قرص برای سقط جنین

قرص برای سقط جنین
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

رابطه جنسی بخش جدانشدنی زندگی مشترک محسوب می شود. علاوه بر اینکه داشتن رابطه ی جنسی منجر به افزایش رضایت زوجین از زندگی می شود، تنها راه برای بقای نسل نیز می باشد. از این رو اغلب زوجین از شنیدن خبر بارداری مسرور و شادمان می شوند.

با این حال گاهی ممکن است بنا به علل مختلفی زوجین قصد بچه دار شدن نداشته باشند. از این رو سراغ روش های مختلف سقط جنین می روند. قرص برای سقط جنین از روش های رایج برای سقط جنین محسوب می شود. از این رو در این مقاله درباره ی قرص برای سقط جنین، نحوه ی مصرف قرص و عوارض مصرف آن صحبت خواهیم نمود.

 

قرص برای سقط جنین

در حال حاضر سقط جنین در کشور غیر قانونی بوده و تنها در شرایطی مجاز می باشد که بارداری پرخطر باشد و سلامت مادر را تهدید کند. البته در شرایطی که بارداری موجب به تولد نوزاد معلول شود نیز سقط جنین مجاز می باشد. با وجود اینکه سقط جنین غیر قانونی بوده و از لحاظ شرعی نیز مورد تایید نمی باشد، با این حال سالانه تعداد بسیار زیادی از بانوانی که حاملگی ناخواسته داشته اند، اقدام به سقط جنین میکنند. طبق مطالعات و بررسی ها، اقدام به سقط جنین بین دو گروه از بانوان رایج است:

1گروه اول:

بانوانی که یک یا چند فرزند دارند و در حال حاضر علاقه ای به داشتن فرزند دیگری ندارند.

2گروه دوم:

دختران مجردی که در دوران عقد و نامزدی هستند و بنا به دلایل فرهنگی و خانوادگی نمی توانند فرزند خود را به دنیا بیاورند.

روابط نامشروع، هزینه های بالای نگهداری از فرزند، اعتیاد همسر، اختلافات خانوادگی، مشکلات مالی و ... از دیگر علل اقدام به سقط جنین محسوب می شوند.

سقط جنین با قرص از راه های به پایان رساندن بارداری ناخواسته می باشد. با توجه به اینکه از چه قرصی استفاده می شود، روند سقط جنین ممکن است یک الی چند روز طول بکشد. اگرچه استفاده از قرص برای سقط جنین نیز عوارضی دارد، با این حال نسبت به سایر روش ها مثل جراحی روشی ایمن تر محسوب می شود. اسم قرص سقط جنین چیست؟ از پرتکرارترین سوالاتی است که زنانی که دچار بارداری ناخواسته شده اند، می پرسند. قرص میفپریستون یا سایتوتک و متوترکسات رایج ترین انواع قرص برای سقط جنین می باشند.

حتما بخوانید: افسردگی پس از سقط جنین

 

 

 

 

 

زمان مصرف قرص سقط جنین

قرص سایتوتک به عنوان رایج ترین قرص برای سقط جنین نقش موثری در پایان یافتن بارداری های اولیه دارد. در صورتی که قرص سایتوتک در سه ماه نخست بارداری مصرف شود، موجب گشادی دهانه رحم و ریزش دیواره ی آن می شود.

قرص سایتوتک در سه ماهه دوم بارداری نیز قابل مصرف می باشد. در صورتی که در سه ماه دوم بارداری طی سونوگرافی تشخیص داده شود قلب جنین نمیزند و یا حاملگی دوام نمی آورد، قرص سایتوتک به همراه سایر داروها تجویز می شود. سقط جنین با قرص در سه ماهه دوم بارداری نیازمند القای زایمان می باشد و بایستی در بیمارستان و تحت نظر پزشک انجام شود.

سقط جنین با استفاده از قرص در سه ماهه دوم بارداری نیازمند دوز کمتری از دارو می باشد. زیرا دیواره رحم حساس تر می باشد و دوز بالای دارو ممکن است خطرناک باشد.

حتما بخوانید: تفاوت پریود و سقط جنین

 

نحوه مصرف قرص سقط جنین

اولین نکته در مورد نحوه مصرف قرص های سقط جنین این است که بانوانی که قبلا تجربه زایمان سزارین داشته اند، نباید به طور خودسرانه اقدام به مصرف قرص برای سقط جنین نمایند. مصرف خودسرانه ی قرص سقط جنین در این گروه از بانوان ریسک پارگی رحم را افزایش میدهد.

روش مصرف قرص سایتوتک:

قرص سایتوتک به صورت خوراکی و واژینال موجود بوده که استفاده از آن به صورت واژینال موثرتر می باشد. روز اول بایستی یک عدد قرص سایتوتک را به همراه آب قورت دهید. ممکن است پس از مصرف دچار گرفتگی عضلات شکم و خونریزی جزئی شوید. پس از 24 ساعت می توانید دوز دوم قرص را به روش زیر زبانی و واژینال مصرف نمایید.

برای مصرف زیر زبانی بایستی بعد از نوشیدن مقدار مناسب آب، 4 عدد قرص را زیر زبان قرار دهید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا قرص جذب شود. پس از نیم ساعت می توانید بقایای قرص را با آب قورت دهید. در صورتی که پس از مصرف قرص استفراغ کردید، بایستی مجددا قرص را مصرف کنید. زیرا قرص جذب بدن نشده است.

قرص برای سقط جنین

برای مصرف واژینال نیز بایستی 24 ساعت بعد از مصرف دوز اول، با دست هایی تمیز 4 عدد قرص را درون واژنتان قرار دهید. توصیه می کنیم قبل از مصرف قرص ادرار کنید تا مثانه خالی شود. تا نیم ساعت بعد از مصرف قرص دراز بکشید و سرپا نایستید. خونریزی نسبتا سنگین بعد از مصرف این قرص نشان دهنده ی سقط جنین می باشد. در صورت عدم خونریزی 48 ساعت بعد از مصرف قرص، با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز مصرف قرص با دوز مناسب تجویز شود.

روش مصرف قرص متوترکسات:

داروی متوترکسات در بازار به صورت قرص و آمپول وجود دارد که اغلب آمپول آن مصرف می شود. برای سقط جنین با قرص متوترکسات بایستی دوز مورد نیاز آن با توجه به زمان بارداری تزریق شود. 14 الی 42 روز بعد از تزریق سقط جنین اتفاق می افتد.

حتما بخوانید: بارداری پس از سقط جنین

عوارض قرص سقط جنین

اگرچه سقط جنین با قرص در مقایسه با روش های سقط جنین با جراحی، یک روش ایمن محسوب می شود، با این حال عوارضی نیز به دنبال دارد. توصیه ما به همه خانم های باردار این است که هرگز بدون مشورت با پزشک اقدام به سقط عمدی جنین ننمایند.

در صورتی که 70 روز از حاملگی گذشته، حاملگی مولار بوده، زن باردار دچار مشکلات غده آدرنال یا قلب و کلیه بوده و یا مادر از داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کند بهتر است مصرف قرص سقط جنین حتما با مشورت پزشک انجام شود.

عوارض شایع مصرف قرص سقط جنین:

تب و لرز تا 40 درجه، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل درد و دل پیچه از عوارض کوتاه مدت مصرف قرص سقط جنین محسوب می شود. این عوارض اغلب چند ساعت پس از مصرف قرص برطرف می گردد.

دیگر عوارض سقط جنین با قرص:

سوراخ شدن رحم، سرطان دهانه ی رحم، سرطان پستان، پارگی دهانه ی رحم، جفت سر راهی، تشکیل غیر نرمال جفت، به دنیا آمدن فرزند معلول در بارداری های بعدی، بارداری خارج از رحم، بیماری های التهابی لگن، التهاب بافت رحم و عفونت رحم از دیگر عوارض مصرف قرص های سقط جنین میباشد.

عوارض نادر مصرف قرص سقط جنین:

در موارد نادر مصرف قرص سقط جنین ممکن است منجر به واکنش آلرژیک، سقط جنین ناقص، شکست در سقط جنین، ایجاد لخته خون در رحم و خونریزی های شدید و غیرطبیعی شود.

عوارض فوق اغلب با دارو و پاره ای از دیگر روش ها درمان می شوند.

برای به حداقل رساندن عوارض ناشی از مصرف قرص، بعد از مصرف قرص برای سقط جنین موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

در صورتی که بعد از مصرف قرص دچار خونریزی شدید شدید و در طول یک ساعت نیاز به مصرف دو عدد پد بهداشتی داشتید.

چند ساعت بعد از مصرف قرص لخته های خون بزرگ و غیر طبیعی از واژن خارج شدند.

درد و ناراحتی شدید و تسکین ناپذیر در ناحیه ی شکم

تب شدید

تهوع، اسهال و استفراغی که حتی یک روز بعد از مصرف قرص ادامه یابد.

خروج ترشحات غیرطبیعی و بد بو از واژن

در ادامه بخوانید: علائم سقط جنین

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ قرص برای سقط جنین چیست؟

✔️ سقط جنین با قرص از راه های به پایان رساندن بارداری ناخواسته می باشد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.



 

2- ✔️ زمان مصرف قرص سقط جنین چیست؟

✔️ قرص های ضد بارداری را برای جلوگیری از آسب و عوارض بیشتر و یا نتیجه ندادن باید در زمان مشخص مصرف کرد که در متن مقاله مطرح شده است.



 

3- ✔️ نحوه مصرف قرص سقط جنین چیست؟

✔️ اولین نکته مهم در مصرف قرص این بوده که نباید به طور خودسرانه اقدام به مصرف قرص برای سقط جنین نمایند که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : قرص برای سقط جنین

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m1q0
نظرتان را بنویسید