انواع پکیج تزریق مواد شیمیایی

انواع پکیج تزریق مواد شیمیایی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
keyvan

از مهمترین مواد شیمیایی در پکیج های تزریق شامل موارد زیر می شود:

  • مواد شیمیایی ضد خوردگی
    دمولسیفایر
    حذف کننده اکسیژن محلول
    بایوساید
    اسید و باز
    محلول ضد فوم
    مواد منعقد کننده
    انواع محلول کلر
    آنتی اسکالانت


مواد شیمیایی ضد خوردگی (Corrosion inhibitor)
مواد شیمیایی که به عنوان مهار کننده خوردگی یا کروژن اینهیبیتور (Corrosion inhibitor) استفاده می گردند می توانند با ماهیت مصنوعی و یا طبیعی باشند. این مواد دارای مکانیزم عملیاتی مثل ترکیبات آنودیک، کاتودیک، مخلوط آنودیک-کاتودیک و یا عملیات جذب می باشند.

پدیده خوردگی معمولا ماهیت الکتروشیمیایی دارد. در نتیجه به منظور مهار خوردگی باید واکنش های آندی و کاتدی فرایند خوردگی را متوقف نمود. مواد بازدارنده خوردگی ترکیبات شیمیایی هستند که با اضافه شدن به یک مایع یا گاز، می توانند خوردگی در ماده را کاهش دهد. این مواد شیمیایی، جذب سطح فلزات می شوند و یک لایه محافظ با اثر مهار کنندگی یا ترکیبی از یون های بازدارنده در سطح فلزی ایجاد می نمایند که در نهایت مانع از خوردگی می شود. در واقع مهارکننده یک لایه محافظت کننده اکسیدی از فلز پایه بر سطح ایجاد می کند.

دمولسیفایر (Demulsifier)
دمولسیفایرها برای شکستن امولسیون و جداسازی سریعتر و با راندمان بالاتر مواد امولسیون به کار می روند. از دمولسیفایر در صنایع بالادستی نفت و گاز برای جداسازی روغن از آب شور همراه نفت خام استفاده بیشمار می شود. انواع مختلف دمولسیفایرها در جداسازی روغن از آب شور در تصفیه سرچاهی کاربرد دارند.

دمولسیفایرهای آمینی، پلیمری، اسیدی و غیره از انواع مختلف امولسیفایرها هستند. این مورد استفاده برای شکستن امولسیون روغن در آب شور همراه نفت هستند. پکیج تزریق دمولسفایر، ماده شیمیایی مورد نیاز را با دبی مشخص و در فشار تعیین شده به محلول خام اولیه تزریق می کند.

بایوساید (Biocide)
بایوساید یک عامل بازدارنده است که از طریق شیمیایی یا بیولوژیکی از رشد و انتشار میکرو ارگانیسم مضر را جلوگیری می کند. مواد بایوساید نیز به عنوان عامل ضد رسوب و ضد عفونی کننده نه تنها در تصفیه آب صنعتی با عمر کوتاه ، بلکه به عنوان یک ضد عفونی کننده در استخرهای شنا استفاده می شود. با استفاده از پکیج تزریق بایوساید می توان میزان بایوساید را تنظیم و به صورت دوره ای تزریق کرد.

اسید و باز (Acid)
تنظیم PH یکی از نیازمندی های اصلی در فرایندهای شیمیایی است. تزریق اسید و باز متداول ترین روش برای تنظیم PH سیالات فرایندی است. اسید سولفوریک و کاستیک (سود سوز آور) نیز از پرکاربردترین اسیدها و بازهایی هستند که در صنایع مختلف برای تنظیم PH مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمول تزریق اسید یا باز تا رسیدن PH سیال فرایندی تا PH مورد نظر(Set point) انجام می شود. کنترل دقیق PH از طریق ارسال بازخورد اندازه گیری PH بعد از تزریق اسید یا باز به سیستم کنترل انجام می شود.

انواع محلول کلر (Chlorine solution)
کلر یکی از رایج ترین مواد گندزدا در صنعت تصفیه آب و فاضلاب می باشد. این ماده به دو صورت هیپو کلریت کلسیم (کلر پودری) و هیپو کلریت سدیم یا آب ژاول (کلر مایع) تزریق می گردد. کلر پودری ابتدا در مخزن آماده سازی در آب حل و در دوزهای مناسب تزریق می گردد. کلیه متریال مصرفی در ارتباط با کلر (به دلیل خورندگی شدید کلر) می بایست از مواد ضد خوردگی استفاده گردد. با استفاده از پکیج تزریق کلر یا دستگاه الکترولیز نمک طعام می توان نوع کلر مورد نظر را با استفاده از دوزینگ مناسب تزریق کرد.

مواد منعقد کننده ( Coagulant & Flocculant)
مواد شیمیای منعقد کننده در فرایندهای جداسازی کاربرد دارند. از جمله این مواد منعقد کننده می توان به ماده شیمایی پلی الکترولیت آنیونی و کاتیونی اشاره کرد. این مواد برای لخته سازی ذرات نامحلول با اندازه کوچک و جداسازی سریعتر آنها به کار می روند. کنترل دقیق غلظت ماده منعقد کننده در راندمان لخته سازی بسیار موثر است.

پکیج های تزریق مواد منعقد کننده جامد مجهز به مخزن آماده سازی و میکسر برای اختلاط و محلول سازی می باشند. معمولا فرایند انعقاد و لخته سازی به صورت متوالی پس از تزریق مواد منعقد کننده و لخته ساز در تانکهای مجزا انجام می شوند. زمان ماند عملیات انعقاد پایین و زمان ماند عملیات لخته سازی بالا است.

آنتی اسکالانت (Anti Scalant)
آنتی اسکالانت (Antiscalant) از مواد شیمیایی رسوب زدا در صنعت تصفیه آب و تصفیه فاضلاب است. اصلی ترین کاربرد آن در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس جهت پیشگیری از پوسته پوسته شدن غشای دستگاه RO است. آنتی اسکالانت در مرحله ی پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش بسیار مهمی دارد. این محصولات سازگار با منعقد کننده های موجود در بازار هستند موجود که می توانند با آن ها استفاده شوند. با استفاده از پکیج تزریق آنتی اسکالانت می توان این مواد شیمیایی را به آب تزریق کرد.

محلول ضد فوم (Anti foaming agent)
ضد فوم بیشتر در فرایند تصفیه فاضلاب جهت جلوگیری از تولید بیش از حد کف در مخازن هوادهی استفاده می شوند. ضد کف،مواد شیمیایی هستند که برای پيشگيری از توليد و ساخت کف بکار می روند، همچنين کف های ايجاد شده را می شکنند. برای پيشگيری از توليد کف و تمايل به کف کردن به مدار بسته آمين در گردش مواد ضد کف تزريق می شود. گاهی برای واکنش به کف ايجاد شده اقدام به تزريق می گردد و سرانجام مواد ضد کف سرتاسر محلول پخش شده و در برج های احياء و تماس همراه محلول آمين می چرخد.

در بازار هزاران نوع ضد فوم مختلف موجود می باشد. البته هر مواد شیمیایی که اثرات بی ثبات کنندگی روی کف ايجاد کند ضد کف می باشد. کارايی آن بستگی به خواص شيميايی محلول، شرايط عملياتی و عوامل فعال در سطح که سبب کف می شود دارد.

حذف کننده اکسیژن محلول (Oxygen scavenger)
حذف کننده اکسیژن، ماده ای است که در آن یک یا چند ماده واکنش پذیر می توانند با اکسیژن ترکیب شوند و اکسیژن موجود را کاهش دهند یا به طور کامل از بین ببرند. یک نمونه از مواد اکسیژن زدا غیر آلی، سولفیت است، در حالی که نمونه هایی از پاک کننده های اکسیژن آلی شامل تانن، DEHA و کربوهیدرازید می باشند. یکی از کاربردهای این ماده شیمیایی استفاده در دی اریتور دیگ بخار می باشد.

جاذب های اکسیژن به بسته بندی محصور شده اضافه می شوند تا به حذف یا کاهش سطح اکسیژن در بسته کمک کنند. آن ها برای کمک به حفظ ایمنی محصول و افزایش ماندگاری استفاده می شوند. انواع زیادی جاذب اکسیژن برای پوشش طیف گسترده ای از کاربردها در دسترس است. اجزای یک جاذب اکسیژن با توجه به کاربرد مورد نظر، فعالیت آب محصول محفوظ و سایر عوامل متفاوت هستند. غالباً جاذب اکسیژن در یک کیسه یا بسته متخلخل محصور می شود اما می تواند بخشی از فیلم ها و ساختارهای بسته بندی باشد. برخی دیگر بخشی از ساختار پلیمری هستند. در واقع فرآیند اکسیژن زدایی با استفاده از ماده اکسیژن زدا صورت می گیرد.


قیمت پکیج تزریق مواد شیمیایی
با توجه به پارامترهایی مانند نوع ماده شیمیایی، جنس تجهیزات، برند پمپ تزریق، میزان تزریق و … می توان قیمت پمپ تزریق مواد شیمیایی را محاسبه کرد. استفاده از دو مخزن آماده سازی باعث افزایش هزینه ها می شود. هم چنین مخزن های استیل قیمت بالاتری نسبت به مخزن پلی اتیلنی دارند. ظرفیت مخزن در تعیین قیمت آن بسیار موثر است. چرا که با افزایش ظرفیت قیمت مخزن نیز افزایش می یابد.

 

نظرتان را بنویسید