ارسال اظهارنامه مالیاتی

ارسال اظهارنامه مالیاتی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
اظهار نامه مالیاتی یک کارنامه مالی محسوب می شود که تجار، کسبه و شرکت های تجاری باید هر ساله نسبت به تکمیل و تسلیم آن به اداره مالیات اقدام کنند که بر اساس آن میزان مالیاتی که لازم است پرداخت شود، مشخص می شود. مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400، برای اشخاص حقیقی، تا پایان مرداد و برای اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه 1400 بوده و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 طبق روال سال های گذشته، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور امکان پذیر خواهد بود.

برای مشاوره ثبت نام اظهار نامه مالیاتی 1400

به طور کلی مالیات انواع و اقسام مختلفی دارد که به دو دسته کلی مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شود . یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر درآمد است که بر طبق آن تجار و شرکت های تجاری باید در انتهای هر سال مالی ، میزان درآمد ، سود ، زیان ، هزینه ها و ... را به مرجع ذی ربط یعنی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند .

اظهارنامه مالیاتی نوعی کارنامه مالی است که هر ساله به اداره مالیات توسط شرکت های تجاری و تجار  تقدیم می شود. در واقع براساس این اظهار نامه های مالیاتی ، مالیات اصناف و تجار و شرکت های تجارتی مشخص می شود . از سال 1391 این اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی بارگذاری شده و در دسترس اداره مالیات قرار داده می شود .

از آن جایی که ارسال اظهارنامه مالیاتی، هر ساله دارای مهلت خاصی بوده و همچنین برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، باید به ترتیب خاص و مقرر اقدام نمود، در ادامه به این پرسش ها پاسخ می دهیم که اظهارنامه مالیاتی 1400 چگونگی تنظیم می شود و در ادامه به نحوه ثبت نام اظهار نامه مالیاتی 1400 خواهیم پرداخت.




اظهار نامه مالیاتی چیست
اظهارنامه مالیاتی یک کارنامه مالی است که اشخاص حقیقی مانند تجار و کسبه یا اشخاص حقوقی مانند شرکت های تجاری در جهت محاسبه دقیق مالیات، در اختیار توسط اداره امور مالیاتی کشور، قرار می دهند. در واقع اظهار نامه هر ساله برای همان سال مالیاتی تنظیم می شود که از یک فروردین هر سال آغاز شده و تا 29 اسفند ماه ادامه می یابد که البته این مسئله در خصوص اشخاص حقیقی صادق است و در مورد اشخاص حقوقی ، اگر سال مالی شرکت در اساسنامه با سال مالیاتی متفاوت است ، درآمد سال مالیاتی به موجب اساسنامه شرکت مبنای تعیین مالیات قرار داده می شود .

ارائه اظهارنامه یک وظیفه قانونی برای تاجرها و شرکت ها محسوب شده و در صورتی که شرکت ها و تجار در انجام این وظیفه کوتاهی یا تقلب کنند مشمول جریمه های مالیاتی و مجازات های در نظر گرفته شده در قانون خواهند شد.

بیشتر بخوانید: فرم های اظهارنامه مالیاتی







چگونگی تنظیم اظهار نامه مالیاتی 1400
تا قبل از سال 1391 ، اظهارنامه های مالیاتی به صورت کاغذی در فرم های پیش آماده تهیه می شد که مودیان مالیاتی می بایست این فرم ها را از مراکز مربوطه خریداری کرده و نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی خود در این فرم های پیش آماده اقدام می کردند اما از آنجا که این فرآیند بسیار زمان بر و پر هزینه بود ، از سال 1391 بنا شد تا اظهار نامه های مالیاتی به صورت الکترونیکی و از طریق مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir که زیر مجموعه سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir می باشد، تکمیل و ارسال شود . بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری مودیان مالیاتی 1400 نبوده و این فرآیند به صورت غیر حضوری انجام می گیرد .

بعد از آنکه اظهارنامه مالیاتی 1400 به صورت الکترونیکی تکمیل و ارسال شد، شرکت ها و تاجر باید در فرصت قانونی که به آن ها داده می شود نسبت به ارائه دفاتر قانونی خود به اداره مالیات اقدام کنند. این دفاتر شامل دفتر روزنامه و دفتر دارایی است که اطلاع از نحوه کار و تنظیم آن ها برای تمام مودیان الزامی است.

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام اظهار نامه مالیاتی


مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400
مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، هر ساله برای اشخاص حقیقی، خرداد ماه و برای اشخاص حقوقی، تیرماه می باشد؛ اما با توجه به شیوع کرونا و در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از تجمع مودیان در ادارات مالیاتی، به موجب ابلاغیه سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 99 اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه و اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه تمدید گردید.

در مورد مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400، اگرچه هنوز اطلاعیه رسمی سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با مهلت قطعی  ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 اعلام نشده است، اما با توجه به ادامه شیوع بیماری کرونا در کشور و لزوم حفظ سیاست های مربوط به فاصله گذاری اجتماعی، می توان پیش بینی نمود که مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 نیز برای اشخاص حقیقی، تا پایان مرداد و برای اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه تعیین گردد.

لازم به ذکر است که بعد از ارسال اظهار نامه های مالیاتی در صورتی که اشکالی در تکمیل این اظهارنامه وجود داشته باشد ، مودیان تا مدت 30 روز مهلت ویرایش و رفع نقص از آن را دارند .

اظهار نامه های مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی بعد از تسلیم به سازمان امور مالیاتی، توسط اداره دارایی رسیدگی شده و پس از آن اداره دارایی تا سه ماه فرصت دارد که بررسی های مربوط به رسیدگی خود را در قالب یک برگه تشخیص به مودی مالیاتی اعلام کند که برگه تشخیص نیز قابل اعتراض است و مودیان می توانند در مهلت تعیین شده نسبت به این برگه ، اعتراض کنند .

بیشتر بخوانید: مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی


مهلت ثبت نام  اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1400
مالیات بر ارزش افزوده در ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده تعریف شده است. طبق این ماده: " ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا  تحصیل شده در یک دوره معین می‌باشد." مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده کلاهای فروخته شده و خدمات ارائه شده، هر سه ماه یکبار و با پایان فصل، حداکثرظرف پانزده روز از پایان آن فصل می باشد.

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1400 دوره سه ماه زمستان سال گذشته، 15 فروردین ماه 1400 بود، اما سازمان امور مالیاتی، به دلیل شرایط خاص گسترش بیماری کرونا در کشورمان، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده دوره سه ماه زمستان سال گذشته را تا 15 اردیبهشت ماه سال 1400 تمدید نموده و بنابراین مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1400، 15 اردیبهشت ماه می باشد.

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه اشخاص حقیقی
نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400
بعد از توضیح چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1400 و همچنین مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400، اکنون در این بخش از مقاله، به توضیح نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 می پردازیم. ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی چهار مرحله دارد که شامل پیش ثبت نام الکترونیکی ، ثبت نام الکترونیکی ، راستی آزمایی اطلاعات و مرحله نهایی می شود . برای انجام پیش ثبت نام در این سامانه باید مراحل ذیل را به ترتیب انجام دهید :

1ابتدا عبارت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی و یا نشانی tax.gov.ir را در یک مرورگر اینترنتی جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شوید .







2 بعد از ورود به صفحه اصلی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی چند گزینه برای شما نمایش داده می شود که از بین آن ها باید گزینه ثبت نام الکترونیک را انتخاب کنید .







3بعد از انتخاب گزینه ثبت نام الکترونیک ، در بالای صفحه چند بند را در مورد مراحل ثبت نام مشاهده می کنید که بعد از مطالعه آن ها باید در پایین صفحه گزینه ورود به ثبت نام را فعال کنید .







4 در مرحله اول پیش ثبت نام باید شماره ملی مودی مالیاتی را وارد کنید و بعد از درج کلمه امنیتی ، گزینه ورود به ثبت نام را فعال کنید .







5در مرحله دوم باید از بین گزینه های بالای صفحه گزینه پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید .







6بعد از ورود به صفحه پیش ثبت نام جدید ، لازم است برای ادامه مراحل ثبت نام کد پستی و شماره همراه مودی مالیاتی را وارد کرده و بعد از درج عبارت امنیتی گزینه پیش ثبت نام جدید را فعال کنید .







پس از تکمیل مراحل ثبت نام می توانید برای پر کردن فرم های اظهار نامه های مالیاتی و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی از نرم افزار اظهارنامه مالیاتی استفاده کنید. نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی در بخش بعد توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir


نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی
نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی به این ترتیب است که باید ابتدا نرم افزار اظهارنامه های مالیاتی را دانلود نموده و برای استفاده از نرم افزار اظهارنامه مالیاتی لازم است تا قبلا در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام نموده و کد رهگیری دریافت کرده باشید. پس از پر کردن هر فیلد در فرم الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی در نرم افزار، از صحت آن مطمئن شوید و سپس آن را برای سازمان امور مالیاتی ارسال نمایید 

1 نرم افزار مالیات ها را باز نموده و گزینه اظهارنامه های جدید را انتخاب کنید.







2 با توجه به نوع شخص، حقیقی و حقوقی و گروه مالیاتی،اول،دوم یا سوم، و شریکی یا انفرادی بودن، گزینه مناسب را انتخاب نمایید.







3مطابق تصویر زیر اطلاعات پرونده خود را انتخاب کنید.







4 صفحه ای مطابق صفحه ی زیر برای تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی برای شما باز می شود. کادر های سفید، قابل ویرایش و کادر های زرد، غیر قابل ویرایش می باشند.







به خاطر داشته باشید همه گزینه های مربوط به اظهارنامه های مالیاتی را با دقت و به صورت کامل تکمیل کنید تا برای شما یا شرکت شما مسئولیتی به بار نداشته باشد.

در ادامه بخوانید: دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی


آخرین اخبار مرتبط با اظهارنامه مالیاتی



16 اردیبهشت 1400

بر اساس دستورالعمل شماره 504 مورخ 8 / 2 / 1400بانک مرکزی، اشخاص حقیقی که تعداد سکه خریداری شده توسط آنها در سال 99 ،حداکثر ( 105 ) قطعه سکه  باشد، از تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می باشند

1 اردیبهشت 1400

با توجه به بند 10 بخشنامه بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، صادره از سوی سازمان امور مالیاتی، جرائم مربوط به عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیز مشمول این بخشنامه بوده و در صورت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مشمول بخشودگی می گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد  ثبت نام اظهار نامه مالیاتی 1400 در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام اظهار نامه مالیاتی 1400 پاسخ دهند .

سوالات متداول


1- چه کسانی ملزم به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 هستند ؟
به طور کلی اشخاص حقیقی مانند تجار یا کسبه و اشخاص حقوقی مانند شرکت های ملزم هستند که اظهارنامه مربوط به سال مالیاتی 1400 را تکمیل کرده تا نسبت به تعیین میزان مالیات آن ها اقدام شود که جزئیات مربوط به آن در مقاله آمده است .


2- مهلت ثبت نام اظهارنامه 1400 تا چه زمانی است؟
مهلت ثبت نام اظهارنامه 1400 برای اشخاص حقیقی، تا پایان مرداد و برای اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه 1400 بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


3- پس از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی به چه شکل است؟
برای پرکردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی کافی است به نرم افزار اظهارنامه های مالیاتی مراجعه بنمایید که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : ارسال اظهارنامه مالیاتی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/pJ2X
نظرتان را بنویسید