معافیت کفالت سربازی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
معافیت کفالت به آن دسته از مشمولانی تعلق می گیرد که سرپرست خانوار محسوب شوند. از انواع معافیت کفالت می توان به معافیت کفالت پدر و مادر، معافیت کفالت خواهر و برادر، معافیت کفالت پدربزرگ یا مادربزرگ اشاره کرد. دریافت هر یک از این معافیت ها دارای شرایط خاصی بوده که در برخی از آن ها مشمول باید فاقد غیبت سربازی باشد.




معافیت کفالت یکی از انواع معافیت های سربازی است که مشمولان می توانند از تسهیلات مربوط به آن استفاده کنند. معافیت کفالت به دسته های متفاوتی تقسیم بنده شده که مشمولان با توجه به شرایط خود باید بدانند در کدام دسته جای داشته و چگونه می توانند معافیت کفالت مورد نظر خود را دریافت کنند. اما معافیت کفالت چیست؟ شرایط معافیت کفالت سربازی شامل چه مواردی است؟

در یک تعریف کلی معافیت کفالت به مشمولانی داده می شود که سرپرست خانوار باشند. انواع معافیت کفالت دارای شرایط خاصی است که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا اعلام می کند. در ادامه این مقاله شما را با شرایط انواع معافیت کفالت آشنا می کنیم. لازم به ذکر است که بعضی از این معافیت ها جزو معافیت های دائم سربازی محسوب می شوند، ولی بعضی از آن ها جزو معافیت های موقت سربازی هستند. در معافیت های موقت، مشمول باید پس از اتمام زمان معافیت خود به خدمت سربازی مشرف شود.



معافیت کفالت و انواع آن
معافیت کفالت نظام وظیفه یک معافیتی است که مشمولان به واسطه پدر، مادر، خواهر، برادر و پدربزرگ خود از انجام خدمت سربازی معاف می شوند. البته برای گرفتن این نوع از معافیت باید دارای شرایط معافیت کفالت سربازی باشید. پس مانند دیگر معافیت ها، این معافیت هم دارای شرایط خاصی است و به راحتی نمی توان آن را دریافت کرد.

قوانین مربوط به معافیت های سربازی در هر سال تغییر می کند. به همین منظور لازم است که قبل از هر اقدامی برای دریافت معافیت از قوانین به روز سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مطلع باشید. در جدول زیر انواع معافیت کفالت سربازی را برای آشنایی شما عزیزان دسته بندی کرده ایم و در ادامه مقاله در رابطه با شرایط معافیت های سربازی هر کدام از آن ها صحبت خواهیم کرد. این شرایط، از جمله شرایطی است که اخیرا سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای مشمولان وضع کرده است.



ردیف انواع معافیت کفالت
1 پدر و پدربزرگ دارای سن بالای 75 سال
2 پدر دارای سن کمتر از 75 سال، ولی نیازمند مراقبت فرزند
3 مادر فاقد همسر
4 خواهر فاقد همسر، فرزند و پدر
5 برادر صغیری که کمتر از 18 سال سن داشته باشد.
6 برادر دارای سن بالای 18 سال فاقد همسر، شغل پدر و نیازمند مراقبت برادر
7 معافیت جد (پدربزرگ فاقد همسر و فرزند و نیازمند مراقبت)
8 معافیت جد (مادربزرگ پدری یا مادری فاقد همسر و فرزند)
9 معافیت فرزند صغیر مشمول
10 معافیت فوت پدر یا برادر مشمول در زمان خدمت
11 معافیت برادر حین خدمت مشمول (دو برادر به طور همزمان خدمت کنند)
بیشتر بخوانید: مدت زمان خدمت سربازی



معافیت کفالت پدر
همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، معافیت پدر به دو دسته تقسیم می شود که هر کدام از این معافیت ها شرایط خاصی دارد. مشمولان برای گرفتن معافیت سرپرستی پدر باید فاقد غیبت سربازی باشند.



پدر دارای کهولت سن: اگر پدری دارای سن بالای 75 سال باشد، مشمول به راحتی می توانند معافیت دائم سربازی را دریافت کند؛ ولی اگر پدر کمتر از 75 سال سن داشته باشد، در صورتی مشمول می تواند معافیت دائم سربازی را دریافت کند که پدر نیازمند مراقبت باشد.



پدر نیازمند مراقبت در هر سنی: در مواقعی که پدر کمتر از 75 سال سن دارد و نیازمند مراقبت است، مشمول درخواست خود را ثبت می کند و شورای پزشکی نظام وظیفه باید در رابطه درخواست مشمول پاسخ بدهد. در مواقعی که درخواست مشمول مورد تایید شورای پزشکی واقع شود، مشمول از انجام خدمت نظام وظیفه به طور دائم معاف می شود.

بیشتر بخوانید: معافیت دائم سربازی
معافیت کفالت مادر
برای گرفتن این نوع معافیت سه شرط اصلی برای مادر مشمول وجود دارد. اگر مادر مشمول دارای یکی از این سه شرط نباشد، معافیت سربازی در کار نخواهد بود. معافیت کفالت مادر از آن دسته از معافیت های دائم سربازی است که اگر مورد تایید نظام وظیفه قرار گیرد، مشمول از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می شود. برای دریافت این نوع از معافیت، مشمول باید فاقد غیبت باشد.

سه شرط کلی مادر برای دریافت این معافیت به شرح زیر می باشد. این سه شرط شوهر نداشتن مادر مشمول را اثبات می کند.

شوهر مادر یا در اصل پدر مشمول فوت کرده باشد.

مادر مشمول از شوهر خود طلاق قطعی گرفته باشد.

مادر مشمول به هیچ وجه نباید ازدواج مجدد داشته باشد. حتی اگر پدر مشمول فوت کرده باشد یا پدر و مادر آن طلاق گرفته باشند، ولی مادر مجددا ازدواج کرده باشد؛ دریافت معافیت سربازی دائم برای مشمول امکان پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی


معافیت کفالت خواهر و برادر
معافیت خواهر نیز مانند معافیت مادر و پدر دارای شرایط خاصی است که مشمول باید قبل از هر اقدامی از آن مطلع باشد. شرط اصلی معافیت کفالت خواهر این است که خواهر مشمول هیچ سرپرستی نداشته باشد، اما برای آشنایی بیشتر به شرایط زیر که مربوط به معافیت خواهر است، دقت کنید.



مشمول باید تنها برادر تنی خواهر خود باشد. البته اگر خواهر مشمول دارای برادر دیگری کوچک تر از 18 سال باشد، باز هم مشمول بالای 18 سال می تواند از این تسهیلات استفاده کند.

پدر خواهر مشمول فوت کرده باشد، یا پدر و  مادر مشمول طلاق گرفته باشند.

خواهر مشمول فاقد همسر باشد، یعنی یا ازدواج نکرده باشد، یا طلاق گرفته باشد و یا همسر وی فوت کرده باشد.

خواهر مشمول نباید فرزند پسر سالم داشته باشد.

معافیت برادر، مانند معافیت پدر به دو دسته تقسیم می شود. قرار گرفتن برادر مشمول در هر یک از دو دسته، به منزله معافیت مشمول می باشد.

اگر برادر مشمول کمتر از 18 سال سن داشته باشد و فاقد پدر باشد، مشمول سرپرست وی محسوب می شود. البته شرط سرپرستی مشمول این است که تنها برادر صغیر باشد.

اگر برادر مشمول دارای سن بالای 18 سال باشد، ولی نیاز به مراقبت داشته باشد، امکان دریافت معافیت سربازی برای مشمول وجود دارد. در این دسته از معافیت کفالت، برادر ناتوان باید فاقد همسر، فرزند و پدر باشد.

بیشتر بخوانید: معافیت سربازی دانشجویان
معافیت کفالت پدربزرگ و مادربزرگ
در شرایط خاصی نوه، سرپرست پدربزرگ یا مادربزرگ تنی خود محسوب می شود و در این صورت مشمول می تواند معافیت دائم از خدمت سربازی را بگیرد. معافیت پدربزرگ و مادربزرگ پدری یا مادری دارای شرایط خاصی است که در زیر برای شما توضیح داده شده است.



معافیت مادربزرگ:  اگر مادربزرگ مشمول فاقد فرزند (دختر یا پسر) باشد و فاقد شوهر (شوهر وی فوت کرده باشد یا از یکدیگر طلاق گرفته باشند) باشد، نوه او سرپرست وی محسوب می شود و می تواند معافیت دائم سربازی دریافت کند.



معافیت پدربزرگ: اگر پدربزرگ مشمول فاقد فرزند (دختر یا پسر) باشد و طبق نظر شورای پزشکی نظام وظیفه نیاز به مراقبت داشته باشد یا دارای کهولت سن (بالای 75 سال) باشد، مشمول سرپرست وی محسوب می شود و وظیفه مراقبت از پدربزرگ خود را بر عهده دارد. در این صورت مشمول می تواند معافیت دائم سربازی را دریافت کند.

بیشتر بخوانید: معافیت سربازی دانش آموزان
معافیت کفالت فرزند صغیر
در حالت عادی اگر مشمول ازدواج کرده باشد و پس از ازدواج خود بخواهد برای اعزام به سربازی خود را آماده کند، هیچ منعی برای او وجود نخواهد داشت. حتی اگر مشمول دارای فرزند دختر یا پسر باشد باید به خدمت سربازی برود؛ اما در شرایط خاصی مشمول دارای فرزند صغیر می تواند معافیت دائم سربازی دریافت کند.

اگر مشمولی دارای فرزند صغیر باشد و همسر وی فوت کرده باشد، می تواند معافیت دائم سربازی را دریافت کند. دریافت این نوع از معافیت به شرطی است که فرزند مشمول صغیر باشد و مشمول مجدد ازدواج نکرده باشد. اگر مشمولی بعد از فوت همسر خود ازدواج کنند، حتی اگر فرزند صغیر داشته باشد، نمی تواند این معافیت سربازی را دریافت کند؛ چرا که یکی از بندهای معافیت را نقص کرده است.

البته طبق قانون نظام وظیفه، اگر همسر مشمول بعد از ازدواج معلول شده باشد و نیاز به مراقبت داشته باشد باز هم مشمول می تواند معافیت دائم سربازی را دریافت کند.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی
فوت پدر یا برادر مشمول در حین خدمت
اگر سربازی در حین خدمت نظام وظیفه فوت کند، برادر یا فرزند وی می توانند از انجام خدمت سربازی معاف شوند. شرط دریافت معافیت سربازی برای برادر یا فرزند سرباز فوت شده این است که سربازی در حین خدمت مقدس سربازی فوت کند.

اگر پدر یک خانواده در حین خدمت فوت کند، یکی از پسران وی از خدمت سربازی معاف می شود. اگر هم پسر یک خانواده در حین خدمت فوت کند، یکی از برادران وی از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می شود.

در بعضی از مواقع دو برادر یک خانواده به طور همزمان باید به خدمت سربازی اعزام شوند، سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای این دسته از خانواده ها تسهیلاتی را فراهم نموده است. به طوری که اگر یکی از برادران در حین خدمت سربازی باشد، برادر دیگر وی می تواند تا اتمام خدمت سربازی برادر خود، زمان اعزام به سربازی خود را بدون هیچ غیبتی به عقب بیندازد.

البته شرط برخورداری از این معافیت، بدون غیبت بودن هر دو برادر است. حتی اگر یکی از برادران دارای غیبت سربازی باشد، برادر دیگر نمی تواند از این معافیت استفاده کند. معافیت برادر حین خدمت جزو معافیت های سربازی موقت محسوب می شود.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا می توانند انواع معافیت سربازی کفالت را برای مشمولان توضیح داده و آن ها را برای دریافت آن از نظام وظیفه راهنمایی می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

در ادامه بخوانید: استعلام معافیت تحصیلی



سوالات متداول


1- نحوه دریافت معافیت کفالت نظام وظیفه چیست ؟
معافیت کفالت انواع مختلفی نظیر کفالت پدر، مادر، فرزند و ... دارد که مشمول بر اساس شرایط آن ها باید به دریافت معافیت اقدام نماید.




2- شرایط دریافت معافیت کفالت سربازی چیست ؟
شرایط معافیت کفالت بسته به نوع کفالت انتخابی متفاوت است، به طور مثال دربرخی از آن ها مشمول باید فاقد غیبت سربازی باشد.




3- آیا از طریق معافیت کفالت می توان به طور دائم از خدمت سربازی معاف شد ؟
در صورتی که مشمول وظیفه مراقبت از نزدیکان خود را داشته باشد و یا پزشک معتمد نظام وظیفه تایید کند، امکان نعافیت دائم وجود دارد که در متن مقاله جزئیات هر یک از معافیت های کفالت به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : معافیت کفالت سربازی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gmR6
نظرتان را بنویسید