مبدل پکیج

مبدل پکیج
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
arezooahmadi7470

مبدل پکیج (Combi Boiler Heat Exchanger )ﻣﺒﺪل ﭘﮑﯿﺞ ﺑه ﻗﻄﻌه ای ﮔﻔﺘه ﻣﯿﺸﻮد ﮐه ھﻤﺰﻣﺎن ﻣﻮظﻒ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ آب ﮔﺮم ﻣﺼﺮﻓﯽ داﺷﺘه ﺑﺎﺷﯿﻢ و ھﻢ رادﯾﺎﺗﻮر ھﺎی ﻣﺎ ﮔﺮم ﺑﻤﺎﻧﺪ…و ﯾﺎ ﺑه ﻋﺒﺎرﺗﯽ ھﻨﺪل ﮐﺮدن آب داغ و رادﯾﺎﺗﻮر ﮔﺮم داﺷﺘﻦ وظﯿﻔه ﯾﮏ ﻣﺒﺪل ﺧﻮب در داﺧﻞ ﭘﮑﯿﺞ دﯾﻮاری است.



اﮔﺮ دﯾﺪه ﺷﺪ ﮐه در ﺣﻤﺎم آب داغ ھﺴﺖ اﻣﺎ ﺷﻮﻓﺎژ ھﺎی ﺷﻤﺎ ﺳﺮد ھﺴﺘﻨﺪ و ﯾﺎ در ﺑﻌﻀﯽ اوﻗﺎت اﻓﺖ ﻓﺸﺎر در ﭘﮑﯿﺞ دﯾﻮاری دارﯾﺪ اﺣﺘﻤﺎل ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ از ﻣﺒﺪل ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐه ﺧﻮب ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﯾﮏ ﮐﺎرﺷﻨﺎس مجرب اﺳﺖ و ﺑﺪون داﺷﺘﻦ ﻓﻦ ﻣﮭﺎرت و ﯾﺎ اﯾﻨﮑه ﺗﺠﺮﺑه ﮐﺎری ﺑه ھﯿﭻ ﻋﻨﻮان دﺳﺖ ﻧﺰﻧﯿﺪ ﭼﻮن ﺧﻄﺮھﺎی ﻣﺎﻟﯽ و ﺟﺎﻧﺒﯽ دارد.

انواع مبدل

همانگونه که عنوان کردیم و مبدل ‌های پکیج دیواری در شکل ‌های مختلفی طراحی و در دسترس شما قرار می گیرند. امروزه پکیج ها را می ‌توان در شکل‌ های تک مبدل و دو مبدل مشاهده نمود. هر کدام از این مبدل ها می توانند مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته باشند. با این حال سیستم مبدل های تک و دوگانه به گونه‌ ای است که باید با دقت بالا و تخصص در این زمینه مورد تعمیر و تغییر قرار گیرند.

گاهی اوقات در پکیج دیواری با توجه به بالا بودن سطح کارایی و پیچیدگی دستگاه و به منظور عملکرد راحت در متراژهای بالا، از دو مبدل استفاده می شود. در طرف مقابل اگر دستگاه شما قدیمی است و یا متراژ ساختمان به نسبت پایین است می ‌توان از تک مبدل نیز استفاده نمود. در برخی مکان ها تک مبدل به عنوان گزینه ای کاربردی می تواند مورد استفاده قرار گرفته و گزینه ای مقرون به صرفه برای شما باشد.

تفاوت پکیج دیواری دو مبدل و تک مبدل ؟ 

پکیج تک مبدل یا بی ترمیک ( Bithermic ) :در این نوع پکیج ها  یک مبدل حرارتی اصلی دوبل با عنوان ( Double gas water heat exchanger) استفاده می شود.در این نوع مبدل ها هم آبگرم مصرفی  و هم گرمایش توسط این مبدل با تماس مستقیم با شعله مشعل تامین می گردد.

در این نوع پکیج دیواری زمانی که مصرف کننده درخواست آبگرم را با باز کردن یکی از شیرها به دستگاه اعلام می کند توسط فرمان فلومتر آب سر شهر وارد دستگاه و مبدل اصلی دوبل شده و با قرار گیری در معرض شعله مستقیم مشعل گرم شده و از طریق لوله آبگرم مصرفی به سمت مصرف می رود. این عملکرد دقیقا مشابه عمل کرد آبگرمکن دیواری فوری می باشد.

در این سیستم کنترل دمای آبگرم مصرفی  به دلیل تماس مستقیم آب با شعله سخت تر بوده و به همین دلیل دمای آبگرم حین مصرف تا حدودی دچار نوسان می گردد.

حال زمانی که مصرف کننده درخواست گرمایش دارد و یا به اصطلاح دیگر پکیج را در حالت زمستانی قرار می دهد شیر سه طرفه مسیر حرکت را به سمت رادیاتور ها می برد و پمپ فعال شده برای گردش آب در رادیاتور ها  و خود مبدل دستگاه . در این حالت پکیج دیواری فقط در شرایط زمستانی پمپ فعال می گردد و در حالت تابستانی پمپ دستگاه غیر فعال می باشد.از طرفی با توجه به اینکه در این نوع مبدل ها آبگرم مصرفی با شعله مستقیم در تماس است و تمام کار بر عهده یک مبدل در دستگاه می باشد باعث رسوب گذاری بیشتر در این نوع از پکیج های دیواری می گردد.

پکیج های تک مبدل یا بی ترمیک:

در پکیج های تک مبدل آب گرم مصرفی و آب گرم  مدار هر دو با تماس مستقیم شعله مشعل گرم می شوند. در این پکیج زمانی که شیر آب مصرفی باز می شود به دستگاه اعلام می شود که فرمان فلومتر وارد کار شود و آب سرد را وارد مبدل اصلی در معرض شعله قرار دهد  و گرم کند.زمانی هم که احتیاج به گرمایش وجود دارد در این حالت شیر سه طرفه مسیر حرکت را به سمت رادیاتور ها می برد و پمپ فعال شده برای گردش آب در رادیاتور ها  و خود مبدل دستگاه . در حالت پکیج دیواری تک مبدل فقط در شرایط زمستانی پمپ فعال می گردد و در حالت تابستانی پمپ دستگاه غیر فعال می باشد. ازآنجاییکه در این نوع مبدل ها آبگرم مصرفی با شعله مستقیم در تماس است و تمام کار بر عهده یک مبدل می باشد ایجاد رسوب در آن بالا رفته که رسوب زدایی آن ممکن هست موجب سوراخ شدن مبدل گردد. این نوع پکیج قدیمی بوده و تقریبا از رده خارج محسوب می شوند و فقط دارای یک مبدل حرارتی می باشد که هم سیستم گرمایش را راه می اندازد و هم آب گرم مصرفی را تامین می کند.

مزایای پکیج تک مبدله: 

بعلت فعال نبودن پمپ در حالت تابستان عمر آن بالاتر می رود.آب گرم مصرفی سریعتر تولید می شود.

معایب پکیج تک مبدله:

رسوب گیری بالا

پکیج های دو مبدل یا مونوترمیک:    

پکبج دو مبدله دارای دو نوع مبدل اصلی و صفحه ای می باشد. و برای تامین گرمایش محیط از مبدل اصلی استفاده می گردد . در حالت زمستانی پمپ دستگاه فعال بوده و با گردش آب در مبدل اصلی گرمایش تامین می گردد. حال زمانی که مصرف کننده درخواست آبگرم مصرفی را دارد پمپ دستگاه مجددا فعال شده و با گردش آب شهر در مبدل صفحه ای ثانویه آبگرم مصرفی را تامین می کند . مبدل ثانویه به این گونه کار می کند که با قرار گیری آب سرد مصرفی در مجاور آبگرمی که توسط مبدل اصلی ایجاد شده آبگرم مصرفی را تحویل می دهد.

مزایای پکیج دو مبدله: 

از انجاییکه آب گرم مصرفی به طور یکنواخت گرم می گردد ، در مبدل های حرارتی رسوب کمتری ایجاد می شود.

 معایب پکیج دو مبدله:

زمان زیادی برای گرم کردن آب صرف می شود.

و همچنین فعال بودن همیشگی آن حتی در فصل های تابستان باعث استهلاک بیشتر دستگاه می گردد.

آیا مبدل پکیج دیواری قابل تعمیر است؟

یکی از مهمترین دغدغه ‌های افراد این است که آیا مبدل قابلیت تعمیر خواهد داشت یا خیر؟ برای پاسخ این سوال می توان بیان کرد که اکثر مبدل ها و ایرادات آن ها قابل رفع بوده و شما می توانید با مراجعه به یک مرکز تخصصی، مشکل به وجود آمده را برطرف کنید. تعمیر و یا تعویض مبدل پکیج دیواری به شکل اصولی و صحیح می ‌تواند توسط یک تکنسین ماهر انجام گرفته و شما با رفع نشتی و جلوگیری از آبریزش دستگاه، می توانید مجددا از آن بهره ببرید.

عوامل و علائم خرابی مبدل پکیج دیواری

شما با بررسی وضعیت پکیج دیواری و عوامل و نشانه ها می توانید اطمینان حاصل نمایید که مبدل پکیج دیواری با ایراداتی مواجه شده است. یکی از مهمترین علائمی که هنگام خرابی این قطعه می توانید مشاهده کنید، نشتی آب از آن خواهد بود. در واقع می توان بیان کرد مهمترین علت نشتی آب در پکیج ، سوراخ شدن منبع انبساط یا مبدل آن به شمار می ‌رود.

علاوه بر این هنگامی که صدای اضافه در پکیج دیواری و بخش مبدل آن به گوش شنیدید می توان بیان کرد که مبدل با ایراداتی مواجه شده است. از دیگر دلایل و نشانه هایی که می تواند شما را نسبت به خرابی مبدل پکیج دیواری آگاه کند، بالا رفتن عقربه پکیج است.

راه های پیشگیری از خرابی مبدل

همانگونه که می دانید یکی از شایع ترین خرابی های موجود در مبدل، سوراخ شدن آن به شمار می رود. با این حال جهت جلوگیری از تشکیل رسوب نیز می توانید اقداماتی انجام داده تا با استفاده از آن از سوراخ شدن مبدل می توانید جلوگیری کنید.

قرار دادن یک رسوب زدای مغناطیسی بر روی سیستم گرمایشی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. علاوه بر این نصب صافی برگشت و همچنین تزریق محلول ضد رسوب می تواند به مدار گرمایشی کمک کند تا از رسوب گرفتگی و سوراخ شدن جلوگیری نماید. هنگامی که در مواقع مختلف با کمبود فشار بار مواجه هستید سعی کنید پکیج را مورد استفاده قرار ندهید. علاوه بر این، هنگامی که نیاز به آب مصرفی در اندازه کم دارید نیز بهتر است از آب سرد بهره ببریم

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Z3E2
مطلب قبلی
ntc پکیج
نظرتان را بنویسید