مفاصا حساب مالیاتی خودرو

مفاصا حساب مالیاتی خودرو
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

مفاصا حساب مالیاتی خودرو، سندی است که نشان دهنده تسویه حساب بدهی مالیاتی مربوط به خودرو، با سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. مدارک شناسایی مالک و مدارک مالکیت خودرو، از جمله مدارک لازم، برای دریافت این مفاصا حساب است. نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب، امکان پذیر نیست و متقاضیان باید، پس از پرداخت بدهی مالیاتی خودرو، به صورت حضوری، درخواست کتبی خود را به یکی از شعب اداره مالیات، تحویل دهند.

 

 

مفاصا حساب، در لغت، به معنای تسویه حساب کردن می باشد. داشتن برگه مفاصا حساب، در بسیاری از امور اداری و حقوقی، لازم است. برگه مفاصا حساب، در خصوص امور مربوط به شهرداری، بیمه و امور مالیاتی، نظیر مالیات ملک، مالیات خودرو، مالیات بر اجاره و سایر موارد، صادر شده و داشتن آن، به معنای تسویه حساب بدهی مالیاتی، در حوزه مورد نظر است.  افراد مشمول مالیات، باید، نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی خود، اقدام کرده و برگه مفاصا حساب مالیاتی، دریافت نمایند. 
از جمله مواردی که مستلزم دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی بوده، معاملات خودرو می باشد. هنگامی که فردی، قصد انتقال خودروی خود را دارد، باید، برگه مفاصا حساب مربوط به خودروی مورد نظر را به خریدار، ارائه دهد. گرفتن برگه مفاصا حساب مالیاتی خودرو، شرایط و مراحل مخصوص به خود را دارد که متقاضی دریافت آن، حتما باید، مطابق این مراحل اقدام کند، در غیر این صورت، موفق به گرفتن برگه مفاصا حساب مالیاتی خودرو نخواهد بود.
از این رو، در این مقاله، قصد داریم، به این سوال پاسخ دهیم که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست، مدارک لازم و نحوه دریافت آن چگونه است؛ سپس، سامانه مفاصا حساب مالیاتی خودرو را معرفی کرده و بگوییم که نحوه دریافت آنلاین آن، امکان پذیر است یا خیر. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست

قبل از پاسخ به این پرسش که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست؟ در ابتدا، باید، مفهوم لغوی و حقوقی مفاصا حساب و مفاصا حساب مالیاتی را بررسی کنیم و سپس، به این پرسش پاسخ دهیم که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست؟ مفاصا، در لغت، به معنای تصفیه حساب کردن می باشد، همچنین، به سندی که پس از رسیدگی به حساب شخصی، به او می دهند و نشان دهنده عدم بدهی فرد است، مفاصا حساب می گویند. مفاصا حساب مالیاتی نیز، به معنای پرداخت بدهی مالیاتی افراد مشمول مالیات، به سازمان امور مالیاتی کشور، می باشد.

قانون مالیات های مستقیم، افراد و موارد مشمول مالیات را مشخص کرده است و این افراد، باید سالانه، پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی و مشخص شدن مبلغ مالیات، نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی خود، اقدام کنند. از جمله مواردی که به آن، مالیات تعلق می گیرد و داشتن برگه مفاصا حساب آن، هنگام انتقال، خرید و فروش و سایر موارد، لازم است، خودرو می باشد. برگه مفاصا حساب مالیاتی خودرو، نشان دهنده شفافیت مالیاتی مالک خودرو و عدم بدهی او به سازمان امور مالیاتی، تا لحظه صدور آن و تسویه کردن بدهی مالیاتی خودرو می باشد.

از آنجا که گاهی، دیر کرد در پرداخت مالیات، موجب تعلق جریمه دیرکرد پرداخت مالیات، به افراد می شود، داشتن مفاصا حساب مالیات خودرو، در انعقاد قرارداد فروش، همواره مورد توجه خریداران بوده است. بنابراین، در پاسخ به این پرسش که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست؟ باید گفت: مفاصا حساب مالیاتی خودرو، گواهی است که نشان دهنده تسویه حساب بدهی مالیاتی خودرو می باشد.

پس از توضیح در این خصوص که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست، در ادامه قصد داریم، در خصوص مدارک لازم، برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو و نحوه دریافت آنلاین و غیر آنلاین آن، توضیح دهیم. 

حتما بخوانید: مالیات خودرو  

 

مدارک دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو

در قسمت قبل، توضیح دادیم که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست و گفتیم که افراد باید، پس از صدور قبوض مالیاتی خود و پرداخت آن، از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی، اقدام به گرفتن مفاصا حساب کنند. پس از توضیح در این خصوص که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست، در این قسمت، قصد داریم، درباره مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، صحبت کنیم و بگوییم که جهت دریافت آن، داشتن چه مدارکی ضروری است. مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، عبارتند از:

مدارک هویتی:

اولین و مهم ترین مدرک لازم، جهت دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، داشتن مدارک هویتی مالک خودرو، یعنی شناسنامه و کارت ملی می باشد.

مدارک شناسایی خودرو:

دومین مدرک لازم ، برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، مدارک شناسایی مربوط به خودرو، نظیر کارت خودرو می باشد.

مدارک مالکیت خودرو:

از دیگر مدارک لازم دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، مدارک مالکیت مالک، نظیر سند کمپانی خودرو، سند قطعی و بنچاق، برگه گمرک، در صورتی که خودرو، خارجی است، قرارداد اجاره به شرط تملیک، در صورتی که خودرو لیزینگی بوده، وکالت نامه، نامه مزایده یا برگه سبز خودرو می باشد.

اصل و کپی وکالت نامه :

در صورتی که خودرو، فرسوده یا اسقاطی است، ارائه اصل و کپی مدارک دال بر توقیفی، تصادفی یا در پارکینگ مراکز انتظامی نبودن خودرو، برای استعلام، توسط دفاتر اسناد رسمی، لازم است.

بدون داشتن این مدارک، مودی مالیاتی، قادر به گرفتن مفاصا حساب مالیاتی خودروی خود، نمی باشد.

بیشتر بخوانید: مفاصای حساب مالیات 

 

 

 

نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست و مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، چه هستند. پس از توضیح در خصوص مفهوم مفاصا حساب مالیاتی خودرو و مدارک لازم برای دریافت آن، در این قسمت، قصد داریم، نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو را بگوییم. نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، مطابق مراحل زیر می باشد:

استعلام بدهی مالیاتی: 

در ابتدا، شخص متقاضی دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، بهتر است از طریق درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، اقدام به استعلام بدهی خود کند.

پرداخت بدهی مالیاتی:

پس از استعلام بدهی مالیاتی، متقاضی مفاصا حساب، می تواند از طریق درگاه خدمات مالیاتی، قبض مالیاتی خود را دریافت کرده و به صورت آنلاین، نسبت به پرداخت آن، اقدام کند.

ارائه درخواست کتبی تقاضای مفاصا حساب مالیاتی:

پس از طی مراحل قبلی، برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، متقاضی آن، باید، درخواست خود را به صورت کتبی بنویسد و به یکی از شعب اداره مالیات، ارائه دهد. در درخواست، علاوه بر ذکر این موضوع که متقاضی، خواهان برگه مفاصا حساب مالیاتی خودروی خود می باشد، تقاضای بخشودگی مالیاتی نیز بلامانع خواهد بود.

در برخی اوقات، افراد، بدون استعلام بدهی مالیاتی خود و پرداخت آن، تقاضای مفاصا حساب می کنند که ایرادی نداشته، اما، سبب طولانی تر شدن روند صدور مفاصا حساب خواهد شد. چراکه تا زمانی که پرداخت بدهی مالیاتی خودرو انجام نشود، برگه مفاصا حساب مالیاتی، به فرد متقاضی، داده نمی شود.

بیشتر بخوانید: مفاصا حساب چیست

 

سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو

در قسمت های قبل، در خصوص مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو توضیح دادیم و گفتیم که نحوه دریافت این مفاصا حساب مالیاتی، چگونه است. پس از توضیح در خصوص نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، در این قسمت، قصد داریم، درباره  سامانه مفاصا حساب مالیاتی خودرو، صحبت کنیم و بگوییم که آیا در این راستا، یعنی در راستای نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب مالیاتی خودرو، سامانه ای راه اندازی شده است یا خیر؟ 

سازمان امور مالیاتی کشور، تا کنون، جهت ارائه خدماتی مالیاتی مختلف، سامانه های بسیاری، نظیر سامانه اظهارنامه مالیاتی، سامانه استعلام بدهی مالیاتی، سامانه استعلام مالیات ارزش افزوده و سایر موارد را راه اندازی کرده است. اما متاسفانه، در راستای نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب مالیاتی خودرو، تدبیری نکرده و هنوز، سامانه ای برای آن، راه اندازی نشده است. اما از آنجا که پیش نیاز دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو،  پرداخت قبوض مالیاتی می باشد، متقاضیان می توانند، جهت این امر، از طریق سامانه payments.tax.gov.ir اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir

 

دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین خودرو

در قسمت های قبل، در توضیح این که مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست، گفتیم که این مفاصا حساب، به معنای تسویه بدهی مالیاتی خودرو، با سازمان امور مالیاتی می باشد و نحوه دریافت آن، با مراجعه حضوری به اداره مالیات است. همچنین، توضیح دادیم که جهت گرفتن مفاصا حساب مالیاتی خودرو، سامانه ای وجود ندارد. بنابراین، در پاسخ به این پرسش که نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب مالیاتی خودرو، چگونه است؟ باید گفت: در حال حاضر نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب مالیاتی خودرو، امکان پذیر نیست. 

اما از آنجا که پیش نیاز دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو، پرداخت بدهی مالیاتی، پس از استعلام آن می باشد و با توجه به اینکه امکان استعلام و پرداخت بدهی مالیاتی به صورت آنلاین وجود دارد، در ادامه، نحوه پرداخت آنلاین قبوض و بدهی مالیاتی خودرو را توضیح خواهیم داد که مطابق مراحل زیر است:

ابتدا، در مرورگر خود، آدرس سامانه پرداخت قبض مالیات خودرو، یعنی، payments.tax.gov.ir را جست و جو نمایید تا به صفحه ای، مشابه صفحه زیر، هدایت شوید و با انتخاب گزینه شناسه 30 رقمی نسیم و وارد کردن اطلاعات لازم، به مرحله بعد بروید.

 

مفاصا حساب مالیاتی خودرو

 

در این مرحله، اطلاعات نمایش داده شده مربوط به قبض مالیات خودرو خود را مشاهده خواهید کرد که در صورت مورد تایید بودن آن، گزینه تایید را انتخاب کرده تا به درگاه پرداخت مالیات خودرو، هدایت شوید.

 

نحوه دریافت آنلاین مفاصا حساب مالیاتی خودرو

 

 

پس از پرداخت قبض مالیاتی خودرو خود، به صورت آنلاین، از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی و تسویه حساب کامل بدهی مالیاتی خودرو، می توانید، به صورت حضوری، به اداره مالیات، مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازمی که در قسمت های قبل، اشاره شد، تقاضای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودروی خود را داشته باشید.

در ادامه بخوانید: پرداخت قبض مالیات  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مفاصا حساب مالیاتی خودرو در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مفاصا حساب مالیاتی خودرو پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست؟

مفاصا حساب مالیاتی خودرو سندی است که نشان دهنده تسویه حساب بدهی مالیاتی مربوط به خودرو با سازمان امور مالیاتی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- مدارک لازم برای دریافت مفاصاحساب مالیاتی خودرو چیست؟

مدارک مالکیت خودرو و مدارک هویتی مالک از جمله مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو می باشند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو چگونه است؟

نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو با تسویه حساب بدهی مالیاتی و سپس مراجعه حضوری به شعب یکی از ادارات مالیات می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : مفاصا حساب مالیاتی خودرو

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/woOz
نظرتان را بنویسید