شرایط حذف ترم تحصیلی

شرایط حذف ترم تحصیلی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

در صورتی که دانشجو به علت شرایط دانشگاه، نتواند در یک نیمسال تحصیلی ادامه تحصیل دهد، می تواند با در نظر گرفتن شرایط حذف ترم تحصیلی با و بدون احتساب سنوات تحصیلی، نیمسال تحصیلی خود را حذف نماید. درخواست دانشجویان برای حذف ترم به صورت الکترونیکی در سایت همان دانشگاه انجام می شود.

 

 

دانشگاه ها به منظور ارائه تسهیلات به دانشجویان پذیرش شده در هر یک از مقاطع تحصیلی این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده اند تا بتوانند در شرایط خاص اقدام به حذف ترم تحصیلی کنند. به طور کلی شرایط حذف ترم تحصیلی با و بدون احتساب سنوات تحصیلی متفاوت است و لازم است که دانشجویان حتما از این شرایط برای حذف ترم مطلع باشند و در صورت داشتن شرایط لازم، اقدام به حذف ترم تحصیلی کنند.

با توجه به قوانینی که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر گرفته شده است، دانشجویان می توانند به دو روش، یعنی با احتساب سنوات تحصیلی و بدون احتساب سنوات تحصیلی، ترم دانشگاهی خود را حذف کنند. شرایط حذف ترم تحصیلی در مقطع کارشناسی و دیگر مقاطع تحصیلی، موضوعی است که در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

 

شرایط حذف ترم تحصیلی با احتساب سنوات

هر یک از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه محل تحصیل خود دارای یک سنوات تحصیلی مجازی می باشند. سنوات تحصیلی مجاز برای تحصیل در هر یک از مقاطع کارشناسی ناپیوسته، کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین می شوند و همه دانشجویان در هر یک از دانشگاه های سراسری و دولتی ملزم به رعایت سنوات تحصیلی مجاز می باشند.

 

سنوات تحصیلی در واقع، به تعداد ترم های آموزشی مجاز برای ادامه تحصیل در یک مقطع گفته می شود. در موارد خاص آموزشی امکان دارد که به دانشجویان علاوه بر سنوات تحصیلی مجاز، سنوات تحصیلی ارفاقی هم داده شود تا دانشجویان بتوانند با مقررات آموزشی خاص در دانشگاه ادامه تحصیل دهند و یا از مرخصی دانشگاه در شرایط خاص استفاده نمایند.

 

در صورتی که دانشجویان به هر دلیلی قادر به ادامه تحصیل در یک نیمسال تحصیلی را نباشند، می توانند از شرایط حذف ترم تحصیلی استفاده کنند. همانطور که ذکر شد، به طور کلی دو روش برای حذف ترم تحصیلی با احتساب سنوات و بدون احتساب سنوات وجود دارد که داوطلبان می توانند بر اساس شرایطی که دارند، از یکی از این دو روش استفاده کنند.

 

در مواردی که دانشجویان شرایط حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات تحصیلی نداشته باشند، می توانند با در نظر گرفتن حذف ترم تحصیلی با احتساب سنوات، ترم تحصیلی خود را حذف کنند. در این صورت ترم تحصیلی حذف شده از سنوات تحصیلی دانشجویان کسر خواهد شد.

 

به طور مثال در صورتی که سنوات تحصیلی دانشجویی در یک مقطع تحصیلی 6 نیمسال تحصیلی باشد و دانشجو یک نیمسال تحصیلی خود را حذف کند، می تواند در 5 نیمسال باقی مانده ادامه تحصیل و این 1 نیمسال جزو 6 نیمسالی است که دانشجو در این نیمسال ها مجاز به ادامه تحصیل می باشد.

 

بیشتر بخوانید: انصراف از دانشگاه

 

 

شرایط حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات

یکی از سوالاتی که برای دانشجویان جهت حذف ترم تحصیلی پیش می آید این است که آیا امکان حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات تحصیلی وجود دارد؟ همانطور که ذکر کردیم، دانشجویان پس از حذف ترم تحصیلی با احتساب سنوات تحصیلی، 1 نیمسال از سنوات خود را سوزانده اند و دیگر نمی توانند مجددا در آن نیمسال تحصیل کنند. این در حالی است که دانشجو با حذف یک نیمسال تحصیلی، به هیچ وجه نمی تواند در امتحان های پایانی واحدهای خود شرکت کنند.

 

در موارد خاصی مانند داشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و یا رساله دکتری، دانشگاه ها تصمیم می گیرند که به برخی از دانشجویان بدون احتساب سنوات تحصیلی این امکان را بدهند که اقدام به حذف نیمسال تحصیلی نمایند. به طور مثال در صورتی که دانشجو مقطع کارشناسی ارشد بتواند در نیمسال تحصیلی 4 حذف ترم تحصیلی با احتساب سنوات را انجام دهد، می تواند بدون اضافه شدن یک نیمسال تحصیلی به سنوات تحصیلی مجاز، مجددا در ترم 4 ثبت نام کند.

 

شرایط حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات تحصیلی، کمی پیچیده و خاص است و فقط دانشجویانی که دارای شرایط خاص می باشند، می توانند از این قانون استفاده کنند. معمولا در صورتی که دانشگاه قادر به ارائه دروس به صورت الکترونیکی در یک نیمسال تحصیلی نباشد، دانشجو می تواند تحت شرایط خاصی و با ارائه مدارک لازم، اقدام به حذف یک نیمسال تحصیلی بدون احتساب از سنوات از طریق سیستم جامع گلستان و یا سایر سامانه های دانشگاهی کند.

 

همچنین، درخواست دانشجویان برای حذف نیمسال تحصیلی بدون احتساب سنوات تحصیلی در کمیسیون های موارد خاص دانشگاه بررسی می شود. معمولا با حذف ترم تحصیلی چه با احتساب سنوات و چه بدون احتساب سنوات در سنوات تحصیلی ارفاقی و اضافی موافقت نمی شود. مگر اینکه دانشجو مدارک و مستنداتی ارائه کند که نشان دهند دانشجو در نیمسال تحصیلی مذکور، قادر به دریافت واحد درسی مورد نیاز خود نبوده است.

 

بیشتر بخوانید: مرخصی ترم اول دانشگاه

 

 

 

 

نحوه ثبت درخواست حذف ترم تحصیلی

دانشجویانی که دارای شرایط حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات تحصیلی و یا با احتساب سنوات تحصیلی را دارند، می توانند با توجه به شرایط دانشگاه و دستورالعملی که وجود دارد، درخواست خود را برای حذف ترم تحصیلی در دانشگاه ثبت کنند.

 

به طور کلی با توجه به شرایط بیماری کرونا، بسیاری از امور دانشگاه ها از قبیل ثبت درخواست حذف ترم تحصیلی به صورت مجازی انجام می شود و دانشجویان دانشگاه های سراسری برای ثبت درخواست حذف نیمسال تحصیلی باید به سامانه گلستان و دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه های آزاد باید به سامانه آموزشیار مراجعه کنند.

 

پس از ورود به سامانه گلستان و یا سامانه آموزشیار، دانشجویان می توانند از طریق خدمات ارائه شده در این سامانه ها به بخش ثبت درخواست حذف نیمسال تحصیلی وارد شوند و درخواست و دلایل مد نظر خود را ارائه کنند. در صورتی که دانشجو قصد حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات تحصیلی را داشته باشد، باید مدارک و مستندات لازم را به همراه درخواست خود در سامانه آپلود نماید.

 

پس از ثبت درخواست توسط دانشجویان و هماهنگی با واحد آموزش دانشگاه مد نظر، درخواست دانشجویان بررسی خواهد شد و در نهایت در صورتی که دانشجو مجاز به حذف نیمسال تحصیلی با احتساب و یا بدون احتساب سنوات تحصیلی باشد، واحد آموزش درخواست دانشجو را تایید و در غیر این صورت درخواست دانشجو رد خواهد شد. 

 

بیشتر بخوانید: شرایط بازگشت به تحصیل

 

 

 

شهریه حذف ترم تحصیلی

حذف نیمسال تحصیلی به منزله این است که دانشجویان واحدهای درسی خود را در آن نیمسال تحصیلی حذف نموده اند و آن نیمسال تحصیلی به طور کامل حذف خواهد شد. به همین خاطر دانشجویان با حذف ترم تحصیلی از خدمات دانشگاه مانند آموزش حضوری استفاده نمی کنند و منطقی است که دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه های شهریه پرداز، در این شرایط نباید شهریه ای را پرداخت کنند.

 

با توجه به شرایط خاصی که برای حذف ترم تحصیلی وجود دارد، در صورتی که دانشجو دلیل منطقی برای حذف نیمسال تحصیلی داشته باشد، دانشگاه موظف است که در صورت پرداخت شهریه، شهریه را به دانشجو عودت دهد. بنابراین، دانشجویان می توانند با حذف ترم تحصیلی، شهریه پرداخت شده خود را مجددا دریافت کنند و برای نیمسال های تحصیلی بعدی استفاده کنند.

 

البته با توجه به اینکه شهریه به خزانه دانشگاه پرداخت داده می شود، معمولا دانشگاه ها اقدام به بازپرداخت شهریه به دانشجویان نمی کنند و فقط در سامانه آموزشی آن ها، شهریه پرداخت شده ذخیره خواهد شد و دانشجو می تواند در ترم بعدی از این میزان شهریه استفاده کند.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص حذف ترم تحصیلی را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمیاند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.

 

در ادامه بخوانید: شرایط ترک تحصیل بدون انصراف



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ شرایط حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات چیست ؟

✔️ حذف ترم تحصیلی بدون احتساب سنوات یعنی تعداد سنوات دانشجو برای گذراندن هر یک از ترم ها حفظ شده و هیچ ترمی را از دست نمی دهد. اطلاعات بیشتر را می توانید از طریق مطالعه متن مقاله دریافت نمایید.



 

2- ✔️ حذف ترم تحصیلی با احتساب سنوات چگونه است ؟

✔️ در این نوع از حذف ترم، ترمی را که دانشجو حذف کرده به عنوان یکی از ترم های تحصیلی اش حساب شده که اطلاعات کامل آن در متن مقاله ارائه شده است.



 

3- ✔️ شهریه حذف ترم با و بدون احتساب سنوات چگونه است ؟

✔️ مطابق متن مقاله، حذف ترم تحصیلی دانشجویان معمولا فاقد شهریه بوده و دریافت آن به قوانین دانشگاه ربط دارد. معمولا در سایت گلستان و یا سایر سامانه های دانشگاهی نحوه حذف ترم و شهریه آن ذکر می شود.

منبع : شرایط حذف ترم تحصیلی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OWRQ
نظرتان را بنویسید