مشاوره انتخاب رشته پایه نهم

مشاوره انتخاب رشته پایه نهم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانش آموزان پایه نهم باید با توجه به نتایج عملکرد تحصیلی خود در دوره سه ساله متوسطه اول و همچنین علاقمندی های خود، اقدام به انتخاب و تعیین رشته تحصیلی خود نمایند. انتخاب رشته نهم 1401 - 1402 در شاخه های تحصیلی نظری، علوم و معارف اسلامی، فنی حرفه ای و کاردانش انجام پذیر است.

 

دانش آموزانی که در حال تحصیل در پایه نهم متوسطه اول می باشند، پس از دریافت نمرات امتحانات پایانی خود و نتیجه عملکرد های تحصیلی خود باید اقدام به انتخاب رشته نمایند. در دوره های گذشته فرآیند انتخاب رشته از سال دوم دبیرستان انجام می گرفت اما با توجه به تغییراتی که در نظام آموزشی اتفاق افتاد این انتخاب رشته به سال اول متوسطه دوم یا پایه دهم انتقال پیدا کرد.

دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته تحصیلی بعد از پایه نهم را دارند باید به نکات مختلفی از جمله استعداد و علاقه و توانایی های خود توجه نمایند و با آگاهی کامل رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب نمایند. هر کدام از رشته های در نظر گرفته شده برای هر شاخه تحصیلی نیازمند کسب حد نصابی از نمرات برای دروس مرتبط با خود می باشند که اگر این حداقل نمره توسط دانش آموز دریافت نشود، امکان انتخاب و ثبت نام در رشته دلخواه وجود نخواهد داشت.

با توجه به اهمیت و تاثیر بسیار زیاد انتخاب رشته پایه نهم 1401 - 1402 در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان، جهت راهنمایی بهتر و بیشتر دانش آموزان و والدین آن ها در ادامه این مقاله به بررسی موارد مختلفی همچون، دسته بندی کلی شاخه های تحصیلی، شرایط پذیرش هر رشته و عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته های تحصیلی پایه نهم خواهیم پرداخت.

 

دسته بندی کلی شاخه های تحصیلی انتخاب رشته نهم

رشته تحصیلی دهم با توجه به نوع ویژگی ها و میزان امتیاز بندی های کلی دانش آموزان دسته بندی و انتخاب می شوند. با وجود این که شاخه های تحصیلی پایه دهم چهار گروه اصلی هستند، اما به دو دسته کلی رشته های نظری و فنی یا عملی تقسیم می شوند.

 

شاخه های اصلی رشته های تحصیلی پایه نهم متوسطه اول عبارتند از :

 

 شاخه نظری

 شاخه علوم و معارف اسلامی

 شاخه فنی و حرفه ای

 شاخه کار و دانش

 

بیشتر بخوانید: معرفی رشته های انتخاب رشته پایه نهم

 

هر کدام از شاخه های تحصیلی ذکر شده شرایط و برنامه های آموزشی متفاوتی دارند که با توجه به میزان استعداد دانش آموزان در هر کدام از زمینه های تحصیلی و آموزشی دسته بندی می شوند. لذا در ادامه این بخش به شرح مختصری از جزئیات هریک از این شاخه ها می پردازیم :

 

 شاخه نظری

 

این شاخه تحصیلی در برگیرنده تمامی آموزش ها و دروس مرتبط با علوم پایه بوده و تا حدودی می توان گفت که در رتبه بندی بین شاخه های دیگر، نیازمند کسب نمره و امتیاز بیشتری نسبت به سایر گروه ها برای انتخاب رشته دبیرستان می باشد . رشته های زیر گروه شاخه نظری عبارتند از :

 

 ریاضی فیزیک

 علوم تجربی

 ادبیات و علوم انسانی

 شاخه علوم و معارف اسلامی

 

شاخه تحصیلی معارف دروس مرتبط با علوم دینی و مذهبی را در بر می گیرد. دروس آموزشی این شاخه به دو زبان عربی و فارسی تدریس می شوند و تا حدودی موضوعاتی نزدیک به دروس شاخه علوم انسانی دارند.

 

دانش آموزانی که علاقمند به موضوعاتی پیرامون مسائل اسلامی و مذهبی و تاثیر دین بر مسائل  اساسی جامعه و همچنین ادبیات عرب هستند، می توانند به شرط داشتن شرایط لازم در این شاخه تحصیلی به ادامه تحصیل بپردازند.

 

لازم به ذکر است که از جمله عوامل مهم در گرایش به این شاخه و موفقیت در آن، داشتن قدرت بیان و گفتار خوب و مناسب و همچنین مطالعه مستمر منابع و کتاب های اسلامی و مذهبی می باشد. در واقع دروس معارف اسلامی، تفسیر قرآن، فقه و مسائل حوزوی بیشترین موضوعات آموزشی را در این رشته به خود اختصاص می دهند. 

 

 شاخه فنی و حرفه ای

 

شاخه فنی و حرفه ای برای دانش آموزانی که بیشتر به دروس هنری و یا فنی علاقمند بوده و قصد آموزش و یادگیری حرفه های مختلف به صورت عملی و پروژه ای را دارند بسیار مناسب است. شرایط پذیرش در رشته های زیر گروه این شاخه تحصیلی در مقایسه با رشته گروه نظری نسبتا مناسب تر و راحت تر می باشد.

 

اکثر آموزش های رشته های زیر گروه فنی به صورت عملی و کارگاهی می باشد، اما دروس مشترک و عمومی شاخه های نظری نیز در این شاخه تحصیلی تدریس می شود. رشته های زیر گروه این شاخه تحصیلی به چهار گروه کلی زیر تقسیم می شوند :

 

 هنر 

 مدیریت و خدمات 

 صنعت

 کشاورزی

 

 شاخه کار و دانش

 

این شاخه تحصیلی نیز مانند شاخه فنی و حرفه ای بوده و تمامی رشته های فنی را شامل می شود. تنها تفاوت هایی که بین این دو شاخه تحصیلی و جود دارد این است که، دروس عملی شاخه کار و دانش نسبت به شاخه فنی و حرفه ای بیشتر بوده و همچنین برای انتخاب رشته های کار و دانش حد نصاب نمرات دریافتی کمتر از رشته های فنی در نظر گرفته شده است.

 

برای کسب اطلاعات درباره تمامی رشته های هنرستان میتوانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید: رشته های هنرستان

 

 

شرایط پذیرش هر رشته در پایه نهم

دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته پایه نهم را از هریک از شاخه های تحصیلی را دارند، باید واجد شرایط لازم برای ثبت نام در آن ها بوده و حداقل نمره لازم در دروس مرتبط با هر کدام از رشته های انتخابی پایه نهم را کسب کرده باشند.

 

جهت راهنمایی بیشتر، در این قسمت تمامی شرایط مورد نیاز در انتخاب هر یک از رشته های تحصیلی نهم متوسطه اول را شرح داده و برخی از جزئیات هر یک از آن ها را بررسی می نماییم :

 

 رشته ریاضی فیزیک

 

دانش آموزانی که قصد تحصیل در رشته ریاضی فیزیک را دارند، باید از لحاظ عملکرد تحصیلی دارای حداکثر امتیازات لازم بوده و در دروس مربوط به این رشته از استعداد و نمرات بالایی برخوردار باشند. رشته تحصیلی ریاضی برای دانش آموزانی که دارای تمرکز و هوش تقریبا بالایی هستند بسیار مناسب بوده و در بین رشته های نظری دارای بیشترین اولویت و معدل مورد نیاز می باشد.

 

 شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک عبارتند از :

 

 

  مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.

 

 

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.

 

 

 حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک نمره بالای 14 می باشد.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایت همگام هدایت تحیلی پایه نهم می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: سایت همگام هدایت تحصیلی نهم

 

 

رشته علوم تجربی

 

 

رشته علوم تجربی برای دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با پزشکی و پیراپزشکی را دارند بسیار مناسب است. متقاضیان ثبت نام در این رشته تحصیلی، باید در دروس مرتبط با این رشته از جمله درس های علوم تجربی، ریاضی، فیزیک، شیمی و سایر موارد مشابه دارای استعداد و نمرات بالایی باشند، در غیر این صورت شانس موفقیت آن ها در این رشته تحصیلی بسیار پایین خواهد بود.

 

 شرایط لازم جهت انتخاب رشته علوم تجربی عبارتند از :

 

 

 مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه (هفتم، هشتم، نهم) کمتر از  ضریب 42 نباشد.

 

 

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.

 

حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته علوم تجربی  نمره بالای 14 می باشد.

 

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر درباره هدایت تحصیلی پایه نهم و چگونگی انجام آن، توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید:  هدایت تحصیلی پایه نهم

 

رشته ادبیات و علوم انسانی 

 

یکی دیگر از رشته های زیر شاخه گروه نظری، رشته تحصیلی علوم و ادبیات انسانی است که بیشتر با علوم اجتماعی و مسائل فلسفی و مدنی در ارتباط می باشد. این رشته تحصیلی برای دانش آموزانی که دارای فن بیان بیان خوب و روابط عمومی بالا و همچنین حافظه قوی در حفظ و یادگیری مطالب درسی هستند، بسیار مناسب می باشد. 

 

موارد و دروس آموزشی این رشته بیشتر بر پایه دروس ادبیات فارسی، عربی، اقتصاد و فلسفه است و انتخاب مناسبی برای دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های حقوق، حسابداری، مدیریت و سایر رشته های مشابه را دارند، می باشد. 

 

دانش آموزانی که علاقه چندانی به آموزش دروس ریاضی و یا دروس محاسباتی دیگر ندارند، می توانند با در نظر گرفتن شرایط لازم، رشته ادبیات و علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب نمایند.

 

 شرایط لازم جهت انتخاب رشته ادبیات و علوم انسانی عبارتند از :

 

 مجموع نمرات دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی، عربی در سه پایه متوسطه (هفتم، هشتم، نهم) کمتر از ضریب 42 نباشد.

 

 محاسبه نمرات دروس زیر با ضرایب ذکر شده انجام می پذیرد :

 

 نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب 4 

 

 نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 

 

نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2 

 

داشتن حداقل معدل 14 برای تحصیل در رشته علوم انسانی

 

در صورت علاقمندی به کسب اطلاعات درباره سامانه اطلاع رسانی هدایت تحصیلی و کاربرد آن برای انتخاب رشته نهم، می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: سامانه اطلاع رسانی هدایت تحصیلی

 

رشته علوم و معارف اسلامی 

 

با توجه به شباهت بسیار آموزش ها و دروس رشته معارف اسلامی و رشته ادبیات و علوم انسانی تمامی ویژگی های مورد نیاز این رشته نیز شامل موارد ذکر شده در مطالب قبل می شود، لذا در ادامه این بخش به بررسی شرایط لازم جهت ورود به رشته های زیر شاخه علوم و معارف اسلامی پایه نهم می پردازیم :

 

 شرایط لازم جهت ورود به رشته های شاخه علوم و معارف اسلامی عبارتند از :

 

 حداقل نمره میانگین سه سال هفتم، هشتم و نهم در دوره اول متوسطه برای دروس معارف اسلامی 14، زبان عربی 13 و ادبیات فارسی 12 می باشد.

 

 دانش آموزان باید در به خاطر سپردن مطالب توانمند بوده و دارای قوه تجزیه و تحلیل خوبی نیز باشند.

 

 رشته های تحصیلی شاخه فنی و حرفه ای

 

 شرایط لازم جهت ورود به رشته های شاخه فنی و حرفه ای عبارتند از :

 

 مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب بیشتر از 30 باشد.

 

  حداقل نمره درس ریاضی 1 در دوره متوسطه اول باید 10 باشد.

 

  دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه، باید دارای مجموع نمرات حداقل 120 و معدل حداقل 12 باشد.

 


 

رشته های تحصیلی شاخه کار و دانش 

 

 شرایط لازم جهت ورود به رشته های شاخه کار و دانش عبارتند از :

 

 مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی وکار و فناوری در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب حداقل 36 باشد.

 

 نمرات دروس ریاضی با ضریب  2 و درس کار و فناوری با ضریب 3 در سه پایه تحصیلی متوسطه اول محاسبه می شود.

 

 دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه ، باید دارای مجموع نمرات حداقل 180 و معدل حداقل 12 باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رشته های تحصیلی دبیرستان می توانید مطالعه مقاله زیر را آغاز نمایید.

حتما بخوانید: رشته های تحصیلی دبیرستان

 

 

 

 

عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته های تحصیلی پایه نهم

مسئله انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم مسئله بسیار مهمی است که نباید به سادگی و بدون دقت لازم از آن عبور کرد. انتخاب رشته نهم امری است که سه سال از زمان و وقت آموزشی دانش آموزان را به خود درگیر می کند و حتی تاثیر بسیار زیادی نیز در آینده تحصیلی و حرفه و شغلی انتخابی آن ها دارد.

 

اهمیت این موضوع به حدی است که وزارت آموزش و پرورش با راه اندازی فرآیندی با عنوان فرآیند هدایت تحصیلی، از طریق سامانه همگام مدارس به برگزاری آزمون ها و مشاوره های لازم جهت راهنمایی دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم می پردازد.

 

عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته های تحصیلی پایه نهم را می توان به گروه های اصلی زیر تقسیم کرد :

 

 عملکرد تحصیلی دانش آموز

 

 علاقه

 

 استعداد و توانایی ها

 

 نتایج مشاوره ها و آزمون های هدایت تحصیلی

 

 شرایط بازار کار

 

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده و همچنین حد نصاب نمرات دریافتی دانش آموزان که در مطالب قبل نیز به آن ها اشاره شد ، عامل تاثیرگذار و مهم دیگری که در انتخاب رشته دبیرستان و حتی دانشگاه باید به آن توجه داشت موضوع ظرفیت بازار کار است.

 

دانش آموزانی که قصد دارند رشته انتخابی خود را در دوره تحصیلی دانشگاهی ادامه داده و بر اساس تخصص و رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند، باید به وضعیت بازار شغلی در پذیرش این رشته تحصیلی توجه داشته باشند تا در آینده شغلی خود دچار مشکل نشوند.  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آزمون مشاوره ای در سایت همگام می توانید به مقاله زیر مراحعه نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای آزمون مشاوره ای در سایت همگام

 

 

 

 

مشاوره تلفنی انتخاب رشته نهم

برنامه ها و آزمون های در نظر گرفته شده برای هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم، موضوعات و ویژگی های مختلفی را شامل می شود و نیازمند راهنمایی های مناسب و درست در زمینه رشته های تحصیلی و دلایل انتخاب آن ها می باشد.

 

این راهنمایی کامل و مناسب تنها از طریق مشورت و پرسش از کارشناسان با تجربه و مطلع از موارد هدایت تحصیلی امکان پذیر خواهد بود، لذا خدمات مشاوره تحصیلی هیوا، از طریق به کارگیری کارشناسان تحصیلی مجرب، دریافت برنامه ها و راهنمایی های مناسب هدایت تحصیلی پایه نهم را برای دانش آموزان سراسر کشور امکان پذیر کرده است.

 

بنابراین دانش آموزانی که قصد دریافت راهنمایی های مربوط به انتخاب رشته نهم متوسطه اول و همچنین جزئیات مربوط به هدایت تحصیلی پایه نهم را دارند، می توانند پرسش های خود را با مشاورین مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا در میان گذاشته و پاسخ های مورد نظر را دریافت نمایند. 

 

برای دریافت اطلاعات درباره سایت همگام و نحوه استفاده از این سامانه، می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

در ادامه بخوانید: ورود به سایت همگام

 دانش آموزان می توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به رشته های تحصیلی پایه نهم، عضو کانال تلگرامی مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایند. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال و مشاوره در رابطه با انتخاب رشته پایه نهم​ می توانید با مشاوران مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید.

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ رشته های شاخه نظری شامل چه گروه های درسی هستند؟

✔️ طبق موارد عنوان شده در این مقاله رشته های نظری شامل گروه های درسی ریاضی، تجربی و انسانی می باشند.



 

2- ✔️ هریک از شاخه های تحصیلی پایه نهم شامل چه شرایطی برای ثبت نام هستند؟

✔️ تمامی موارد و جزئیات مربوط به شرایط پذیرش رشته های تحصیلی هریک از شاخه های پایه نهم در این مقاله عنوان شده است.



 

3- ✔️ شاخه تحصیلی کار و دانش چه تفاوتی با شاخه فنی حرفه ای دارد؟

✔️ همان طور که در این مقاله نیز عنوان شد، تفاوت این دو رشته در تعداد دروس نظری آن ها و میزان آموزشی های عملی می باشد.

منبع : مشاوره انتخاب رشته پایه نهم

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0QXG
نظرتان را بنویسید