پریز هوشمند و کاربردهای آن

پریز هوشمند و کاربردهای آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
electronic-panel

یکی از جدیدترین امکانات در حیطه اتوماسیون خانگی، استفاده از پریزهای هوشمند برای کنترل لوازم برقی غیرهوشمند از راه دور است. این ابزارها باعث می‌شود کاربر به‌راحتی لوازم برقی را با کمک اپلیکیشن های تلفن همراه کنترل کند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید یک وسیله برقی ساده را آپدیت کرده و آن را به خانه هوشمند خود اضافه کنید. این ابزارها کاربردهای مختلفی رادارند و همین‌طور انواع گوناگونی از آن به‌وسیله شرکت‌های مختلف ساخته‌شده است. در ادامه پریزهای هوشمند و کاربردهای آن‌ها را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

پریز هوشمند چیست؟

پریزهای هوشمند ازلحاظ ظاهری فرقی با پریزهای معمولی ندارد اما نوع عملکرد آن‌ها با همدیگر متفاوت است. برای نصب پریزهای معمولی حتماً باید قوطی گذاری کرده و از لوله‌های خرطومی استفاده کرده و سیم‌کشی ساختمان را عوض کنید اما برای نصب پریزهای هوشمند انجام دادن هیچ‌کدام از این موارد لازم نیست، حتی نیازی به‌عوض کردن آن‌ها با پریزهای معمولی را ندارید و فقط لازم است دوشاخه پریزهای هوشمند را به پریزهای قدیمی وصل کنید.

بعدازآن هر وسیله‌ای که پریز هوشمند وصل شده باشد را می‌توانید با کمک اپلیکیشنی که بر روی تلفن همراه نصب می‌شود از هر فاصله‌ای کنترل کنید. اپلیکیشن ذکرشده بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف مثل اندروید و آی او اس کار می‌کند. حال با کمک این اپلیکیشن می‌توانید به‌راحتی لامپ، تلویزیون، لوازم صوتی، چای‌ساز، پلوپز، قهوه‌جوش و دیگر لوازم‌های خانگی متصل به آن را کنترل کنید.

این دستگاه نیز مثل تابلوهای برق جزو وسایل محافظتی و کاربردی در خانه محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که قیمت تابلو برق ساختمانی مثل پریزهای هوشمند بسته به موارد مختلفی می‌تواند متفاوت باشد.

کاربردهای پریز هوشمند

هوای خنک خانه

در روزهای گرم تابستان که افراد هرروز به دلایل مختلفی به بیرون از خانه می‌روند و در زمان بازگشت به یک‌خانه گرم وارد می‌شوند، شما به‌راحتی می‌توانید با نصب کلید و پریزهای هوشمند این امکان را ایجاد کنید که سیستم سرمایشی خانه خود را به این پریزها متصل کرده و نصب کنید و در موقع نزدیک شدن به خانه آن‌ها را روشن کنید تا موقع ورود از هوای خنک حاکم بر خانه لذت ببرید.

افزایش آسایش خاطر و ذهن افراد

اگر شما نیز حافظه خوبی ندارید و به‌راحتی جزئیات را فراموش کنید، برای مثال همیشه وسیله‌ای را روشن می‌گذارید یا شک دارید که روشن گذاشته‌اید، پریزهای هوشمند بهترین راه‌حل شما برای این مسئله است با کمک نصب این پریزها می‌توانید از راه دو وسیله‌های مختلف خانگی خود را کنترل کرده و روشن بودن یا خاموش بودن آن‌ها را به‌راحتی از طریق اپلیکیشن بررسی کنید.

شروع پخت غذا از بیرون از خانه

یکی از کاربردهای مفید پریزهای هوشمند کمک به روند آشپزی و پختن غذاها است. شما می‌توانید مواد غذایی را درون پلوپز قرار دارید و از بیرون از خانه آن را روشن کنید تا در زمان رسیدن شما به خانه غذا آماده‌شده و بتوانید به‌راحتی و بدون صرف وقت دوباره برای پختن غذا آن را میل کنید.

کنترل و مدیریت سیستم روشنایی خانه

یکی از بهترین کاربردهای پریز هوشمند روشن کردن چراغ‌های خانه در موقع بیرون بودن از خانه است. برای این کار تنها لازم است چند لامپ خانه خود را به پریز وصل کنید. شما می‌توانید چراغ‌ها را برای مدت‌زمانی روشن گذاشته و بعدازآن در زمان دلخواه دوباره آن‌ها را خاموش‌کنید.

آماده کردن چای و قهوه

اگر دوست دارید هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شوید، چای یا قهوه شما آمده باشد و منتظر آماده شدن آن نباشید. می‌توانید با کمک پریز هوشمند چای‌ساز و یا قهوه ساز خود را به‌نوعی تنظیم کنید که تا در زمان تعیین‌شده آب را جوش آورده و از این طریق روند آماده شدن چای در زمان بیدار شدن شما بسیار سریع‌تر از قبل باشد.

گرم کردن هوای خانه

اگر در فصول سرد سال هستید می‌توانید با کمک پریزهای هوشمند، قبل از وارد شدن به خانه و یا یک اتاق سیستم گرمایشی را روشن کنید تا زمانی که وارد می‌شوید از هوای گرم استفاده کنید.

ایجاد محدودیت‌های انتخابی در دسترسی کودکان به اینترنت

این دستگاه احتیاج به یک دستگاه دیگر دارد و آن دستگاه را می‌توانید به یک پریز هوشمند وصل کنید تا در صورت فعال شدن دستگاه‌های الکترونیکی کودکان، امکان کنترل دستی یا اتوماتیک بر روی آن فراهم شود.

کلید هوشمند

روشن و خاموش کردن سیستم‌های صوتی خانه

شما می‌توانید با کمک پریزهای هوشمند و از طریق اپلیکیشن نصب‌شده بر روی تلفن‌های همراه، تبلت و غیره، سیستم‌های صوتی موجود در خانه خود را کنترل کنید به‌طوری‌که در زمان دلخواه خود اقدام به روشن یا خاموش کردن آن‌ها کنید.

قابل‌دسترس شدن پریزهای مخفی خانه

بعضی مواقع پریزها در مکان‌های قرار دارند که امکان دسترسی به آن‌ها محدودشده است، برای مثال ممکن است در زیر پله‌ها، پشت کابینت و کمدها و دیگر موارد قرارگرفته باشند، به همین دلیل دسترسی به آن‌ها سخت است و اگر لازم است چیزی را از برق بکشیم کار سختی را در پیش داریم. برای حل این مشکل می‌توان از پریزهای هوشمند استفاده کرد به‌طوری‌که شما یک‌بار پریزهای هوشمند را نصب می‌کنید و به‌طور دائمی هر زمان لازم داشتید آن‌ها روشن یا خاموش می‌کند.

شارژ کردن دستگاه‌های مختلف

همه ما در طی روز احتیاج به شارژ کردن تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ خودداریم و بیش‌تر موارد با شارژ کردن زیاد این دستگاه‌های الکترونیکی باعث آسیب دیدن باتری‌های آن‌ها می‌شویم. با کمک پریزهای هوشمند علاوه بر این‌که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید بلکه می‌توانید از این مشکل نیز جلوگیری کنید.

مهم‌ترین مزایای پریزهای هوشمند

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

از مزیت‌های استفاده از این دستگاه برای خانه‌های هوشمند، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. با کمک اپلیکیشن مخصوص این دستگاه می‌توانید میزان مصرف انرژی هرکدام دستگاه‌های متصل به پریز هوشمند را به‌صورت لحظه‌ای و با جزئیات دقیق مثل کیلووات در ساعت مشاهده کرده و اقدام به مدیریت آن‌ها کنید.

حفظ امنیت افراد حاضر در خانه

یکی از مزیت‌های استفاده از پریز هوشمند، تأمین امنیت و حفظ ایمنی افراد ساکن در خانه مخصوصاً کودکان است. با کمک این پریزها به‌هیچ‌وجه تماس‌های ناگهانی با برق رخ نمی‌دهد چراکه کلاهک مخصوصی برای زمان‌هایی که از این دستگاه استفاده نمی‌کنید وجود دارد و این مسئله می‌تواند جلوی آسیب‌های احتمالی را گرفته و امنیت افراد را حفظ کند.

امکان کنترل از راه دور

درنهایت می‌توان گفت با وصل کردن پریز هوشمند به دستگاه‌های مختلف مثل کنسول‌های بازی، تلویزیون‌های موجود در اتاق فرزندتان می‌توانید از راه دور، تایم بازی آن‌ها و یا تماشای تلویزیون را مشخص کنید و مدت‌زمان روشن ماندن دستگاه را کنترل کنید.

سخن پایانی

پریز هوشمند یکی از ابزارهای کاربردی در خانه‌های هوشمند است. این پریزها در مدل‌های توکار و روکار قابل‌دسترس هستند. همان‌طور که در این مقاله گفتیم کاربرد و مزیت‌های این دستگاه بسیار بالا است و شما می‌توانید با کمک آن دستگاه‌های مختلف خانه خود را از راه دور کنترل کنید. تابلوهای برق نیز جزو دیگر وسایل محافظتی هستند و می‌توانید در کنار استفاده از پریز هوشمند، امنیت دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی خود را با تابلو برق تأمین کنید. برای خرید تابلو برق توصیه می‌کنیم از گروه فنی مهندسی پرشین تکنیک کمک بگیرید.

منبع

برچسب ها
نظرتان را بنویسید