نحوه محاسبه هدایت تحصیلی پایه نهم 1401 -1402

نحوه محاسبه هدایت تحصیلی پایه نهم 1401 -1402
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

وزارت کل آموزش و پرورش کشور در راستای راهنمایی صحیح دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول 1401 - 1402 اقدام به ارائه برنامه ای آموزشی با عنوان فرآیند هدایت تحصیلی کرده است. تمامی موارد قابل اجرا در فرآیند هدایت تحصیلی پایه نهم طبق مصوبات هدایت تحصیلی می باشد.

 

 

دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه اول یا پایه نهم پس از اتمام امتحانات پایان دوره و دریافت نمرات خود، باید اقدام به انتخاب رشته تحصیلی نمایند. از جمله معضلاتی که این دانش آموزان را به خود درگیر می کند این است که، آن ها اطلاعات چندانی درباره رشته های تحصیلی پایه دهم ندارند و نمی دانند چه رشته هایی مناسب آن ها بوده و یا چند درصد در رشته انتخابی موفق خواهند بود.

شیوه نامه هدایت تحصیلی 1401 - 1402 تمامی موارد مربوط به انتخاب رشته این دانش آموزان را در برمی گیرد. با اجرای فرآیند هدایت تحصیلی طبق موارد عنوان شده در آئین نامه هدایت تحصیلی، این فرآیند به درستی انجام گرفته و دانش آموزان با توجه به علاقمندی ها، توانایی ها، ویژگی های شخصیتی خود و حتی شرایط بازار کار به درستی راهنمایی و هدایت می شوند.

به جهت ارائه توضیحات بیشتر و راهنمایی بهتر والدین و دانش آموزان پایه نهم، در ادامه این مقاله جزئیات مربوط به آئین نامه هدایت تحصیلی، اعم از موارد و تبصره های موجود، امتیازدهی آزمون های هدایت تحصیلی و نحوه امتیازبندی این آزمون ها، طبق آیین نامه را بررسی می نماییم.

 

جزئیات آئین نامه هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی پایه نهم بر پایه شیوه نامه اجرایی این فرآیند برنامه ریزی شده و اجرا می شود، لذا این آئین نامه باید تمامی موارد مرتبط با انتخاب رشته های تحصیلی دبیرستان را شامل شود تا فرآیند هدایت تحصیلی به درستی صورت بگیرد.

 

موارد عنوان شده در این شیوه نامه شامل اهداف، ملاک ها، آزمون ها و تبصره های مربوط به هر کدام از این موارد را شامل می شود. برای ارائه توضیحات کامل تر درباره آئین نامه هدایت تحصیلی، در این بخش تمامی موارد موجود در آئین نامه را به ترتیب قرار گرفته در آن و به زبان ساده تر، شرح داده و بررسی می نماییم.

 

  ماده ها و تبصره های آئین نامه هدایت تحصیلی   

 ماده ۱ :

 

فرآیند هدایت تحصیلی فرآیندی است که امکان شناسایی استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان و هدایت آنان به مناسب ترین شاخه و رشته تحصیلی براساس امکانات و نیاز های شغلی کشور را برای تمامی محصلین، امکان پذیر می سازد.

 

 ماده ۲ :

 

 کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی دانش آموزان

 

 شناسایی استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان

 

قرارگیری علمی و متوازن دانش آموزان در شاخه ها و رشته های تحصیلی مختلف

 

 ماده ۳ :

 

 ملاک های انتخاب رشته در فرآیند هدایت تحصیلی پایه نهم:

 

  انتخاب دانش آموز

 

  عملکرد تحصیلی دانش آموز

 

  نظر معلمان

 

  نتایج آزمون های مشاوره ای

 

  نظر والدین دانش آموزان

 

  نظر مشاور

 

  نیاز و امکانات محلی، منطقه ای، استانی و کشوری

 

 تبصره ۱ : هدایت دانش آموزان به شاخه و رشته های تحصیلی در پایان پایه نهم براساس ملاک های ماده ۳ انجام می شود.

 

 تبصره ۲ : در صورتی که سوابق و عملکردهای تحصیلی دانش آموزی با توجه به شرایط قابل قبول، دچار اشکال شده باشد، سوابق و عملکرد پایه قبلی ملاک امتیازدهی قرار می گیرد.

 

در صورت کسب اطلاعات در مورد سامانه اظلاع رسانی هدایت تحصیلی، می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: سامانه اطلاع رسانی هدایت تحصیلی

 

 ماده ۴ :

 

 به منظور برنامه ریزی، هماهنگی، سیاست گذاری و نظارت بر فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان، کمیته ای با عنوان کمیته هدایت تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش انتخاب شده و تشکیل می گردد.

 

 تبصره ۱ : ترکیب اعضای کمیته هدایت تحصیلی عبارتند از:

 

  اعضای شورای معاونین وزیر

 

  مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و مدیران ستادی معاونت آموزش متوسطه

 

 تبصره ۲ : در صورت نیاز و با تایید وزیر آموزش و پرورش، تشکیل کمیته های نقطه ای و یا استانی هدایت تحصیلی نیز امکان پذیر خواهد بود.

 

 ماده ۵ :

 

وظایف کمیته برنامه ریزی هدایت تحصیلی

 

  تعیین و ابلاغ روش ها و موارد تعیین شده برای هدایت تحصیلی به استان ها و مناطق کشور

 

  بررسی امکانات و نیازها و ظرفیت های تحصیلی و شغلی حال و آینده کشور

 

  در نظر گرفتن روش ها و سیاست های مناسب جهت توزیع متوازن دانش آموزان در رشته های تحصیلی 

 

 نظارت بر انجام درست فرآیند هدایت تحصیلی و ارزشیابی دانش آموزان

 

 بررسی و تقویت اجرای هر چه بهتر آیین نامه هدایت تحصیلی

 

 ماده ۶ :

 

 مسئولیت اجرایی هدایت تحصیلی بر عهده مشاور مدرسه است و همه کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه باید با ایشان همکاری نمایند.

 

 ماده ۷ :

 

هدایت تحصیلی به صورت فرآیندی از دوره ابتدایی با تشکیل پرونده مشاوره ای شروع شده و با ارائه مشاوره های آموزشی و تحصیلی تا پایان دوره دوم متوسطه، ادامه خواهد داشت.

 

 ماده ۸ :

 

مشاور تحصیلی در نظر گرفته شده برای فر آیند هدایت تحصیلی در مدارس باید حتما دارای مدرک تحصیلی مرتبط بوده و دارای شاخص ۱ / ۱۵ برای مدارس دوره ابتدایی و ۱ / ۱۲ برای مدارس دوره متوسطه باشد.

 

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر درباره سامانه همگام مدارس و نحوه عملکرد آن می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: سامانه همگام مدارس

 

 ماده ۹ :

 

مسئولیت اجرای درست هدایت تحصیلی دانش آموزان و تایید نهایی نمون برگ هدایت تحصیلی برعهده مدیران مدارس می باشد.

 

 ماده ۱۰  :

 

نمون برگ هدایت تحصیلی باید همزمان با اعلام نتایج امتحانات خرداد ماه در پایان پایه نهم برای همه دانش آموزان صادر شده و پس از تایید توسط مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا زمان مشخص شده برای تعیین وضعیت تحصیلی دانش آموزان تکمیل و مشخص گردد.

 

 ماده ۱۱  :

 

 تغییر شاخه یا رشته :

 

دانش آموزانی که قصد تغییر رشته یا شاخه تحصیلی خود را دارند در صورت داشتن شرایط زیر می توانند اقدام به تغییر رشته نمایند.

 

 دانش آموزی که قصد تغییر رشته به رشته های شاخه نظری را دارد، باید در امتحان تغییر رشته درس های تخصصی پایه دهم متوسطه رشته جدید که در خرداد یا شهریور ماه برگزار می شود شرکت نمایند و در صورتی که از کلیه درس های مذکور نمره قبولی بگیرد با تغییر رشته او موافقت خواهد شد.

 

لازم به ذکر است که دانش آموز تنها باید در آزمون دروسی که پیش نیاز درس های پایه یازدهم رشته جدید هستند شرکت نماید.

 

 تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری به رشته های شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش یا تغییر رشته در همان شاخه بستگی به قبولی در امتحانات کلیه درس های تخصص پایه دهم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال داشته و  تنها در رشته هایی که اسامی و ظرفیت آن ها از سوی معاونت آموزش متوسطه اعلام شده قابل پذیرش خواهد بود.

 

 تغییر شاخه یا رشته از سایر شاخه ها و رشته ها به رشته های کاردانش  مجاز بوده و در مواردی که دانش آموز بخواهد در واحد های آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهد، باید حتما موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه را در این خصوص کسب نماید.

 

 زمان تغییر شاخه یا رشته در دوره روزانه پایه دهم حداکثر تا پایان شهریور ماه می باشد و دانش آموز موظف است حداکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور، تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی و پرورشی تحویل داده و مراحل مربوط به تغییر رشته دانش آموز انجام شود.

 

دانش آموز متقاضی تغییر رشته می تواند درس های امتحان تغییر رشته را حداکثر در دو مرحله خرداد و شهریور ماه پایه دهم متوسطه امتحان دهد. شرکت دانش آموز در امتحان درس های تغییر رشته همراه با امتحان درس های پایه دهم متوسطه رشته اولیه او امکان پذیر می باشد.

 

نمره درس های امتحان تغییر رشته، همانند درس های غیر حضوری محاسبه شده و چنانچه دانش آموز در امتحان کلیه درس های تغییر رشته نمره قبولی کسب کند و تغییر رشته دهد، نمرات درس های مذکور از دانش آموز پذیرفته شده و تنها در معدل کل رشته جدید  دانش آموز ثبت خواهد شد.

 

 هزینه امتحان درس های تغییر رشته معادل با تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از دانش آموز دریافت می شود و درس های گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درس های رشته جدید مطابقت داده شده و دروس اضافی دیگر در حد مجاز به عنوان درس های انتخابی پذیرفته می شوند. همچنین دانش آموز موظف است، سایر درس های عمومی و اختصاصی پایه دهم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کرده و بگذراند.

 

 تبصره ۱ : درس هایی که از نظر محتوا با درس های رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درس های رشته جدید پذیرفته می شود.

 

 تبصره ۲ : دانش آموز پایه دهم متوسطه شاخه نظری چنانچه بخواهد پایه دهم متوسطه شاخه فنی و حرفه ای را تکرار کند، به شرط آن که شرایط ورود به شاخه فنی و حرفه ای در پایه نهم دوره اول متوسطه را کسب کرده باشد، می تواند در واحد های آموزشی روزانه در پایه دهم متوسطه در شاخه فنی و حرفه ای ثبت نام کرده و با رعایت سایر شرایط ادامه تحصیل دهد. در این صورت کلیه دروس گذرانده شده پایه دهم شاخه نظری حذف گردیده و آن سال تحصیلی به سنوات تحصیلی دانش آموز اضافه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سایت آزمون های مشاوره ای همگام

 

 

امتیاز دهی آزمون های هدایت تحصیلی در آئین نامه هدایت تحصیلی

آزمون های طراحی شده در برنامه هدایت تحصیلی علاوه بر توجه به علایق و استعداد های دانش آموزان، به بررسی موارد تاثیرگذار دیگری همچون نتایج عملکرد تحصیلی سه ساله دوره متوسطه اول، نظرات والدین دانش آموزان، نظرات معلمان آن ها و نظرات مشاوران تحصیلی این دانش آموزان نیز پرداخته است. لذا در ادامه این بخش علاوه بر معرفی امتیازدهی های آزمون های هدایت تحصیلی نهم به بررسی میزان تاثیر این امتیاز بندی ها می پردازیم :

 

  امتیازبندی آزمون های مشاوره در آئین نامه هدایت تحصیلی    

 

نظر دانش آموز : 

 

توجه به انتخاب و اولویت بندی دانش آموز از بین شاخه ها و رشته های تحصیلی موجود در دوره دوم متوسطه، به میزان 10 درصد. ( بر اساس نمونه برگ شماره 2 )

 

نتایج آزمون های مشاوره ای :

 

  برگزاری آزمون های استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش های تحصیلی – شغلی از دانش آموزان، به میزان 30 درصد

 

نتایج عملکرد تحصیلی 

 

بررسی نتایج نمرات دانش آموزان در تمام دروس دوره اول متوسطه با ضرایب اختصاصی هر یک از آن ها در رشته ها و گروه های تحصیلی، به میزان 35 درصد

 

نظر والدین :

 

اخذ نظر والدین در اولویت های انتخاب رشته فرزند خود، به میزان 5 درصد. فرم هدایت تحصیلی نهم ( بر اساس نمونه برگ شماره 3)

 

نظر معلمان :

 

توجه به نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه در تعیین اولویت های انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان، به میزان 10 درصد.

 

نظر مشاور :

 

بررسی تخصصی عملکرد تحصیلی دوره ابتدایی  و متوسطه، نتایج آزمون ها، مصاحبه و مشاوره با دانش آموزان و والدین و توجه به نمره هویت  کسب شده، به میزان 10 درصد

 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات درباره راهنمای آزمون مشاوره ای در سایت همگام، می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای آزمون مشاوره ای در سایت همگام

 

 

 

 

نحوه محاسبه امتیازات نمون برگ های آئین نامه هدایت تحصیلی

بسیاری از دانش آموزان و والدین با وجود اطلاع از میزان امتیاز های اختصاص یافته به هریک از آزمون های مشاوره ای و نظر سنجی های هدایت تحصیلی، از نحوه این امتیازبندی ها اطلاعی نداشته و در برخی موارد متوجه نوع این دسته بندی ها نمی شوند.

 

جهت ارائه راهنمایی های بیشتر در این قسمت در هریک از جدول های ارائه شده نحوه امتیاز بندی هریک از آزمون های ذکر شده در دستورالعمل هدایت تحصیلی را ذکر کرده و بررسی می نماییم :

 

امتیاز نمون برگ نظر خواهی از دانش آموز 
انتخاب اول انتخاب دوم انتخاب سوم انتخاب چهارم انتخاب پنجم انتخاب ششم
۵ امتیاز   ۴ امتیاز ۳ امتیاز ۲ امتیاز ​ ​۱ امتیاز  صفر امتیاز
 امتیاز کل : ۵ امتیاز

 

امتیاز نمون برگ نظر خواهی از والدین
انتخاب اول انتخاب دوم انتخاب سوم انتخاب چهارم انتخاب پنجم انتخاب ششم
۵ امتیاز   ۴ امتیاز ۳ امتیاز ۲ امتیاز ​ ​۱ امتیاز  صفر امتیاز
امتیاز کل : ۵ امتیاز

 

امتیاز نمون برگ نظر خواهی از دبیران 
انتخاب اول انتخاب دوم انتخاب سوم انتخاب چهارم انتخاب پنجم انتخاب ششم
۱۰ امتیاز ۸ امتیاز۶ امتیاز۴ امتیاز ​۲ امتیاز  صفر امتیاز
امتیاز کل : ۱۰ امتیاز

 

امتیاز نمون برگ نظر خواهی از مشاور 
انتخاب اول انتخاب دوم انتخاب سوم انتخاب چهارم انتخاب پنجم انتخاب ششم
۱۰ امتیاز ۸ امتیاز۶ امتیاز۴ امتیاز ​۲ امتیاز  صفر امتیاز
امتیاز کل : ۱۰ امتیاز

 

اگر می خواهید درباره مشاوره انتخاب رشته نهم اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را حتما مطالعه نمایید.

در ادامه بخوانید: مشاوره انتخاب رشته نهم

 

 

 

 

 برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به هدایت تحصیلی عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایید. همچنین در صورت وجود هر گونه سوال درباره فرآیند هدایت تحصیلی می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل نمایید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ هدایت تحصیلی چه فرآیندی است؟

✔️ با توجه به مطالب عنوان شده در مقاله بالا هدایت تحصیلی فرآیندی است که دانش آموزان را را طبق استعداد هایی که دارند در زمینه انتخاب رشته راهنمایی می نماید. برای دریافت توضیحات کامل تر به مقاله بالا مراجعه فرمایید.



 

2- ✔️ هدف از انجام فرآیند هدایت تحصیلی چیست؟

✔️ هدف از انجام این فرآیند هدایت و راهنمایی درست دانش آموزان در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی مناسب می باشد که در این مقاله به طور مفصل توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ موارد ذکر شده در آئین نامه تحصیلی چه موضوعاتی را شامل می شوند؟

✔️ تمامی جزئیات مربوط به موارد عنوان شده در آئین نامه هدایت تحصیلی در این مقاله به طور کامل بررسی شده است.

منبع : نحوه محاسبه هدایت تحصیلی پایه نهم 1401 -1402

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6DyN
نظرتان را بنویسید