شرایط شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
شرکت در آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه 1400 همانند هر آزمون دیگری دارای یکسری شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی است. از جمله این شرایط می توان به داشتن مدرک مرتبط با رشته حقوق و مورد تایید وزارت علوم اشاره اشاره کرد.




برای شرکت در هر آزمونی نیاز به داشتن یکسری شرایط می باشد. آزمون وکالت قوه قضاییه نیز که هر ساله برگزار شده و بسیاری از افراد از طریق این آزمون به استخدام این قوه در می آیند، نیز دارای شرایط و ضوابط بخصوصی است.

شرایط شرکت در آزمون مشاوران حقوقی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می گردد که متقاضیان شرکت در این آزمون می بایست تمامی این شرایط را در نظر گرفته و سپس اقدام به ثبت نام نمایند.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله سعی کرده ایم تا شرایط آزمون وکالت قوه قضاییه 1400 را که شامل شرایط عمومی و اختصاصی می باشد را شرح دهیم.



شرایط عمومی شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه 1400
شرایط آزمون وکالت قوه قضاییه به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شود. برای شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه تمامی افراد می بایست به صورت عمومی یکسری شرایط را دارا باشند. ضوابط عمومی  آزمون وکالت قوه قضاییه به شرح زیر می باشد:

دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه الزامی است.



دارا بودن حداقل 24 سال تمام و حداکثر 65 سال تمام در زمان صدور پروانه

تبصره: شرکت در آزمون برای آن دسته از متقاضیانی که در تاریخ آزمون شرط سنی را ندارند، اما در زمان صدور پروانه دارای شرایط سنی باشند و در صورتی که در فرآیندهای آزمون قبول شوند و صلاحیت آن ها اثبات شود، مشکلی ندارد.



داوطلبان شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه باید دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر در رشته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی باشند.



اگر متقاضیان دارای مدارک بالاتر از لیسانس باشند، ولی مدرک کارشناسی آن ها مطابق موارد گفته شده نبود، حق شرکت در آزمون را ندارند. بنابراین، در هنگام ثبت نام از ارائه کردن مدارک بالاتر از لیسانس، بدون داشتن لیسانس حقوق خودداری فرمایید.

بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه 1400





شرایط اختصاصی شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه 1400
به غیر از شرایط عمومی وکالت قوه قضاییه، یکسری شرایط اختصاصی نیز برای شرکت در این آزمون در نظر گرفته شده است. شرایط اختصاصی آزمون وکالت قوه قضاییه شامل شرط ورود و شرکت در آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه می باشد. بنابراین، لازم است داوطلبان پس از انتشار دفترچه ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه، نسبت به دانلود و مطالعه دقیق آن اقدام نمایند. مطابق دفترچه ثبت نام این آزمون، شرایط اختصاصی آزمون وکالت قوه قضاییه،به شرح زیر می باشد:







همانطور که در شرایط عمومی آزمون وکالت قوه قضاییه نیز ذکر شد، متقاضیان شرکت در این آزمون می بایست دارای مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل این رشته ها در حوزه و دانشگاه های معتبر باشند. تنها مدرکی قابل قبول است که دانشکده حقوق (داخل یا خارج کشور) مربوط به آن مورد تایید وزارت علوم و فناوری کشور باشد.



مدرک حوزوی که معادل رشته های حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی است باید مورد تایید وزارت علوم و فناوری باشد.



افرادی که در حال تحصیل در مدرک کارشناسی ناپیوسته هستند و در حال حاضر مدرک کاردانی خود را دریافت کرده اند، به شرطی می توانند در آزمون وکالت شرکت کنند که در دوره کاردانی خود واحدهای مرتبط با رشته حقوق را گذرانده باشند.



داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه دارند، باید تا 29 شهریور ماه یک سال بعد از آزمون کارت معافیت دائم یا کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند، در غیر این صورت مجاز به شرکت در آزمون وکالت نیستند.



از دیگر شرایط آزمون وکالت قوه قضاییه این است که متقاضیانی که در حال تحصیل در دانشگاه هستند باید تا تاریخ 29 شهریور سال بعد از آزمون گواهی فراغت از تحصیل خود را دریافت کرده باشند.

بیشتر بخوانید: دفترچه سوالات آزمون وکالت









سهمیه و امتیازات آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه 1400
در تمامی آزمون ها از جمله کنکورهای سراسری و آزمون های استخدامی، برای آن دسته از داوطلبانی که دارای شرایط خاصی می باشند، یکسری سهمیه در نظر گرفته شده است. آزمون وکالت قوه قضاییه نیز از این سهمیه ها مستثنی نیست. به لحاظ قانونی حدود 30 درصد از قبولی های قوه قضاییه از میان افرادی است که دارای سهمیه های بیان شده در جدول این قسمت می باشند.

در جدول زیر تمامی سهمیه ها و امتیازاتی که باعث می شود متقاضیان شانس قبولی بیشتری در آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه داشته باشند، را مشاهده می کنید. تمامی داوطلبان می توانند در صورت داشتن این شرایط نسبت به ارائه مدارک لازم در هنگام ثبت نام اقدام نموده و از امتیازات مربوط به آن استفاده نمایند.



سهمیه و امتیازات آزمون وکالت قوه قضاییه
جانبازان دارای حداقل 10 درصد جانبازی و بالاتر
آزادگان دارای حداقل 3 ماه سابقه اسارت و بالاتر
رزمندگان دارای حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه و بالاتر
خانواده معظم شهدا (همسران و فرزندان شهدا)
همسران و فرزندان جانبازان دارای 25 درصد جانبازی و بالاتر
خانواده معظم آزادگان
فرزندان رزمندگانی که دارای حداقل 12 ماه سابقه خدمت به صورت داوطلبانه هستند.






مطالعه مقاله زیر در خصوص آماده سازی مدارک لازم برای ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی می تواند مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه







کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و ابهامات شما در خصوص شرایط ثبت نام آزمن وکالت قوه قضاییه می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و از تجربیات ایشان در زمینه مورد نظر خود استفاده نمایید. هم چنین پیشنهاد می کنیم با عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام استخدامی هیوا از تمامی اخبار مربوط به آزمون وکالت 1400 مطلع شوید.



برای اطلاع از زمان اعلام نتایج آزمون وکالت قوه قضاییه، مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج آزمون وکالت قوه قضاییه



سوالات متداول


1- داوطلبان با چه مدارکی می توانند در آزمون وکالت قوه قضاییه ثبت نام نمایند؟
همانطور که در متن مقاله گفته شده است، افرادی که دارای مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل این رشته ها در حوزه و دانشگاه های معتبر باشند، می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند.




2- چه سهمیه هایی برای آزمون وکالت قوه قضاییه در نظر گرفته شده است؟
مطابق متن مقاله از جمله سهمیه های لازم برای ثبت نام در این آزمون می توان به جانبازان دارای حداقل 10 درصد جانبازی، آزادگان دارای حداقل 3 ماه سابقه اسارت ، رزمندگان دارای حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه اشاره کرد.




3- حداقل شرایط سنی ثبت نام در آزمون وکالت قوه قضاییه چقدر می باشد؟
مطابق متن مقاله حداقل سن ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 24 سال در نظر گرفته شده است.

منبع : شرایط شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yKnV
نظرتان را بنویسید