تاثیر موسیقی بر ذهن

تاثیر موسیقی بر ذهن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

شاید بار ها تجربه گوش دادن به موسیقی و بهبود خلق و خو را داشته اید، بار ها با موسیقی دچار فوران احساس شده و یا اگر سازی می زنید، آرامشی کسب کرده اید. طبق تحقیقات بسیار، گوش دادن به موسیقی تاثیر مثبت زیادی بر ذهن داشته و امروزه انواع سبک های آن در بازار موسیقی موجود است.

اگر قصد دارید که بدنتان روی فرم باشد، باید به باشگاه بروید، اما اگر قصد تمرین دادن و ورزش مغز را دارید، به موسیقی گوش دهید و یا به سراغ ساز زدن بروید. بنابراین همانطور که متوجه شدید موسیقی بر ذهن و روان انسان تاثیر گذاشته و به افراد پیشنهاد می شود. بر اساس همین تاثیرات، روش درمانی به نام موسیقی درمانی نیز برای موارد مختلف وجود دارد. در این مقاله قصد بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن را داریم و فواید مختلف ساز زدن و یا گوش دادن به موسیقی را مطرح می کنیم.

 

تاثیر موسیقی بر ذهن چیست

جانز هاپکینز، متخصص گوش و حلق و بینی می گوید، اگر قصد دارید مغز خود را در طول سال های عمر فعال و درگیر نگه دارید، گوش دادن به موسیقی و یا ساز زدن روشی موثر است. این روش منجر به تمرین مغز می شود. تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می تواند اضطراب، فشار خون و درد را کاهش دهد و همچنین کیفیت خواب، خلق و خو، هشیاری ذهنی و حافظه را بهبود بخشد. در این جا راه های تاثیر موسیقی بر ذهن مطرح شده است.

1تاثیر موسیقی بر هیجانات

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی، هیجانات را از طریق مدار های مغزی خاص تحریک می کند. وقتی کودک لبخند می زند و شروع به رقصیدن با ریتم می کند، ما به راحتی می توانیم ببینیم که موسیقی و مغز چگونه خلق و خو و احساسات را درگیر می کنند و او در حال تجربه هیجان شادی است. ما همچنین این را زمانی می بینیم که والدین و فرزند از طریق آهنگ ارتباط برقرار می کنند. آیا تا به حال به مادری که برای نوزاد تازه متولد شده خود لالایی می خواند گوش داده اید؟ قطعا تاثیر آن را بر کودک مشاهده کرده اید.

علاوه بر تاثیر موسیقی بر ذهن و هیجانات افراد، این تاثیر فیزیکی هم بوده و تاثیر هورمون اوکسی توسین که به آن هورمون نوازش می گویند، هست که هنگام آواز خواندن ترشح می شود. همچنین موسیقی با تولید مجموعه ای از مولکول ها و انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین منجر به افزایش خلق می شود. دوپامین با بخش لذت و پاداش مغز مرتبط است. مطالعه ای در مجله موسیقی درمانی نشان می دهد که استفاده از آهنگ ها به عنوان نوعی برقراری ارتباط می تواند درک عاطفی را در کودکان دارای اختلال اوتیسم افزایش دهد.

موسیقی گاهی از کلام موفقیت آمیز تر بوده و می تواند عمیق ترین احساسات و هیجانات را در ما بر انگیزد و کمک کند تا ترس، غم، سوگواری و رنجش را پردازش کنیم، حتی اگر این احساسات در سطح ناخودآگاه باشند.

2تاثیر موسیقی بر حافظه

طبق برخی تحقیقات تاثیر موسیقی بر مغز و ذهن، در حوزه حافظه نیز قابل توجه است. برای مثال فردی که از بیماری آلزایمر رنج می برده و با شنیدن موسیقی هایی از گذشته خود تغییر حالت داده و واکنش نشان می دهد. بنابراین موسیقی در بازیابی بخش هایی ازحافظه و بهبود سلامت مغز نیز تاثیر گذار است.

فردی به نام پیتر جاناتا در مطالعات خود متوجه شد که بخشی از مغز وجود داشته که خاطرات را با موسیقی پیوند می دهد، یعنی در مواقعی که آهنگی از گذشته را می شنوید، یاد خاطره ای که همراه آن بوده است، می افتید.

حتما بخوانید: علائم بیماری آلزایمر

3تاثیر موسیقی بر یادگیری و انعطاف پذیری مغز

نوروپلاستیسیته توانایی مغز برای سازماندهی مجدد خود با ایجاد اتصالات عصبی جدید در طول زندگی است و می تواند به شدت تحت تأثیر هماهنگی موسیقی و مغز قرار گیرد. در واقع نوروپلاستیسیته به مغز اجازه می‌دهد تا آسیب‌ها و بیماری‌ها را جبران کند و فعالیت‌های خود را در پاسخ به موقعیت‌های جدید یا تغییرات محیطی تنظیم کند.

برای روشن سازی بهتر زمانی که مغز ما آسیب می بیند، می تواند مسیرهای جدیدی را برای عملکرد درست پیدا کرده یا ایجاد کند، به طور جالبی، موسیقی می تواند محرک هایی را برای ایجاد این مسیرهای جدید و کمک به مغز در بازسازی خود در صورت آسیب فراهم کند. برای مثال فردی بر اثر گلوله آسیب مغزی دیده و این آسیب بر بخش زبان او تاثیر گذاشت و تقریبا قادر به صحبت نبود! اما از طریق موسیقی درمانی به مرور توانست اطلاعات جدیدی را در ذهن وارد کند و توانایی و مهارت ارتباط خود را تا حدی بازگرداند.

تاثیر موسیقی بر ذهن

4تاثیر موسیقی بر توجه

آیا تا به حال آهنگی را شنیده اید که آنقدر شما را درگیر خود کند که توجه کامل ذهن شما را جلب کند؟ با درگیر کردن مغز و توجه ما به روش های صحیح، موسیقی می تواند توجه ما را فعال، حفظ و بهبود بخشد. بنابراین گاهی موسیقی منجر به حواس پرتی و عدم توجه به کاری که انجام می دهیم می شود. اما نوع صحیحی از موسیقی می تواند به آرامش ذهن، افزایش تمرکز، مطالعه، انجام تکلیف و افزایش انگیزه برای شروع کاری کمک کند.

5تاثیر موسیقی بر خلاقیت

یکی دیگر از تاثیرات موسیقی بر ذهن، افزایش خلاقیت است. تحقیقات نشان داده که سطح متوسط صدای موسیقی، تاثیر بیشتری از صدای کم موسیقی و یا صدای زیاد آن داشته و سر و صدا در حد متوسط منجر به افزایش خلاقیت می شود. به این صورت که صدا در حد متوسط توانایی پردازش را کاهش داده و در عوض توانایی پردازش انتزاعی افزایش می یابد.

6تاثیر موسیقی بر بروز شخصیت

تحقیقات دیگری از پیش بینی ویژگی های شخصیت افراد با موسیقی ای که گوش می دهند، اطلاع می دهد. برای مثال تشخیص برونگرایی، گشودگی نسبت به تجارب جدید و ثبات عاطفی در افراد با توجه به موسیقی ترجیحی آن ها بسیار ساده است.

حتما بخوانید: برونگرایی چیست

 

 

 

 

 

فواید تاثیر موسیقی بر ذهن

همانطور که ذکر شد تاثیر موسیقی بر ذهن غیر قابل انکار بوده و روز به روز اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه می شود، در اینجا برخی فواید مهم تاثیر موسیقی بر ذهن و مزایای موسیقی درمانی ارائه شده است.

کاهش فشار خون

تقویت حافظه

افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی از طریق گوش دادن موسیقی با دیگران

انعکاس و مشاهده افکار و احساسات خود

کاهش تنش عضلانی

توسعه مهارت های مقابله ای سالم برای مدیریت افکار و احساسات

افزایش انگیزه

کنترل درد

افزایش خلق و خو

حتما بخوانید: بازی درمانی

 

مزایای موسیقی درمانی برای افراد چیست

یکی از روش های درمانی، موسیقی درمانی است، افراد با هر پیشینه، سن و فرهنگی به این روش پاسخ می دهند، گروه های قابل توجهی که موسیقی درمانگران به آن ها کمک کرده اند شامل موارد زیر هستند.

سربازان و جانبازان: موسیقی درمانی به شما کمک می کند تا با تروما و استرس پس از سانحه کنار بیایید.

افراد دارای اختلال اوتیسم: در یک طیف زمانی به بهترین شکل آشنایی، ساختار، قابلیت پیش بینی و سازگاری را با موسیقی یاد می گیرند.

افراد دارای بیماری آلزایمر: موسیقی ذهن را تحریک کرده و به دلیل آشنایی و احساس امنیت به حافظه کمک می کند.

قربانیان تروما و آسیب های حاد: موسیقی به کاهش استرس، بهبود خلق و افزایش اعتماد به نفس کمک می کند.

بیماران جسمی: کمک به افرادی با بیماری های دیابت، سرطان، سردرد، مشکلات قلبی و سایر موارد.

بیمار روانی: برای بهبود خلق، بیان احساسات، افزایش تمرکز و مهارت های مقابله ای افراد بیمار روانی کمک می کند.

افراد با درد مزمن: موسیقی درمانی می تواند به کاهش درد، اضطراب، خستگی و افسردگی این افراد کمک کند.

مصرف کنندگان مواد: بر اساس تحقیقات موسیقی بر افزایش عزت نفس و انیگزه این افراد، کاهش تنش عضلانی و استرس و بهبود خودآگاهی کمک می کند.

حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تاثیر موسیقی بر ذهن چیست؟

✔️​ موسیقی بر ذهن و روان انسان تاثیرات مثبت بسیار زیادی می گذارد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ فواید تاثیر موسیقی بر ذهن چیست؟

✔️​ تاثیر موسیقی بر ذهن غیر قابل انکار بوده و روز به روز اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه می شود که در متن مقاله مطرح شده است.



 

3- ✔️ تاثیر موسیقی بر حافظه چگونه است؟

✔️ طبق برخی تحقیقات تاثیر موسیقی بر ذهن، در حوزه حافظه نیز قابل توجه است که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : تاثیر موسیقی بر ذهن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m1pO
مطلب قبلی
فتیش چیست
نظرتان را بنویسید