راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا

راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
انتخاب رشته یکی از مراحل سرنوشت ساز در کنکور سراسری 1400 است که باید بر اساس رتبه و تراز داوطلب و سایر فاکتورهای تاثیرگذار صورت گیرد .  از این رو داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 می بایست وضعیت علمی خود را مورد بررسی قرار داده و پس از تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه بپردازند . در راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا این عوامل به طور دقیق و جزئی بررسی شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است .




داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده اند در صورتی که با توجه به کارنامه اولیه کنکور سراسری 1400 ، مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 در یکی از دوره های روزانه یا غیر روزانه شده باشند . متقاضیانی در این مرحله موفق بوده و به کسب قبولی در اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور 1400 نزدیک می شوند که علاوه بر رتبه و تراز اکتسابی تمامی فاکتورهای مربوط به انتخاب رشته از جمله هزینه ، مسیر ، کیفیت و علاقه را مورد توجه قرار دهند . با توجه به حساسیت مرحله انتخاب رشته ، در ادامه این مقاله راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا را در اختیار متقاضیان قرار داده ایم .



راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1400
داوطلبان برای انتخاب رشته ای دقیق و حساب شده می بایست درک درستی از اطلاعات مندرج در کارنامه اولیه کنکور سراسری 1400 داشته باشند ، به طوریکه این کارنامه اطلاعات مفیدی ار جمله درصد دروس امتحانی ، وضع علمی ( رتبه و تراز ) داوطلب در هر زیر گروه ، رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته ارائه می دهد که با این اطلاعات می توانید شانس قبولی خود را در رشته های انتخابی گروه آزمایشی امتحانی خود به راحتی حدس بزنید .

دو سوالی که تا اینجای مقاله برای خوانندگان مطرح می شود این است که :


زیر گروه چیست و کدام قسمت کارنامه درج شده است ؟

با رتبه و ترازی که کسب کردیم چگونه به شانس قبولی خود پی ببریم ؟

در ابتدا معنای زیر گروه را با استفاده از تصویر زیر که بخشی از کارنامه اولیه کنکور سراسری است توضیح می دهیم :

تصویر زیر بخشی از کارنامه داوطلب تجربی است . همانطور که مشاهده می کنید در جدول زیر 5 ستون با عناوین 1 تا 5 درج شده است که این 5 ستون در واقع 5 زیر گروه کنکور سراسری تجربی است که در این کارنامه قرار گرفته و وضعیت علمی داوطلب را در هر زیر گروه نشان می دهد .

رشته های کنکور سراسری بر اساس نوع رشته ها و تاثیر ضرایب به چند گروه تقسیم می شوند که به هر کدام از این گروه ها ، یک زیر گروه می گویند ، سازمان سنجش زیر گروه های هر گروه آزمایشی را همراه با تاثیر ضرایب دروس اختصاصی آن ها مشخص نموده و در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری قرار داده تا داوطلبان با بررسی رشته های مندرج در هر زیر گروه از اهمیت دروس و میزان تاثیر ضرایب در هر زیر گروه مطلع شوند .

با توجه به اینکه تراز هر داوطلب با توجه به ضرایب زیرگروه ها محاسبه می شود بنابراین رتبه و تراز داوطلب در هر زیر گروه با هم متفاوت است به همین دلیل سازمان سنجش رتبه و تراز اکتسابی داوطلبان را در هر زیر گروه اعلام می کند تا داوطلبان بدانند در کدام زیر گروه بهتر عمل کرده اند و شانس قبولی بیشتری دارند .







در پاسخ به سوال دوم : داوطلبان می توانند رتبه خود را با آخرین رتبه قبولی سال های گذشته مقایسه کنند تا حدود و شانس قبولی خود را در رشته و دانشگاه مورد نظر خود بررسی نمایند . به این منظور متقاضیان می توانند با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری ، آخرین رتبه قبولی کنکور سراسری 99 و کارنامه قبولی کنکور سراسری 99 از آمار قبولی های سال قبل با توجه به رتبه و تراز اکتسابی مطلع بشن و همچنین شانس قبولی خود را در رشته محل های مورد نظر خود بررسی کنند . در ادامه نحوه استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا و لینک مستقیم دسترسی به نرم افزار ارائه شده است .

بیشتر بخوانید: آخرین رتبه قبولی کنکور سراسری


اهمیت استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا



یکی از دغدغه هایی که داوطلبان کنکور سراسری در تکمیل فرم انتخاب رشته خود دارند آمار قبولی سال گذشته و همچنین شانس قبولی در رشته محل هایی است که به آن ها علاقه دارند تا بتوانند با استفاده از اطلاعاتی که به دست می آورند انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشند . نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری هیوا به عنوان ابزاری کمکی ، رتبه و محل قبولی پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال گذشته را در اختیار داوطلبان قرار داده و از این طریق به تخمین شانس قبولی متقاضیان می پردازد .

در این نرم افزار که به صورت رایگان ارائه شده پس از وارد کردن گروه آزمایشی امتحانی ، سهمیه ( سهمیه مناطق ، سهمیه ایثارگران 5 درصدی ، سهمیه ایثارگران 25 درصدی ) و رتبه اکتسابی شانس قبولی داوطلب در سه بازه خوش بینانه ، منطقی و بدبینانه به نمایش در می آید . هر چند به دلیل تغییر در ظرفیت رشته محل ها و جامعه آماری شرکت کننده در این کنکور ، نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا نمی تواند قبولی داوطلبان را به صورت صد در صد تضمین کند اما راهنمای مناسبی در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد . 



بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا





فاکتور های مهم در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400
به داوطلبانی که قصد دارند در انتخاب رشته کنکور سراسری شرکت کنند توصیه می کنیم به منظور کاهش خطا و اشتباه در تکمیل فرم انتخاب رشته ، فرم پیش نویس انتخاب رشته کنکور سراسری را از انتهای دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری پرینت بگیرند و با توجه به ملاک های انتخاب رشته نسبت به چیدمان و ترتیب اولویت های خود اقدام نمایند و در نهایت انتخاب های خود را در سایت سازمان سنجش ثبت کنند . 

داوطلبان در ترتیب انتخاب های خود باید چندین عامل را مورد بررسی قرار دهند . علاقه اولین و مهم ترین فاکتور تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 می باشد . از آن جا که تعداد انتخاب های داوطلب در این مرحله به نسبت زیاد می باشد ، توجه به فاکتور علاقه باعث خواهد شد داوطلب انتخاب رشته ای بی نقص داشته باشد . بر اساس قوانین و ضوابط دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 حداکثر تعداد اولویت انتخابی هر داوطلب 150 کد رشته محل می باشد .



 داوطلب گروه آزمایشی تجربی می تواند از 150 انتخاب خود :

بین 35 تا 40 درصد از انتخاب های اول خود را به انتخاب های خوش بینانه یا ایده آل ( انتخاب هایی  که به نوعی شانس قبولی شما در آن رشته محل ها خیلی کم است ) اختصاص پیدا کند و این انتخاب ها شامل رشته ها و دانشگاه هایی هستند که داوطلب به آن ها علاقه دارد .

حداقل 60 و حداکثر 70 انتخاب از 150 انتخاب خود را به انتخاب های منطقی اختصاص بدهید . انتخاب های منطقی انتخاب هایی هستند که سال گذشته داوطلبان با این رتبه ها در رشته محل های انتخابی ما قبول شده اند ، در صورت تغییر نکردن ظرفیت منطقا داوطلب امسال هم باید در آن کد رشته محل قبول شود .

حداقل 35 و حداکثر 40 انتخاب از 150 انتخاب به انتخاب های بدبینانه اختصاص پیدا کند . بد بینانه یعنی انتخاب هایی که اگر خیلی بد شانس باشیم در این کد رشته محل ها قبول می شویم و برای اطمینان خاطر از قبولی این انتخاب ها را در فرم انتخاب رشته خود می آَوریم و به قولی قبولی در آن انتخاب ها تضمین شده است .

به این ترتیب چینش از رشته محل های با شانس قبولی کم تر آغاز شده و به رشته محل های با شانس قبولی بیشتر ختم شود .




با این روش لیستی تهیه می شود که داوطلب تمامی شانس های خود را در آن قرار داده و این لیست توسط نرم افزار سازمان سنجش به ترتیب اولویت از بالا به پایین بررسی می شود .
از این رو در صورتی که داوطلب از 150 انتخاب خود در فرم انتخاب رشته به طور مثال در انتخاب 32 خود قبول شود حسرت آن که شانس قبولی در رشته محل بهتری داشته را نمی خورد .

همانطور که در بخش قبل گفته شد نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا راهنمای مناسبی برای داوطلبان در این زمینه بوده و شانس قبولی آن ها را بر اساس اطلاعات کارنامه داوطلبان سال گذشته تخمین می زند و در سه بازه خوش بینانه ، منطقی و بد بینانه ارائه می دهد .



فاکتورهای دیگری که باید در تکمیل فرم انتخاب رشته مورد توجه قرار گیرند هزینه ، دوره ، کیفیت و مسیر می باشد .


 هزینه : دانشگاه های سراسری شامل دوره های روزانه و شهریه پرداز ( شبانه ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی و پیام نور ) می باشند . از این رو داوطلبان می بایست در ترتیب انتخاب های خود شهریه پردیس خود گردان ، شهریه کارشناسی نوبت دوم ( شبانه ) و شهریه پیام نور و شهریه غیر انتفاعی را مورد توجه قرار داده و بر اساس توان مالی خود رشته محل های مورد علاقه را انتخاب نمایند .

 دوره : توجه به دوره های تحصیلی هم از اهمیت بالایی برخوردار است که توصیه می کنیم اولویت های انتخابی را در هر بازه ابتدا از بین دوره های روزانه و سپس غیرروزانه ( نوبت دوم ، غیرانتفاعی ، پیام نور و پردیس خودگردان ) انتخاب کنید .

 کیفیت : سطح کیفی آموزش در دانشگاه های مختلف متفاوت بوده و دانشگاه ها بر این اساس در رده های مختلفی قرار می گیرند . از این رو داوطلبان می بایست با بررسی هیئت علمی دانشگاه مورد نظر کیفیت واحد انتخابی را مورد بررسی قرار داده و در انتخاب های خود مد نظر قرار دهند . 

 مسیر : فاکتور بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد مسیر داوطلب است . ممکن است کیفیت دانشگاهی قابل توجه باشد اما داوطلب به دلیل دوری مسافت دانشگاه دیگری را در اولویت قرار دهد .



 بررسی ویژگی تحصیل در دوره های مختلف دانشگاهی :

دانشگاه های سراسری دارای 5 دوره روزانه ، شبانه ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی و پیام نور است در این بخش به بررسی تحصیل در هر دوره پرداخته ایم :



بررسی ویژگی تحصیل در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری 
روزانه تحصیل رایگان
محصلان در این دوره متعهد می‌ شوند به ازای تحصیل رایگان پس از پایان تحصیل در کشور مشغول به کار شوند . مدت زمان این تعهد بسته به منطقه تحصیلی دانشجو متفاوت است ، بدین گونه که برای دانشجویان منطقه یک کشور به ازای هر ترم ، شش ماه کار و برای منطقه دو به ازای هر ترم ، یک سال کار در تعریف شده است . دریافت دانش نامه و زیرنمرات اصلی تنها با انجام این تعهد یا پرداخت هزینه تحصیلی به صورت یکجا در پایان تحصیل امکان پذیر می‌ باشد.
امکانات رفاهی مناسبی نظیر خوابگاه‌ های تحت نظر دانشگاه ، وام دانشجویی ، کار دانشجویی و غیره را برای رفاه دانشجویان فراهم می اورند. 
 با قبولی در این دوره تحت هر شرایطی ملزم به ثبت نام و تحصیل می‌ باشید . در غیر این صورت سال بعد از انتخاب رشته دوره روزانه محروم  . خواهید شد ، مگر با کسب مجوز از سازمان سنجش
ساعات تشکيل کلاس‌ ها به صورت معمول از صبح تا عصر می‌ باشد و دانشجو موظف است بر اساس واحد های درسی انتخابی و ساعات مقرر شده به طور تمام وقت در دانشگاه حضور يابد.
شبانه  دریافت شهریه برای هرترم و هر واحد درسی
 تعهد به خدمت از دانشجویان شبانه گرفته نمی شود زیرا تحصیل آنان رایگان نیست
ظرفیت دانشگاه های شبانه حدود 25 درصد ظرفیت دانشگاه های روزانه است
 امکانات رفاهی به دانشجویان شبانه تعلق نمی گیرد مانند خوابگاه و وام دانشجویی
 از لحاظ بهره مندی از امکانات تغذیه هم دانشگاه به دانشگاه متفاوت است . بعضی دانشگاه ها تفاوتی بین روزانه و شبانه درمورد هزینه غذا قائل نمی شوند و بعضی از دانشگاه ها هزینه بیشتری برای امکانات تغذیه دریافت می کنند.
 دانشجویان شبانه در کنار دانشجویان روزانه تحصیل می کنند و از لحاظ بهره مندی از امکانات علمی هیچ تفاوتی با دانشجویان روزانه ندارند.
پردیس خودگردان  تحصیل در پردیس های خودگردان دانشگاهی مستلزم پرداخت شهریه است 
مدرک دوره پردیس‌ خودگردان با دوره روزانه یکسان است و فقط عنوان پردیس خودگردان در آن ذکر می‌ شود .
. دانشگاه‌ های پردیس خودگردان به داشجویان خود خوابگاه ارائه نمی‌ کند ( البته در بعضی دانشگاه ها معرفی به خوابگاه های خودگردان انجام می شود ) .
تمامی کلاس‌ های درس این دوره کاملا حضوری و مانند دوره روزانه انجام می‌ گیرد .
پذیرش دانشجو در این دانشگاه ، همانند سایر دانشگاه‌های دولتی ، آزاد و ... از طریق کنکور سراسری یا آزمون اختصاصی بوده و با نظارت کامل سازمان سنجش صورت می‌ گیرد .
از نظر آموزشی تفاوتی بین دوره روزانه و پردیس خودگردان وجود ندارد و مدرک هر دو دوره از یک دانشگاه و به صورت یکسان صادر می‌ شود . 
هرینه انصراف از دوره پردیس خودگردان برابر با شهریه ثابت و متغیر تمامی دوره های باقیمانده است .
مجازی پذیرش دانشجو در این مراکز از طریق آزمون سراسری انجام می‌ شود
این نوع مراکز برای افرادی که وقت کافی برای حضور در سر کلاس‌ های درس را ندارند ، مناسب است.
غیر انتفاعی تحصیل در این دانشگاه ها و موسسات با پرداخت شهریه ممکن است
به دلیل مستقل بودن این دانشگاه‌ ها از بخش دولتی دارای سطح علمی پایینی نسبت به بقیه مراکز آموزشی هستند
ثبت نام و تحصیل در این دانشگاه هم از طریق کنکور انجام میشود هم به صورت بدون کنکور
پیام نور  تحصیل در این دانشگاه ها و موسسات با پرداخت شهریه ممکن است
ثبت نام و تحصیل در این دانشگاه هم از طریق کنکور انجام میشود هم به صورت بدون کنکور
تحصیل در این دانشگاه به صورت آموزش نیمه حضوری انجام می شود .
در این دانشگاه‌ ها دانشجویان می‌ توانند در دروس تئوری بدون حضور در کلاس و با حضور در امتحان آخر ترم واحد های درسی خود را گذرانده و موفق به اخذ مدرک شوند.


در ادامه بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری









نحوه بررسی فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1400
نحوه بررسی فرم انتخاب رشته کنکور سراسری توسط نرم افزار سازمان سنجش به این شکل است که انتخاب های 1 تا 150 داوطلب به ترتیب بررسی می شوند . در صورتی که ظرفیت رشته محلی توسط رتبه های پایین تر ( بهتر ) تکمیل نشده باشد آن رشته محل به عنوان قبولی داوطلب در اعلام نتایج نهایی کنکور 1400 اعلام می شود . در غیر این صورت انتخاب های بعدی داوطلب مورد بررسی قرار خواهد گرفت .



داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 توجه داشته باشند کلیه مراحل انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی دانشگاه آزاد 1400 به صورت مجزا از انتخاب رشته و اعلام نتایج کنکور سراسری 1400 صورت می گیرد . داوطلبان می توانند با استفاده از راهنمای انتخاب رشته دانشگاه ازاد برای انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود در سایت azmoon.org اقدام نمایند .

در ادامه بخوانید: راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد
 مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا در کلیه مراحل کنکور سراسری اعم از ثبت نام ، انتخاب رشته و اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری و اعلام نتایج انتخاب رشته دانشگاه آزاد آماده خدمت رسانی به داوطلبان بوده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تجارب خود را در اختیار آن ها قرار می دهند . همچنین در صورتی که پس از مطالعه این مقاله ، دچار سردرگمی شدید از طریق کامنت در انتهای مقاله سوال خود را مطرح بفرمایید .












سوالات متداول


1- آیا انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد به صورت مجزا صورت می گیرد ؟
بله - به صورت جداگانه در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می شود ، توضیحات تکمیلی در این مقاله ارائه شده است . 






2- چگونه می توان از وضعیت مجاز بودن داوطلب برای شرکت در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 مطلع شد ؟
 وضعیت مجاز بودن داوطلب برای شرکت در انتخاب رشته کنکور سراسری در کارنامه اولیه کنکور سراسری درج می شود که در این مقاله به بخش های مهم کارنامه اولیه که در انتخاب رشته داوطلبان اهمیت به سزایی دارد پرداخته شده است . 






3- آیا برای شرکت در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 باید هزینه ای پرداخت کرد ؟  
 خیر . انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش به صورت رایگان انجام می شود ، شما می توانید با مطالعه مقاله از جزئیات قابل توجه در انتخاب رشته مطلع شوید  .

منبع : راهنمای جامع مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1Jn0
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر