ثبت نام خانه های خالی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
مالکین خانه هایی که طبق قانون خالی محسوب می شود ، باید ملک خود را در سامانه ثبت نام خانه های خالی به ثبت برسانند . از جمله عواقب عدم ثبت مسکن و منازل خالی در این سامانه این است که مالک ، به جریمه ای معادل میزان مالیات بر این املاک محکوم خواهد شد .





طبق آخرین سرشماری ها ، میزان دو و نیم میلیون واحد خالی در ایران وجود دارد که این تعداد زیاد این املاک ، باعث شده است که عرضه و تقاضای بازار مسکن بر هم بریزد و میزان اجاره بها در بعضی از مناطق به طور غیر عادلانه مشخص می شود . به علاوه ، احتکار املاک ، مشکلات دیگری را من جمله اخلال در نظم عمومی به بار می آورد. 

با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیری که بر نظم عمومی دارد ، طرح مالیات برای خانه های خالی در سال 99 تصویب شد که طبق آن مالک هر ملک مسکونی که طبق قانون ، خانه خالی محسوب می شود ، باید مالیات پرداخت کند . نحوه شناسایی این املاک هم به این صورت است که باید در سامانه ثبت نام خانه های خالی ، آن را اعلام کنند که عدم اعلام آن نیز عواقبی را به دنبال خواهد داشت . 

از این رو در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که اولا خانه خالی در تعریف این قانون چیست و ثبت مسکن و منازل خالی​ از چه جهت لازم است و سپس به این می پردازیم که سامانه ثبت نام خانه های خالی چیست و چه امکاناتی دارد و آموزش تصویری نحوه ثبت نام خانه خالی را در این سامانه ارائه می دهیم و در آخر هم به این نکته می پردازیم که عواقب عدم ثبت نام خانه های خالی برای مالکین آن به چه شکل خواهد بود .




لزوم ثبت نام خانه های خالی
به دلیل افزایش تعداد خانه های خالی در کشور و در نتیجه از بین رفتن تعادل بازار عرضه و تقاضای ملک ، طرح مالیات برای خانه های خالی تصویب شد که طبق آن ، مالکین خانه های خالی باید مالیات پرداخت کنند . این میزان مالیات از قرار زیر است : " در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دو برابر ارزش اجاری ماهانه ملک می‌شود که این مالیات در سال‌های بعد 50 درصد بیش از سال قبل خواهد بود "

خانه خالی در متن ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم تعریف شده است: " واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر این قانون) خانه خالی شناسایی شوند چنانچه بیش از دوازده ماه از پایان عملیات ساخت (برای واحدهای نوساز) یا بیش از شش ماه از آخرین نقل و انتقال یا آخرین زمان سکونت (برای واحدهای غیر نوساز) گذشته باشد، در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دو برابر ارزش اجاری ماهانه ملک می‌شود که این مالیات در سال‌های بعد 50 درصد بیش از سال قبل خواهد بود. این مالیات از سال دوم اجرا، مشمول تمام شهرها خواهد شد. " 

لازم است پیش از ثبت مسکن و منازل خالی​ ، در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنید . بعد از ثبت نام در سامانه املاک و اسکان ، امکان ویرایش اطلاعات هویتی در سامانه املاک و اسکان وجود دارد . برای آشنایی با امکانات این سامانه ، پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید .

حتما بخوانید : سامانه املاک و اسکان


سامانه ثبت نام خانه های خالی
سامانه املاک و اسکان برای شفافیت بخشیدن به وضعیت مالکیت در سامانه املاک و اسکان تهیه شده است و تمامی سرپرستان خانوار ملزم هستند ، وضعیت مالکیت و اقامت خود را در این سامانه مشخص کنند که یکی از خدمات این سامانه ، ثبت مسکن و منازل خالی​ است . ثبت نام در این سامانه بر خلاف ثبت نام در سامانه ایران املاک ، اجباری است. 

به منظور اعمال مالیات بر خانه هایی که در شهر هایی با جمعیت بیش از 100 هزار نفر هستند و بیشتر از چهار ماه در آن کسی سکونت نداشته است ، یا خانه های خالی ، لازم است ، مالکین این املاک ، مشخصات مربوط به این خانه های را در سامانه ثبت نام خانه های خالی وارد کنند تا این خانه ها شناسایی شده ، و بر روی آن ها مالیات اعمال شود .

عواقب عدم ثبت خانه های خالی در سامانه املاک و سکان این است که مالکین آن علاوه بر پرداخت مالیات ، به جریمه ای معادل مبلغ مالیات محکوم خواهند شد. طبق ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم : " در صورت احراز تخلف مالک به نحوی که منجر به عدم تشخیص یا تشخیص غلط خانه خالی گردد، مالک علاوه بر پرداخت مالیات مندرج در ماده ( 54 مکرر) این قانون، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات متعلقه می‌شود. "

ثبت این خانه ها از طریق سامانه ثبت نام خانه های خالی امکان پذیر است که برای این کار ابتدا لازم است در این سامانه ثبت نام کرده و مشخصات مربوط به آن ملک را در سامانه مذکور وارد کنید و سپس یک کد یکتا دریافت کنید . پیشنهاد می شود برای آشنایی با شناسه یکتا و مراحل دریافت آن مقاله زیر را مطالعه کنید .

بیشتر بخوانید :  شناسه یکتا


نحوه ثبت نام خانه های خالی
برای اعمال مالیات بر روی خانه های بدون ساکن یا خانه های خالی ، لازم است مالکین این نوع املاک ، اطلاعات آن را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند . آموزش نحوه ثبت نام خانه های خالی را در زیر برای شما قرار داده ایم :

1 ابتدا عبارت سامانه املاک و اسکان را در مرورگر خود جست و جو کنید ، و پس از باز شدن لینک های گوگل وارد لینک اول با آدرس amlak.mrud.ir شوید . 







2 پس از این که وارد صفحه اصلی سامانه شدید بر روی آیکون زرد ورود بزنید .







3 سپس شماره تلفن خود را وارد کنید







4 در مرحله احراز هویت شماره ملی خود را وارد کنید. 







5 کدی که به شماره تلفن شما ارسال شده است را در کادر بنویسید







6 در صورتی که ثبت نام شما موفقیت آمیز باشد ، به شما یک رمز عبور داده می شود که باید برای ورود به این سامانه از آن استفاده کنید.







7 اطلاعات هویتی خود را وارد کنید 







8 در مرحله ثبت ملک جدید ، گزینه خود مالک هستم را انتخاب نمایید







9 سپس در صفحه مربوط به اطلاعات ساکنین ، گزینه بدون ساکن را انتخاب کنید. 







امکان ثبت نام خانه های خالی در اپلیکیشن املاک و اسکان نیز وجود دارد . لازم به ذکر است که علاوه بر ثبت نام املاک توسط مالک ، مستاجرین نیز باید در این سامانه مراحل ثبت نام را طی کنند . برای اطلاع از نحوه ثبت نام مستاجرین در این سامانه ، مقاله زیر را مطالعه کنید .

بیشتر بخوانید : ثبت نام مستاجران در سامانه املاک


عواقب عدم ثبت نام خانه های خالی
در صورتی که فردی ، خانه ای خالی داشته باشد که با تعریف ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم همخوانی داشته باشد ، و از ثبت آن خانه در سامانه مذکور خودداری کند ، باید دو برابر مالیات تعیین شده را بپردازد. طبق بند 5 تبصره 8 این ماده : " در صورت احراز تخلف مالک به نحوی که منجر به عدم تشخیص یا تشخیص غلط خانه خالی گردد، مالک علاوه بر پرداخت مالیات مندرج در ماده ( 54 مکرر) این قانون، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات متعلقه می‌شود. "

طبق همین قانون : " واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که مالک و بهره‏ بردار آن‌ ها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و صرفا مشمول جریمه‌ ای معادل بیست درصد (20%) مالیات سال اول موضوع ماده ( 54 مکرر) این قانون خواهد شد "

بنابراین عواقب عدم ثبت مسکن و منازل خالی​ این است که مالک ، نه تنها باید مالیات آن را بپردازد ، بلکه برابر با مبلغ مالیات جریمه خواهد شد . 

در ادامه بخوانید : سامانه یکتا

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام خانه های خالی در کانال موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام خانه های خالی پاسخ دهند .

سوالات متداول


1- منظور از ثبت نام خانه های خالی چیست ؟
ثبت نام خانه های خالی به این معنا است که خانه هایی که طبق ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم خالی محسوب می شوند باید توسط مالکین آن ها در سامانه مربوطه ثبت شوند که در متن مقاله توضیح داده شده است .


2- سامانه ثبت نام خانه های خالی چیست ؟
سامانه ثبت نام خانه های خالی سامانه ای است مالکین خانه های خالی باید در آن مشخصات این املاک را وارد کنند که توضیحات آن در متن ماله آورده شده است .


3- عواقب عدم ثبت نام خانه های خالی چیست؟
عواقب عدم ثبت نام خانه های خالی این است که مالکین این خانه ها علاوه بر ثبت پرداخت مالیات به جریمه ای معادل آن مالیات محکوم خواهند شد که در متن مقاله توضیح داده شده است .

منبع : ثبت نام خانه های خالی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nEXW
نظرتان را بنویسید