راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو
داوطلبا باید با استفاده از راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن، مثل تند خوانی، برنامه داشتن در مطالعه، خلاصه نویسی، استفاده از تکنیک تار عنکبوت و ... می تونن تمرکز حواشون رو بالا ببرن و به نتیجه دلخواهشون برسن.




وقتی که قراره شروع به درس خوندن کنین، باید یک پارامترهایی رو حتما در نظر داشته باشین. درس خوندن باید کاملا عمقی باشه و نه سطحی. در غیر این صورت به یک هفته نمی کشه که کلا از ذهنتون پاک میشه. پس منظورمون اینه که حتما باید کیفیت درس خوندن رو مهم بدونین.

برای بالا بردن کیفیت درس خوندنتون، حتما حتما باید تمرکز کافی داشته باشین. از ثمرات افزایش تمرکز در درس خوندن، بالا رفتن سطح یادگیریه. هدف اصلی از درس خوندن هم همینه! هر چقدر ذهن شما آشفته تر باشه، قدرت یادگیری تون پایین تر میاد. قراره در بحث امروزمون به راه های افزایش تمرکز در درس خواندن بپردازیم.





راه های افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن
یکی از مقطع هایی که شما خیلی به تمرکز احتیاج دارین، وقتیه که برای کنکور دارین خودتون رو آماده می‌کنین. افزایش تمرکز هنگام مطالعه برای کنکور، می تونه هم میزان جایگیری مطالب در ذهنتون رو بالا ببره و هم سرعت درس خوندن شما رو افزایش بده. راه های افزایش تمرکز میتونه به قرار زیر باشه:



 طرح سوال از خود داشته باشید:

اگر قبل از اینکه شروع به درس خوندن کنین، از خودتون راجع به درس، سوالاتی بپرسین، میزان حواس پرتی شما کم می شه و به عبارتی تمام حواس شما روی موضوعی که قراره مطالعه کنید، متمرکز میشه. برای جواب دادن به هر سوال، همه آدم ها به طور خیلی طبیعی، خودبخود بر روی مسئله فوکوس پیدا می کنن، این کار می تونه یکی از راه های افزایش تمرکز در درس خواندن، برای شما بشه. در ضمن با کمک سوالات، می تونید پی به نقاط ضعف و قوت خودتون هم ببرید.



 تندخوانی:

یکی از روش هایی که باعث حواس جمعی شما وقت درس خوندن میشه، تندخوانی کردنه. تندخوانی باعث میشه برای اینکه از چیزی که پیش شما هست، عقب نیفتید تمام تمرکز خودتون رو به کار بگیرین. به عبارتی اگر تند تند مطالعه کنین، ذهن شما وقت اضافه نداره که به مسائل دیگه فکر کنه!



 برنامه داشتن در مطالعه و جدیت در اجرای آن

همین که پشت میز نشستید، شروع به درس خوندن کنید و وقت خودتون رو با حواشی هدر ندین. چون این حواشی داخل ذهنتون می نشینن و بعد از شروع به خوندن هم دست از سر شما برنمیدارن! اگر یک برنامه ریزی دقیق داشته باشین، می تونین این کار رو انجام بدین. البته باید مدام به خودتون القا کنین که شما اراده کردین که این درس رو بخونین و هیچکس و هیچ چیز هم نمی تونه مانع شما بشه. کلا از وقت تلف کردن خودداری کنین.



 خلاصه نویسی

اگر بعد از خوندن هر مطلب درسی، سعی کنین که اون مطلب رو به شکل خلاصه بنویسین، ذهن شما تمام نیرویی خودش رو جمع می کنه برای نوشتن. در نتیجه میزان تمرکز ناخوداگاه بالا میره. نوشتن نوعی تمرینه برای روی کاغذ آوردن همه اون چیزایی که یاد گرفتین. برای این کار لازمه چشم، دست، ذهن همگی با هم در تعامل باشن تا بتونن چیزایی که در ذهن هست روی کاغذ بیاد. این مسئله باعث هماهنگی بیشتر اجزای بدن شده و البته تمرکز رو هم برای رسیدن به نتیجه ای ایده آل، بیشتر می کنه.

بیشتر بخوانید: راه های کم کردن غلط ها در جلسه کنکور











تاثیر مکان مطالعه برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
یکی از مهم ترین راه های افزایش تمرکز در درس خواندن، پیدا کردن مکانی مناسب به طور دائم، برای درس خوندنه. اگر در اتاقی که همه چیز در اونجا بهم ریخته است بخواین درس بخونین، شک نکنین که تمرکزتون رو از دست خواهید داد.

کلا ذهن همه آدم ها، در محیطی آرام و بدون دغدغه و حواشی ریز و درشت، بهتر می تونه کار کنه. این مسئله در ارتباط با درس خوندن که اهمیتش چند برابر میشه. پس باید در انتخاب محلی که قراره توش درس بخونین، حساس باشین.

دمای اتاق مطالعه شما باید به نحوی باشه که احساس راحتی به شما بده. نه اونقدر سرد که نتونین تکون بخورین و نه اونقدر گرم که همش هوس خوابیدن بهتون دست بده. باید این اتاق جایی باشه که رفت و آمدها در اونجا زیاد نباشن. این عامل مهمی برای حواس پرتیه.

اتاقی مرتب و تمیز، که سر و صدای زیادی بهش نمیرسه. جزوه ها و کتاباتون رو در دسترس قرار بدین که قرار نباشه مدام از جاتون بلند بشین.اگه سروصدا زیاده، هدفون بگذارید و اجازه ندین اتفاقات بیرون روی مطالعه شما اثر بگذارن.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی انگیزشی برای کنکور


داشتن خواب و استراحت کافی برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
منظور از موفقیت به خصوص در درس خوندن و کنکور، این نیست که به طور مداوم تمام ساعت های خودتون رو به درس خوندن اختصاص بدین.

یکی از راه های افزایش تمرکز در درس خواندن، اینه که مغز شما به وقتش دارای استراحت کافی باشه و بتونه مجددا به بازیابی خودش بپردازه. استراحت کامل و خواب کافی برای رشد ذهن و آمادگی برای گرفتن مطالب جدید لازمه. حتما در طول شبانه روز، 8 ساعت خواب کامل رو داشته باشید و با مطالعه مداوم قدرت یادگیری و تمرکز خودتون رو کاهش ندین.

اگر دائما در حال مطالعه باشین خسته و دلزده میشین و بازدهی مطالعه تون خیلی پایین خواهد اومد. وقتی ذهنتون خسته است هر چقدر هم که مطالعه کنین بی فایده است و فرقی با نخوندن نداره!

هیچوقت ساعت خواب شبانه خودتون رو با چیز دیگه ای عوض نکنین. خواب کافی در شب، باعث افزایش تمرکزتون در طول روز میشه.







 برای اینکه بتونین عملکرد خودتون رو برای افزایش یادگیری بالا ببرین می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: چگونه شیوه یادگیری خود را افزایش دهیم
استفاده از تکنیک تار عنکبوت برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
تکنیک تار عنکبوت، کمک می کنه به شما تا خیلی زود در برابر عوامل به هم خوردن تمرکز تسلیم نشین. یعنی اگر مثلا صدای تلویزیون باعث میشه شما زود حواستون پرت بشه، تایم به هم خوردن تمرکزتون رو بالا ببرید تا در نهایت صدای تلویزیون براتون بی اهمیت بشه و روی شما اثر نگذاره.

روش اسم گذاری این تکنیک به این دلیله که تارعنکبوت هم اگر بار اول بهش دست بزنید، خیلی تکون می ‌خوره اما دفعات بعدی تکون خوردنش کمتر میشه. یه جور تمرینه برای کم کردن حساسیت ها. به مرور اگه بتونین به این توانایی برسین دیگه در برابر عوامل به هم خوردن تمرکز می تونین از خودتون مقاومت نشون بدین.

در قسمت های قبلی تا حدودی در ارتباط با راه های افزایش تمرکز در درس خواندن، صحبت کردیم اما بد نیست به یک مسئله مهم هم اشاره داشته باشیم. گاهی اوقات ما تمام این راه ها رو به کار می بندیم اما باز هم تمرکزمون بالا نمیره! چرا؟

عوامل حواس پرتی در اطرافمون رو باید از بین ببریم. اتفاقات و موارد زیادی هستند که باعث میشن در حین درس خوندن، تمرکزمون از دست بره.

لوازم الکترونیکی و دیجیتال اعم از تلویزیون و موبایل و کامپیوتر و ... همگی می تونن در از بین رفتن تمرکز خیلی خیلی موثر باشن. بهتره خودتون رو گول نزنید. فقط یک نگاه، فقط یک تماس، فقط یه سوال، و از این دست فقط ها، کافی هستن برای از دست رفتن هر چه رشته بودین!

برای اینکه وسوسه نشین، بهتره موبایل و کامپیوتر و تبلت رو یا از خودتون دور نگه دارید و یا خاموش کنید. اما بهترین راه همون دور کردن از خودتونه. در دسترس باشه  ممکنه وسوسه بشین!!

سعی کنید وقتی بحث و گفتگو و به نوعی سر و صدا در اطرافتون هست، اون رو کنترل کنید و اگر در توان شما نیست ازشون دوری کنید حتی شده با گذاشتن پنبه و هدفون. از ته دل باید اراده کنین. تصمیم قاطعانه بگیرین که تخیل تون رو تحت کنترل قرار بدین و موقع درس خوندن از هرچی به جز مطالعه، دور نگهش دارین.

بیشتر بخوانید: نتیجه نگرفتن در آزمون های آزمایشی
استفاده از نوشیدنی هایی که باعث افزایش تمرکز در درس خواندن می شوند
نوع تغذیه و خورد و خوراک هم می تونه از راه های افزایش تمرکز در درس خواندن، به حساب بیاد. مثلا نوشیدن مایعاتی که به حد کافی کافئین داره، مثل چایی و قهوه و نسکافه، تمرکز ذهنتون رو بالا می‌بره و می تونه خستگی رو از تنتون بیرون کنه.

هر چقدر بیشتر بتونید میزان تمرکزتون رو بالا ببرید، موفقیت در یادگیری رو هم بالاتر خواهید برد. البته باید در نظر داشته باشین که اینکار خیلی ساده نیست! به هر حال خو کردن با یک سری شرایط جدید زمان می بره و طول می کشه. در این مسیر باید به تمرین و ممارست خودتون ادامه بدین و خسته نشین.

اگر شما از دوران تحصیل و دبیرستان شروع به تمرین برای بالا بردن تمرکزتون کنین، وقت کنکور دادن این تمرین خیلی می تونه بهتون کمک کنه. افزایش تمرکز هنگام مطالعه برای کنکور، باعث میشه هم سرعت مطالعه تون بالاتر بره و هم کیفیت درس خوندن تون زیاد بشه.

فرض کنید که برای درس خوندن وقت کنکور، تمرکز نداشته باشید، اون وقته که برای یادگیری و حفظ کردن مطالب، مجبورید مدام از اول شروع کنید به مطالعه. و این مسئله شبیه سرعتگیر عمل می کنه و روند پیشروی شما رو کند میکنه. از طرفی تمرکز که بالا بره، زودتر مطلب رو می گیرید و به این ترتیب بازدهی مطالعه شما، خیلی بالاتر خواهد رفت.

اگر عدم تمرکز دارید، بهتره که سعی کنید عواملی که باعث این اتفاق میشه رو پیدا کنید. به هر حال پیشگیری بهتر از درمانه. تا علت رو پیدا نکنین نمی تونین نسخه خوبی برای مشکلات خودتون بپیچین. با کمک راه های افزایش تمرکز در درس خواندن، می تونین خیلی تغییرات در روند یادگیری تون، ایجاد کنید.

اگه بعد از خوندن این مقاله هم باز سوال یا ابهامی در مورد راه های افزایش تمرکز در درس خواندن داشتین، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو تماس بگیرین و از تجربه این کارشناسا برای موفقیت تو کنکور استفاده کنین.

در ادامه بخوانید: بهترین تغذیه برای کنکوری ها












سوالات متداول


1- چه راه هایی برای افزایش تمرکز در درس خوندن وجود داره؟
یکی از راه های افزایش تمرکز در درس خواندن تندخوانیه که بقیه موارد در این مقاله گفته شده.


2-  مکان مطالعه چقدر برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن اهمیت داره؟
همون طور که در این مقاله گفته شد، یکی از راه های افزایش تمرکز قرار گرفتن در مکان مناسب در مطالعست.


3-  خواب و استراحت کافی چقدر برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن اهمیت داره؟
 استراحت کامل و خواب کافی برای رشد ذهن و آمادگی برای گرفتن مطالب جدید لازمه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

منبع : راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Jv5g
نظرتان را بنویسید