نام نویسی جذب اختصاصی قضات

نام نویسی جذب اختصاصی قضات
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

هر ساله پذیرش افراد برای منصب قضا و شغل قضاوت به دو شیوه عمومی و اختصاصی صورت می گیرد. پذیرش عمومی بر اساس آزمون و مصاحبه بوده و داوطلبان می بایست ابتدا در آزمون قضاوت شرکت نمایند. اما پذیرش اختصاصی آزمون ندارد و در عین حال مصاحبه ها و شرایط ویژه ای برای داوطلبان قرار می دهد که پس از موفق شدن در آن ها می توانند بر کرسی قضاوت بنشینند.

 

 

با پیشرفت جوامع، نیاز به مرجعی که اعضای یک جامعه بتوانند هنگام بروز اختلاف به آن مراجعه کنند احساس شد. در این زمان بود که کم کم نهاد قضاوت در میان مردم جایگاه خود را پیدا کرد. امروزه بر کسی پوشیده نیست که قضاوت کردن کار بسیار دشواری است و لازم است کسی که در این جایگاه قرار می گیرد، از عالم ترین و با اخلاق ترین افراد در زمان خود باشد.

با توجه به مطالبی که گفته شد باید گزینش بسیار دقیقی برای انتخاب قاضی از میان علاقه مندان صورت گیرد. در راستای این مسئولیت مهم، هر ساله قوه قضاییه از دو طریق جذب عمومی و جذب اختصاصی اقدام به استخدام قضات می کند. جذب عمومی از طریق برگزاری آزمونی به عنوان آزمون قضاوت انجام می شود و جذب اختصاصی مختص داوطلبانی است که دارای شرایط ویژه ای هستند.

قوه قضاییه در فرآیند جذب اختصاصی از میان کسانی که در دانشگاه های معتبر و با کسب نمرات خوب فارغ التحصیل شده اند عده ای را برای تصدی این منصب گزینش می کند و متقاضیان واجد شرایط بدون شرکت در آزمون کتبی قضاوت به مرحله مصاحبه علمی راه پیدا می کنند. به همین خاطر در ادامه به بیان مطالبی در مورد این موضوع می پردازیم.



 

زمان ثبت نام جذب اختصاصی قضات ۱۴۰۰

زمان جذب اختصاصی تصدی منصب قضا، برای علاقه مندان به شغل قضاوت هر ساله از طریق سایت منابع انسانی قوه قضاییه به نشانی qazahrm.eadl.ir اعلام می شود. دواطلبان واجد شرایط می بایست در مدت زمان تعیین شده به سایت مذکور مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهند. ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا به صورت اینترنتی می باشد و داوطلبان باید در زمان مشخص شده از سوی قوه قضاییه ثبت نام خود را انجام دهند. زیرا پس از اتمام مهلت معین لینک ثبت نام در سایت غیرفعال خواهد شد.

 

تاکنون هیچ اطلاعیه ای در خصوص زمان ثبت نام جذب اختصاصی قضات ۱۴۰۰ از سوی سایت منابع انسانی قوه قضاییه  بیان نشده است. زمان ثبت نام جذب اختصاصی قضات سال گذشته در تیرماه همان سال بود. به محض مشخص شدن زمان ثبت نام، این مقاله را به روزرسانی خواهیم کرد.

 

 

به محض مشخص شدن زمان ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا 1400، در همین مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

قوه قضاییه علاوه بر جذب اختصاصی، هر ساله آزمونی را برای جذب عمومی قضات برگزار می کند. داوطلبانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان ثبت نام آزمون قضاوت سال جاری به لینک زیر مراجعه و مقاله مربوطه را مطالعه نمایند.

حتما بخوانید: زمان ثبت نام آزمون قضاوت

 

شرایط ثبت نام جذب اختصاصی قضاوت ۱۴۰۰

شرایط ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا به دو گروه شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می شوند. افراد برای ثبت نام در جذب اختصاصی تصدی منصب قضا می بایست هر دو گروه شرایط را دارا باشند. شرایط ثبت نام در دفترچه ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا 1400 ذکر می شود که شرایط عمومی آن در زیر آورده شده است.

 

شرایط عمومی ثبت نام قضات ۱۴۰۰

 

شرایط عمومی ثبت نام جذب اختصاصی قضات 1400
دارا بودن تابعیت ایران
اعتقاد داشتن به دین اسلام، ایمان، عدالت و عمل کردن به آن ها
اعتقاد داشتن به جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه و عمل کردن به قوانین و دستورات آن ها
نداشتن وابستگی به گروه ها و احزاب ها، سازمان های غیر قانونی و سیاسی داخل کشور، مگر در صورتی که فرد احراز توبه کرده باشد.
داشتن شرط طهارت مولد
نداشتن هیچ گونه سابقه محکومیت کیفری
داشتن سلامت روحی، جسمی و روانی برای انجام کارهای قضایی
عدم اعتیاد به هیچ گونه دخانیات و مواد روان گردان
دارا بودن حسن شهرت، اخلاق و امانت داری
داشتن کارت پایان خدمت سربازی، کارت معافیت سربازی و یا عدم غیبت سربازی برای آقایان الزامی است.
دارا بودن حداقل سن 22 سال تمام و حداکثر سن 40 سال تمام در روز ثبت نام آزمون الزامی می باشد.

 

داوطلبان محترم می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط ثبت نام آزمون قضاوت به لینک زیر مراجعه و مقاله مربوطه را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون قضاوت

 

شرایط اختصاصی ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا نیز در دفترچه ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا ذکر می شود. متقاضیان ثبت نام جذب اختصاصی قضات دو گروه از افراد فارغ التحصیلان دانشگاهی و یا حوزوی می باشند. به دلیل متفاوت بودن شرایط و مدارک این دو گروه، شرایط اختصاصی این آن ها نیز متفاوت است.

 

شرایط اختصاصی ثبت نام قضات ۱۴۰۰ برای داوطلبان دانشگاهی

 

داوطلبان می بایست شرط معدل لازم برای ثبت نام جذب اختصاصی قضات 1400 را دارا باشند.

 

داوطلبانی که در هر یک از دوره های مجازی، غیر حضوری، نیمه غیر حضوری و الکترونیک فارغ التحصیل شده اند، نمی توانند در این آزمون ثبت نام کنند.

 

داوطلبانی که در دوره های دوم یا همان شبانه دانشگاه های مختلف کشور فارغ التحصیل شده اند، حق شرکت در این فراخوان را دارند.

 

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های علوم قضایی در گرایش های حقوق دادرسی اداری، مدیریت دادگستری، مدیریت نظارت و بازرسی، مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی در صورتی می توانند در این فراخوان ثبت نام کنند که حداقل معدل آن ها 16 باشد.

 

وکلا و مشاوران پایه یک دادگستری در صورتی که دارای 5 سال سابقه کار باشند، می توانند با تایید کانون وکلا اقدام به ثبت نام در این فراخوان نمایند.

 

داوطلبان محترم می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان برگزاری آزمون قضاوت به لینک زیر مراجعه کرده و مقاله مربوطه را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون قضاوت

 

شرایط اختصاصی ثبت نام قضات ۱۴۰۰ برای داوطلبان حوزوی

 

داوطلبان حوزوی که در یکی از گروه های زیر قرار بگیرند، می توانند در زمان مصاحبه های علمی جذب اختصاصی قضات 1400 ثبت نام و شرکت نمایند.

 

دارندگان مدرک سطح دو فقه و اصول با حداقل معدل 16 (ویژه آقایان)

 

دارندگان مدرک سطح دو در گرایش حقوق و قضاء اسلامی با حداقل معدل 16

 

دارندگان مدرک رشته فقه و حقوق حوزه علمیه خراسان با حداقل معدل 16

 

دارندگان مدرک از مدرسه فقه القضا قم با حداقل معدل 16

 

دارندگان مدرک سطح سه و چهار در گرایش های فقه و اصول یا حقوق و قضا اسلامی بدون شرط معدل

 

داوطلبان پایه ده در صورتی که مرحله کتبی و شفاهی ده را گذرانده باشند، اما هنوز موفق به دفاع پایان نامه سطح سه نشده اند، می توانند در مصاحبه های تخصصی شرکت کنند.

 

ارائه مدرک فارغ التحصیلی قبل از اتمام کارآموزی افراد الزامی است. در صورتی که افراد موفق به اخذ مدرک فارغ التحصیلی خود تا این زمان نشوند، نمی توانند به استخدام قوه قضاییه در بیایند.

 

داوطلبان محترمی که قصد شرکت در آزمون قضاوت را دارند، می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص منابع آزمون قضاوت به لینک زیر مراجعه و مقاله مربوطه را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: منابع آزمون قضاوت

 

 

 

نحوه ثبت نام جذب اختصاصی قضاوت ۱۴۰۰

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا 1400 از طریق سایت منابع انسانی قوه قضاییه به نشانی qazahrm.eadl.ir صورت می گیرد و داوطلبان موظفند در مهلت معین که توسط قوه قضاییه اعلام می شود، به سایت مذکور مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک لازم برای ثبت نام جذب اختصاصی ثبت نام خود را انجام دهند. در ادامه مراحل و نحوه ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا ۱۴۰۰ را ارائه داده ایم.

 

مراحل ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا 1400

 

۱رفتن به سایت معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به نشانی qazahrm.eadl.ir

 

۲کلیک بر روی ثبت نام جذب اختصاصی

 

۳ثبت نام الکترونیکی در سامانه ثنا و دریافت رمز عبور

 

۴ورود به حساب کاربری و تکمیل ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا

 

راهنمای تصویری ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا 1400

 

۱عبارت qazahrm.eadl.ir را داخل موتور جستجوی گوگل google جستجو کنید.

 

مراحل ثبت نام جذب اختصاصی قضات

 

۲روی عبارت پایگاه اطلاع رسانی معاونت منابع انسانی کلیک کرده و وارد سایت منابع انسانی قوه قضاییه شوید.

 

مراحل ثبت نام جذب اختصاصی قضات

 

۳از منوی سمت راست عبارت ثبت نام جذب اختصاصی 1400 را انتخاب نمایید.

 

مراحل ثبت نام جذب اختصاصی قضات

 

۴برای انجام ثبت نام در سامانه ثنا در صفحه باز شده، روی کلمه اینجا کلیک کنید.

 

مراحل ثبت نام جذب اختصاصی قضات

 

۵در صفحه باز شده روی گرینه ثبت نام بر خط (ثبت نام شخص حقیقی) کلیک کنید.

 

مراحل ثبت نام جذب اختصاصی قضات

 

۶در ادامه مشخصات فردی خود را وارد کرده و پس از پرداخت هزینه ثبت نام آزمون قضاوت در سامانه ثنا رمز عبور شخصی خود را دریافت نمایید.

 

مراحل ثبت نام جذب اختصاصی قضات

 

۷پس از دریافت رمز عبور شخصی به صفحه اولیه ورود بازگردید و با وارد کردن کد ملی و رمز عبود وارد حساب کاربری خود شده و ثبت نام جذب اختصاصی خود را انجام دهید.

 

مراحل ثبت نام جذب اختصاصی قضات

 

 

تصاویر بالا مربوط به سال گذشته است به محض آغاز فرایند ثبت نام جذب اختصاصی قضات، لینک مستقیم جهت ثبت نام در این قسمت قرار داده شده و راهنمای تصویری بروز رسانی می گردد.

 

داوطلبان محترم می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای ثبت نام آزمون قضاوت، به لینک زیر مراجعه نمایند.

حتما بخوانید: مدارک لازم برای ثبت نام آزمون قضاوت

مواد امتحانی مصاحبه علمی داوطلبان جذب اختصاصی منصب قضا ۱۴۰۰

کسانی که واجد شرایط ثبت نام برای جذب اختصاصی منصب قضا هستند بعد از آنکه مراحل ثبت نام را در سایت انجام دادند باید در مصاحبه علمی شرکت کنند. پس از ثبت نام در سایت، زمان این مصاحبه طی تماس تلفنی به داوطلبان اطلاع داده می شود، دقت کنید که عدم پاسخگویی به تلفن به منزله انصراف تلقی می شود.

 

همانطور که داوطلبان جذب اختصاصی تصدی منصب قضا به دو دسته داوطلبان دانشگاهی و داوطلبان حوزوی تقسیم می شوند، دروس و مباحثی که در مصاحبه علمی جذب اختصاصی قضات مورد سوال واقع می شوند نیز برای دو دسته داوطلبان حوزوی و دانشگاهی متفاوت هستند که در ادامه مقاله به طور مجزا آن ها را مطرح می کنیم.

 

داوطلبان دانشگاهی:

 

نوع بخشدروس
بخش حقوقی حقوق مدنی و آئین دادرسی مدنی
بخش جزاییحقوق جزای عمومی و اختصاصی، آئین دادرسی کیفری

 

داوطلبان حوزوی:

 

جنسیتدروس
برادران اصول فقه: جلد یک کفایه الاصول از ابتدا تا پایان المقصد الخامس، متون فقه: بیع مکاسب از ابتدا تا اول خیارات
خواهران

اصول فقه : الحلقه الثانیه شهید صدر ، متون فقه : 15 کتاب از شرح لمعه شامل (قضاء، شهادت، متاجر، دین، رهن، ضمان، صلح، اجاره، وکالت، شفعه، وصایا، نکاح، حدود، دیات)

 

 

داوطلبانی که مدارک دانشگاهی و حوزوی را با هم دارند:

 

این دسته از داوطلبان باید دروس داوطلبان دانشگاهی را که بالا ذکر کردیم مطالعه کنند.

 

داوطلبانی که علاقه مند به شرکت در آزمون قضاوت می باشند، می بایست از تمامی شرایط آن مطلع باشند و با نحوه ثبت نام آن آشنا شوند. به همین جهت پیشنهاد می کنیم که به لینک زیر مراجعه نمایند.

بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام آزمون قضاوت

 

مدارک لازم برای تشکیل پرونده در روز مصاحبه علمی ۱۴۰۰ 

 

برای انجام مصاحبه در روز مشخص شده که به اطلاع داوطلبان رسیده است، داوطلبان می بایست مدارک لازم برای شکیل پرونده را الزاما همراه خود داشته باشند. در صورت عدم همراه داشتن مدارک اعلام شده به هیچ داوطلبی اجازه انجام مصاحبه داده نمی شود و جذب اختصاصی فرد مورد نظر لغو خواهد شد. این مدارک شامل مدارک هویت فردی و همچنین مدارک تحصیلی می باشد که در زیر به طور مفصل شرح داده شده است.

 

اصل و فتوکپی کارت ملی

 

اصل شناسنامه و فتوکپی تمام صفحات آن

 

فتوکپی مدارک تحصیلی ( کارشناسی یا سطح ۲ و بالاتر )

 

گواهی اشتغال به تحصیل برای داوطلبانی که در حال تحصیل هستند.

 

وکلا و نفرات برتر آزمون‌های وکالت باید گواهی لازم از کانون وکلاء دادگستری یا مرکز امور مشاوران و وکلاء قوه قضائیه را همراه خود داشته باشند.

 

همه مدارک می‌بایست در اندازه A4 تحویل داده شوند. در صورتی که مدارک ناقص باشند در روز مصاحبه علمی از تشکیل پرونده ممانعت به عمل خواهد آمد و داوطلب حق شرکت در مصاحبه علمی را نخواهد داشت.

 

زمانی که پرونده تشکیل شد، دو برگه با عنوان تعدیل و توثیق در اختیار داوطلب قرار می گیرد تا آن را به امضای یکی از اشخاص قاضی، امام جمعه یا استاد دانشگاه برساند. بعد از آنکه مدت کوتاهی گذشت، داوطلبان برای آزمون تستی روان شناسی دعوت می شوند و در آخرین مرحله آن ها را برای مصاحبه حضوری روان شناسی فرا می خوانند.

 

بعد از طی کردن تمام این مراحل و گذشتن از آن ها پرونده داوطلب برای انجام تحقیقات محلی به شهرستان محل اقامت ارسال می شود. در صورتی که داوطلب از این مرحله هم عبور کند برای مصاحبه احکام عقیدتی دعوت می شود. در نهایت هم دو نفر از قضات دیوان عالی کشور و ریاست گزینش از داوطلب سوالاتی می پرسند که به این مرحله اختبار گفته می شود.

 

هر ساله مباحث مصاحبه علمی مطابق آنچه که در جدول مشاهده می کنید می باشد. اما در صورتی که تغییری در دروس و مباحث مصاحبه علمی برای جذب اختصاصی منصب قضا سال 1400 انجام گیرد، این مقاله بروز رسانی خواهد شد.

 

همچنین داوطلبانی که در آزمون قضاوت شرکت کرده اند، میتوانند از طریق لینک زیر، اطلاعات جامعی در خصوص زمان اعلام نتایج آزمون قضاوت کسب نمایند.

بیشتر بخوانید: زمان اعلام نتایج آزمون قضاوت

 

ظرفیت پذیرش جذب اختصاصی داوطلبان منصب قضا

بر مبنای برنامه ششم که از سال 96 آغاز شده است سالانه 800 نفر قاضی جذب قوه قضاییه می شوند البته این ظرفیت هم شامل جذب عمومی و هم شامل جذب اختصاصی می شود. البته پذیرش بانوان محدودیت هایی دارد و دادگستری های استان های مازندران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، قم، فارس و چهارمحال و بختیاری فاقد ظرفیت پذیرش برای بانوان هستند و دادگستری های مراکز استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، هرمزگان و همدان نیز مشمول این محدودیت هستند.

 

نکته ای که داوطلبان باید حتما به آن توجه کرده و آن را مد نظر قرار دهند آن است که داوطلبانی که در مصاحبه علمی آزمون‌های گذشته سابقه قبولی (اعم از جذب عمومی، اختصاصی، مناطق محروم، شورای حل اختلاف و ....) داشته باشند و پرونده آن ها در مراحل مختلف در جریان باشد، حق ثبت‌نام و شرکت در این فرایند را ندارند.

 

با توجه به مطالبی که گفته شد ممکن است عده ای از فارغ التحصیلان حقوق بخاطر پرمسئولیت بودن این شغل یا نداشتن شرایط لازم برای ثبت نام علاقه مند به فعالیت در این حوزه نباشند. یکی دیگر از مشاغل محبوب برای دانش آموختگان حقوق وکالت است که برای اطلاع از شرایط شرکت در آزمون برای کسب پروانه وکالت پیشنهاد می کنیم مقاله ذیل را مطالعه کنید.

در ادامه بخوانید: آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و قوه قضاییه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام جذب اختصاصی قضات 1400 در کانال تلگرام آزمون های حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام جذب اختصاصی قضات ۱۴۰۰ پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- شرایط سنی برای ثبت نام جذب اختصاصی قضاوت به چه صورت است؟

داوطلبان باید در روز ثبت نام حداقل 22 و حداکثر 40 سال تمام داشته باشند و برای اطلاع از سایر شرایط لازم برای ثبت نام جذب اختصاصی داوطلبان منصب قضاء می توانید مقاله را مطالعه کنید.

 

2- ثبت نام برای جذب اختصاصی قضات از چه طریقی انجام می شود؟

ثبت نام برای جذب اختصاصی قضات تنها از طریق سایت معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در زمان مقرر انجام می شود که برای اطلاع از نحوه ثبت نام از طریق سایت می توانید مقاله را بررسی کنید.

 

3- قوه قضاییه به چند طریق اقدام به جذب قاضی می کند؟

قوه قضاییه از دو طریق جذب عمومی و جذب اختصاصی اقدام به استخدام قضات می کند که شرایط برای ثبت نام جذب اختصاصی به طور کامل در مقاله توضیح داده شده است.

منبع : نام نویسی جذب اختصاصی قضات

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J449
نظرتان را بنویسید