص سالم صورت می گیرد این بیماری از طریق رابطه جنسی و سوزن تزریقی منتقل می شود . 

برای متن کامل مقاله روی بیماری جنسی ایدز کلیک کنید .




سوالات متداول


1- انواع بیماری های جنسی چیست؟
انواع بیماری های جنسی و مقاربتی شامل ایدز، سوزاک، زگیل تناسلی و موارد دیگر است که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- چگونه از بیماری جنسی جلوگیری کنیم؟
می توان با استفاده از کاندوم از انتقال بیماری های جنسی جلوگیری کرد که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- بیماری های جنسی عموما چگونه هستند؟
انواع بیماری های جنسی و مقاربتی از نوع باکتریایی بوده و از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند که در متن مقاله شرح آن ارائه شده است.

منبع : انواع بیماری های جنسی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wQ9w
نظرتان را بنویسید