اشتباهات رایج در انتخاب رشته ارشد

اشتباهات رایج در انتخاب رشته ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل کنکور کارشناسی ارشد فرایند انتخاب رشته می باشد که باید در نهایت دقت و درایت صورت گیرد، از این رو متقاضیان ضمن آگاهی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ و مشورت با افراد آگاه و با تجربه می توانند اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

 

هر ساله داوطلبان زیادی در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده و با حضور در جلسه آزمون با یک دیگر به رقابت می پردازند. پس از اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ وضعیت علمی داوطلبان مشخص شده و بر اساس آن امکان شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد برای داوطلبان مجاز فراهم می شود. تحلیل صحیح کارنامه اولیه کارشناسی ارشد نقش اساسی در اولویت بندی انتخاب های داوطلب داشته و کوچک ترین اشتباه در این مرحله سرنوشت او را تغییر خواهد داد.

با این حال هر ساله با اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مواجه هستیم که به دلایلی چون بی دقتی، عدم آگاهی و مشاوره اشتباه صورت می گیرد. از این رو بر آن شدیم با نگارش این مقاله متقاضیان را از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد آگاه کرده و زمینه کسب رتبه قبولی رشته محل دلخواه را در زمان اعلام نتایج کارشناسی ارشد 1401 را برای آن ها فراهم کنیم.

 

 

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری اعم از روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان می شوند باید به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه کرده و رشته محل های مورد علاقه خود را در فرم مربوطه درج نمایند.

 

این داوطلبان قبل از هر چیز باید با نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد آشنا شده و عوامل تاثیرگذار در این مرحله را مورد توجه قرار دهند. در ادامه چند مورد از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ را در اختیار شما قرار می دهیم:

 

عدم توجه به عوامل تاثیرگذار در اولویت بندی انتخاب ها

 

داوطلبان در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد علاوه بر علاقه که مهم ترین اصل در اولویت بندی انتخاب ها می باشد می بایست سایر عوامل تاثیرگذار اعم از هزینه، مسیر و کیفیت دانشگاه مورد نظر را نیز مورد توجه قرار دهند. اگر داوطلبی اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشد ممکن است دچار اشتباه بزرگی شده و سرنوشت خود را تغییر دهد.

 

درجه اهمیت هر یک از این پارامترها بستگی به تصمیم داوطلب دارد. به طور مثال ممکن است داوطلبی شانس قبولی در دو رشته محل مختلف را داشته باشد که از نظر کیفی در سطح یکسان قرار دارند. حال فرض کنید در رشته محل اول که نزدیک محل سکونت وی است امکان قبولی در دوره غیر روزانه را داشته و در رشته محل دوم که در شهر دیگری واقع شده شانس قبولی در دوره روزانه را خواهد داشت . بر این اساس داوطلب باید پارامترهای مذکور را مورد مقایسه قرار دهد.

 

اگر مسیر دانشگاه برای وی از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و بودجه کافی برای پرداخت شهریه کارشناسی ارشد را داشته باشد دانشگاه اول را در اولویت قرار می دهد. اما اگر قصد تحصیل رایگان در دانشگاه را داشته و مسیر برای او از اهمیت کم تری برخوردار است دانشگاه دوم را در اولویت قرار می دهد. در مقاله مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد به طور مفصل به پارامترهای تاثیرگذار در نحوه اولویت بندی انتخاب ها پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته ارشد

 

تحلیل نادرست رتبه و تراز اکتسابی

 

یکی از عواملی که جزو اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 بوده و ممکن است داوطلب را از شرکت در این مرحله بازدارد تحلیل نادرست رتبه و تراز می باشد. برخی متقاضیان با جمع زدن ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و محاسبه فاصله رتبه خود با عدد به دست آمده گاها از انتخاب رشته منصرف شده یا انتخاب های خود را بی دقت انجام دهند.

 

هر چند با مقایسه رتبه داوطلب با آخرین رتبه مجاز در سهمیه امکان تخمین شانس قبولی در هر گرایش وجود دارد اما این نتیجه نمی تواند نقش تعیین کننده ای در انتخاب رشته داوطلب داشته باشد. چون در این میان ممکن است به دلایل مختلفی چون عدم انتخاب رشته برخی داوطلبان، بخشی از ظرفیت رشته گرایش مورد نظر در اختیار متقاضیانی قرار گیرد که رتبه اکتسابی آن ها در محدوده رتبه قبولی قرار ندارد. از این رو به کلیه متقاضیان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد توصیه می کنیم حتما در این مرحله شرکت کرده و شانس قبولی خود را بیازمایند.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

 

عدم توجه به اولویت بندی دوره های انتخابی کارشناسی ارشد

 

داوطلبان با توجه به وضعیت مجاز بودن خود در هر یک از دوره های روزانه و غیر روزانه، رشته محل های مورد علاقه خود را از لیست رشته های کارشناسی ارشد مندرج در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ استخراج می کنند. عدم آشنایی با دوره های مختلف دانشگاه های سراسری باعث سردرگمی داوطلب شده و اشتباهات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

 

متقاضیان با مطالعه بخش پیوست دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد می توانند از کلیه شرایط، ضوابط و امکانات دوره های مختلف باخبر شوند. اما به طور خلاصه می توان گفت در دوره روزانه امکان تحصیل رایگان برای داوطلب وجود دارد اما سایر دوره ها نظیر شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان مشمول پرداخت شهریه خواهند شد که میزان این شهریه در هر یک از دوره های مذکور متفاوت می باشد. یکی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 در این مرحله عدم توجه به این موضوع می باشد. از این رو به داوطلبان توصیه می کنیم در اولویت بندی انتخاب های خود به دوره انتخابی هم توجه ویژه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته ارشد

 

عدم توجه به شرایط محرومیت از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال بعد

 

از جمله اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، عدم آگاهی از شرایط محرومیت از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سال بعد می باشد. بر اساس اعلام سازمان سنجش داوطلبانی که در زمان اعلام نتایج کارشناسی ارشد در یکی از رشته محل های روزانه پذیرفته شوند اما به دلایل مختلفی چون عدم علاقه، دوری راه و ... در دانشگاه محل قبولی ثبت نام نکرده یا قصد انصراف داشته باشند از آزمون سال بعد محروم می شوند.

 

از این رو داوطلبان باید این شرط را مد نظر قرار داده و با توجه به آن انتخاب رشته ای دقیق و بی نقص داشته باشند. هر چند امکان لغو محرومیت این دسته از داوطلبان از طریق ارسال درخواست به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش وجود دارد اما افزایش آگاهی و دقت داوطلب باعث جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در آینده خواهد شد.

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد به امید نقل و انتقال

 

برخی داوطلبان به امید نقل و انتقال از دانشگاه محل قبولی به دانشگاهی دیگر انتخاب های خود را انجام می دهند. این داوطلبان توجه داشته باشند امکان نقل و انتقال در مقطع کارشناسی ارشد ممنوع بوده و در شرایط خاص با محدودیت های بسیاری مواجه می باشد. 

 

عدم آشنایی با نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

با توجه به این که انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری به صورت اینترنتی و از طریق سایت sanjesh.org انجام می شود آشنایی با نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته حائز اهمیت است. برای جلوگیری از هر گونه اشتباه در این خصوص توصیه می کنیم قبل از مراجعه به سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد رشته محل های مورد علاقه خود را در برگه ای یادداشت کرده و پس از اطمینان از نحوه چینش آن به سایت مذکور مراجعه نمایید. عدم آشنایی با مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ باعث بروز اشتباه و خطا در ثبت انتخاب ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ارسال درخواست به سیستم پاسخگویی سنجش

 

 

 

 

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

سازمان سنجش پس از اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد قابلیتی تحت عنوان درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که بر اساس آن امکان تغییر دوره قبولی، مجوز شرکت در آزمون سال بعد و بررسی اولویت های بعدی وجود دارد، اما به دلیل زمانبر بودن بررسی درخواست ها و امکان عدم تایید آن از سوی سازمان سنجش به داوطلبان توصیه می کنیم نهایت دقت خود را در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 به کار گرفته و در صورت لزوم از مشاوران باتجربه در این زمینه استفاده کنند.

 

کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا نیز آماده پاسخگویی به سوالات داوطلبان بوده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آن ها را در داشتن انتخاب رشته ای دقیق و بی نقص یاری می کنند. به علاوه داوطلبان می توانند با بررسی نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد شانس قبولی خود را در رشته محل های مختلف تخمین زده و در نتیجه با اطمینان خاطر بیش تری نسبت به انتخاب رشته محل های مورد علاقه اقدام نمایند.

در ادامه بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته ارشد

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد اولویت بندی رشته محل ها را بر چه اساسی انجام می دهند؟

✔️ علاوه بر رتبه و تراز اکتسابی، علاقه، هزینه، مسیر و کیفیت دانشگاه نیز از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در اولویت بندی انتخاب های داوطلب می باشند که برای کسب اطلاعات بیش تر در این خصوص می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.



 

2- ✔️ پذیرفته شدگان دوره روزانه کارشناسی ارشد 1401 چگونه مجوز شرکت در آزمون سال بعد را کسب می کنند؟

✔️ این داوطلبان برای لغو محرومیت از آزمون کارشناسی ارشد سال بعد باید به سازمان سنجش درخواستی با این عنوان ارسال کنند که برای جزئیات بیش تر در این خصوص می توانید متن مقاله را مطالعه کنید.



 

3- ✔️ کدام یک از عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند؟

✔️ علاقه مهم ترین عامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 می باشد. داوطلبان برای آشنایی بیش تر با سایر فاکتورها و درجه اهمیت آن ها می توانند متن مقاله را مطالعه کنند.

منبع : اشتباهات رایج در انتخاب رشته ارشد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4jq0
نظرتان را بنویسید