روش سه روز یکبار، معجزه ای برای جمع بندی کنکور سراسری

روش سه روز یکبار، معجزه ای برای جمع بندی کنکور سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو

در روش سه روز یکبار بر عکس بقیه روش های مطالعه و جمع بندی عمل می کنین، یعنی اول آزمون داده و بعد تحلیل آزمون و رفع اشکال مباحث رو انجام میدین. با اجرای این روش در هر آزمون، قسمتی از اشکالاتتون برطرف شده و آمادگیتون تا زمان برگزاری کنکور بیشتر میشه.

 

 

با نزدیک شدن به کنکور سراسری یکی از اصلی ترین دغدغه هایی که ذهن داوطلبای کنکوری رو به خودش مشغول کرده، بحث جمع بندیه. جمع بندی یعنی مرتب کردن اطلاعات در ذهن برای دسترسی راحت تر به مطالب! جمع بندی خوب، باعث طبقه بندی مرتب اطلاعات در ذهن داوطلب، استفاده درست در زمان و فرصت مناسب میشه اما اگه جمع بندی انجام نگیره همه اون اطلاعاتی که یادگرفتین و به حافظتون سپردین متاسفانه به هیچ دردی نمی خوره!

جمع بندی انواع مختلفی داره که یکی از مهم ترین و پر بازده ترین روش جمع بندی در ماه های آخر "جمع بندی به روش سه روز یکباره". دوران جمع بندی، زمان یادگیری مطالب جدید نیست بلکه باید مطالب خونده شده رو مرور و دسته بندی کنین. برای این کار حداقل 3 تا 4 هفته زمان لازم دارین اما کارشناسای تحصیلیکو معتقدن بهترین زمان برای جمع بندی به روش سه روز یکبار 1 الی 2 ماه باقی مونده تا زمان برگزاری کنکور سراسریه. به خاطر اهمیتی که روش سه روز یکبار در دوران جمع بندی داره در این مقاله درباره این روش توضیح دادیم، پس همراهمون باشین!

 

5 نکته طلایی در ارتباط با جمع بندی به روش سه روز یکبار

با توجه به سنگینی رقابت در کنکور سراسری و تبدیل شدن این آزمون به معضلی بزرگ! تجربه ثابت کرده برای نتیجه گیری بهتر در این آزمون لازمه تا ماه های آخر رو به جمع بندی مباحث خونده شده اختصاص بدین. برای اجرای این روش لازمه تا یکسری نکات رو قبل از آزمون انجام داد تا جمع بندی و دسته بندی مطالب در ذهنتون به درستی انجام بشه. در این روش بر خلاف بقیه روش ها اول آزمون میدین و جمع بندی مباحث رو به همراه تحلیل سوالای آزمون پیش میبرین. نکاتی که قبل از شروع جمع بندی به روش سه روز یکبار باید بهش توجه داشته باشین:

 

تفاوت جمع بندی به روش سه روز یکبار با بقیه روش ها

 

زمانی که برای کنکور مطالعه می کردین اول یک مطلب رو می خوندین و بعد تمرین های مربوط به اون مبحث رو حل کرده و در نهایت برای افزایش قدرت تست زنی تون شروع به حل تست زمان دار و آموزشی می کردین. اما زمان جمع بندی این روش درست نیست چون با توجه به نزدیکی به زمان برگزاری کنکور سراسری و زیاد شدن حجم مطالب و محدودیت زمانی که دارین ممکنه این حس سراغتون بیاد که بیشتر مطالب رو فراموش کردین.

 

اگه در ماه های آخر تصمیم داشته باشین تموم مباحث رو بصورت درس به درس جمع بندی کنین اولا زمان لازم برای مطالعه تمام مباحث رو ندارین و در نتیجه بیشتر مطالب بدون مرور و جمع بندی می مونن، از طرفی مجددا بین درس اول و آخری که با این روش مطالعه می کنین فاصله افتاده و باز هم بیشتر مطالب رو فراموش می کنین. بنابراین روش مطالعه در 2 ماه باقی مونده به کنکور با سایر دوران متفاوته.

 

در جمع بندی به روش سه روز یکبار، شما بر خلاف تمام جمع بندی هایی که در این مدت داشتین، عمل می کنین. یعنی اول آزمون داده و بعد آزمون خودتون رو تحلیل کرده و در انتها مطالعه خودتون رو برای رفع اشکال مطالب شروع می کنین. برای اجرای آزمون های سه روز یکبار توصیه می کنیم حتما تکنیک های مدیریت آزمون رو در نظر بگیرین بطور مثال پوششتون مطابق پوشش مد نظر در کنکور سراسری باشه، زمان آزمونتون مطابق زمان پیشنهادی کنکور سراسری بوده و تمام شرایط آزمون رو رعایت کنین.

 

در یک نیمروز و در قالب یک آزمون، اقدام به حل یک سری نمونه سوال مثل سوالای کنکور سال گذشته کنین و بعد از اتمام زمان آزمون شروع به تحلیل تک تک سوالا کرده و در آخر بر مبنای نتایج بدست اومده، برای رفع اشکال در زمان باقی مونده برنامه ریزی می کنین.

 

مشخص کردن وضعیتتون در تمام مباحث درسی

 

اولین کار قبل از شروع آزمون های جمع بندی (روش 3 روز یکبار) تهیه جدولی برای تمامی مباحثه، این جدول نشون دهنده وضعیت تحصیلی تون در تمام مباحثه. ممکنه پیش خودتون فکر کنین که این کار فقط وقتتون رو می گیره اما هدف از انجام این کار اینه که شرایط واقعیتون رو بدونین و توقعاتتون از خودتون متناسب با تلاشتون باشه.

 

آشنایی با تکنیک های آزمون دادن

 

آشنایی با تکنیک های مدیریت زمان، تکنیک زمان های نقصانی و... سرجلسه آزمون خیلی می تونه کمکتون کنه، تکنیک ضربدر منها از مهم ترین تکنیک های تست زنی در کنکور محسوب میشه. این تکنیک رو نمیشه برای اولین بار سرجلسه آزمون اجرا کرد چون حین آزمون استرس و فکرای زیادی به ذهنتون میاد پس لازمه تا زمان برگزاری کنکور سراسری به اجرای این تکنیک ها عادت کرده باشین. بهترین کار اینه که بارها این روش رو در خونه تمرین کنین یکی از بهترین فرصت ها برای تمرین تکنیک های مدیریت زمان سرجلسه کنکور در بازه جمع بندی به روش سه روز یکباره. برای اطلاع از نحوه اجرای تکنیک مدیریت زمان خوندن مقاله زیر رو پیشنهاد می کنیم.

بیشتر بخوانید: تکنیک مدیریت زمان کنکور سراسری

 

 

 

 

 

تحلیل آزمون در روش سه روز یکبار

تحلیل آزمون یعنی اختصاص دادن زمان مشخصی برای بررسی تک تک سوالای آزمون شبیه ساز کنکور سراسری یا آزمونای جامعی که از خودتون میگیرین. آزمون دادن به تنهایی و بدون تحلیل و رفع اشکال بی فایدست پس لازمه تا بعد از اتمام آزمون در نیم روز باقی مونده اقدام به تحلیل همون آزمون کنین و عملکردتون رو در شرایط کنکور بسنجین تا بتونین نقطه ضعفاتون رو تا روز کنکور برطرف کنین. تحلیل آزمون درست و اصولی در زمان جمع بندی شامل مراحل زیر میشه:

 

تحلیل درس به درس

 

تحلیل آزمون درس به درس انجام میشه یعنی اول یک درس رو تموم کنین بعد برید سراغ درسای بعدی. برای شروع تحلیل آزمون همیشه از اولین درس دفترچه عمومی یعنی ادبیات شروع کنین. بعد از بررسی هر سوال ی تیک جلوی سوال بزنید و برید سراغ سوال بعدی.

 

مشخص کردن تعداد درست و غلط ها

 

تعداد سوالای درست و غلط خودتون رو مشخص کنین، با توجه به این اعداد، درصد هر درس رو حساب کنین چون ممکنه یک درسی رو از نظر خودتون خوب خونده باشین اما تعداد سوالای درست و غلطتون با چیزی که توقع داشتین متفاوت باشه. در این مرحله دارین میزان یادگیری خودتون رو در هر درسی مشخص می کنین.

 

حل دوباره تک تک سوالا

 

حتما سعی کنین تمام سوالا رو دوباره حل کنین و به جواب برسین بعد از حل سوالا حتما راه حل تموم سوالا (سوالای درست، غلط و بی جوابتون) رو از پاسخنامه نگاه کنین تا اگه راه حل دیگه ای داشت اون رو هم بررسی کرده و یاد بگیرین چون ممکنه که راه حل خلاصه تری وجود داشته باشه یا این که شانسی به جواب درست رسیده باشین.

 

مشخص کردن مباحثی که در آن مشکل دارین

 

یک دفتر حتما کنار خودتون داشته باشین و زمان آزمون شبیه ساز، درصدتون در هر درس، تعداد سوالای درست و غلط، دلیل بی دقتی ها و به جواب درست نرسیدنتون و مباحثی که مشکل دارین رو یادداشت کرده تا در 2 روز باقی مونده رو به مرور و جمع بندی اون مباحث اختصاص بدین.

 

اگه دنبال کامل ترین روش برای تحلیل آزمون های آزمایشی تون هستین، پیشنهاد می کنیم مقاله زیر رو از دست ندین.

بیشتر بخوانید: تحلیل آزمون های آزمایشی

 

برنامه ریزی و رفع اشکال در روش سه روز یکبار

بعد از تحلیل آزمون، نوبت رفع اشکال، مرور و جمع بندی سریع مطالب درسی میشه. در این روش برای این کار دو روز وقت دارین، همونطور که می دونین در دو روز تمام مباحث کنکور قابل دوره کردن نیست پس لازمه تا برای این رفع اشکال یک برنامه ریزی دقیق در نظر داشته باشین. هدف از جمع بندی به روش سه روزی یکبار اینه که با آزمون شبیه ساز کنکور، شرایط کنکور رو برای خودتون به وجود بیارین تا از استرستون کم بشه و با تحلیل آزمون نکات مشکل رو مشخص کرده و در برنامتون به جای خوندن کل کتاب مطالبی که مشکل دارین یا حتی فراموش کردین رو بخونین. روش های زیادی برای برنامه ریزی و رفع اشکال هست اما کارشناسای تحصیلیکو بهترین روش رو براتون مشخص کردن

 

این نکته رو در نظر داشته باشین، درسته که در تحلیل آزمون مباحثی که در آن مشکل داشتین و علت مشکلتون رو مشخص کردین، اما قرار نیست تمام مشکلاتتون رو در همون آزمون اول حل کنین بلکه مرحله به مرحله جلو رفته و در هر آزمونی یکسری از مهم ترین مباحث رو به طور کامل جمع بندی و مرور می کنین.

 

بهتره تا در هر مرحله از این آزمونا برای هر درس 1 مبحث رو بر اساس اشکالات و اهمیت هر مبحث انتخاب کرده و بطور کامل مطالعه کرده و تست بزنین تا در آزمونای بعدی دچار مشکل نشین. اگه بعد از مطالعه یک قسمتی هم چنان در حل تستای اون قسمت دچار اشتباه شدین، بهتره تا از حل اون سوالای اون مبحث در کنکور سراسری صرف نظر کنین تا این جوری احتمال خطاتون در آزمون کمتر بشه.

 

برای آشنایی با روش های مقابله با استرس سرجلسه آزمون، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: استرس امتحان

اگه بعد از خوندن این مقاله، سوال یا ابهامی درباره جمع بندی به روش سه روز یکبار داشتین، می تونین از هر جای ایران با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو تماس بگیرین و از تجربه این کارشناسا برای موفقیت در کنکور استفاده کنین.

 

با حذف 20 درصد از محتوای کتاب درسی پایه دوازدهم داوطلبای کنکور نظام جدید در ادامه برنامه ریزیشون دچار سردرگمی شدن. برای اطلاع از نحوه برنامه ریزی در این بازه و تاثیر این حذفیات در کنکور سراسری پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر رو بخونین.

در ادامه بخوانید: تاثیر حذفیات کتاب درسی در کنکور سراسری

 

 

 

 


 

سوالات متداول


 

1- ✔️ جمع بندی به روش سه روز یکبار چه تفاوتی با سایر روش ها داره؟

✔️ تو جمع بندی به روش سه روز یکبار، اول آزمون داده و بعد آزمون خودتون رو تحلیل کرده و در انتها مطالعه خودتون رو برای رفع اشکال مطالب شروع می کنین که تمام مراحل بطور کامل تو متن مقاله توضیح داده شده.

 

2- ✔️ تحلیل آزمون شامل چه مراحلیه؟

✔️ تحلیل آزمون شامل مراحلی مثل: تحلیل درس به درس، مشخص کردن تعداد درست و غلط ها و حل دوباره تک تک سوالا و... میشه که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده.

 

3- ✔️ هدف از جمع بندی به روش سه روز یکبار چیه؟

✔️ همونطور که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده، هدف از جمع بندی به روش سه روزی یکبار اینه که با آزمون شبیه ساز کنکور، شرایط کنکور رو برای خودتون به وجود بیارین و با تحلیل آزمون مباحث مشکل رو دوباره مرور کنین.

منبع : روش سه روز یکبار، معجزه ای برای جمع بندی کنکور سراسری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZA4R
نظرتان را بنویسید