شرایط و نحوه تعیین وصی توسط ولی قهری

شرایط و نحوه تعیین وصی توسط ولی قهری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی شرایط تعیین وصی و نحوه تعیین وصی توسط ولی قهری خواهیم پرداخت .

 

 

 

یکی از مهم ترین اختیاراتی که در قانون مدنی به اولیای قهری یعنی پدر و جد پدری داده شده است ، تعیین وصی برای اداره امور مالی و غیر مالی شخص محجور ( فرزند یا نوه ) می باشد ، به این صورت که اگر یکی از اولیای قهری فوت کرد ، دیگری می تواند برای بعد از فوت خودش وصی معین کند که اداره امور فرزند یا نوه اش را به عهده بگیرد . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که شرایط تعیین وصی طبق قانون چیست و نحوه تعیین وصی توسط پدر و جد پدری به چه صورت است . بنابراین ، به بررسی شرایط تعیین وصی و نحوه تعیین وصی خواهیم پرداخت .



 

شرایط تعیین وصی توسط پدر و جد پدری

همانگونه که اشاره شد ، طبق قانون مدنی به ولی قهری این اختیار داده شده است که بعد از فوت ولی قهری دیگری ، اقدام به تعیین وصی نمایند . در خصوص شرایط تعیین وصی توسط ولی قهری ، ماده 1188قانون مدنی حایز اهمیت است که طبق این ماده ، هر یک از پدر و جد پدری ، بعد از وفات دیگری می تواند برای اولاد خود که تحت ولایت او می باشد ، وصی معین کند تا بعد از فوت خود ، در نگاهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنها را اداره نماید و طبق ماده 1189 قانون مدنی ، هیچ یک از پدر و جد پدری نمی تواند با حیات دیگری برای مولی علیه خود وصی معین کند . بنابراین ، از جمله شرایط تعیین وصی توسط پدر و جد پدری آن است که ولی قهری دیگری وجود نداشته باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه وصی کیست و تعیین وصی توسط ولی قهری کلیک کنید .

 

نحوه تعیین وصی توسط ولی قهری

در قسمت قبل ، به شرایط تعیین وصی توسط پدر و جد پدری پرداخته شد . اما سوالی که در این قسمت قصد داریم به بررسی آن بپردازیم آن است که نحوه تعیین وصی توسط ولی قهری به چه صورت است ؟ بر اساس قانون مدنی ، تعیین وصی توسط ولی قهری به موجب وصیت نامه صورت می گیرد که به وصیت نامه ای که برای تعیین وصی توسط ولی قهری نوشته می شود در اصطلاح حقوقی ، وصیت عهدی یا وصایت نیز گفته می شود . وصیت عهدی را ناظر به وصیتی می دانند که در آن ، شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مامور می کند که این کار می تواند مراقبت از فرزندان صغیر موصی باشد . مطابق این نوع وصیت ، شخصی که وصیت می کند را موصی می گویند و شخصی که متعهد به نگهداری از فرزند صغیر موصی است را وصی می گویند . نکته دیگری که در مورد نحوه تعیین وصی توسط ولی قهری وجود دارد آن است که برابر ماده 1190 قانون مدنی ، ممکن است پدر یا جد پدری به کسی که به سمت وصایت معین کرده نیز اختیار تعیین وصی بعد از فوت خود برای مولی علیه را بدهد .  برای آشنایی بیشتر با حدود اختیارات وصی در قانون کلیک کنید .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه تعیین وصی توسط پدر و جد پدری در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه تعیین وصی توسط پدر و جد پدری پاسخ دهند .

منبع : شرایط و نحوه تعیین وصی توسط ولی قهری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6DXn
نظرتان را بنویسید