نکات مهم نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور 1402 + راهنما

نکات مهم نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور 1402 + راهنما
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع

افرادی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، پس از اعلام نتایج اگر مجاز به انتخاب رشته باشند، باید در زمان مقرر نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند. همه ما می دانیم که انتخاب رشته، یکی از تصمیمات مهم و سرنوشت ساز است. بنابراین، افراد برای این کار حتما باید نکاتی را بدانند و رعایت کنند. یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان انتخاب رشته کنکور اهمیت بسزایی دارد، توجه به علایق فردی است. هر داوطلب می تواند 150 کد رشته را طبق این نکات مهم و بر اساس نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور انتخاب نماید اما لازم است حتما به نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور دقت داشته باشد زیرا اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور بسیار زیاد است بنابراین در صورت الویت بندی نادرست حتما برای تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور اقدام نمایید.

اگر شما هم جز افرادی هستید که امسال در کنکور شرکت کرده اید و یا می خواهید در سال های آینده در کنکور شرکت کنید، فراموش نکنید که باید نکاتی مهم را بدانید و با نحوه اولویت بندی انتخاب رشته صحیح آشنا باشید تا مجبور به تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور نشوید.

نحوه اولویت بندی انتخاب رشته

همانطور که می دانید هریک از داوطلبان کنکور می توانند حداکثر 150 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند اما برای قبولی در بهترین رشته و دانشگاه ها و انجام انتخاب رشته اصولی، وارد کردن کد رشته محل ها در فرم انتخاب رشته فوت و فنی دارد که در این قسمت از نوشته آن را به شما عزیزان می گوییم.

آنچه که تمامی داوطلبان انتخاب رشته باید به آن توجه داشته باشند اولویت بندی درست انتخاب ها و نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور به صورت صحیح است. اولویت بندی انتخاب ها به سه بخش تقسیم می شود.

در بخش اول هر یک از داوطلبان باید رشته های رویایی خود را بر اساس اولویت در فرم انتخاب رشته وارد کنند. منظور از رشته های رویایی رشته هایی هستند که بر اساس کد رشته محل، قبولی در آن ها برای بسیاری از افراد تا حدودی محال به نظر می رسد. به بیان دیگر کد رشته محل دانشگاه های برتر کشور جز رشته های رویایی به حساب می آیند.

در بخش دوم لازم است داوطلبان رشته های واقع بینانه خود را در فرم انتخاب رشته وارد کنند. در هنگام وارد کردن رشته های واقع بینانه نیز اولویت بندی این رشته ها بسیار پر اهمیت است. به خاطر داشته باشید فرم انتخاب رشته داوطلبان کنکور از بالا به پایین بررسی می شود و چنانچه داوطلبی در یکی از رشته های بالاتر از رشته مورد نظر خود قبول شود امکان تحصیل در رشته پایین تر فرم انتخاب رشته برای او وجود ندارد.

سومین بخش انتخاب رشته داوطلبان نیز انتخاب‌ های بدبینانه هستند و داوطلبان به احتمال بسیار قوی در این رشته ها قبول می شوند. اولویت بندی رشته ها در بخش انتخاب‌ های بدبینانه نیز باید در نظر گرفته شود.

اهمیت اطلاع از نحوه اولویت بندی انتخاب رشته کنکور

شاید از خود بپرسید که چرا باید از نحوه اولویت بندی انتخاب رشته یا نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور اطلاع داشته باشم؟ در جواب باید عرض کنیم که علت اطلاع از اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور این است که امر انتخاب رشته بسیار مهم است و آینده شغلی و تحصیلی شما را رقم می زند. در حقیقت به همین علت است که اگر انتخاب رشته نادرستی انجام داده اید باید حتما به تغییر اولویت در انتخاب رشته کنکور بپردازید.

شاید در صورت انجام انتخاب رشته ای نادرست و غیرمنطقی با خود بگویید که خب در نهایت رشته یا دانشگاهم را عوض می کنم. اما باید عرض کنیم که در صورت نیاز به تغییر دانشگاه یا رشته مجبور به تحمل خسارات مالی زیادی هستید و از طرفی زمان زیادی را نیز از دست می دهید. همین مسائل است که اطلاع از نحوه اولویت بندی انتخاب رشته و توجه به اهمیت اولویت بندی در انتخاب رشته کنکور را بیش از پیش روشن می کند.

به یاد داشته باشید که در زمان اولویت بندی کد رشته ها و نحوه چیدمان انتخاب رشته کنکور، بهتر است از یک مشاور با تجربه و ماهر کمک بگیرید. زیرا، مشاوران طبق رتبه و تراز قبولی شما، به شما می گویند که ممکن است در کدام رشته ها و در کدام دانشگاه ها قبول شوید. سپس، طبق گفته آن ها، می توانید کد رشته ها را در اولویت قرار داده و انتخاب رشته ای درست و خوب داشته باشید. مشاوران ما در ایران تحصیل، با داشتن چندین سال سابقه می توانند به شما عزیزان کمک نمایند. 

منبع: https://irantahsil.org/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87/

نظرتان را بنویسید