نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

داوطلبانی که بر اساس اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های سراسری می شوند باید ضمن بررسی رتبه و تراز اکتسابی خود سایر فاکتورهای تاثیرگذار در نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 را نیز مورد توجه قرار داده و بر اساس آن به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود بپردازند.

 

 

هر چند رتبه و تراز اکتسابی داوطلب در مرحله اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سهم بسزایی در نتایج نهایی این آزمون دارد اما آن چه مسیر دستیابی به کسب نتیجه دلخواه را هموار کرده و شانس قبولی داوطلب را افزایش می دهد نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 می باشد. این مرحله که بلافاصله بعد از انتشار کارنامه اولیه کارشناسی ارشد انجام می شود امکان انتخاب 100 کد رشته محل را در اختیار داوطلبان قرار می دهد.

از این رو کلیه متقاضیانی که بر اساس مندرجات کارنامه، مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های سراسری اعم از روزانه ، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان می شوند پس از تحلیل وضعیت علمی خود و دریافت مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد می توانند به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه کرده و به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود بپردازند.

عوامل بسیاری در نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد تاثیرگذار می باشد که شناخت آن ها انتخاب رشته ای دقیق و اصولی را به ارمغان می آورد. در ادامه به بررسی این عوامل پرداخته و مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ را برای داوطلبان واجد شرایط بازگو می کنیم.

 

مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

همان طور که گفتیم پس از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، نتایج اولیه این آزمون در قالب کارنامه ای منتشر شده و امکان شرکت در انتخاب رشته برای داوطلبان مجاز فراهم می شود. سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و تاخیر در کلیه مراحل آزمون، داوطلبان در نیمه اول شهریور ماه موفق به اولویت بندی رشته محل های انتخابی خود شدند.

 

۱تحلیل و بررسی کارنامه اولیه کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

 

داوطلبان حاضر در جلسه آزمون کارشناسی ارشد می بایست پس از دریافت کارنامه اولیه به تحلیل وضعیت علمی خود پرداخته و در صورت کسب حد نصاب علمی لازم برای انتخاب رشته اقدام نمایند. 

 

۲بررسی شرایط و ضوابط انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

 

با توجه به این که شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد تابع شرایط و ضوابط خاصی است دفترچه راهنمایی تحت عنوان دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد منتشر شده و بر روی سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org قرار می گیرد. داوطلبان با دانلود این دفترچه می توانند از کد رشته محل های ارائه شده، ظرفیت پذیرش، سهمیه ها و تسهیلات، تاثیر معدل و سایر شرایط و ضوابط این مرحله مطلع شوند.

 

۳استخراج و اولویت بندی رشته محل های کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

 

داوطلبان پس از بررسی لیست رشته های کارشناسی ارشد، دانشگاه های پذیرنده و ظرفیت های اعلام شده می بایست 100 کد رشته محل متناسب با مجموعه امتحانی خود را انتخاب کرده و اولویت بندی کنند. سازمان سنجش به منظور رفاه حال داوطلبان و جلوگیری از خطا و اشتباه احتمالی فرم پیش نویس انتخاب رشته کارشناسی ارشد را در انتهای دفترچه راهنمای این مرحله قرار داده که به داوطلبان توصیه می کنیم در ابتدا حتما این فرم را تکمیل نمایند.

 

۴تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

 

در مرحله آخر داوطلبان می بایست مجددا به سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد مراجعه کرده و فرم اینترنتی مربوطه را تکمیل نمایند.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

 

 

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

اینترنتی بودن انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ امکان بروز خطا و اشتباه را افزایش داده و کوچک ترین اشتباه در این مرحله شانس قبولی داوطلب در مرحله اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد 1401 را به خطر می اندازد. از این رو سازمان سنجش فرم پیش نویسی در انتهای دفترچه انتخاب رشته قرار داده که داوطلبان می توانند انتخاب های خود را در این فرم درج نموده و پس از تایید نهایی در فرم اینترنتی ثبت نمایند. این فرم از سه ستون نام دانشگاه، نام رشته / گرایش و کد رشته محل تشکیل شده و امکان چینش 100 انتخاب را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

 

برای دانلود فرم پیش نویس انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد کلیک کنید

 

اولویت بندی انتخاب های داوطلب، مهم ترین بخش این مرحله می باشد که به عوامل مختلفی نظیر علاقه، هزینه، مسیر و کیفیت دانشگاه بستگی دارد. متقاضیان ضمن بررسی این فاکتورها می بایست انتخاب های خود را به سه دسته خوشبینانه، منطقی و بدبینانه تقسیم کرده و به ترتیب در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

 

۱نکته 1 : داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد دو رشته امتحانی اصلی و شناور شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته می شوند باید انتخاب های خود را به صورت تلفیقی از دو رشته اولویت بندی کنند.

 

۲نکته 2 : داوطلبان مجاز به انتخاب رشته محل های کارشناسی ارشد پیام نور و غیرانتفاعی در صورت تمایل به ادامه تحصیل در این مراکز باید کارت اعتباری علاقه مندی خریداری نمایند. (لینک خرید این کارت در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ فعال می شود)

 

۳نکته 3 : انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1401 به صورت مجزا و در سایت azmoon.org انجام شده و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته محل های این دانشگاه برای دریافت لیست رشته محل ها و آشنایی با نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد باید به سایت مذکور مراجعه نمایند.

 

با توجه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، بعضی از رشته های ارشد دارای مصلحبه و گزینش می باشند. برای اطلاع از این رشته ها می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: مصاحبه رشته های دارای شرایط خاص ارشد 1401

 

 

 

 

 

راهنمای تصویری نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

همان طور که گفتیم داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ می بایست پس از بررسی شرایط خود به سایت sanjesh.org مراجعه کرده و نسبت به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند. در صورتی که این مراحل با آگاهی و دقت کافی صورت گیرد منجر به کسب رتبه قابل قبولی در مرحله اعلام نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 می شود. در قسمت زیر مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ را به صورت گام به گام شرح داده ایم.

 

در موعد مقرر به سایت sanjesh.org مراجعه کرده و از منوی سمت راست گزینه کارشناسی ارشد را انتخاب کنید.

 

 

در صفحه باز شده وارد سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد شوید.


 

 

در ادامه روی گزینه ورود به سیستم کلیک کنید.


 



 

به کمک یکی از روش های زیر وارد میز کار خود شوید.

1 - با استفاده از شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام 

2 - با استفاده از شماره پرونده و مشخصات فردی

 

نکته : داوطلبانی که اطلاعات ثبت نامی خود را فراموش کرده اند از طریق ارسال درخواست به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش می توانند نسبت به بازیابی شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

 

 

حال کافی است روی گزینه انتخاب رشته کلیک کرده و فرم اینترنتی مربوطه را تکمیل نمایید.

 

 

 

گفتنی است راهنمای تصویری فوق مربوط به انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال گذشته می باشد.

 

داوطلبان می توانند برای راحتی دریافت شماره پرونده و کد رهگیری ارشد مقاله زیر را مطالعه کنند و اقدامات لازم برای دریافت آن را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: دریافت شماره پرونده و کد رهگیری ارشد

 

 

 

 

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

همان طور که گفتیم انتخاب رشته کارشناسی ارشد از حساسیت بالایی برخوردار بوده و می بایست در نهایت دقت و درایت صورت گیرد. از این رو به کلیه داوطلبان توصیه می کنیم ضمن توجه به تمامی نکات ذکر شده در این مقاله علاقه مندی خود را در اولویت قرار داده و از درج رشته محل هایی که تمایلی به تحصیل در آن ندارند خودداری نمایند. نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد نیز ابزار مناسبی است که شانس قبولی داوطلبان را در رشته محل های مختلف تخمین می زند.

 

علاوه بر این کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده پاسخگویی به سوالات داوطلبان بوده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تجربیات خود را در خصوص نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ ارائه می دهند.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا رتبه و تراز داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 1401 در نحوه انتخاب رشته آن ها تاثیر دارد؟

✔️ بله، رتبه و تراز داوطلبان تنها یکی از عوامل تاثیرگذار در نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد می باشد. برای اطلاع از سایر عوامل متن مقاله را مطالعه نمایید.



 

2- ✔️ شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 چه شرایطی دارد؟

✔️ کلیه شرایط و ضوابط این مرحله در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد درج می شود که لینک آن در متن مقاله آورده شده است.



 

3- ✔️ آیا داوطلبان مجاز به انتخاب رشته محل های دو رشته امتحانی کنکور کارشناسی ارشد هم 100 انتخاب دارند؟

✔️ بله، این داوطلبان هم تنها مجاز به انتخاب 100 کد رشته محل می باشند که اطلاعات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله آورده شده است.

منبع : نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qzj7
نظرتان را بنویسید