معافیت طلاق سربازی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
اگر پدر و مادر مشمولی که یگانه فرزند ذکور خانواده می باشد از یکدیگر طلاق گرفته باشند، مشمول می تواند از شرایط معافیت طلاق استفاده کند و به صورت دائم از سربازی معاف شود. البته برای دریافت معافیت طلاق والدین، شرایطی نیز وجود دارد که مهم ترین آن گذشت 30 ماه از تاریخ طلاق است.




یکی از انواع معافیت های سربازی، معافیت کفالت می باشد. معافیت کفالت خود در دسته بندی های مختلفی وجود دارد. به طور مثال افراد می توانند به علت سرپرست خانوار بودن (یگانه فرزند ذکور) معافیت کفالت دریافت کنند. یکی از انواع معافیت ها که در دسته معافیت کفالت قرار می گیرد، معافیت طلاق والدین می باشد که به آن دسته از مشمولانی تعلق می گیرد که مادر و پدر آن ها از یکدیگر جدا شده باشند.

دریافت معافیت طلاق به شرطی است که افراد دارای شرایط خاص معافیت طلاق باشند. یکی از مهم ترین این شرایط گذشت 30 ماه از طلاق والدین می باشد. برای اطلاع از سایر شرایط و نحوه دریافت این نوع از معافیت در ادامه این مقاله قصد داریم تمامی مراحل دریافت معافیت طلاق والدین و شرایط گرفتن آن را توضیح دهیم.



معافیت طلاق چیست؟
معافیت طلاق یکی از انواع معافیت های کفالت است. معافیت کفالت به این معنا است که حضور مشمول برای اداره و مدیریت خانواده نیاز باشد. به طور مثال اگر مشمولی دارای یک پدر ناتوان باشد و برادر بالای 18 سال نداشته باشد، می تواند معافیت کفالت دریافت کند.



معافیت طلاق به آن دسته از مشمولانی داده می شود که والدین آن ها از یکدیگر جدا شده باشند یا به عبارتی طلاق گرفته باشند. البته معافیت طلاق سربازی تنها به افرادی تعلق نمی گیرد که والدین آن ها طلاق گرفته باشند، آن دسته از مشمولانی که دارای مادربزرگی باشند که از همسر خود طلاق گرفته است یا اگر مشمول دارای خواهری باشد که از همسر خود طلاق گرفته است، می توانند این نوع معافیت را دریافت کنند که برای دریافت این نوع معافیت ها هم شرایط خاصی وجود دارد.







اما به طور کلی ما در این مقاله به توضیح معافیت طلاق والدین می پردازیم. بنابراین، مشمولانی که دارای شرایط معافیت طلاق هستند می توانند این نوع معافیت را دریافت کنند. در گذشته ای نه چندان دور، بعضی از پدر و مادرها به علت نگرانی که در رابطه با فرزند خود داشتند، اقدام به گرفتن طلاق صوری می کردند. مشمولان نیز به علت اینکه والدین آن ها از یکدیگر طلاق گرفته اند، از خدمت سربازی به صورت دائم معاف می شدند.



اما در حال حاضر با توجه به اینکه قوانین نظام وظیفه تغییر کرده است، امکان استفاده از این روش برای دریافت معافیت طلاق برای فرزندان وجود ندارد؛ چرا که برای یکی از شرایط گرفتن معافیت طلاق والدین این است که از تاریخ طلاق پدر و مادر مشمول 30 ماه گذشته باشد. پس از گذشتن 30 ماه از تاریخ طلاق والدین، مشمول می تواند درخواست رفتن معافیت سربازی را بدهد و در آن زمان است که درخواست مشمول ثبت و بررسی خواهد شد و مشمول می تواند معافیت کفالت مادر را دریافت کند.



بنابراین، اگر 30 ماه از تاریخ طلاق والدین مشمول گذشته باشد و شرایط معافیت طلاق نیز وجود داشته باشد، فرد مشمول می تواند به عنوان کفالت مادر، معافیت دائم سربازی را دریافت کند؛ چرا که وظیفه سرپرستی و نگهداری از مادری که همسر ندارد (چه همسر مادر فوت کرده باشد، چه طلاق گرفته باشد) بر عهده یگانه فرزند ذکور می باشد.



البته برای دریافت این نوع معافیت، مشمول و مادر مشمول باید هر دو دارای شرایط معافیت طلاق باشند که در ادامه تمامی این شرایط و مدارکی که برای احراز این شرایط باید ارائه شود، ذکر می شود.

بیشتر بخوانید: انواع معافیت سربازی



شرایط دریافت معافیت کفالت طلاق
دریافت معافیت کفالت مادری که بدون همسر می باشد یا به عبارتی از همسر خود طلاق گرفته است، ساده نبوده و تنها افرادی می توانند این نوع معافیت را دریافت کنند که دارای شرایط معافیت سربازی از نوع طلاق باشند. افرادی که دارای شرایط گرفتن معافیت طلاق والدین به صورت معافیت کفالت هستند، می توانند مراحل دریافت معافیت طلاق والدین را انجام دهند. این شرایط به شرح زیر می باشند.



فردی که قصد دریافت معافیت کفالت طلاق را دارد، باید به سن مشمولیت سربازی، یعنی 18 سال تمام رسیده باشد.



مشمول باید برای دریافت معافیت سربازی کفالت طلاق، بدون غیبت سربازی باشد.



مشمول باید تنها فرزند ذکور بالای 18 سال شخص مکفول باشد. به این معنا که مادر مشمول نباید فرزند پسر دیگری که دارای سن بالای 18 سال است، داشته باشد.



اگر مشمول دارای برادری باشد که به سن 18 سالگی رسیده است، اما در شورای پزشکی نظام وظیفه تایید شود که برادر مشمول قادر به نگهداری از مادر نباشد، باز هم مشمول می تواند از معافیت کفالت طلاق مادر استفاده کند.



تنها افرادی دارای شرایط معافیت طلاق هستند که مادر آن ها پس از گرفتن طلاق، همسر دیگری نداشته باشد؛ یا به عبارتی مادر مشمول ازدواج مجدد نداشته باشد. طبیعی است که در صورتی که مادر مشمول بعد از طلاق مجددا ازدواج کرده باشد، مشمول نمی تواند از شرایط معافیت طلاق استفاده کند.





طبق آخرین قانون تصویب شده در نظام وظیفه، تنها افرادی دارای شرایط معافیت دائم طلاق والدین هستند که والدین آن ها بیش از 30 ماه از تاریخ طلاقشان گذشته باشد.



بیشتر بخوانید: معافیت دائم سربازی


نحوه دریافت معافیت طلاق
برای انجام مراحل دریافت معافیت طلاق والدین، ابتدا شما باید به یکی از مراکز پلیس +10 مراجعه کنید و در آن جا درخواست دریافت معافیت طلاق را بدهید. در این زمان شما باید تمامی مدارک مربوط به این نوع معافیت را ارائه کنید. درخواست شما در سامانه وظیفه عمومی ناجا ثبت و سپس، روند رسیدگی به درخواست شما شروع می شود.

پس از اینکه استعلام های مورد نیاز ثبت احوال برای بررسی درخواست مشمول توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا انجام شد. یک دعوت نامه مبنی بر حضور مشمول برای بررسی درخواست وی، به درب خانه مشمول ارسال می شود. لازم است که مشمول طبق زمان و تاریخی که در نامه نوشته شده است به محل مورد نظر مراجعه کند. در هیئت رسیدگی، وضعیت معافیت کفالت مادر بررسی شده و در نهایت نظر هیئت رسیدگی در قالب رای صادر می شود.

همانطور که گفته شد، در هنگام مراجعه به دفاتر پلیس +10 نیاز است که مشمول مدارک خاصی را ارائه کند که این مدارک شامل موارد زیر می باشد:



مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت طلاق
برگه وضعیت مشمولان تکمیل شده
تکمیل برگه واکسیناسیون نظام وظیفه
اصل و کپی از کارت ملی مشمول
دو نسخه کپی از تمامی صفحات شناسنامه مشمول به همراه اصل آن
یک قطعه عکس 3 در 4 زمینه سفید (علاوه بر عکس هایی که در مدارک درج می شوند)
اصل و کپی از آخرین مدرک تحصیلی مشمول
کپی تمام صفحات شناسنامه مادر و پدر مشمول
کپی کارت ملی پدر و مادر مشمول
پر کردن فرم مشخصات بستگان مشمول توسط شخص متقاضی دریافت معافیت کفالت طلاق مادر
تکمیل برگه شماره 4 (وضعیت مشمول)


مشمولانی که قصد دریافت معافیت طلاق سربازی را دارند می توانند با کارشناسان سامانه مشاوره هیوا تماس گرفته و از مراحل لازم برای دریافت این نوع از معافیت مطلع شوند. مشمولان از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا می توانند با کارشناسان ارتباط برقرار و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.



در ادامه بخوانید: معافیت پزشکی سربازی



سوالات متداول


1- معافیت طلاق سربازی چیست ؟
مطابق متن مقاله، اگر مشمولی به سن 18 سالگی رسیده باشد ولی والدین او از هم جدا شده باشند امکان دریافت معافیت طلاق را طبق شرایطی خواهد داشت.




2- شرایط دریافت معافیت طلاق چیست ؟
یکی از مهم ترین شرایط دریافت معافیت طلاق، گذشت 30 ماه از طلاق والدین می باشد. سایر شرایط در متن مقاله توضیح داده شده است.




3- مراحل دریافت معافیت طلاق والدین چیست ؟
مطابق مراحل ذکر شده در متن مقاله، ابتدا مشمول باید درخواست خود را به ثبت رسانده و سپس مدارک لازم را تحویل شورای بررسی دهد.

منبع : معافیت طلاق سربازی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/A0xB
نظرتان را بنویسید