آموزش مسائل جنسی قبل از ازدواج

آموزش مسائل جنسی قبل از ازدواج
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

متاسفانه چه فرهنگ سنتی ما و چه فضاسازی های رسانه ای و اغلب تجاری معاصر ، رابطه جنسی بین زوجین را صرفاً در داشتن " نزدیکی جنسی " خلاصه می کنند . بخشی از این فضاسازی جدید به علت آن است که با اصل و محور قرار دادن این فعالیت که در ذات خود به برخی قابلیت های جسمی نیاز دارد ، زمینه برای ایجاد دغدغه و نگرانی در مورد تناسب فیزیکی و محصولات تجاری در این حوزه به وجود آمده مهیا می گردد ؛ در حالی که تعامل جنسی زوجین از کلام عاشقانه شروع می شود ، یعنی تعاملی که باید در هر فرصت مناسبی بین آن ها در جریان باشد و متاسفانه گاه در روابط زوجین به ویژه به شکل رایج تری از سوی مردان کم توجهی قرار می گیرد . علاوه بر تبادل کلامی ، انواع تماس فیزیکی بین همسران نیز از جمله تعاملات جنسی محسوب می شود که براساس مقتضیات زمانی و مکانی لازم است به آن پرداخته شود . متاسفانه در زندگی بسیاری از زوجین ، در فاصله بین یک رابطه جنسی به شکل نزدیکی تا ارتباط بعدی هیچ اثری از سایر رفتارهای جنسی وجود ندارد . بسیاری از زوجین حتی یک فعالیت جنسی به شکل معاشقه را صرفاً به عنوان مقدمه ای برای یک نزدیکی محسوب می کنند و هویت مستقلی برای آن قائل نیستند . به همین دلیل هم هماهنگی که به دلایل مختلف مثل گرفتارهای شغلی و اجتماعی یا حتی موقتاً به واسطه بیماری ، امکان داشتن رابطه به شکل نزدیکی فراهم نباشد ، گاه تعامل جنسی زوجین برای مدتی به شکل کامل از زندگی مشترک حذف می شوند . اگرچه ممکن است تصور شود که این شرایط می تواند اشتیاق جنسی زوجین به یکدیگر را افزایش دهد ولی در عمل اغلب به تخلیه شارژ عاطفی و جنسی دو طرف منجر می شود . در این مقاله به بررسی آموزش مسائل جنسی قبل از ازدواج می پردازیم .

 



 

آموزش مسائل جنسی قبل از ازدواج

 آموزش های قبل از ازدواج در زمینه مسائل جنسی باید حداقل به این موارد پرداخته باشد :

مفاهیم پایه در خصوص تفاوت های جنسیتی و لزوم احترام گذاشتن به تفاوت های فردی در این موضوع

مروری بر کالبدشناسی و زیست شناسی اندام های سیستم باروری و جنسی و اصلاح برخی باورهای غلط در این خصوص که گاه از ابتدای زندگی و اولین تماس های جنسی موجب بروز برخی تجارب ناخوشایند می شوند .

 نحوه تصمیم گیری و اقدام  برای فرزندآوری

پاسخ جنسی در انسان و رفتار جنسی سالم و اصلاح باورهای نادرست در این خصوص که گاه دامنه رفتار جنسی زوجین را بیش از حد محدود می کند و به یکنواختی و کم شدن کیفیت رابطه جنسی بین آن دو منجر می شود .

نکاتی در خصوص شرایط نخستین نزدیکی

توجه به شاداب نگه داشتن زندگی جنسی و احترام به ترجیحات جنسی یکدیگر و هم چنین حقوق انسانی طرف مقابل در پذیرش یک رفتار جنسی

توجه به مفهوم تعهد و مسوولیت پذیری در شرایط جدید زندگی و پیامد های منفی جسمی ، روانی و اجتماعی بی توجهی به آن ، از جمله موضوع بیمارهای جنسی منتقل شوند از راه تماس جنسی

لزوم کسب توانمندی هایی مثل مهارت ارتباط موثر و مذاکره ، حل مساله ، تصمیم گیری و کنترل تکانه که به طور عمومی برای حفظ زندگی مشترک و به شکل خاص برای حفظ کیفیت روابط عاطفی و جنسی الزامی هستند .

حتما بخوانید: رابطه جنسی سالم

 

 

 

 

 

آموزش روابط زناشویی پیش از ازدواج

شاید بتوان " تعهد و مسوولیت پذیری اخلاقی " را مهم ترین سنگ بنای حفظ و تداوم یک روابط جنسی دانست . مخدوش شدن این اصل ، آثار مخرب جدی بر زندگی جنسی و عاطفی زوجین دارد که گاه جبران ناپذیر است . بنابراین وقتی دو نفر با یکدیگر پیمان زناشویی می بندند ، تعهد می کنند که در همه حال ، چه به لحاظ جنسی و چه از نظر سایر وظایف خانوادگی و اجتماعی ، احساس مسوولیت کنند . بخشی از این تعهد شامل آن است که اجازه ندهند عوامل آسیب رسان عاطفی و احساسی و هم چنین عوامل بیماری زای عفونی به رابطه بین آن دو نفوذ کنند و به این ترتیب از سلامت روانی و جسمی خود و همسرشان محافظت نمایند.

اگرچه چنین عوامل تهدیدکننده ای تقریباً همیشه خانواده ها را تهدید می کرده است ولی باید بپذیریم که شرایط جدید زندگی و توسعه فناوری و تغییر در نحوه و وسعت تعاملات اجتماعی ، این آسیب پذیری را افزایش داده است. در چنین شرایطی به جای انفعال و اجاره دادن به عوامل آسیب رسان برای اثرگذاری بر روابط زناشویی ، زوجین باید بتوانند تا این مخاطرات بالقوه را شناسایی نموده و آن ها را کنترل نمایند . به عبارتی فراگیرشدن یک فناوری مثل انواع رسانه های دیداری و شنیداری یا تعاملات ممکن در فضای مجازی نباید باعث شود تا اصول اخلاقی و تعهد دو طرف در یک رابطه زناشویی رنگ ببازد و نادیده گرفته شود . چنین امری مستلزم آن است که هر دو طرف نسبت به کلیه اعمال خود آگاهانه و مسوولانه تصمیم بگیرند .
همان طور که قبلاً نیز اشاره شد ، حفظ کارکرد جنسی مناسب از ملاحضات سلامت عمومی فرد قابل تفکیک نیست . بنابراین برای تداوم یک زندگی جنسی رضایت بخش ، اتخاذ یک شیوه و سبک زندگی سالم ضروری است . سبک زندگی سالم باعث می شود سلامت ساختاری بدن ، از جمله عروق و به ویژه شریان ها ، سیستم عصبی ، غدد درون ریز و ... تا سنین بالاتری حفظ شود و این موضوع بر کارکرد جنسی فرد آثار جدی دارد .
در نهایت آن که مرور زمان می تواند بالقوه زندگی جنسی زوجین را تحت تاثیر قرار دهد . مسایلی مانند روزمرگی در الگوی زندگی خانواده و یکنواختی در تعامل جنسی ( به ویژه اگر با برخی سرخوردگی ها و عدم رضایت هم همراه باشد )، بارداری و زایمان و تغییراتی که به دنبال آن در شرایط زندگی به وجود می آید و بالاخره محدودیت های فیزیکی یا روان شناختی به دنبال ابتلا به بیماری ها یا فرایند کلی افزایش سن از جمله تهدید کنندههای سلامت جنسی هستند . طبیعی است که در مواجهه با شرایط خاص باید به موقع از متخصص مربوطه یاری طلبید و همیشه می توان به ارتقای کیفیت زندگی جنسی زوجین کمک کرد ولی نباید فراموش شود که رضایت فرد از زندگی جنسی منوط به داشتن شرایط جسمی ، روان شناختی و ارتباطی واقع گرایانه است . توقعات غیرواقع گرایانه باعث احساس ناامیدی ، شکست و اضطراب خواهد شد .
تاکید بر قابلیت های جنسی بدون نقص باعث می شود فرد احساس سرخوردگی کند ، درحالی که باید تغییرات ذاتی در کیفیت روابط زوجین را به شکل واقع بینانه به رسمیت شناخت و همزمان توجه داشت که روابط جنسی تنها قطعه ای مجزا از زندگی زناشویی نیستند ، بلکه در زندگی روزمره زوجین ادغام شده اند و زندگی روزمره آنها نیز با تعاملات جنسی ترکیب شده تا سبک خاص زندگی جنسی آن ها شکل بگیرد . لذا هریک از زوجین در هرسن و سالی به جای تمرکز بر کارکرد و قابلیت های بدنی در روابط جنسی باید آن را یک عنصر خوب زندگی و بخشی ارزشمند از آسایش ، صمیمیت ، لذت و اعتماد به نفس تلقی کنند . در همین حال ، داشتن انتظارات جنسی واقع گرایانه و متناسب با سن و شرایط سلامت برای رسیدن به رضایت جنسی امری اساسی است . به عبارتی افراد باید بر دنیای اشباع شده از تصاویر کلیشه ای از مردانگی و زنانگی و جذابیت ، معادل دانستن توانمندی جسمی با توانمندی جنسی و کمال گرایی در رابطه ای عاشقانه غلبه کنند و به جای تحت فشار قراردادن خود و طرف مقابل برای کارکرد مناسب ، بر لذت بخشیدن و گرفتن و سناریوهای جنسی متنوع و انعطاف پذیر تمرکز نمایند . 

در ادامه بخوانید: رابطه جنسی دهانی

 

 

 

 

 

 

در صورت علاقه مندی به این مقاله می توانید باقی مقالات را در سایت هیوا مشاهده کنید و کانال تلگرام ما را دنبال کنید .

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آموزش مسائل جنسی قبل از ازدواج چگونه است؟

✔️ آموزش های قبل از ازدواج در زمینه مسائل جنسی باید حداقل به مواردی پرداخته شود که در متن مقاله مشاهده می کنید.



 

2- ✔️ آموزش روابط زناشویی پیش از ازدواج چگونه است؟

✔️ شاید بتوان تعهد و مسوولیت پذیری اخلاقی را مهم ترین سنگ بنای حفظ و تداوم یک روابط جنسی دانست که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ برای تداوم یک زندگی جنسی رضایت بخش چه چیزی لازم است؟

✔️ برای تداوم یک زندگی جنسی رضایت بخش ، اتخاذ یک شیوه و سبک زندگی سالم ضروری است که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : آموزش مسائل جنسی قبل از ازدواج

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/BV2Q
نظرتان را بنویسید