ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا

ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
از جمله مهمترین موضوعاتی که در خصوص فرایند رسیدگی به یک دعوا باید رعایت شود ، اطلاع یافتن طرفین دعوا از جزییات مربوط به رسیدگی به پرونده مورد بررسی در دادگاه می باشد . به همین دلیل ، ابلاغیه و احکام مربوط به آن در قانون آیین دادرسی مورد پیش بینی قرار گرفته است . در حال حاضر ابلاغ اوراق قضایی بر خلاف گذشته از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک انجام می شود .

این سامانه توسط قوه قضاییه در جهت اجرای ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری ایجاد شده است . مخاطبان ابلاغ برای دسترسی به ابلاغیه های خود از طریق سامانه ثنا ابتدا باید ثبت نام به عمل آورند . در واقع بدون تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت رمز شخصی امکان دسترسی به ابلاغیه ها وجود ندارد . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی ابلاغیه ، ابلاغ الکترونیکی و ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا خواهیم پرداخت . 




ابلاغیه چیست
بر اساس ماده 302 قانون آیین دادرسی مدنی ، هیچ حکم یا قرار را نمی توان اجرا نمود ؛ مگر اینکه به صورت حضوری و یا به صورت دادنامه و رونوشت گواهی شده آن به طرفین یا وکیل آنان ابلاغ شده باشد . به همین دلیل ، یکی از موضوعات مهم در قانون آیین دادرسی مدنی ، ابلاغیه و احکام مربوط به آن است که موادی به آن اختصاص داده شده است .

در این قانون مامور ابلاغ موظف شده بود که ظرف مدت دو روز اوراق را به شخص خوانده ابلاغ کند که این ابلاغیه ها به صورت برگه های کاغذ نوشته می شدند و به آدرسی که طرفین دعوا در دادخواست ارائه می کردند فرستاده می شد . ابلاغ اوراق قضایی درب منزل مشکلات فراوانی را هم برای قوه قضاییه و هم برای مخاطبان ابلاغ ایجاد می کرد .

بیشتر بخوانید: برگه ثنا



ابلاغ الکترونیکی
با توجه به افزایش جمعیت و افزایش دعاوی ، ابلاغ اوراق قضایی به صورت دستی و بر روی برگه ، امری دشوار بود که مشکلات فراوانی را به همراه داشت . به همین منظور در قانون آیین دادرسی کیفری سال 1392 قوه قضاییه موظف شده است تا اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید . همچنین تعدادی از بانک ها اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا برای وام استفاده می کنند .

امروزه دیگر ابلاغ حضوری اوراق قضایی برچیده شده و ابلاغیه به صورت الکترونیکی در صفحه شخصی اشخاص بارگذاری می شود . به همین دلیل ، مراجعان نیز برای پیگیری و دریافت اوراق قضایی خود بایستی به سامانه ای که به این منظور ایجاد شده است مراجعه کنند . بر اساس آنچه گفته شد ، در سال 1395 ، سایت سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی توسط قوه قضاییه به وجود آمد که تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی در حال حاضر توسط این سامانه انجام می شود .

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای ثبت نام ثنا


ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا
سامانه ابلاغ ثنا سامانه ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترس بوده و استفاده از آن برای طرفین دعوا ، نماینده قانونی آنها ، دفاتر خدمات قضایی ، کارشناسان ، ضابطان قضایی فراهم شده است . برای استفاده از سایت ثنا ، ابتدا باید ثبت نام کنیم .

ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا در گذشته با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام می گرفت. به این ترتیب که متقاضیان، پس از ثبت اطلاعات اولیه ثبت نام اینترنتی، جهت احراز هویت، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کردند.

اما از دی ماه 1399 بنابر اعلام رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با راه اندازی " سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه " تمام مراحل ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا من جمله احراز هویت، به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی انجام می گیرد. بدین منظور، ضروری است که متقاضیان با مراجعه به سایت سامانه ثبت نام الکترونیک، نسبت به ثبت نام و احراز هویت آنلاین اقدام نمایند.

در ادامه مراحل تصویری ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا را ملاحظه می فرمایید:

1- ابتدا آدرس سایت سامانه ثبت نام الکترونیک به نشانی sakha.adliran.ir را در مرورگر خود وارد کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید. سپس بر روی گزینه ثبت نام برخط ثبت نام شخص حقیقی کلیک نمایید.





2- اطلاعات لازم، شامل شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی را در کادرهای مشخص شده در تصویر، وارد کرده و دکمه ادامه را بزنید. 







3- شرایط استفاده از سامانه به شما نشان داده شده، برای ادامه دکمه تایید را بزنید.







4- مشخصات شناسنامه ای خود را در کادرهای مشخص شده، وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید.







5- در این مرحله، اطلاعات تماس خود را وارد کرده و مجددا دکمه مرحله بعد را بزنید.







6- اطلاعات مربوط به اقامتگاه خود ( محل سکونت یا کار ) را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید.







7- در این مرحله، میزان تحصیلات و شغل خود را مشخص نموده و بر روی دکمه ثبت اولیه اطلاعات کلیک نمایید.







8- در این مرحله، یک کد به شماره همراه شما ارسال می گردد، شماره همراه و کد ارسال شده را در کادر مشخص شده در تصویر وارد کرده و سپس، دکمه تایید کد امنیتی را بزنید. 







9- در این مرحله، لازم است که هزینه احراز هویت را بپردازید. بدین منظور، یکی از کارگزاران را از منوی موجود در تصویر انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه پرداخت هزینه کلیک نمایید.







10- اطلاعات کارت خود را وارد کنید.







11- دکمه شروع احراز هویت غیر حضوری را بزنید.







12- با استفاده از دوربین موبایل یا وب کم لپ تاپ، عکس خود را به گونه ای بگیرید که صورت در نقطه مشخص شده طبق دستور العمل باشد.







13- با لمس صفحه موبایل، امضای الکترونیک خود را وارد کرده و دکمه ثبت و ادامه را بزنید.







14- اکنون مطابق تصویر زیر، یک عبارت به شما نشان داده می شود. با کلیلک روی عبارت رکورد ویدئو، آن عبارت را تکرار  کرده و سپس، گزینه ارسال ویدئو را بزنید.







لازم به ذکر است که سامانه ثنا به غیر از دسترسی به ابلاغیه ها امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به پرونده را نیز برای اصحاب دعوا فراهم آورده است . مشاهده پرونده مزایای فراوانی دارد زیرا بعضی از نکاتی که در پرونده درج می شود در ابلاغیه ها درج نمی شود و از طریق دسترسی به اطلاعات پرونده می توان از روند کار و خلاصه پرونده اطلاع دقیق پیدا کرد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه ابلاغ ثنا به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه ابلاغ ثنا​ پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده


سوالات متداول


1- اولین قدم برای امکان مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی قضایی چیست ؟
برای آنکه بتوان به ابلاغیه های الکترونیکی دسترسی پیدا کرد ابتدا باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به انجام فرآیند ثبت نام اقدام به عمل آورد که مراحل ثبت نام به طور کامل در مقاله توضیح داده شده است .


2- آیا هنوز هم ابلاغ اوراق قضایی به صورت حضوری انجام می گیرد ؟
خیر ، امروزه ابلاغ حضوری اوراق قضایی برچیده شده و ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی صادر شده و در دسترس مخاطبان قرار داده می شود که توضیحات کامل آن در مقاله آمده است .


3- ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا چند مرحله دارد ؟
ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا یک مرحله دارد اول باید به سپس به حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد که در مقاله توضیحات کامل آن آورده شده است .

منبع : ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wJL1
نظرتان را بنویسید