دیه دنده و شکستن و در رفتن استخوان دنده

دیه دنده و شکستن و در رفتن استخوان دنده
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

دیه دنده، بسته نوع آسیب وارده و بسته به اینکه کدام استخوان باشد، متفاوت است. دیه شکستگی استخوان دنده، برای استخوان محیط به قلب، یک چهلم و برای سایر استخوان ها، یک صدم دیه کامل می باشد. دیه در رفتن دنده، برای استخوان محیط به قلب، هفت و نیم هزارم و برای سایر استخوان ها، پنج هزارم دیه کامل است. دیه ترک خوردن دنده، بسته به نوع استخوان، یک هشتادم یا هفت هزارم دیه کامل بوده و کندن دنده، موجب ارش است. 

 

 

 گاهی، به موجب تصادف یا در یک ضرب و جرح، دنده و استخوان های آن، مورد آسیب قرار می گیرند. در صورت آسیب به دنده و استخوان های آن، به فرد آسیب دیده، دیه تعلق می گیرد. دیه، از مجازات های مورد پیش بینی قانون گذار است که در جرایم غیر عمد یا جرایم عمدی که در آن ها، امکان قصاص نیست یا طرفین به جای قصاص، به دریافت دیه مصالحه نموده اند، اجرا می شود. 

دنده ها، همان استخوان های تشکیل دهنده قفسه سینه هستند. تعداد استخوان های دنده، 12 عدد است و به مثابه محافظی، برای قلب و شش ها عمل کرده و از آسیب به این اعضا، جلوگیری می کنند. بسته به اینکه نوع آسیب وارده به استخوان های دنده، چه باشد یا اینکه کدام استخوان، مورد آسیب قرار گرفته باشد، میزان دیه دنده، متفاوت خواهد بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم در خصوص دیه شکستن استخوان دنده، در رفتن دنده، ترک خوردن دنده و دیه کندن آن، توضیح دهیم و میزان دیه هر یک از آسیب ها را بسته به نوع استخوان آسیب دیده و بر مبنای قانون مجازات اسلامی، مشخص کنیم. چنانچه پیرامون موضوع دیه دنده، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

دیه شکستن هر یک از استخوان های دنده

همانگونه که قانون مجازات اسلامی، دیه از ریشه کندن و شکستن دندان شیری را مورد پیش بینی قرار داده است، در خصوص دیه دنده در حالت های مختلف، یعنی دیه شکستن استخوان دنده، در رفتن دنده و ترک خوردن قفسه سینه نیز تعیین تکلیف نموده و دیه دنده را در هر یک از حالت ها، بیان کرده است. در این قسمت از مقاله، قصد داریم در خصوص دیه شکستن استخوان دنده، صحبت کنیم.

دیه شکستن استخوان دنده و میزان دیه دنده، در مواردی که استخوان دنده شکسته شده، در ماده 653 قانون مجازات اسلامی، مورد پیش بینی قانون گذار، قرار گرفته است. دیه شکستن استخوان دنده، به دو صورت در نظر گرفته می شود؛ دیه شکستن استخوان دنده، در خصوص استخوان هایی که محیط بر قلب بوده، یعنی دور قلب هستند و دیه شکستن استخوان دنده در خصوص استخوان هایی که دور قلب نیستند. با در نظر داشتن این موضوع، دیه شکستن استخوان دنده و میزان دیه دنده، در شکستگی استخوان های آن، مطابق توضیح زیر می باشد:

دیه شکستن استخوان دنده، در خصوص استخوان هایی که محیط به قلب هستند: در این حالت، میزان دیه دنده، یک چهلم دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 1400، معادل 12 میلیون تومان خواهد بود.

دیه شکستن استخوان دنده، در خصوص استخوان هایی که محیط به قلب نیستد: در این حالت، میزان دیه دنده، یک صدم دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه سال 1400، معادل 4 میلیون و 800 هزار تومان است.

حتما بخوانید: دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود

 

دیه در رفتن استخوان دنده

در قسمت قبل، در خصوص دیه شکستن استخوان دنده و میزان دیه دنده در این حالت، توضیح دادیم و گفتیم که دیه شکستن استخوان دنده، بسته به نوع استخوان شکسته شده، متفاوت است. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص دیه دررفتن دنده و میزان دیه دنده در این حالت، صحبت کنیم. همانند دیه شکستن استخوان دنده، دیه دررفتن دنده نیز در قانون مجازات اسلامی، مورد پیش بینی قرار گرفته است.

ماده 654 قانون مجازات اسلامی، دیه دررفتن دنده و میزان دیه دنده، در این حالت را بیان نموده است. دیه دررفتن دنده، همانند دیه شکستن استخوان دنده، بسته به اینکه استخوان های محیط بر قلب دررفته باشند یا سایر استخوان ها، متفاوت است. بر اساس ماده 654 قانون مجازات اسلامی، دیه دررفتن دنده و میزان دیه دنده، در خصوص استخوان های محیط بر قلب و دیه دررفتن دنده، در خصوص سایر استخوان ها، عبارت است از:

دیه دررفتن دنده، در خصوص استخوان های محیط بر قلب: در این حالت، دیه دررفتن دنده، هفت و نیم هزارم دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 1400، دیه دررفتن دنده، معادل 3 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

دیه دررفتن دنده، در خصوص سایر استخوان ها: در این حالت، دیه دررفتن دنده، پنج هزارم دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 1400، دیه دررفتن دنده، معادل 2 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: دیه شکستگی، ترک خوردن و در رفتگی استخوان ترقوه

 

 

 

دیه ترک خوردن استخوان دنده

پس از توضیح در خصوص دیه شکستن استخوان دنده و دیه دررفتن دنده و بررسی میزان دیه دنده، در هریک از این حالت ها، در این قسمت، قصد داریم، در خصوص دیه ترک خوردن قفسه سینه صحبت کنیم و میزان دیه ترک خوردن قفسه سینه را در قانون مجازات اسلامی، مورد بررسی قرار دهیم. همانند دیه شکستن استخوان دنده و دیه دررفتن دنده، قانون گذار، دیه ترک خوردن قفسه سینه را نیز مورد پیش بینی قرار داده است و در صورت ترک خوردن قفسه سینه در تصادف یا ضرب و جرح، دیه دنده، باید توسط مسئول پرداخت دیه، به آسیب دیده، داده شود.

ماده 654 قانون مجازات اسلامی، دیه ترک خوردن قفسه سینه را مشخص کرده است. همانند دیه شکستن استخوان دنده و دیه دررفتن دنده، میزان دیه ترک خوردن قفسه سینه، بسته به اینکه استخوان های محیط بر قلب، ترک خورده باشند یا سایر استخوان ها، متفاوت است. بر اساس این ماده، دیه ترک خوردن قفسه سینه، در خصوص استخوان های محیط بر قلب و دیه ترک خودرن قفسه سینه، در خصوص سایر استخوان ها، به شرح زیر می باشد:

دیه ترک خوردن قفسه سینه، در خصوص استخوان های محیط بر قلب: در این حالت، دیه ترک خوردن قفسه سینه، یک هشتادم دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 1400، میزان دیه ترک خوردن قفسه سینه، معادل 6 میلیون تومان می باشد.

دیه ترک خوردن قفسه سینه، در خصوص سایر استخوان ها: در این حالت، دیه ترک خوردن قفسه سینه، هفت هزارم دیه کامل است که بر اساس نرخ دیه سال 1400، میزان دیه ترک خوردن قفسه سینه معادل 3 میلیون و 360 هزار تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: دیه شکستن گردن و نقص آن

 

دیه کندن استخوان دنده

در قسمت های قبل، در خصوص دیه دررفتن دنده، دیه ترک خوردن دنده و دیه شکستن استخوان دنده، با توجه به اینکه استخوان های محیط بر قلب، آسیب دیده باشند یا سایر استخوان ها، تو ضیح دادیم. در این قسمت، قصد داریم در خصوص دیه کندن دنده، صحبت کنیم و میزان دیه دنده، در صورت کندن آن را در قانون مجازات اسلامی، مورد بررسی قرار دهیم. همانند دیه دررفتن دنده، و دیه سایر آسیب های اعضای بدن، دیه کندن دنده نیز در قانون مجازات اسلامی، مورد پیش بینی قرار گرفته است.

قانون گذار، در تبصره ماده 653 قانون مجازات اسلامی، دیه کندن دنده را مشخص کرده است. طبق این ماده، کندن دنده، موجب ارش است. ارش، دیه ای است که میزان دقیق آن، در قانون، مشخص نشده است، بلکه قاضی باید آن را بر اساس نظر پزشکی قانونی مشخص کند. بنا براین، دیه دنده در صورت کندن آن، طبق نظر قاضی خواهد بود.

در ادامه بخوانید: دیه شکستن ستون فقرات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه شکستن، در رفتن و ترک خوردن استخوان دنده در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه شکستن، در رفتن و ترک خوردن استخوان دنده پاسخ دهند. 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- دیه شکستن هریک از استخوان های دنده چه میزان است؟

دیه شکستن هریک از استخوان های دنده در خصوص استخوان های محیط به قلب یک چهلم دیه کامل و برای سایر استخوان ها یک صدم دیه کامل می باشد که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- دیه دررفتن استخوان دنده چه میزان است؟

دیه دررفتن استخوان دنده در خصوص استخوان های محیط به قلب هفت و نیم هزارم و برای سایر استخوان ها پنج هزارم دیه کامل است که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- دیه ترک خوردن استخوان دنده چه میزان است؟

دیه ترک خوردن استخوان دنده در خصوص استخوان های محیط به قلب یک هشتادم دیه کامل و برای سایر استخوان ها هفت هزارم دیه کامل می باشد که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : دیه دنده و شکستن و در رفتن استخوان دنده

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m1zr
نظرتان را بنویسید